Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija
Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.
Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kuulustelukokemuksia, mutta työhöntulotarkastuksessa. Kysymyksessä Terveystalo.
Keskustelu meni suunilleen näin:
- Hoitaja: Kuinka monta annosta alkoholia juot viikossa?
- Minä: En kyllä tiedä. Siis joskus harvoin.
- Hoitaja: Siis et muista kuinka monta annosta juot viikossa, entä sitten kuukaudessa?
- Minä: En minä ole laskenut....
- Hoitaja: Onko sinulla ongelma alkoholin kanssa?
- Minä: Siis minä saatan ottaa pari kertaa vuodessa, en joka viikko, enkä edes joka kuukausi.
- Hoitaja: Miksi sinä juot alkoholia?
- Minä: Yritin keventää kuulustelua toteamalla, että eikö sitä juoda päihtymistarkoituksessa...
[Hoitajan kynä sauhuaa]
- Hoitaja: Kyllä meidän nyt pitää tehdä tämmöinen päihteiden väärinkäyttötesti.
- Minä: Siis mitä? Minä juon hyvin harvoin.
- Hoitaja: Sinähän juuri sanoit, että juot päihtymistarkoituksessa.
- Minä: Se on vain keventävä vitsi. Pyydän sitä anteeksi.
Tarinan opetus ainakin itselleni oli, että kannattaa valehdella suoraan asiat tai sanoa ettei muista. Siellä on vastassa sellaisia kuulustelijoita, että mistä tahansa mitä sanot väännetään ongelma, josta et edes tiennyt. Sama kuulustelu jatkui eri aiheista kaikkine syyllistämiseni tunnin ajan. Ilmeisesti hoitajalle tuotti jonkin sortin nautintoa todeta lopussa, että kyllä sinä varmaan sovit tähän tehtävään. Meinasin jo ärtyneenä kysyä, että olikos hoitajalla pitkäkin kokemus tältä toimialalla, kun noin varman kannan otit? Onneksi en sanonut mitään. Olisi varmaan tullut jotain ihmeellisiä lisäkysymyksiä. Terveisiä vaan Terveystaloon. Teidän työhöntulotarkastuksen ovat todella *erseestä.
Tämä on kyllä kummallista kun pitäisi osata arvioida tarkka määrä alkoholiannoksiaan. Mistä tuollaisen tietää ihminen jonka elämä ei pyöri alkoholin ympärillä?
En minä ainakaan osaa sanoa montako annosta juon keskimäärin kuukaudessa. Joskus useammankin jos vaikkapa kesäaikaan on useammat juhlat joissa tulee otettua tervetuliaismalja ja käyn tuttavan kanssa lasillisella terassilla. Sitten voi mennä monta kuukautta ilman ja toisaalta 2-3 vuoden välein saatan juoda itseni pikku hiprakkaankin.
Olen huomannut että helpointa on valehdella ja sanoa että juon 1-2 saunakaljaa kuukaudessa. Oikeasti en juo koskaan saunakaljaa, mutta se vaikuttaa olevan hyväksyttävämpää kuin lasillinen viiniä terassilla.
Kyllä minä aikakin osaan arvioida juoko viikottain alkoholia vai en juonko kerran kuukaudessa vai muutaman kerran vuodessa. Audit-kyselyn kysymykset ei ole liian vaikeita normaalille työkykyiselle ihmiselle. Usein sen joutuu täyttämään ihan itsenäisesti ilman että tetkka joutuisi asiat "kuulustelemaan".
Minä en osaa myös oikein arvioida, mitä vastaan. En ole absolutisti, mutta saattaa mennä useampi vuosi, etten ota mitään.
Vastasnko, että kolme vuotta sitten join yhden siiderin, sitä ennen taisi mennä useampi vuosi, olisikohan ollut vuonna 2016, kun join yhden siiderin.
Kun sanoo, että tosi harvoin käytän alkoholia, alkaa tilaaminen, että kuinka usein ja paljon kerralla. Sitten alan muistelemaan, monta vuotta siitä on, kun join lasin viiniä
Voi kyynel. Hoida elämäntapasi kuntoon.
Miksiköhän tämä ylipainosta puhuminen on niin arka paikka? Jokainen tietää sen haittavaikutukset, mutta ei, siitä ei saa puhua ei huomauttaa.
