Tähän on tultu: Kaikki koululaiset eivät ehdi syömään lounasta
Jyväskylässä tarkastuslautakunta kiinnitti kouluruokailuun huomiota ja havaitsi että kaikki koululaiset eivät ehdi syömään lounasta. Varhaiskasvatuksen koululounaissa on tarkastuslautakunnan mukaan parannettavaa, jotta kaikille koululaisille tarjottaisiin riittävästi aikaa syödä.
Kommentit (22)
No mitä sinne syömään pitää jäädä märehtimään, reippaasti ruoka suuhun vaan
No eikös kouluruoka ole aina kaikkien mielestä täyttä einespaskaa, joten onko sillä väliä jos ei ehdi syödä? Ottakoot eväät mukaan ja syökööt niitä parempia ruokia, joita vanhemmat kotonaan tekevät.
No mun lapset on sanonu useasti, että ruoka on liki loppu kun pääsevät ruokalaan. Ja kerran sanoivat, että eskarilaiset jäivät ilman ruokaa ainakin yhtenä päivänä. Koulun yhteydessä on siis eskariryhmä.
Ei työpaikoillakaan ole kuin vartti aikaa syödä kahvitauolla. Hyvä vain että jo lapsille opetetaan ettei sitä ruokaa tarvitse ikuisuuteen jäädä syömään vaan äkkiä ruoka suuhun ja takaisin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikoillakaan ole kuin vartti aikaa syödä kahvitauolla. Hyvä vain että jo lapsille opetetaan ettei sitä ruokaa tarvitse ikuisuuteen jäädä syömään vaan äkkiä ruoka suuhun ja takaisin hommiin.
Lounastauko on kyllä 30 minuuttia yleensä, kahvitauot ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
No mun lapset on sanonu useasti, että ruoka on liki loppu kun pääsevät ruokalaan. Ja kerran sanoivat, että eskarilaiset jäivät ilman ruokaa ainakin yhtenä päivänä. Koulun yhteydessä on siis eskariryhmä.
Mun lapsen koulussa myös normaali ruoka on usein loppu, kun viimeiset ryhmät pääsevät syömään, ja jäljellä on vaan kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen koulussa myös normaali ruoka on usein loppu, kun viimeiset ryhmät pääsevät syömään, ja jäljellä on vaan kasvisruokaa.
Ja sitten on vielä se että maksalaatikko, pinaattikeitto ja tilliliha päivinä ei kouluissa ole tarjolla mitään syötäväksi kelpaavaa.
Omat lapseni ovat kertoneet aivan samaa, ruokaa ei kerta kaikkiaan ehdi syömään ilman, että hotkii vauhdilla.
Tajusin asian, kun lasten ruokailukäytös muuttui myös kotona hotkimiseksi. Aikaisemmin hyvät ruokatavat osanneista lapsista on tullut ruuasta tappelevia ja hotkivia laumaeläimiä. Eteenkin Koronarajoitusten aikaan ruokailu saattoi kestää todellakin vain 15 minuuttia ja tänä aikana piti kulkea luokasta kolme kerrosta alas ruokalaan, hakea ruoka, tulla takaisin luokkaan syömään ja syömisen jälkeen viedä astiat.
Olen usein ihmetellyt sitä, että miten voi koulu voi käytännöllään tuhota kodin opetukset käytöksestä ruokailussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vielä se että maksalaatikko, pinaattikeitto ja tilliliha päivinä ei kouluissa ole tarjolla mitään syötäväksi kelpaavaa.
Onko nuo sitten juotavia?
Liian isot koulut, jonotusta linjastolle ja noinhan se sitten menee. Nopeat ahmii hitaampien tai kauempaa ruokalaan lampsivien annokset ja hups, safka ja ruokatunti onkin loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän kunnassa ei noita ruokia koulussa ole ollut. Ei kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Liian isot koulut, jonotusta linjastolle ja noinhan se sitten menee. Nopeat ahmii hitaampien tai kauempaa ruokalaan lampsivien annokset ja hups, safka ja ruokatunti onkin loppu.
Itse kun olin koulussa niin 20 minuuttia meni ruokajonossa seisomiseen ja vähän pidempään jos keittäjät joutuivat täyttämään linjastolle lisää ruokaa. Voin vain kuvitella miten asia on nykyään ja jonot pahentuneet kun koulut ovat vain entistä suurempia.
Kuuleppas ukkeli me ei hitto vie jäädä märehtimään sinne ruokalaan niinkuin lehmät laitumella oot varmasti tälläne ukkeli joka luulee olavansa niin cuul mut todellisuudessa näytät isolta lehmältä ja ite varmaan työpaikallaski varmaan juot kahvia ja mussutat munkkeja toisensa perään että alä meitä ala syyttele vitsin ukkipappa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounastauko on kyllä 30 minuuttia yleensä, kahvitauot ovat erikseen.
Meillä lounastauko on20min ja lakisääteinen 10min kahvitauko tulee pitää työn lomassa. Ei siinä ehdi kuin suunsa polttaa, jos sitäkään. Hoitoalalla oon, kikkelis kokkelis jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään ,akslaatikkoa eikä tillilihaa nykyään tarjota, haloo. Ja on siellä sentään aina näkkileipää ettei tartte nälkään kuolla vaikka ei muka pysty syömään mitä ruokaa pn tarjolla.
Turussa ei myöskään ehdi kaikissa kouluissa syödä. Kun jonon hänniltä vihdoin pääsee ruokalaan, on aikaa enää 2-5 minuuttia. Ongelma toistuu viikottain. Tämän myönsi rehtorikin, mutta voivotteli ettei asialle oikein voida mitään, kun tilat ovat liian pienet oppilasmäärään nähden. Koululta saa onneksi ostaa välipalaa, tietysti se on maksullista eikä kaikilla oppilailla ole mahdollisuutta saada sitäkään.
en muista,minkäpituinen oli ruokatauko sillon kun olin ala ja yläasteella,oisko ollu 30-45min? Hyvin kerkes syödä ja jutella ja aina riitti ruoka,jotkut vielä santsas
Vierailija kirjoitti:
No mitä sinne syömään pitää jäädä märehtimään, reippaasti ruoka suuhun vaan
Ollessani yläasteella syömään mentiin porrastetusti, viimeisenä menneillä oli täten lyhin välitunti ja vähiten aikaa syödä, tämän lisäksi syömiseen käytetty aika jonottamiseen oli aivan väärin toteutettu, osa syöjistä tuli 500m päässä olevasta toisesta koulusta. Ruokakin loppui useamman kerran kesken. Ruoka oli kyllä hyvää, ei moitteita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on onneksi vielä luontainen kyky syödä rauhassa JA pureskella ruokaa tarpeeksi ennen nielemistä.
Kun itse olin ala-asteella suositus oli 25 purukertaa suullista kohti. Monesti itse puret siinä vartissa joka on mielestäsi riittävä?
Ei ihme jos nykyään on lihavia ja suolisto-ongelmaisia.
Linkkatko AP uutisen?