Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija

Vierailija
04.10.2023 |

Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.

Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (279)

Vierailija
121/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sama laulu noissa syyneissä. ukko meni moiseen, ja heti ovella sanoi, että ennen kun aloitetaan, niin kolme asiaa: alkoholista en luovu, tupakasta en luovu, ja ruokavaliota en muuta. tähänhän tartuttiin heti, ja ukko toisti nuo asiat moneen kertaan. se nakertaa terveys-pirkon sielua, kun ei raavaat miehet tottele. hoitsu ilmoitti lopuksi, että noilla elintavoilla kuolet vuodessa. ukko tuumasi, ettei niillä tavoilla ole kuollut 46 vuoteen. eli turhaa urkkimista ja pätemisen tarvetta niillä vain on niillä hoitsuilla. 

Vierailija
122/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ja lääkärien tehtävä on puuttua tiukasti asiakkaidensa vääriin elintapoihin. Minusta he hoitavat tämän hienosti.

Minusta ei kilttinä miehenä olisi tuohon työhön, koska kokisin kiusalliseksi tylyttää keskustelukumppania vääristä elintavoistaan ja valinnoistaan.

hehe, ja kuka normaali suomalainen tottelee, jos sille annetaan ohjeita salaatin syöntiin? jos yritetään tylyttää, saa varmasti takaisin. toisten elämään puuttumisesta tulee yleensä ryöpytystä, ainakin minulta. en tiedä muista. nössöt varmaan lakki kourassa kuuntelee veetuilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli reilu kymmenen kiloa ylipainoa. Työterveyslääkäri sanoi "sinähän olet vielä hoikka poika". Sitten kysyi onko suunnitelmia oman terveyden tulevaisuudesta.

Kertoi että alkoholin liikakäyttö on todella yleistä. Näkyy verikokeissa todella monella.

Vierailija
124/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ja lääkärien tehtävä on puuttua tiukasti asiakkaidensa vääriin elintapoihin. Minusta he hoitavat tämän hienosti.

Minusta ei kilttinä miehenä olisi tuohon työhön, koska kokisin kiusalliseksi tylyttää keskustelukumppania vääristä elintavoistaan ja valinnoistaan.

hehe, ja kuka normaali suomalainen tottelee, jos sille annetaan ohjeita salaatin syöntiin? jos yritetään tylyttää, saa varmasti takaisin. toisten elämään puuttumisesta tulee yleensä ryöpytystä, ainakin minulta. en tiedä muista. nössöt varmaan lakki kourassa kuuntelee veetuilua.

Sille hoitajalle tai lääkärille ei ole mitään merkitystä sillä syötkö salaattia vai et. Hän kysyy kysymykset jotka hänen työtehtäviin kuuluu ja vie tiedot eteenpäin. Tehtäviin kuuluu myös antaa niitä neuvoja mutta ei se tarkka välitä siitä noudatatko niitä vai et. Hän ei ole millään tavalla vastuussa sinun terveydestä tai elintavoistasi.

Vierailija
125/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syötte itsenne pulleiksi? Keskustelussa moni on sanonut olevansa ylipainoinen. En minä halua maksaa teidän sairasteluanne. Voisitteko syödä vähemmän mässyä, kiitos! Iltalenkki myös ohjelmistoon. Ei ole aikuismaista suuttua jos asiasta sanotaan.

Vierailija
126/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tarvitsee suoraan puhumista. Sinullekin se meni tunteisiin, vaikka asiaahan hoitaja puhui. Ei hän sua missikisoihin tai raittiusseuran johtoon jututtanut. Sanoi sen mitä vaan tilanteessa piti sanoa. Sulla siitä sitten se ongelma syntyi. Jos haluaa kuulla lempeitä sanoja ja sympatiaa, niin itket äidillesi.

Ihmiset ei ole tottunu kritiikkiin. Kasvaneet pumpulissa pullamössöllä.

Tottakai terveyden edistäjän pitää antaa selvää ja konkreettista palautetta ja tietoa miten minä voin parhaiten edistää terveyttäni. Sen takia minä terveydenhoitajalle menen. Se tieto jää sinne ja minä päätän mitä minä sillä tiedolla teen. Joko hyödynnän sitä, tai jätän sen huomiotta.

Jos hermostun siitä mitä terveydenhoitaja sanoo, hoitaja on paljastanut sellaista mitä olen yrittänyt piilottaa itseltäni. Me ollaan hyviä valehtelemaan itsellemme. Joskus auttaa, kun syyttää terveydenhoitajaa.