Oli osastolla jossa oli paljon esim.katkolta tulleita. Tulohaastattelusta (n.40 min) meni 30 min alkoholista kyselyyn vaikka olin siellä muista syistä.
minulle valitettiin ruokavaliosta. olin juuri aloittanut eikä ollut oikeastaan rahaa. valitin kun vihannekset maksaa. terkkari sanoi että niitä voisi vähemmän kerralla!
"Suomessa yli 30-vuotiaista miehistä 72 % ja naisista 64 % on ylipainoisia, ja yli miljoonalla suomalaisella on liikapainoa enemmän kuin 15 kiloa.
Lihavuuden aiheuttamat sairaudet lisäävät terveydenhuollon kuluja, vievät ikääntyneet aikaisemmin hoivan piiriin ja vähentävät työn tuottavuutta."
On aivan oikein että työterveydessä puututaan ylipainoon. Työntekijän on oltava työkuntoinen ja ylipaino on aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää, että työterveys keskittyy näin vahvasti ihmisten fyysisiin ominaisuuksiin ja mittailee niitä.
Työkyvyttömyyseläkkeitten suurimpia aiheuttajia ovat mielenterveysongelmat.
Olisi hyvä keskittyä työhyvinvointiin. Siihen, että johto on asiallista, työmäärä kohtuullinen ja työpaikkakiusaamista ei sallita. Mutta näistä ei taida puhua kukaan.
Kaikki vika on vaan painossa ja liikunnan puutteessa.Työhyvinvointiin varmasti keskitytään jos työnantaja sitä edellyttää tai edellyttäisi. Se miksi työnantajat ei sitä edellytä johtuu lähinnä rahasta. Se maksaa eikä siihen puuttuminen ainakaan toistaiseksi ole ollut kustannustehokasta. Kustannustehokkaampaa on ottaa työkyvyttömän henkilön tilalle uusi työntekijä. Etenkin tilanteissa joissa se työntekijä itse ei ota mitään vastuuta siitä omasta hyvinvoinnistaan.
Tässä tulikin hyvin kiteytettynä työterveydenhuollon moraali. Tehdään sitä, mitä maksaja tilaa, viis siitä, mikä ihmisiä vaivaa/painaa.
Ehkä työterveydenhuolto voisi oma-aloitteisesti tiedottaa maksajaa siitä, millaisiin asioihin kannattaisi panostaa, jotta työntekijät voisivat hyvin ja työt sujuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää, että työterveys keskittyy näin vahvasti ihmisten fyysisiin ominaisuuksiin ja mittailee niitä.
Työkyvyttömyyseläkkeitten suurimpia aiheuttajia ovat mielenterveysongelmat.
Olisi hyvä keskittyä työhyvinvointiin. Siihen, että johto on asiallista, työmäärä kohtuullinen ja työpaikkakiusaamista ei sallita. Mutta näistä ei taida puhua kukaan.
Kaikki vika on vaan painossa ja liikunnan puutteessa.Työhyvinvointiin varmasti keskitytään jos työnantaja sitä edellyttää tai edellyttäisi. Se miksi työnantajat ei sitä edellytä johtuu lähinnä rahasta. Se maksaa eikä siihen puuttuminen ainakaan toistaiseksi ole ollut kustannustehokasta. Kustannustehokkaampaa on ottaa työkyvyttömän henkilön tilalle uusi työntekijä. Etenkin tilanteissa joissa se työntekijä itse ei ota mitään vastuuta siitä omasta hyvinvoinnistaan.
Tässä tulikin hyvin kiteytettynä työterveydenhuollon moraali. Tehdään sitä, mitä maksaja tilaa, viis siitä, mikä ihmisiä vaivaa/painaa.
Ehkä työterveydenhuolto voisi oma-aloitteisesti tiedottaa maksajaa siitä, millaisiin asioihin kannattaisi panostaa, jotta työntekijät voisivat hyvin ja työt sujuisivat.
Usein, jos ilmapiirissä, johtamisessa ja kuormituksessa on korjattavaa, koko työyhteisö voi huonosti. Siinä ei rasvaprosenttien mittaus auta.
Lihavuus vaikuttaa työntekijän tehokkuuteen ja aina sillä ylipainoisella on jotain ongelmia terveyden kanssa, johtuen nimenomaan painosta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus vaikuttaa työntekijän tehokkuuteen ja aina sillä ylipainoisella on jotain ongelmia terveyden kanssa, johtuen nimenomaan painosta.
