YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä
https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun juurikin tuohon lapsettomien 35-vuotiaiden ikäryhmään. Katselin oman lapsuuteni ja nuoruuteni, kun äiti kantoi valtavan vastuun kolmen lapsen perheessämme isän lähes vapaamatkustaessa perhe-elämässä. En halua itselleni samanlaista työmaata. Myöskin kaksi sisarustani ovat lapsettomia.
Olisin voinut yrittää raskautta jommassa kummassa pitkistä parisuhteistani, jos mies olisi ollut vastuuntunteva, lapsia tahtova ja potentiaalinen "hyvä iskä". Näin ei kuitenkaan ole ollut. Omat harrastukset, pelailu ym. kiinnostavat, perhe-elämä ei.
Joskus 80-luvulla oli varmaan itsestään selvää, että kumppanin kanssa mennään naimisiin ja lapsia tulee. Aika monessa perheessä äiti oli melkoinen työhevonen käydessään töissä ja hoitaessaan perheen siinä samalla. Ei nykyään naiset suostu enää tuollaiseen järjestelyyn.
Voipi olla, että milleniaalit ovat nähneet noita varoittavia esimerkkejä tosiaan tarpeeksi lapsuudessaan, niin eivät halua samanlaiseen orjuuteen.
Joku voi todeta, että no älä suostu sitten siihen että mies on perhe-elämässä vapaamatkustaja. Ongelma kun on se, että naiset ovat muuttuneet moderniin suuntaan, mutta miehet eivät ole siihen kyenneet, ainakaan kaikki.
On sitten mukavat riidat päällä, jos mies on vanhanaikainen jäärä, ja sitten erotaan. Selittää erojen määrää hyvin.
Helpompi kun ei koko rulettiin edes lähde.Miesten työllisyys ja koulutus tasoa on matalampi kuin naisilla. Jokainen mies ymmärtää, että akateemisesti koulutettu muija harvemmin haluaa duunaria (ihan ymmärrettävää) työttömästä puhumattakaan.
Käytännön ammattien osaajistakin alkaa olla pulaa, mikä toivottavasti nostaa arvostusta. Akateeminen koulutus ei ole itseisarvo. Saman koulutustason etsiminen tosin helpottaa oman kaltaisen mentaliteetin löytämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen että juuri nämä jotka näitä tekosyitä keksivät, lapsettomia "säälivät"/mollaavat ja eivät mitenkään voi muka käsittää miksi joku ei lasta halua itseasiassa itse vaan katuvat että tuli lapsia tehtyä ja yrittävät lohdutella itseään näillä jutuilla.
Voi tuota naapurin sinkkua Liisaa kun ei se vaan saa miestä pidettyä jotta voisi perustaa perheen toisin kuin minä jolla sentään on tuo elämäänsä kyllästynyt jöröjukka Pentti jonka vaimoksi pääsin.
Voi tuotakin naapurin uraputki Tanjaa kun epätoivoisesti yrittää täyttää tyhjyyttä sisällään töillä ja ostamalla itselleen kivoja asioita toisin kuin minä joka olen kotiäiti ja elämäni on vain kotia, prismaa ja vatsatauteja tämä on sitä aitoa elämänmakuista elämää.
Tai voi tuota 30v veljeänikin kun ei muuta tee kuin leikkii teiniä kavereiden kanssa matkustellen, juhlien ja pelejä pelaillen toisin kuin minä joka en edes muista koska olisin pitänyt hauskaa kavereiden kanssa.
Ihminen joka on aidosti varma ja tyytyväinen omiin valintoihinsa ymmärtää kyllä hyvin miksi joku muu ei sitä samaa välttämättä halua eikä koe tarvetta tuollaiseen.
Mitä sanot elämäntapatyöttömälle, joka leveilee vapaa-ajan harrastuksillaan ja päivittelee työssäkäyvien tyhmää raatamista? "Aivan oma valinta, mikäs siinä!" vai "Työ tuo sisältöä elämään ja sinunkin odotetaan kantavan kortesi kekoon, eikä vain hyötyvän muista?" Velat monessa tapauksessa ovat verrattavissa elämäntapatyöttömiin.
Höppelis pöppelis taas. Me velat kustannamme veroilla ne palvelut joita sinun kakarasi käyttävät.
