UMK 2024 OFFICIAL
UMK finaaliin päiväksi on varmistunut 10.2.2024, finalistien julkaisuun noin 100 päivää ja ekat vihjeet artisteista saatu tänään. Millä fiiliksillä odotat viisu-keväältä? Voiko mikään säväyttää Käärijä-huuman jälkeen?
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (20622)
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tullaan voittamaan tänäkään vuonna.
Koska euroviisut on kilpailun ohella väylä jakaa muille meille tärkeää musiikkia, äänestän UMK:ssa yksinkertaisesti sitä, joka puhuttelee minua eniten. Mitä järkeä olisi edes päästä jopa top 5:seen, jos kukaan meistä suomalaisista ei ole erityisen kiinnostunut valitusta kappaleesta?
Ravistelenkin siis osaa lukijaa: Valitsetko sen kappaleen, jonka uskot pärjäävän vai sen josta pidät eniten?
Todellakin valitsen sen josta pidän eniten. Toivottavasti niin tekevät muutkin, eivätkä mieti millä voisi saada juryääniä. Suomihan ei niitä koskaan edes saa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän jo naurattaa se, että vuosi sitten kuviteltiin ja pelättiin tosissaan, että joku muu kuin Käärijä voisi voittaa Umk:n.
Nightwish traumat ne vaan nostivat päätään. Henkilökohtaisesti myös Mikael Saari traumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taas lainaukset toimi, mutta tähän:
"Joo, mutta parodian kuuluisi olla hauska ja oivaltavakin, mutta tämä ei ollut, joten se edellä ei voi mennä, ja siksi voisi yrittää miettiä jotain parempaa."
Tää on varmaan makuasia, kun mun mielestä tässä nimenomaan parodia toimii aivan helkutin hyvin. Omasta mielestä ainakin se video oli suunnilleen hauskinta mitä oon pitkään aikaan nähnyt, ja biisissä kaikki olennaiset kliseet upeasti edustettuna.
Kysymys: Mitä win95 oikeastaan parodioi? En näe mitään upeita kliseitä missään.
Et sitten vissiin tunne tota genreä kovin hyvin (ehkä et oo elänyt ko. aikakaudella?). Eihän parodiaa oikein voi selittää ihmiselle, joka ei sitä ymmärrä. Jos et näe/kuule niitä ilmiselvi
Täh? Biitti, melodiakulku, lyriikat, videolla tanssijoiden ja Henrin asut, tanssimuuvit jne. About kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton Win95:n lavashow'hun voisi sopia sellainen älyttömän stereotyyppinen Euroviisuballadi-meininki. Tuulikoneet, iltapuvut molemmilla ja sellaisia kohtalokkaita lähikuvia. Heitetään sinne vielä flyygelin kokoinen Commodore 64, josta ryöppyy savua lavalle.
Miksi Euroviisuihin haluttaisiin esitys, jossa pilkataan Euroviisuja?
Mitä pilkkaamista tuossa olisi? Et oo tainnut nähdä viisujen väliaikanumeroa vuodelta 2016: Love, love, peace, peace, käys tsekkaamassa youtubesta, ja kerro sitten pilkkasiko viisujärjestäjä viisuja.
Ne on vähän eri asia, samoin kuin kaikki muutkin viisujen hullutteluvideot, kaikki tietää, että ne tarkoitettukin vitsiksi. Sanoisin, että ideat on aika lopussa, jos pitää lähteä viisuihin parodioimalla euroviisuja. Onhan noita parodianumeroita nähty, esim. We are the winners.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo, mutta parodian kuuluisi olla hauska ja oivaltavakin, mutta tämä ei ollut, joten se edellä ei voi mennä, ja siksi voisi yrittää miettiä jotain parempaa."
Tää on varmaan makuasia, kun mun mielestä tässä nimenomaan parodia toimii aivan helkutin hyvin. Omasta mielestä ainakin se video oli suunnilleen hauskinta mitä oon pitkään aikaan nähnyt, ja biisissä kaikki olennaiset kliseet upeasti edustettuna.
Et sitten vissiin tunne tota genreä kovin hyvin (ehkä et oo elänyt ko. aikakaudella?). Eihän parodiaa oikein voi selittää ihmiselle, joka ei sitä ymmärrä. Jos et näe/kuule niitä ilmiselviä kliseitä, niin sori, en voi auttaa sua asiassa.<
Kuten tuolla aikaisemmin jo todettiin,
"Ehkä ysärillä nuoruuttaan eläneet semiboomerit keski-ikäiset voivat jossain nostalgiapäissään vähän viehättyä, mutta mainetta ja mammonaa tällä ei kyllä haalita edes Suomen tasolla."
Semiboomeri bongattu.
