Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija
Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.
Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Koko työikäni ajan en ole saanut yhtäkään asiallista työhöntulotarkastusta.
Nimenomaan tuollaista paatosta, ehkä jopa ilkeilyä ylhäältä alas
Joten lopetin työhöntulotarkastuksissa käynnit 2000. Milloin mitäkin veruketta käyttäen.
Nykyisessä työpaikassa olen kuudetta vuotta. Saan kerran vuodessa kutsun, mutten ota yhteyttä. Eikä työnantaja ole mitään sanonut.
Nykyään mulla oliskin puututtavaa, mutta niiden seuranta on diabeteshoitajalla. Häneltä saan myös tarvittavat rokotukset yms tarvittavat viimeisen 10 vuoden ajalta.
Ehkä olisi kannattanut kuunnella ja ymmärtää mitä sinulle 10 vuotta sitten yritettiin sanoa, niin olisi diabetes jäänyt puhkeamista, jos siis 2-tyypin. Itse muutin elintavat, kun niistä huomautettiin ja sain arvot kohdalleen.
laihalla ihmisellä voi olla korkea kolesteroli ja myös sepelvaltimotauti. pullea voi olla todella terve.
ulkomuoto kertoo vähän terveydestä. verisuonien ja sydämen tutkiminen ja kuvantaminen kertoo oikeasti tilanteen.
luulen että tää läksytys on tekosyy, ettei tutkita kunnolla.
Multa yksi lihava terkka kysyi yläasteella olenko koskaan miettinyt että välipalaksi voisi syödä vaikka omenan, sen suklaapatukan sijaan? BM oli 22. Siitä se sitten tippuikin alipainon puolelle tuon jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Multa yksi lihava terkka kysyi yläasteella olenko koskaan miettinyt että välipalaksi voisi syödä vaikka omenan, sen suklaapatukan sijaan? BM oli 22. Siitä se sitten tippuikin alipainon puolelle tuon jälkeen
Niin jokainen ottakoot IT vastuun elämästään. Niin yli- kuin alipainosta. Ei syyllistetä muita.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuolto ei ole potilasta varten, vaan työnantajan puolella.
Eikä terveydenhuoltojärjestelmän tarkoituksena muutoinkaan ole ihmisten hyvinvointi vaan ihmisiin kohdistuvan kontrollivallan käyttö omalla hallinnonalallaan.
Vierailija kirjoitti:
laihalla ihmisellä voi olla korkea kolesteroli ja myös sepelvaltimotauti. pullea voi olla todella terve.
ulkomuoto kertoo vähän terveydestä. verisuonien ja sydämen tutkiminen ja kuvantaminen kertoo oikeasti tilanteen.
luulen että tää läksytys on tekosyy, ettei tutkita kunnolla.
Lihavuus on tilastollisesti erittäin vahvasti yhteydessä moniin sairauksiin. Esimerkiksi BMI yli 30 seitsenkertaistaa diabetesriskin miehillä ja 12-kertaistaa naisilla. Sydäntautien riskiä lihavuus nostaa kolminkertaiseksi, kuten myös rasvamaksan ja uniapnean. Rasvakudos itsessään vaikuttaa hormonitoimintaan ja elimistön tulehdustilaan, minkä lisäksi lihavuutta ja monia sairauksia selittävät samat välittävät mekanismit. Jos on lihava, niin on suuressa riskissä sairastua moniin sairauksiin, vaikka tutkimushetkellä onkin perusterve. Ilman lihavuusepidemiaa terveydenhuollon kustannukset romahtaisivat huolimatta vanhenevasta väestöstä, myös välilliset vaikutukset olisivat huomattavia. Lihavuutta ei voi hoitaa tosin yksilötasolla tehokkaasti, kuten ei muutakaan epidemiaa. Ihmiset eivät ole kykeneviä säätelemään syömisiään omalla itsekurillaan ympäristössä, joka kannustaa joka tavalla ylensyöntiin.
On vastaava kokemus. Sanoin heti tosi suoraan ja tunteella että puhetapa oli loukkaava, ettei minulle tarvitse lässyttää kuin lapselle - olin tuolloin 35. Hän oli onneksi nuori ja säikähti että olin tyytymätön, ei ollut tajunnut miltä kuulosti. Hyvää palvelua sen jälkeen.
Koko oma työhöntulotarkastus alkoi oudosti, en ollut sellaisessa ennen siis ollut. Menin huoneeseen ja tervehdittiin hoitajan kanssa normisti. Sitten se istahti koneelle naputtelemaan. Olin ymmälläni. Mitä siellä olisi pitänyt sanoa? Hän se sitä tapaamista veti, minä olin vain tullut (luulin niin) terveystarkastukseen. Täysin jonkun lapun ja alkoi tivaamaan ammatinvalinta-asioista siinä lopuksi. Olo oli jännittynyt ja omituinen.