Vanhemmat maksavat veroja ihan itse, enemmän kuin te.
No ei kyllä maksa koska ovat vanhempainvapailla, lasten poissaolon takia pois töistä jne. Lisäksi varsinkin naisilla lapset vaikuttaa negatiivisesti palkkaukseen ja työuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin nussin seksinukkea kuin suomalaista naista.
Tytöt erikseen.Kommenttisi osuu aika lailla asian ytimeen. Synnytysikäisten naisten on tuosta valikoimasta hyvin vaikeaa löytää sopivaa isäehdokasta.
Tai toistepäin. Jani 30v. spekseillä 168cm ja 90kg, tulot 2500 brutto etsii missinmittoja 20v akateemista neitsyttä.
Koulutustaso ei vaikuta naisen tasoon, miehen tasoon se vaikuttaa.
Täyttä puppua. Korkeasti koulutetut pariutuvat keskenään, amikset taas keskenään.
Niin pariutuu koska naiset huolivat kumppaniksi miehen jolla on vähintään sama koulutustaso kuin naisella itsellään.
Ja mikä saa sinut uskomaan että siinä kuviossa miehelle kelpaisi kouluttamaton nainen?
Aika moni mies - valitettavasti - ottaa kouluttamattoman. Kunhan ulkonäkö on riittävä.
Okei, en tunne yhtään korkeasti koulutettua miestä jolle naisen koulutustasolla ei olisi ollut merkitystä, ainakin jos heidän parivalintojaan katselee. Ehkä tuollainen aivokuolleisuus on yleistä jossain muuallapäin.
Olen yliopistokoulutettu mies, ja minulle naisen koulutustasolla ei ole mitään merkitystä. En ole koskaan kysynyt diplomeita treffeillä, enkä kysele.
Minkälainen moukka pitää "aivokuolleena" sitä, että kykenee kohtaamaan ihmiset ihmisinä, ei tutkintoina?
Minullekkaan ei naisen koulutustasolla ole väliä eikä sillä mitä työtä se tekee. Pääasia että nainen tulee toimeen omillaan eli ettei minun tarvitsisi elättää sitä 24/7.
Väitän että monelle korkeakoulutetulle naiselle on väliä miehen koulutustasolla ja syytä sille en tiedä että miksi näin on.
Olen itse sinkkumies.Naisille status yhteisössä merkitsee tutkitusti hyvin paljon ja heidän statusta toisten naisten keskuudessa nostaa koulutettu ja menestynyt mies. Asiaa monimutkaistaa se, että miesten ymmärrys statuksesta on hyvin erilainen, ja kaunis vaimo ja hieno auto ovat miehille äärettömästi tärkeämpiä kuin puolison koulutus tai vaikkapa muoti.
Ei, vaan kouluttautunut mies on yleensä älykkäämpi ja hyväkäytöksisempi kuin duunari.
Ja ne älykkäät välittää muustakin kuin vaimon ja auton ulkonäöstä.
Kouluttautunut ei ole sama kuin älykäs. Ei varsinkaan niissä tapauksissa jotka välittömästi olettaa duunareiden olevan tyhmiä ja huonokäytöksisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen että juuri nämä jotka näitä tekosyitä keksivät, lapsettomia "säälivät"/mollaavat ja eivät mitenkään voi muka käsittää miksi joku ei lasta halua itseasiassa itse vaan katuvat että tuli lapsia tehtyä ja yrittävät lohdutella itseään näillä jutuilla.
Voi tuota naapurin sinkkua Liisaa kun ei se vaan saa miestä pidettyä jotta voisi perustaa perheen toisin kuin minä jolla sentään on tuo elämäänsä kyllästynyt jöröjukka Pentti jonka vaimoksi pääsin.
Voi tuotakin naapurin uraputki Tanjaa kun epätoivoisesti yrittää täyttää tyhjyyttä sisällään töillä ja ostamalla itselleen kivoja asioita toisin kuin minä joka olen kotiäiti ja elämäni on vain kotia, prismaa ja vatsatauteja tämä on sitä aitoa elämänmakuista elämää.
Tai voi tuota 30v veljeänikin kun ei muuta tee kuin leikkii teiniä kavereiden kanssa matkustellen, juhlien ja pelejä pelaillen toisin kuin minä joka en edes muista koska olisin pitänyt hauskaa kavereiden kanssa.