Tämä on uuden musiikin kilpailu. Ei paikka kädenlämpöiselle ysärimusalle, eikä muullekaan vanhusten nostalgiamusiikille.
Tyylipuhdasta Jäätelökesää ja E-Tronia voi kuunnella vaikka Youtubesta, jos c-kasetit on jo heitetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton Win95:n lavashow'hun voisi sopia sellainen älyttömän stereotyyppinen Euroviisuballadi-meininki. Tuulikoneet, iltapuvut molemmilla ja sellaisia kohtalokkaita lähikuvia. Heitetään sinne vielä flyygelin kokoinen Commodore 64, josta ryöppyy savua lavalle.
Miksi Euroviisuihin haluttaisiin esitys, jossa pilkataan Euroviisuja?
Mitä pilkkaamista tuossa olisi? Et oo tainnut nähdä viisujen väliaikanumeroa vuodelta 2016: Love, love, peace, peace, käys tsekkaamassa youtubesta, ja kerro sitten pilkkasiko viisujärjestäjä viisuja.
Ne on vähän eri asia, samoin kuin kaikki muutkin viisujen hullutteluvideot, kaikki tietää, että ne tarkoitettukin vitsiksi. Sanoisin, että ideat on aika lopussa, jos pitää lähteä viisuihin parodioimalla euroviisuja
No rules ei kylläkään parodioi viisuja mutta whatever
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joltakin on jäänyt mm. Guntherit ja E-typet kuuntelematta. Oletko ikinä katsonut 90- ja 2000-luvun musiikkivideoita?
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun muut tykkäävät siitä mistä minä en tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin vasta tänään tähän mennessä tulleet biisit.
Positiivista settiä. Kaikki biisit ovat omalla tavallaan kiinnostavia. Cyan kicks uppoaa vähiten, mutta kerran jaksoi ihan hyvin kuunnella. Glow kaavaltaan vähän turhan universaali, mutta kulkeehan sekin biisinä. Sara Siipolan aksentointi sattui korvaan ensin, mutta teksti kantoi sen yli - tulee vähän Saima Harmaja-vibat. Maniassa ihan kiinnostava tarina. Windows95manin pelkäsin olevan pelkkä läppä, mutta nyt kiinnostaa että olisiko tuota soundia mahdollista paisuttaa niin että stadiontunnelma kunnolla avautuisi kotikatsomossakin.
Saima Harmaja-vibat??? Saima tuskin olisi noin juntisti kirjoittanut kuin tuo Saran biisin sanoitus.
Jep. Onhan tuo ihan eri genreä ja eri aikaa, mutta sama fiilis. "Ja kuitenkin peipponen lauloi. En voi sitä ymmärtää!" Miten maailma voi jatkaa radallaan, vaikka itseä on juuri kohdannut pahin.
Video on tuollaisenaan todella rankka verisine jalkoineen. Saa miettimään sitä, mitä laulun kertoja on menettänyt. Minut sai kyllä itkemään vuolaasti ja muistelemaan sitä päivää, kun olin menettänyt syntymättömän lapseni ja jouduin menemään seuraavana maanantaina töihin, jossa kukaan ei tiennyt, en voinut kertoa ja minun odotettiin elävän niin kuin ennenkin.
Ei anna lainata, joten manuaalinen lainaus:
"Ehkä ysärillä nuoruuttaan eläneet semiboomerit keski-ikäiset voivat jossain nostalgiapäissään vähän viehättyä, mutta mainetta ja mammonaa tällä ei kyllä haalita edes Suomen tasolla."
Semiboomeri bongattu.
Tämä on uuden musiikin kilpailu. Ei paikka kädenlämpöiselle ysärimusalle, eikä muullekaan vanhusten nostalgiamusiikille.
Tyylipuhdasta Jäätelökesää ja E-Tronia voi kuunnella vaikka Youtubesta, jos c-kasetit on jo heitetty pois.
---
Tämä oli hauska kommentti, hymyilin, vaikka oon just yksi niistä semiboomereista. Sulla on ihan sinänsä hyvä pointti tuo, että kyseessä on uuden musiikin kilpailu, mutta eihän mikään muukaan biisi edusta mitään täysin uutta genreä. Kaikki edustavat jotain vanhaa. Ja muuten se "uusi" kisan nimessä viittaa itse asiassa siihen , että biisit on ennen julkaisemattomia, ei siihen että osallistujien pitäisi edustaa jotain kaikkein uusinta tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin vasta tänään tähän mennessä tulleet biisit.