Mutta monesti se ylipaino taas johtuu juuri siitä työstä ja kuormituksesta, siinä onkin paradoksi joka ei yksipuolisella syyllistämällä luultavasti katoa vaan jopa pahenee. Monien työssäkäynti ikävä kyllä on pelkkää selviytymistä päivästä toiseen nykyään.
Työttömiä on kuulusteltu jo 90-luvulta lähtien hyvin ikävästi. Haluatteko aina kuulustelijan vai voiko asioita hoitaa pikana normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Nöyristely ei auta, pitää olla itsekin johdonmukainen. "Kyllä, mutta se on minun asiani loppujen lopuksi miten itseäni hoidan. Jos ei kelpaa, niin laita sellaiset paperit että en sovellu työhön". Tuota olen käyttänyt kun tuli masennuslääkkeistä ja bentsoista valitusta ja kauhistelua (toisen lääkärin määräämät)
Juuri näin. Minä kävin työhöntulotarkastuksessa ja siihen kuului huumetesti. Minulla on bentsopohjaiset unilääkkeet ja tietysti ruksin sen kun näkyy kusessa. No siitähän työterveshoitaja innostui, syyllisti ja oli jo tekemässä lähetettä työterveyslääkärille, joka olisi purkanut lääkkeet pois ja aloittanut tilalle jonkun helvetin mirtazapiinin vai mitä ne syöttää nykyään kaikille nukahtamiseen.
Mutta minä sanoin, että "Ei, ei, ei. Minulle nämä lääkkeet kirjoittanut on äärimmäisen kokenut psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti ja hänellä on ollut perusteensa lääkemääräykselle. Kiitos vain, mutta jatkan hänen hoitosuunnitelmansa mukaisesti".
Siihen loppui, vaikka pienen mutinan kanssa. Ei voinut mitään eikä voinut työterveyslääkärikään, joka aloitti toisella kerralla saman jutun kun tuli lääkityksistä kyse. Hän tosin hiljeni heti kun kuuli että erikoislääkäri aloittanut lääkkeet (kollegiaalisuus?). Joka tapauksessa asiaan ei näiden jälkeen palattu,
Jos olisi ollut heikko ja antanut periksi, söisin nyt jotakin lihottavaa paskaa joka ei edes toimi.
No onhan näitä vuositarkastuksia tullut pidettyä. Ei todellakaan kiinnosta paasata enkä paasaa, asiallisesti, mutta pilke silmäkulmassa voidaan käydä faktoja lävitse.
Viimeisen asiakkaan kanssa on tullut joskus lähdettyä vetämään penkille pussikaljaa ja norttiakin, että on meitä moneen junaan.
Sitten vaan miinuksia, vaikka tosi on :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös ihmeellinen kokemus viimeisestä tarkastuksesta. Oli tth vaihtunut. Itse olen lähemmäs kuusikymppinen nainen, joka voi ihan hyvin työssään ja fyysinen olo hyvä.
Ensin tuli sähköpostiin kysely. Kyseltiin painot ja liikkumisen. Jotenkin en kai tajunnut kysymyksiä, kun vastauksena tuli tyyliin ylipaino ja vaara niihin ja näihin sairauksiin ja liikunnan lisääminen.
Vastasin mielestäni omaan viitekehykseen. Olen ollut aktiiviurheilija nuorempana, joten en hoksannut laittaa niihin liikkumisen kävelyjäni yms raskaaksi liikunnaksi. Koska ne minun mielestä on vain ajanvietettä.No se tarkastus. Nainen ei paljon katsonut minua, vaan tutkimuksen tulosta. Paasaus laihdutuksesta ja iästä. Sinulla on varmaan kulumia ja vaara kolestetooliin ja verenpainekkin on noin ylipainoisilla ja liikkumattomana korkealla.
Vastasin oloni mukaan, että voi olla, mutta oloni on ihan hyvä ja paikkoja ei kolosta.
Sama jankkaus jatkui.
No otti verenpaineen. Se oli hyvä. Otti useamman kerran, kun eihän tämän ikäisellä lihavalla voi olla hyvä verenpaine.
Sitten alkoi kysely vuorotyötä. Että kun olet noin vanha ja ylipainoinen ja vaarassa saada sydäntauteja, voitko nyt enää edes tehdä yövuoroja.
No voin tietenkin. Hyvin minulle ne käy.