Ihminen joka on aidosti varma ja tyytyväinen omiin valintoihinsa ymmärtää kyllä hyvin miksi joku muu ei sitä samaa välttämättä halua eikä koe tarvetta tuollaiseen.
Mitä sanot elämäntapatyöttömälle, joka leveilee vapaa-ajan harrastuksillaan ja päivittelee työssäkäyvien tyhmää raatamista? "Aivan oma valinta, mikäs siinä!" vai "Työ tuo sisältöä elämään ja sinunkin odotetaan kantavan kortesi kekoon, eikä vain hyötyvän muista?" Velat monessa tapauksessa ovat verrattavissa elämäntapatyöttömiin.
Höppelis pöppelis taas. Me velat kustannamme veroilla ne palvelut joita sinun kakarasi käyttävät.
Sen päivän kun näkisi. :D Muista taas olla pois töistä kun kakara aivastaa!
Veroalennuksia lapsettomille heti, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin nussin seksinukkea kuin suomalaista naista.
Tytöt erikseen.Kommenttisi osuu aika lailla asian ytimeen. Synnytysikäisten naisten on tuosta valikoimasta hyvin vaikeaa löytää sopivaa isäehdokasta.
Tai toistepäin. Jani 30v. spekseillä 168cm ja 90kg, tulot 2500 brutto etsii missinmittoja 20v akateemista neitsyttä.
Koulutustaso ei vaikuta naisen tasoon, miehen tasoon se vaikuttaa.
Täyttä puppua. Korkeasti koulutetut pariutuvat keskenään, amikset taas keskenään.
Niin pariutuu koska naiset huolivat kumppaniksi miehen jolla on vähintään sama koulutustaso kuin naisella itsellään.
Ja mikä saa sinut uskomaan että siinä kuviossa miehelle kelpaisi kouluttamaton nainen?
Aika moni mies - valitettavasti - ottaa kouluttamattoman. Kunhan ulkonäkö on riittävä.
Okei, en tunne yhtään korkeasti koulutettua miestä jolle naisen koulutustasolla ei olisi ollut merkitystä, ainakin jos heidän parivalintojaan katselee. Ehkä tuollainen aivokuolleisuus on yleistä jossain muuallapäin.
Olen yliopistokoulutettu mies, ja minulle naisen koulutustasolla ei ole mitään merkitystä. En ole koskaan kysynyt diplomeita treffeillä, enkä kysele.
Minkälainen moukka pitää "aivokuolleena" sitä, että kykenee kohtaamaan ihmiset ihmisinä, ei tutkintoina?
Minullekkaan ei naisen koulutustasolla ole väliä eikä sillä mitä työtä se tekee. Pääasia että nainen tulee toimeen omillaan eli ettei minun tarvitsisi elättää sitä 24/7.
Väitän että monelle korkeakoulutetulle naiselle on väliä miehen koulutustasolla ja syytä sille en tiedä että miksi näin on.
Olen itse sinkkumies.Naisille status yhteisössä merkitsee tutkitusti hyvin paljon ja heidän statusta toisten naisten keskuudessa nostaa koulutettu ja menestynyt mies. Asiaa monimutkaistaa se, että miesten ymmärrys statuksesta on hyvin erilainen, ja kaunis vaimo ja hieno auto ovat miehille äärettömästi tärkeämpiä kuin puolison koulutus tai vaikkapa muoti.
Ei, vaan kouluttautunut mies on yleensä älykkäämpi ja hyväkäytöksisempi kuin duunari.
Joskus vuonna 1990 korkeakoulun kävi varmaan noin 20-30 prosenttia miehistä, nykyään taitaa noin puolet käydä.
Väitätkö siis että miehet on nykyään älykkäämpiä ja hyväkäytösisempiä kuin ennen vanhaa?
Miehet ovat siis nykyään parempia kuin ennen?Väitän, että tällä palstalla ei mitkään ruudinkeksijät viihdy. Ja olevinaan puhuvat kaikkien miesten puolesta.
Väitän että älykkäät ihmiset ovat uteliaita myös muiden ihmisten ajatusmaailmasta, ja täältä voi löytää koko kirjon. Toki moni kirjoittaja asuu laitoksessa, mutta kyllä täällä älykkäitäkin ihmisiä on. Toki tyhmä ei välttämättä älykästä tunnista vaikka se olisi nenän edessä.