Vierailija
127/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötte itsenne pulleiksi? Keskustelussa moni on sanonut olevansa ylipainoinen. En minä halua maksaa teidän sairasteluanne. Voisitteko syödä vähemmän mässyä, kiitos! Iltalenkki myös ohjelmistoon. Ei ole aikuismaista suuttua jos asiasta sanotaan.

Ei sinulta kysytä halua maksaa :)

Vierailija
128/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä kysytään aina vaaleissa mihin ihmiset esim. veroja haluaa käytettävän.

Vierailija
129/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tarvitsee suoraan puhumista. Sinullekin se meni tunteisiin, vaikka asiaahan hoitaja puhui. Ei hän sua missikisoihin tai raittiusseuran johtoon jututtanut. Sanoi sen mitä vaan tilanteessa piti sanoa. Sulla siitä sitten se ongelma syntyi. Jos haluaa kuulla lempeitä sanoja ja sympatiaa, niin itket äidillesi.

Ihmiset ei ole tottunu kritiikkiin. Kasvaneet pumpulissa pullamössöllä.

Tottakai terveyden edistäjän pitää antaa selvää ja konkreettista palautetta ja tietoa miten minä voin parhaiten edistää terveyttäni. Sen takia minä terveydenhoitajalle menen. Se tieto jää sinne ja minä päätän mitä minä sillä tiedolla teen. Joko hyödynnän sitä, tai jätän sen huomiotta.

Jos hermostun siitä mitä terveydenhoitaja sanoo, hoitaja on paljastanut sellaista mitä olen yrittänyt piilottaa itseltäni. Me ollaan hyviä valehtelemaan itsellemme. Joskus auttaa, kun syyttää terveydenhoitajaa.

Tietoa pitääkin antaa, mutta sormi pystyssä "ohjeistaminen" on aikuiselle ihmiselle täysin peestä.

Vierailija
130/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastaavia kokemuksia. Työterveyshoitaja kyseli alkoholinkäytöstä, tupakoinnista ja mahdollisesta huumeiden käytöstä, kuten yleensäkin normaalisti terveystarkastuksessa. Ylipainosta keskusteltiin, hoitaja kertoi riskit ja totesi, että työterveyshuollosta voi sitten hakea apua painonpudotukseen tarvittaessa.

Vaikka tiedän olevani ylipainoinen ja tiedän siihen kuuluvat tiskit itsekin, ei tuo mua triggeröinyt. Työkyvyn arviointi ja sen ylläpitämiseen liittyvän tiedon jakaminen nyt vaan kuuluu niiden työtehtäviin ja työterveystarkastuksessa käyminen työntekijän velvollisuuksiin ainakin meidän firmassa. Aivan hyvässä hengessä meillä tuo tarkastus käytiin läpi.

Vierailija
131/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kuulustelukokemuksia, mutta työhöntulotarkastuksessa. Kysymyksessä Terveystalo.

Keskustelu meni suunilleen näin:

- Hoitaja: Kuinka monta annosta alkoholia juot viikossa?

- Minä: En kyllä tiedä. Siis joskus harvoin.

- Hoitaja: Siis et muista kuinka monta annosta juot viikossa, entä sitten kuukaudessa?

- Minä: En minä ole laskenut....

- Hoitaja: Onko sinulla ongelma alkoholin kanssa?

- Minä: Siis minä saatan ottaa pari kertaa vuodessa, en joka viikko, enkä edes joka kuukausi. 

- Hoitaja: Miksi sinä juot alkoholia?

- Minä: Yritin keventää kuulustelua toteamalla, että eikö sitä juoda päihtymistarkoituksessa...

[Hoitajan kynä sauhuaa]

- Hoitaja: Kyllä meidän nyt pitää tehdä tämmöinen päihteiden väärinkäyttötesti.

- Minä: Siis mitä? Minä juon hyvin harvoin.

- Hoitaja: Sinähän juuri sanoit, että juot päihtymistarkoituksessa.

- Minä: Se on vain keventävä vitsi. Pyydän sitä anteeksi. 

...

Sinun kiertelysi kysymyksiin paljonko alkoholia kuluu viittaa kyllä selkeästä jonkinasteiseen alkoholionglemaan. Jos et oikeasti nauti alkoholia kuin kerran pari vuodessa etkä silloinkaan kaatokänniin saakka, niin miksi et sanonut sitä heti?

Yllättävän monella alkoholin käyttö on riskitasolla, vaikka hän ei sitä itse myönnä eikä usko. Esimerkiksi niin että minähän juon vain viikonloppuisin, perjantaisin, lauantaisin ja joskus sunnuntaisin, harvemmin viikolla. No paljonko menee illassa? Mitähän sitä nyt menisi, vain tuollaiset 10 - 15 olutta.

