UMK 2024 OFFICIAL
UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (20622)
Vox Populi paranee jokaisella kuuntelukerralla. Sille annan ääneni.
Vierailija kirjoitti:
Mä kommentoin myös viime vuonna kuinka koin, että cha cha cha herätti horroksesta. Onneks on umk 😁 ja itse asiassa vähän ärsytti, kun Käärijä vähätteli että tää on kuitenkin vaan musiikkia. Joo-o se sun vaan musiikki herätti jostain hiton koomasta
Jep tämä vuosi on alkanut mulla vähän sellasella koomafiiliksellä, niin No Rules (plus Win95man ja Henri) herätti mut sieltä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Winman tuo hyvää mieltä ja sanat ovat miellyttävät, ei paskoja, helvetteä, manoita huumeilla. Tosi hieno ja iloista mieltä antava.
Minusta paras.
Voisiko joku kuitenkin analysoida biisin. Sen heikot kohdat lauluss ja melodian? Lavalla nähdään toisenlaista hälinää.
Yleisellä tasolla vahvuus on ainakin nostalgiassa. Tiettyä ikävaihetta ysärillä eläneille tuo biisi voi aiheuttaa lämpimän nostalgisen läikähdyksen rinnassa, jos sattuu muuten istumaan musamakuun. Vahvuus on myös Henrin lauluosuudet, olettaen että pystyy livenäkin yhtä hyvin niistä suoriutumaan. Heikkous voi olla windows95manin puhe/laulu-osuudet, joissa ainakin rallienglanti voi monia häiritä, vaikka se onkin tietoinen tehokeino. Melodia on kertsissä todella vahva. Modulaatio on plussaa. Mutta monia voi juurikin häiritä tietyt kliseet, vaikka
On varsin hyvin laulettu miesääneksi, en sitä kiellä, mutta kappale ei vaan mulle kolahda, ei huumorina eikä pastissina paremmista. Sori :/
Tämä on kahden kauppa: Paskana tai Vox Populi.
-winner-
Ruotsi voittaa viisut. Ihan sama kuka tonne lähtee. Kai se Windows man olis kaikista hirvein vaihtoehto . Eli se sinne.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on mukavasti eteenpäin jyräävä melodia.
Moni reagoija on ihastellut sen sanoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta viisukuppilassa oli hyvä kommentti ulkomaalaiselta keskustelijalta. Euroviisufanit eivät yleensä pidä rap-musiikista ja siksi he juuri päätyvätkin monesti euroviisufaneiksi. Siksi UMK:n rap-painotus tänä vuonna on niin suuri pettymys.
Tässä on sekä Käärijän että MG:n 11 v. gangsta räp fanien kohdalla selkeä kitinä sen takia, ettei kumpikaan biisi ole räppiä, vaan taustalta löytyy Scooterin tyylistä eurodancea. En minäkään olisi tykästynyt Vox Populiin, jos se olisi sitä löysää 80 biittiä minuutissa parkkihallipaukutteluangstailua samasta aiheesta.
Samat, jotka kehuivat Portion Boysia viime vuonna kommentoinneissaan yrittävät buustata Win95:sta läpi, vaikka Vox Populi on musana enemmän ysäriä ja ravebileitä, kuin mitään räppiä. Kämpän siivouskin sujuisi jo yhden biisin aikana tuolla tahdilla ;D kun No rulesia pitää kertomuksien mukaan kuu
Minä en pitänyt Portion Boysistä erityisemmin viime vuonna, ihan ok, mutta mun suosikit oli Kuumaa ja Käärijä. Ei se mene niin että jos pidät biisistä X niin automaattisesti pidät biisistä Y. Ja nyt siis No rules räjäytti mun tajunnan, mutta samaan aikaan pidän myös Saran biisistä kovasti. Sen sijaan en pidä Vox populista, se ei vaan nyt iske, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vox populi on ehkä vielä nolompi kuin No rules, mikä on paljon.
Joko salaliittoihin uskovan pellen kertomus, miten lampaat määkii kun äänestävät toisin kuin hän haluaa, tai mukahauska diskohumppa suoraan tuoreelta vuodelta 1995.
Sulta meni sitten ohi vox populin idea. Siinähän vitsailtiin niille salaliittoteorioille. Mä nauroin sitä kun veivät videolla Suomen ja Viron liput kuuhun ja toinen liehui ja toinen ei :D Sehän on ilmiselvää vitsiä näistä salaliittoteorioista.
Jos laulaja ei - ihan julkisesti - usko ilmastonmuutokseen, ja vastustaa rokotteita ja koronarajoituksia, niin tulkitsen sanat salaliittohörhön julistukseksi.
No, en oo itsekään piikkejä ottanut ja terveenä oon pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on mukavasti eteenpäin jyräävä melodia.