On täällä varmasti älykkäitäkin ihmisiä, mutta näissä ketjuissa keskustelu on lähinnä taso-jankkaamista. Minä en ollut edes kuullut mistään tasoteorioista ennen kuin luin niistä täältä. Ne eivät vaikuta perustuvan todellisuuteen, vaan ovat jonkun oman elämänsä tieteilijät katkeraa vänkäämistä.
Ainoa huono puoli tuossa tasoteoriajankutuksessa on se, että riittävän kauan kun sitä toistelee, siihen saattaa jopa alkaa uskomaankin. Tai ainakin tulee ajatelleeksi, että "entäpä jos...".
Jos itsetunto on jo muutenkin matala, ei tuo varsinaisesti helpota tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen M35 ja täälläkin suurin syy ettei sopivaa kumppania löytynyt. Enkä asu missään korvessa vaan vähintään keskikokoinen kaupunki. Ei vaan tulisi mieleenkään tehdä lapsia sellaisen kanssa johon ei ole aidosti ihastunut.
Rahaa löytyy jotenkuten tarpeeksi kun 4k€ palkka mutta ymmärrän kyllä että pienempi palkkaisialla pätkätöissä olevilla myös raha suuri huoli.
Kerro kaikille tuttavillesi, että olisi kiva tutustua fiksuun ja mukavaan sinkkunaiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Jo puolet 35 -vuotiaista miehistä ja 35 prosenttia samanikäisistä naisista on lapsettomia."
Aika valtavat luvut, ja etenkin miehistä ilmeisestikin sitä heikompaa, naisille kelpaamatonta geneettistä ainesta niitetään isolla viikatteella.
Jutussa mainitut syyt ovat lopulta melko pintapuolisia, kuten aina - oikeita juurisyitä sen syvemmältä ei kukaan koskaan jaksa oikein vaivautua kunnolla tutkimaan ja selvittämään. Ei edes näin suurissa ja merkittävissä kysymyksissä.
Ongelma onkin siinä, että yhteiskunnallisessa mielessä hyvät miehet ja naisten mieleen olevat miehet ovat yleensä ihan eri miehiä.
Suurin osa (yli 35 %) jutun kyselyyn vastanneista sanoo, että syy on oma valinta. Kaukana jäljessä tulee sopivan kumppanin puute, luokkaa 25 %.
Ihmisiä on aivan liikaa. Toivottavasti myös Ukrainan sota eskaloituu ydinsodaksi ja koko Eurooppa ihmisineen tuhoutuu Suomi mukaan lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni pudotus väkimäärään on vain tervetullut, lakatkaa vauhkoamasta. Sitten kun taas alkavat arvot olla kohdillaan uutta sukupolvea kyllä syntyy.
Niin, kun se ei tule olemaan pieni pudotus. Globaalisti on hedelmällisyys luvut niin matalalla ja jatkaa laskuaan, että meillä on population romahdus edessä. Se ei ole vaan "pieni pudotus".
Juuri näin. Ihmisten hedelmällisyys on alentunut kaikkialla maailmassa. Siis miehillä siitiöiden määrä ja niiden nopeus ovat vähentyneet huomattavasti. Ja naisilla varmaan jotakin samantyyppistä ongelmaa plus se, että naisen hedelmällinen ikä on nuorena ja moni jättää lapsen yrittämisen liian myöhään.
Tasainen väestön väheneminen pikku hiljaa kaikkialla maailmassa ei olisikan huonompi juttu. Kaiken sekoittava äkillinen romahdus olisi. Ihminen on tosin sopeutuvainen ja keksisi varmaan ainakin osittaisia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni pudotus väkimäärään on vain tervetullut, lakatkaa vauhkoamasta. Sitten kun taas alkavat arvot olla kohdillaan uutta sukupolvea kyllä syntyy.
Niin, kun se ei tule olemaan pieni pudotus. Globaalisti on hedelmällisyys luvut niin matalalla ja jatkaa laskuaan, että meillä on population romahdus edessä. Se ei ole vaan "pieni pudotus".