Mutta eikö edes mitenkään huonolta tunnu. Kun olet tuon ikäinen, voimme kirjoittaa suosituksen, että et tee enää yövuoroja.
Mutta kun minä tykkään tehdä niitä.
Jankkaus jatkui.
Kunnes sitten sinne puntarille. 8 kg ylipainoa. Eli 170 cm ja painoa 75 kg.
Siitä paasaus painosta. Kun olet tuon ikäinen jne....
Lähete verikokeisiin ja soitto parin viikon päästä.
Tulokset hyviä ja puhelimessa taas siunailus, että miten voi olla kolestetooliarvit hyvät sinun ikäisellä ja ylipainoisilla.
Ei, minulla ei ole kulumia, ei selkäkipuja, ei vaivoja. Lihaskuntoni on hyvä, vaikka jokunen kilo on tullut aktiiviuran päättämisen jälkeen.Kohta olisi uusi käynti. Mietin, että voinkohan jättää sen väliin
Kolestetooli?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Minut pistettiin vaakaan ja sanottiin että ylipainoa on se 10 kiloa, niin että voin saada syövän tai sydärin Että miksi olet lihava, häh. Olet riski työantajalle. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, ei vuonna 1982. Ja olen aikuinen, akateemisesti koulutettu henkilö joka kuvitteli että jonkinlainen asiallinen lähestymistapa olisi tällaisissakin aiheissa. Ei ollut. Nyt välttelen tätä hoitajanaista koska pelkään ja inhoan häntä.
Voit saada syövän tai sydärin ja olet riski työnantajalle 10 kg ylipainon takia? 😂 Olisit sanonut että pääseepähän sitten eroon ilman irtisanomista. Kysy ensi kerralla vielä kuinka iso riski on työmatka, että jos ihan varmuudeksi jäät kuitenkin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyksistä ei ole mitään hyötyä työntekijälle, varsinkin osakeyhtiömuotoiset työterveydet nuolevat vain työnantajien perceitä, kaikki vaivat on aina vain omaa syytä, työpäivän jälkeen pitäisi työterveyden mielestä käyttää koko vapaa-aika urheilusuorituksiin eikä mitään muuta elämää saisi olla. Jos ei käytä alkoholia, ei tupakoi, tai käytä muitakaan aineita, varmasti etsimällä etsitään valittamisen ja syyllistämisen aihe jostain. Työterveydessä osataan ammattimainen v1ttuilu, se on oikein heidän ydinosaamistaan. Muutapa nuo stanan puoskarit eivät osaakaan.
No eipä minulle olla vittuiltu vaikka poltan, käytän alkoholia ja on useita lääkityksiä eri vaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Minut pistettiin vaakaan ja sanottiin että ylipainoa on se 10 kiloa, niin että voin saada syövän tai sydärin Että miksi olet lihava, häh. Olet riski työantajalle. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, ei vuonna 1982. Ja olen aikuinen, akateemisesti koulutettu henkilö joka kuvitteli että jonkinlainen asiallinen lähestymistapa olisi tällaisissakin aiheissa. Ei ollut. Nyt välttelen tätä hoitajanaista koska pelkään ja inhoan häntä.
Oikeassahan hän oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monesti se ylipaino taas johtuu juuri siitä työstä ja kuormituksesta, siinä onkin paradoksi joka ei yksipuolisella syyllistämällä luultavasti katoa vaan jopa pahenee. Monien työssäkäynti ikävä kyllä on pelkkää selviytymistä päivästä toiseen nykyään.
Miten työ lihottaa ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan hän oli
Näin juuri. Kuvittele että sun pöydällä on kymmenen kilon rasvaklöntti. Nosta se ylös. Se on se ylimääräinen rasite jota kuljetat kropassasi kaiket päivät. Kaikki ylimääräinen rasittaa selkää, polvia jne. Ja lisäksi se vahinko mitä se aiheuttaa sisäelimissä.
Siinä ei akateemisuuskaan auta.
Työterveyshoitaja on terveydenhoitaja, joka on opiskellut lisäksi työterveyshuollon lisäpätevyyden.
Ainakin yksityisellä työskennellessä on usein myös henkilökohtainen Nps eli kyllä pyrkivät hyvin ja asiallisesti hoitamaan asiakkaansa.
Aika hurjia kommentteja täällä.
Itsellå todella positiivisia kokemuksia!