Moni reagoija on ihastellut sen sanoja :D
Aika moni ulkkisreagoija on kylläkin todenut, että ei vaan iske, ja oli pettymys, kun olivat just tota biisiä kovasti odottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut tuo leijona/lammas symbolikkaa ihan vaan niin että ollaan olevinaan ja puhutaan kovaan ääneen mutta silti se on vain samaa määintää. Toistellaan sitä mitä pitääkin ja kuvitellaan että nyt ollaan oikeassa ja saadaan hyväksyntää jne. En mitään oikeistoa tai kiekkoleijonia.
Ketjussahan on hupaisa sananvaihto menossa, kun yksille pitäisi olla No Rules! ja sitten Vox Populin sanoja dissataan ;D
-winner-
Minä vihasin viime vuonna Portion Boysia ja tänä vuonna rakastan Windows95mania. En nää noissa mitään samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut tuo leijona/lammas symbolikkaa ihan vaan niin että ollaan olevinaan ja puhutaan kovaan ääneen mutta silti se on vain samaa määintää. Toistellaan sitä mitä pitääkin ja kuvitellaan että nyt ollaan oikeassa ja saadaan hyväksyntää jne. En mitään oikeistoa tai kiekkoleijonia.
Ketjussahan on hupaisa sananvaihto menossa, kun yksille pitäisi olla No Rules! ja sitten Vox Populin sanoja dissataan ;D
-winner-
Mä kannatan No rulesia, mutta en ole kommentoinut Vox populin sanoja negatiivisesti, koska ymmärrän, että siinä on tulkittavissa ihan hyväkin sanoma. En siis mitenkään kategorisesti vastusta kyseistä biisiä, mutta se nyt ei vaan biisinä kolahda ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta viisukuppilassa oli hyvä kommentti ulkomaalaiselta keskustelijalta. Euroviisufanit eivät yleensä pidä rap-musiikista ja siksi he juuri päätyvätkin monesti euroviisufaneiksi. Siksi UMK:n rap-painotus tänä vuonna on niin suuri pettymys.
Tässä on sekä Käärijän että MG:n 11 v. gangsta räp fanien kohdalla selkeä kitinä sen takia, ettei kumpikaan biisi ole räppiä, vaan taustalta löytyy Scooterin tyylistä eurodancea. En minäkään olisi tykästynyt Vox Populiin, jos se olisi sitä löysää 80 biittiä minuutissa parkkihallipaukutteluangstailua samasta aiheesta.
Samat, jotka kehuivat Portion Boysia viime vuonna kommentoinneissaan yrittävät buustata Win95:sta läpi, vaikka Vox Populi on musana enemmän ysäriä ja ravebileitä, kuin mitään räppiä. Kämpän siivouskin sujuisi jo yhden biisin aikana tuolla tahdil
Mä en myöskään pitänyt Portion Boysin muita maita nuoleskelevasta biisistä. En ole edes eurodancen suurimpia ystäviä ja olen alle 30, mutta silti rakastuin No Rulesiin. Se idea kolahti heti enkä tunnu kyllästyvän tuohon biisiin ja videoon. :D Eikä näemmä moni muukaan, näyttökerrat nousee sitä tahtia.
Mutta tykkään tänä vuonna myös MG:stä ja nublusta, Sinistä ja Sarasta. Saraa en ehkä kuitenkaan laittaisi tuonnd, koska haluaisin jonkun iloisen bilebiisin tuonne.
Vierailija kirjoitti:
Sara sipaisee paskaa. Ajatella ettei ole kiroilua tai dissaamista toistella paskaa sanaa. Hän on itse valinnut ko nimen biisilleen ja tehnyt sanoitukset. Miten toi paskana sanotaan englanniksi? Mun mielestä muissa kielissä ei kuvata huonoa oloa pysyvällä verbillä vaan niin että tuntee jotain. Eli englanniksi Sipola laulaa I am shit? Kun I feel shit ei ole sama asia.
Englanniksi oon paskana käännetään I'm f*cking wreck.
Saran biisin tekijätiimiin kuuluu Kaisa Korhonen, ja se kyllä kuuluu noista biisin lyriikoista. Nehän ovat todella hyvät, ja niitä ei mielestäni huononna biisin nimi ja biisissä toistuva oon paskana -lainin pätkä, vaikka en itse kiroilusta yleisesti ottaen yhtään tykkääkään.
Biisin nimi ja fraasi "oon paskana" on Saran idea. Kaisa Korhonen puhui Biisin tarina -videolla siitä, miten he muut biisinkirjoittavat epäröivät pitkään, voiko laulussa noin sanoa, mutta päätyivät lopulta siihen, että miksei voisi.
Itse ajattelen niin, että biisin nimi ja lainin pätkä "oon paskana" tuovat biisiin epätavallista ja ravisuttavaa kulmaa ja lisäävät sen kiinnostavuutta.
En oikein usko itsekään, mutta Kuori mua kuulostaa paremmalta joka kuuntelukerralla. Ei ole mikään yksitoikkoinen jumputus.