Vierailija
132/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin nillitti ja nitkutti Alkosta ja tupakasta, painosta ja terveellisestä ruoasta vain pari sanaa ,oisko johtunu siitä että hoitsulla ylipainoa n. 30kg.

Vierailija
133/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kuulustelukokemuksia, mutta työhöntulotarkastuksessa. Kysymyksessä Terveystalo.

- Hoitaja: Siis et muista kuinka monta annosta juot viikossa, entä sitten kuukaudessa?

- Minä: Siis minä saatan ottaa pari kertaa vuodessa, en joka viikko, enkä edes joka kuukausi. 

- Minä: Yritin keventää kuulustelua toteamalla, että eikö sitä juoda päihtymistarkoituksessa...

[Hoitajan kynä sauhuaa]

...

Sinun kiertelysi kysymyksiin paljonko alkoholia kuluu viittaa kyllä selkeästä jonkinasteiseen alkoholionglemaan. Jos et oikeasti nauti alkoholia kuin kerran pari vuodessa etkä silloinkaan kaatokänniin saakka, niin miksi et sanonut sitä heti?

Yllättävän monella alkoholin käyttö on riskitasolla, vaikka hän ei sitä itse myönnä eikä usko. Esimerkiksi niin että minähän juon vain viikonloppuisin, perjantaisin, lauantaisin ja joskus sunnuntaisin, harvemmin viikolla. No paljonko menee illassa? Mitähän sitä nyt menisi, vain tuollaiset 10 - 15 olutta.

Oletko ajatellut uraa terveydenhoitajana työterveydessä? Sinulla olisi jo luonne siihen kunnossa. Kysymys oli vain esimerkistä. Siellä tivataan kaikki mahdollinen taivaan ja maan väliltä, vaikka asiakas itse ei koe tarvetta puhua koko asiasta. Mutta näinhän se, että jotkut näkevät "merkkejä" ongelmista kaikkialla. Oli niitä sitten tai ei. 

Vierailija
134/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunta haluaisi käyttää rahaa palveluihin joita asiakkaat itse ei edes pidä tarpeellisena?

Vierailija
135/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saisi hyvän jakson Mielensäpahoittajaan, ehkä naispuoleinen sellainen tällä kertaa.

Vierailija
136/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä tehtävä ole "puuttua tiukasti"

Ei mene pitkään kun ei puututa mitenkään.

Ja sitten voi taas valittaa, että terveydenhuollosta ei saa mitään apua.

Vierailija
137/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työhöntulo tarkastuksessa, kysyi ruokatottumuksia, sanoin mitä milloinkin..menee makkaraa pitsoja, kebabeja myös. Heti säpsähti ja sanoi että katsotaan kolesteroliarvot, epäilen niiden olevan kohollaan tuolla ruokavaliolla...4,0 arvo. Ei puhunut mitään.

Vierailija
138/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Hoitajan kynä sauhuaa]

Tarinan opetus ainakin itselleni oli, että kannattaa valehdella suoraan asiat tai sanoa ettei muista. Siellä on vastassa sellaisia kuulustelijoita, että mistä tahansa mitä sanot väännetään ongelma, josta et edes tiennyt. Sama kuulustelu jatkui eri aiheista kaikkine syyllistämiseni tunnin ajan. Ilmeisesti hoitajalle tuotti jonkin sortin nautintoa todeta lopussa, että kyllä sinä varmaan sovit tähän tehtävään. Meinasin jo ärtyneenä kysyä, että olikos hoitajalla pitkäkin kokemus tältä toimialalla, kun noin varman kannan otit? Onneksi en sanonut mitään. Olisi varmaan tullut jotain ihmeellisiä lisäkysymyksiä. Terveisiä vaan Terveystaloon. Teidän työhöntulotarkastuksen ovat todella *erseestä.

Hän varmaan kirjoitti sinne suunnilleen "Juo niin paljon että muisti menee"

Vierailija
139/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene pitkään kun ei puututa mitenkään.

Ja sitten voi taas valittaa, että terveydenhuollosta ei saa mitään apua.

No ei ainakaa ole hoitajia eikä lääkäreitä joille asiasta valittaisi. Toivottavasti sentään jää vauva tai muut keskustelupalstat. En tosin tiedä kuka järkevä ihminen niihin keskusteluihin haluaisi osallistua.

Vierailija
140/279 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka puuttuisivatkin, niin se lähestymistapa ei vaan toimi.