Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UMK 2024 OFFICIAL

Vierailija
03.10.2023 |

UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (20622)

Vierailija
4381/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin kaikki ehdokkaat nyt putkeen kun ne on julkaistu ja ei jumalauta mitä sontaa kaikki. En jaksanut yhtäkään kuunnella loppuun asti, kyllä on taso vajonnut alas viime vuosista. En pitänyt Käärijästä viime vuonna, mutta se biisi sentään joka kuuntelulla parani ja nyt tavallaan jo pidän siitä. Näistä ei yksikään pääse omille soittolistoilleni päin vastoin, menisivät soiton estolistalle jos sellaisia olisi. Ihan sama mitä lähetetään, jää semiin ellei siellä mystisesti ole vielä surkeampaa tarjolla.

Vierailija
4382/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku-aa-ri mua. Ku-aa-ri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4383/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PIANO, PIANO, PIANO SINI SOITA PIANOA.

Pianoversio myös Saran biisissä hyvä. Vaan ei korvaa paskana sanaa. Pianoversio löytyy YouTubesta.

Vierailija
4384/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun Miglun ja Nublun viisuihin

Vierailija
4385/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loreenin Tattoo oli Suomen yleisöäänestyksessä 11:s, mutta sai meiltä tietenkin nollan, kun pisteitä ei anneta kuin 10 parhaalle. Tattoo ei ole suomalaisten keskuudessa niin vihattu kuin näillä keskustelupalstoilla annetaan ymmärtää.

Se oli kolmastoista. Edellä pisteitä saaneiden lisäksi vielä Ranska ja Serbia.

https://eurovision.tv/event/liverpool-2023/grand-final/results/finland

Ok. Tsekin saama äänimäärä jaksaa yllättää, kun biisistä ei meillä kuitenkaan tullut ikinä mitään listahittiä. Olikohan se sitä Silvennoisen taktista äänestämistä.

Vierailija
4386/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ihan oikeesti ikinä kuullut mitään noin hirveetä kuin toi Sinin biisi. Portin Boysit oli neroja tähän verrattuna. 

Vierailija
4387/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spotify soittaa random suomipop/rockbiisejä taustalla. Aika jänskä olisi ollut, jos UMK:ssa olisi ollut Pete Parkkonen mukana biisillä Mitä minä sanoin. Olisin laittanut ainakin minä sen jatkoon, vaan on vuodelta 2014. Soittolistalle meni kuitenkin.

Sanoituskin aika anti-Paskana ;D

-winner-

Vierailija
4388/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelin kun katsoin yöllä jonkun espanjalaisen miehen reaktiovideon, jossa viittasin mg:hen tummaihoisena. Jos nyt ymmärsin oikein? :D

Tässä tuo reaktiovideo. Huom. mies puhuu espanjaa ja tässä on englanninkieliset tekstitykset, jonka mukaan sanoo n. kohdassa 2.24 "Olen rakastunut tähän tummaihoiseen poikaan. Kyllä, olen rakastunut."  En sitten tiedä onko youtuben käännös oikein? :D Joku español-taitoinen voisi kuunnella ja tarkistaa?

Hän myös kehuu Suomen umk-biisien tasoa ja sanoo sen olevan brutaali :D

Vierailija
4389/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Windows 95 biisissä on sellaista ihanaa fiilistä 90-luvulta <3

Olen kaivannut sitä. Semmoinen positiivinen sävel ja niissä nostatukset pieniin haavehetkiin. Tuon takia juuri tykkään niistä. Helposti tanssittava ja helposti kuunneltava ja jää iloinen mieli :)

Vierailija
4390/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Windows 95 biisissä on sellaista ihanaa fiilistä 90-luvulta <3

Olen kaivannut sitä. Semmoinen positiivinen sävel ja niissä nostatukset pieniin haavehetkiin. Tuon takia juuri tykkään niistä. Helposti tanssittava ja helposti kuunneltava ja jää iloinen mieli :)

Haluun discoon <3

Vierailija
4391/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota mun lanteista kii, kuori mun kusipullii🎵 ei pysty enää olla kuulematta noin

Minä kuulen: kuori mun pussikullii 🤭

Vierailija
4392/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuppilassa tasoa pidetään taas monien mielestä hyvänä. Puuttuu joo semmoinen selkeä ennakkosuosikki, mutta oikeastaan sehän tästä jännää tekeekin, kun ei ole selkeää voittajaa. Melkein kuka tahansa noista voi voittaa. 