Sisältää montaa eri musiikkilajia räpistä poppiin, eli on kiinnostava.
Ja minä jos kuka olen kriittinen suomalaisen musiikin suhteen. Tekisi hyvää saada viisuihin tällainen kappale, mille ei ole siellä esikuvaa.
Mutta shown pitäisi olla hyvin, hyvin räväkkä, tyyliin lastenhuone missä heitellään kakkuja ja leluja.
2 eurodance-äijjäbiisiä. Samaa genreä, mutta aivan eri fiilikset biiseistä ja miehistä tulee.
No rules on kiva, vapautumisesta kertova biisi. Vaikka kundit näyttää hölmöiltä, siinä on sellaista rentoa miesenergiaa. Vox populi taas ankeaa pienimunaista uhoa ja valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat, jotka kehuivat Portion Boysia viime vuonna kommentoinneissaan yrittävät buustata Win95:sta läpi, vaikka Vox Populi on musana enemmän ysäriä ja ravebileitä, kuin mitään räppiä. Kämpän siivouskin sujuisi jo yhden biisin aikana tuolla tahdil
Minä en pitänyt Portion Boysistä erityisemmin viime vuonna, ihan ok, mutta mun suosikit oli Kuumaa ja Käärijä. Ei se mene niin että jos pidät biisistä X niin automaattisesti pidät biisistä Y. Ja nyt siis No rules räjäytti mun tajunnan, mutta samaan aikaan pidän myös Saran biisistä kovasti. Sen sijaan en pidä Vox populista, se ei vaan nyt iske, ei voi mitään.
Minä taas en pahemmin ole välittänyt MG:stä, mutta nyt kun laulaa oman genrensä ulkopuolella, niin VP on ihan ok. Samoin kun Robin teki versionsa Saattoväestä, niin sekin oli ok. Eli kyllä se on biisistä kiinni, mikä lähtee soittolistalle, vaikkei artistista niin diggaisikaan. Jos sulle No Rules riittää, niin hyvä, mutta minulle se on taas aika yhdentekevä.
"Kaikki mielipiteet on yhtä väärii." Niin se vaan on, Vauvassakin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sara sipaisee paskaa. Ajatella ettei ole kiroilua tai dissaamista toistella paskaa sanaa. Hän on itse valinnut ko nimen biisilleen ja tehnyt sanoitukset. Miten toi paskana sanotaan englanniksi? Mun mielestä muissa kielissä ei kuvata huonoa oloa pysyvällä verbillä vaan niin että tuntee jotain. Eli englanniksi Sipola laulaa I am shit? Kun I feel shit ei ole sama asia.
Englanniksi oon paskana käännetään I'm f*cking wreck.
Saran biisin tekijätiimiin kuuluu Kaisa Korhonen, ja se kyllä kuuluu noista biisin lyriikoista. Nehän ovat todella hyvät, ja niitä ei mielestäni huononna biisin nimi ja biisissä toistuva oon paskana -lainin pätkä, vaikka en itse kiroilusta yleisesti ottaen yhtään tykkääkään.
Biisin nimi ja fraasi "oon paskana" on Saran idea. Kaisa Korhonen puhui Biisin tarina -videolla siitä, miten he muut biisinkirjoittavat epäröivät
Ahaa, eli biisin huonoin juttu oli Saran idea. En voi sietää tuota paskana-sanaa. Ilman sitä tykkäisin kuitenkin varmaan biisistä, koska siinä on jonkin verran potentiaalia, vaikka kliseinen melodia onkin.
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko itsekään, mutta Kuori mua kuulostaa paremmalta joka kuuntelukerralla. Ei ole mikään yksitoikkoinen jumputus.
Sisältää montaa eri musiikkilajia räpistä poppiin, eli on kiinnostava.
Ja minä jos kuka olen kriittinen suomalaisen musiikin suhteen. Tekisi hyvää saada viisuihin tällainen kappale, mille ei ole siellä esikuvaa.
Mutta shown pitäisi olla hyvin, hyvin räväkkä, tyyliin lastenhuone missä heitellään kakkuja ja leluja.
Kuori mua on kaikkein euroviisumaisin biisi, jää mieleen ja joko pärjäis erilaisuudellaan tai olis liian outo. Mutta kannattais laittaa juuri tuo, mennä outous edellä.
Perusok-biisejä genreissään myös Cyan Kicksin, Sara Siipolan, Windows95manin ja Mikael Gabrielin biisit.
Kuulostaa typerältä. Ja tyhmät on sanatkin.
Eikä se nublun sanat sovi koko biisiin mitenkään.. Onkohan edes tiennyt mitä mikael laulaa.
Tai päinvastoin; inhoan Mikaelin sanoja niin paljon,että olisivat tehneet koko biisin vaikka niiden nublun sanojen ympärille, vaikka niissäkään järkeä ole.