Positiivista settiä. Kaikki biisit ovat omalla tavallaan kiinnostavia. Cyan kicks uppoaa vähiten, mutta kerran jaksoi ihan hyvin kuunnella. Glow kaavaltaan vähän turhan universaali, mutta kulkeehan sekin biisinä. Sara Siipolan aksentointi sattui korvaan ensin, mutta teksti kantoi sen yli - tulee vähän Saima Harmaja-vibat. Maniassa ihan kiinnostava tarina. Windows95manin pelkäsin olevan pelkkä läppä, mutta nyt kiinnostaa että olisiko tuota soundia mahdollista paisuttaa niin että stadiontunnelma kunnolla avautuisi kotikatsomossakin.
Saima Harmaja-vibat??? Saima tuskin olisi noin juntisti kirjoittanut kuin tuo Saran biisin sanoitus.
Jep. Onhan tuo ihan eri genreä ja eri aikaa, mutta sama fiilis. "Ja k
Veriset jalat? Oliko siinä sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joltakin on jäänyt mm. Guntherit ja E-typet kuuntelematta. Oletko ikinä katsonut 90- ja 2000-luvun musiikkivideoita?
Joo ei ollut aikaa noihin, oli opiskelut, pienet lapset, alanvaihto ja uusi työ. Pahimmat ruuhkavuodet.
Kunpa kansa voisi äänestää kisaan mukaan vielä yhden mustan hevosen, yllätysbiisin, joka olisi 8. UMK-finalisti. Annettaisiin vaikka 3 tai 5 vaihtoehtoa, joista saisi äänestää viimeisen finaalistin. Sellainen andra chansen, eli joku Yle-raadin tiputtamista karsituista kansan äänillä kisaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ihan aidosti kiinnostaisi tietää, onko täällä ketään, joka tähän mennessä julkaistuista UMK-biiseistä uskoo jonkun pystyvän menestymään esim top3:een asti viisuissa?
Ainoa jännitysmomentti on se, pääseekö Suomi semfinaalista finaaliin. Tänä vuonna ei ole yhtään huippubiisiä. Viime vuonna oli useampikin. Vielä on kuuntelematta Sini Sabotage ja Michael Gabrielin duo. Sabotage ei ole kovinkaan kaksinen laulaja ilman autotunea. Toivotaan myönteistä yllätystä Michaelilta.
No Suomelta ei lähde edes edustusta, koska Israel on mukana viisuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ollut aikaa noihin, oli opiskelut, pienet laps
Otan osaa. Oot missannut olennaista populaarikulttuurikuvastoa, etkä nyt pysty nauttimaan kun sitä herkullisesti parodioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa kansa voisi äänestää kisaan mukaan vielä yhden mustan hevosen, yllätysbiisin, joka olisi 8. UMK-finalisti. Annettaisiin vaikka 3 tai 5 vaihtoehtoa, joista saisi äänestää viimeisen finaalistin. Sellainen andra chansen, eli joku Yle-raadin tiputtamista karsituista kansan äänillä kisaan!
Kiinnostaisi kyllä tietää millaisia ne muut hakijat ovat olleet. Vaikkei niitä saataisikaan enää mukaan, haluaisin silti kuunnella mitä kaikkea siellä olisi ollut tarjolla. Käärijän menestys viime keväänä oli niin kova, että on kieltämättä vaikea uskoa, että sen innoittamana mukaan olisi hakenut pelkästään kädenlämpöisiä biisejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten vissiin tunne tota genreä kovin hyvin (ehkä et oo elänyt ko. aikakaudella?). Eihän parodiaa oikein voi selittää ihmiselle, joka ei sitä ymmärrä. Jos et näe/kuule niitä ilmiselvi
En ole se jolle vastasit, mutta onhan tuossa vaikka mitä kliseitä. Sanat 'vain yksi sääntö, ei sääntöjä', tanssi, tanssijoiden asut, lipevät miehet, saman toisto. Vois enemmän miettiä mikä tuossa ei olisi parodiaa 90-luvusta ja sen musiikista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä lähde tää vuosi. Cyan Kicksillä voi osallistua, niin tulos on ok. Ei kyllä innosta katsomaan viisuja. Mitä Yle touhuaa. Ei vaikuta, että parhaat kappaleet on valittu, vaan ne kaverinkaveri-esiintyjät.
Näin täällä sanottiin viime vuonnakin ja haukuttiin Cha Cha Cha :D Älkää jaksako olla niin ankeita. No rules!
Kun katsoin Bessin musiikkivideon. Instant bangeri. Erikan musiikkivideo. Instant bangeri. Blind Channel. Instant bangeri. Cha Cha Cha. Instant bangeri. Tänä vuonna ------. Ei instant bangeria. Toki paskakin musiikki pääsee viisuissa finaaliin että ehkä siinä on toivo. Mutta kärkikahinoissa ei olla tänä vuonna. Odotan paljon Olly Alexanderin biisiltä. Hän on tehnyt ennenkin bängereitä. Yksi tämmöinen ja voitto on siinä.
Kuuntelijoita enemmän kuin Cha Cha Challa.