Siellä oli hyvä kommentti:

"Suomalainen pessimismi iskee kyllä taas, kun ulkomaiset viisufanit innostuneina hehkuttaa kuinka tässä on nyt paras UMK ikinä eivätkä osaa valita voittajaa ja meillä viisukuppilassa panikoidaan :rofl:"

Sen verran kauan tullut tätä touhua seurattua, että aika perus, että joka paikassa on kommenteja, että taas on pelkkää sontaa ja miten on taso tällainen ja kyllä on kotimaisen musiikin taso olematon ja YLE tuhlaa rahaa ja taas on matkittu jotakin ja kyllä sentään (tähän joku menneiden vuosien unohdettu artisti) aikana osattiin tehdä musiikkia :D Täälläkin varmaan kymmeniä ellei satoja tämänsuuntaisi

Kiitos tästä, en voisi olla enempää samaa mieltä. Aika välillä myös kultaa muistoja. Viime vuottakin kannattaa kokeilla miettiä ilman Käärijää, että ei siellä nyt ollut kaikki sellaisia, jotka olisivat välttämättä edes finaaliin päässeet. Jokainen on tänäkin vuonna kerännyt hyvin näyttökertoja, päässyt Spotifyn listoille ja tehty useita reaktiovideoita. Mun soittolistaltakin jo osa löytyy. Tänä vuonna on myös se vahvuus, että on useita kokeneita ja hyviä live-esiintyjiä.

Livejen jälkeen voi sitten oikeasti verrata tasoa viime vuosiin. Benjamin tästä hyvä esimerkki, jonka biisiä hehkutettiin ulkomaillakin ja itsekin siitä studioversiosta pidin. Live ei vaan kuitenkaan oikein onnistunut ja jäi vikaksi. Ei se minusta ihan jumbosijaa olisi ansainnut, mutta hyvä esimerkki siitä, miten iso merkitys esityksellä on.  

Vierailija
4393/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inside tietoa että Yle harkitsee vakavasti Vox Populin overhaulaamista kohujen myötä? Nublun osuudet tulevat olemaan suurempia ja sanoituksia modataan mm. kielen osalta mikäli pärjää hyvin.

Meinaako tämä että biisi muutetaan kokonaisuudessaan eestiksi? Eikö toi tarkoittaisi että Miklu heivataan kokonaan?

Mitä on overhaulaaminen? 

Vierailija
4394/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja että mua ärsyttää nää nykyajan "se koittaa olla musta/poc/ruskea/mikälie koska sillä on musta tukka ja rusketus!!!"-lässytykset, ihan kuin Suomessa ei ikinä olisi ollutkaan tummapiirteisiä ihmisiä (ja näitä löytyy paljon esim. Savo-Karjala-Kainuusta ja pohjoisesta). Ja kyllä, tiedän että Sini on oikeasti iholtaan vaalea ja hiuksetkin kai tavan ruskeat, ihmettelen silti miten nykypäivänä tunnutaan kiinnittävän vain entistä enemmän huomiota ihmisten "ruskeuteen" ja näihin ihme etnisyyden/värinmäärittelylokeroihin ja kenellä on "lupa" näyttää joltain latinolta tms :D 

Se kiinnittää huomiota siksi, koska iho on vedetty tekorusketuksella luonnottoman tummaksi. Eli yli "normaalin" rusketuksen. Näyttää hölmöltä. On haluttu nimenomaan tavoitella jotain latino- tai afrolookia, mistä kertoo muutkin tyyliratkaisut. Tulee feikki fiilis. Myös USA:ssa monet julkkikset tekee tätä.