Juuri näin. Ihmisten hedelmällisyys on alentunut kaikkialla maailmassa. Siis miehillä siitiöiden määrä ja niiden nopeus ovat vähentyneet huomattavasti. Ja naisilla varmaan jotakin samantyyppistä ongelmaa plus se, että naisen hedelmällinen ikä on nuorena ja moni jättää lapsen yrittämisen liian myöhään.
Tasainen väestön väheneminen pikku hiljaa kaikkialla maailmassa ei olisikan huonompi juttu. Kaiken sekoittava äkillinen romahdus olisi. Ihminen on tosin sopeutuvainen ja keksisi varmaan ainakin osittaisia ratkaisuja.
Ympäristö kiittää pian alkavasti ydinsodasta.
Toivottavasti pian alkava ydinsota tappaa kaikki suomalaiset kerralla. Suomalaisia on jo aivan liikaa.
Suomalaiset ovat vastuussa koko maapallon saastumisesta, joten ihan hyvä, että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jo puolet 35 -vuotiaista miehistä ja 35 prosenttia samanikäisistä naisista on lapsettomia."
Aika valtavat luvut, ja etenkin miehistä ilmeisestikin sitä heikompaa, naisille kelpaamatonta geneettistä ainesta niitetään isolla viikatteella.
Jutussa mainitut syyt ovat lopulta melko pintapuolisia, kuten aina - oikeita juurisyitä sen syvemmältä ei kukaan koskaan jaksa oikein vaivautua kunnolla tutkimaan ja selvittämään. Ei edes näin suurissa ja merkittävissä kysymyksissä.
Ongelma onkin siinä, että yhteiskunnallisessa mielessä hyvät miehet ja naisten mieleen olevat miehet ovat yleensä ihan eri miehiä.
Olen itse nähnyt runsaasti tilanteita, joissa pahoinpidelty nainen palaa pahoinpitelijänsä luo. Joka kerta.
Joskus suoraan sairaalasta tai ensiavusta. Kun on käynyt hoidattamassa edelliset arvet.
Kävipä joskus mielessä sellainenkin tyhmä ajatus, että naiset haluavat miehen, joka lyö ja siksi meikäläinen ei kelpaa. En ole tarpeeksi "miehekäs". Tai jotain sinnepäin.
Talvisota ja jatkosota olivat ihan turhia. Olisi kannattanut vain luovuttaa ja antaa venäläisten tappaa kaikki suomalaiset jo silloin. Ihmisiä on aivan liikaa. Häpeän sotaveteraaneja, jotka puolustivat Suomea ja saivat aikaan liikakansoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Talvisota ja jatkosota olivat ihan turhia. Olisi kannattanut vain luovuttaa ja antaa venäläisten tappaa kaikki suomalaiset jo silloin. Ihmisiä on aivan liikaa. Häpeän sotaveteraaneja, jotka puolustivat Suomea ja saivat aikaan liikakansoituksen.
Pian alkava ydinsota pyyhkii pois lisääntymiskyvyttömät suomalaiset ja ympäristö kiittää. Maailma kuuluu susille ja karhuille ja punkeille.
Kauhun tasapaino kirjoitti:
Hei ihmiset, ei tähän maahan kannata tehdä lapsia, koska A) maamme päättäjät eivät ole lapsimyönteisiä ja NÄMÄ HELVETIN LEIKKAUKSET: lapsilisät korotuksineen, asumistuet ym.ym. Kauhulla ja pelolla pitää seurata yhteiskuntamme alaspäin menoa, soisin kyllä sydämeni pohjasta kaikille kansalaisille HELPOTUSTA!
Hallitukset tulevat ja menevät. Silti ei pidä antaa omien hedelmällisten vuosiensa mennä ohi, jos lasten saanti on mieleen.
Sotaveteraanit saisivat hävetä, että tekivät paljon ympäristöä kuluttavia lapsia sotien jälkeen!
Itse kohta 30v nainen haluaisin lapsia mutta pelkää hankkia. Suurin syy miksi en halua on hankkia lapsia on se että en pidä siitä mihin tämä maailma on menossa. On väkivaltaa, katujengejä, huumeet yms. Koulukiusaamista. Lapsille opetetaan kouluissa että poika voi olla tyttö ja sukupuolia on monia. Maailma on mennyt liia hulluksi. En haluaisi itsekkään elää tässä ajassa. enkä haluaisi lapsiakaan elämään tätä elämää.