Oletko jossain Kesko Logisticsilla banaanilaatikkojen siirtelijänä? Mulla on aina ollut asialliset työterveyshoidot joilla ei ollut huoli työnantajasta vaan potilaasta. Sairaslomiin ei suhtauduttu alentavasti, päinvastoin jos lomaa tai oireita alkoi ilmenemään liian usein, ohjattiin heti jatkotutkimuksiin.
Terveyden- ja sairaanhoitajissa on kyllä jonkin verran nuita kuin lapselle -luennoijia. Katsotaan alaspäin ja kuvitellaan, ettei hoidettava itse ole tietoinen mistään alkeisasioistakaan. Ei tulla ajatelleeksikaan, että tieto ja ymmärrys voi "asiakkaalla" olla moninkertaisesti isompi, kuin hänellä itsellään koulun oppituntien kautta. Ei osata kohdata ihmistä, nähdä metsää puilta, olla yleistämättä typerästi, soveltaa tietojaan viisaasti. Samaa ongelmaa on lastentarhanopettajilla ja lastenhoitajilla. Edelleenkään ei kaikilla, mutta liian monella.
Vierailija kirjoitti:
Koko oma työhöntulotarkastus alkoi oudosti, en ollut sellaisessa ennen siis ollut. Menin huoneeseen ja tervehdittiin hoitajan kanssa normisti. Sitten se istahti koneelle naputtelemaan. Olin ymmälläni. Mitä siellä olisi pitänyt sanoa? Hän se sitä tapaamista veti, minä olin vain tullut (luulin niin) terveystarkastukseen. Täysin jonkun lapun ja alkoi tivaamaan ammatinvalinta-asioista siinä lopuksi. Olo oli jännittynyt ja omituinen.
No tästä lhti vahingossa lause pois. Siis hoitaja tokaisi jota kuinkin että no, sano/kerro nyt jotain, kun olin vähän aikaa istunut ja odotellut mitä seuraavaksi. Elämäntarinaako siellä odotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä nassehoitaja, jotka ovat ihan väärässä ammatissa, osuu kohdalle aina välillä. Paska tuuri.
Näitä tosiaan edelleen on. Näillä on yleensä kyse oikeasti epävarmuudesta ja osa on vain ilkeitä.
Useimmiten ne on onneksi kohta eläköityviä vanhoja akkoja. Sairastavat Archie Bunker -syndroomaa
Mutta kyllä nuoret ovat vittumaisia, jos ei niille näytä, että täältä pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä nassehoitaja, jotka ovat ihan väärässä ammatissa, osuu kohdalle aina välillä. Paska tuuri.
Näitä tosiaan edelleen on. Näillä on yleensä kyse oikeasti epävarmuudesta ja osa on vain ilkeitä.
Useimmiten ne on onneksi kohta eläköityviä vanhoja akkoja. Sairastavat Archie Bunker -syndroomaa
Valitettavasti nämä sairaanhoitajat joita itse olen kohdannut, ovat olleet hiljattain muutaman vuoden sisällä valmistuneita. Kyse lienee kokemattomuudesta, epävarmuudesta ja ehkä vähän ikävästä tai alalle sopimattomasta luonteestakin.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nämä sairaanhoitajat joita itse olen kohdannut, ovat olleet hiljattain muutaman vuoden sisällä valmistuneita. Kyse lienee kokemattomuudesta, epävarmuudesta ja ehkä vähän ikävästä tai alalle sopimattomasta luonteestakin.
Jossakin vaiheessahan alan soveltuvuustestejä löydettiin tai lopetettiin. Toivottavasti niitä on taas tiukennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossakin vaiheessahan alan soveltuvuustestejä löydettiin tai lopetettiin. Toivottavasti niitä on taas tiukennettu.
*Siis alan soveltuvuus testejä löysättiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä nuoret ovat vittumaisia, jos ei niille näytä, että täältä pesee.
Mikään ei pakota niitä nuoria tarjoamaan terveydenhuoltopalveluja enää sinulle eikä kenellekään muullekaan. En yhtään ihmettele että ihmiset lähtee tuolta alalta pois. Etenkin ne nuoret jotka ei nykyisin kuuntele kiltisti tuollaista "täältä kyllä pesee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen ole mitään tarvetta eikä edes mahdollisuutta. Pääasia että alalle vielä saataisi edes joku.
Kyllä näitä on laidasta laitaan. Itse olen tavannut todella inhottavan harpun juuri työhöntulotarkastuksessa. Hetkessä minusta tuli tuppisuu enkä vastaillut kuin sanalla parilla. Valehtelin myös suoraan koska pelkäsin että tulee ongelmia työhön pääsyn suhteen.
Sitten taas olen tavannut keski-ikäisen mieslääkärin, joka oli huumorintajuinen ja erinomaisin sosiaalisin taidoin varustettu mies. Hänelle kerroin avoimesti kaiken mitä hän kysyi, minkä ansiosta myös sain apua.
On moneen junaan.