Vierailija
4395/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä mikä "valtakunnan salaisuus"  umk:n biisit on olevinaa? Kaikki ns vuodot ja ennakkojutut on kilpailun markkinointia, yle on sitä mieltä, että tuo toimii hyvin. Muissa maissa biisit julkaistaan kerralla, eikä yksitellen. Nytkin voi kuunnella monen maan ehdokkaita aivan vapaasti ennen ensimmäistäkään tv-lähetystä.

Miksei niitä karsittuja kappaleita voisi sitten julkistaa? Ei kai niitä voi enää pantata seuraaville umk-vuosillekaan? 🤔

Onkohan kukaan toimittaja koskaan edes kysellyt listaa. Voisi saada myyvän jutun kun poimisi vaikkapa vain isoimmat mukaan hakeneet nimet, jotka karsittiin.

Itseäni ei tosin kiinnosta mahdolliset isot nimet, vaan haluaisin vain kuunnella millaisia muunlaisia kappaleita olisi ollut tarjolla...🤲

Yle tekee varmastikin sopimukset vain finalistien kanssa ja muut artistit voi sitten julkistaa kappaleensa jos ja kun haluavat. Minusta ihan reilu peli.

Vierailija
4396/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No rules! Ehdottomasti. Sara liian masentava. Synkkiä aikoja muutenkin eletään, niin huumoria peliin. Ja nimenomaan suomalaista huumoria, sitähän tuo kappale on.

TYHMÄÄ ! Viimevuoden huumori kopiota yrittää vängätä. EI enää samaa tyyliä moniin vuosiin ! 

Ei Käärijänn musiikki kyllä ole huumorimusiikkia! 

Vierailija
4397/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää miten päinvastaisesti täällä on ymmärretty tuo Vox populi -kappale. Ei tarvi kuin katsoa video, niin tietää, että biisissä naureskellaan juurikin sinne kaninkoloon eikä toisinpäin. Fox News, Tony Robbins, 1984, kuukävely, jne...

Vierailija
4398/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loreenin Tattoo oli Suomen yleisöäänestyksessä 11:s, mutta sai meiltä tietenkin nollan, kun pisteitä ei anneta kuin 10 parhaalle. Tattoo ei ole suomalaisten keskuudessa niin vihattu kuin näillä keskustelupalstoilla annetaan ymmärtää.

Se oli kolmastoista. Edellä pisteitä saaneiden lisäksi vielä Ranska ja Serbia.

https://eurovision.tv/event/liverpool-2023/grand-final/results/finland

Ok. Tsekin saama äänimäärä jaksaa yllättää, kun biisistä ei meillä kuitenkaan tullut ikinä mitään listahittiä. Olikohan se sitä Silvennoisen taktista äänestämistä.

Itsekin äänestin yhtenä maana Tsekkiä, noin kannatusmielessä. Kappaleessa oli sanomaa, ts. ajattelin sen tukevan Ukrainaa ja tietenkin muitakin siskoja. Saivat lopulta sen esityksenkin toimimaan. En silti viisujen jälkeen ole aktiivisesti paljon kuunnellut sitä. 

Vierailija
4399/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää miten päinvastaisesti täällä on ymmärretty tuo Vox populi -kappale. Ei tarvi kuin katsoa video, niin tietää, että biisissä naureskellaan juurikin sinne kaninkoloon eikä toisinpäin. Fox News, Tony Robbins, 1984, kuukävely, jne...

Siinähän haukuttiin suomalaisia! Ootte mukas leijonia, vaikka sanotte bää.

Vierailija
4400/20622 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan muista Sinin kappaleen nimeä. Ensimmäisenä tulee mieleen vain Sipuli. Sipuli olisikin parempi biisinimi. Lyhyt, ytimekäs ja tuntuu/kuulostaa kivalta lausuttuna niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin suusta.

Kuori mut < Sipuli

Ketju on lukittu.