Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raidejokeri ja uudet väistämissäännöt jalankulkijoille. Kauan kestää ensimmäiseen kävelijän yliajoon?

Vierailija
03.10.2023 |

Mua itseäni ainakin jo pelottaa, en vain muista katsoa sivulle tuossa tutussa suojatiessä. Nyt sieltä voi takaoikealta tulla spåra päälle. Ei valoja suojatiessä, kävelijän täytyy väistää spåraa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009867795.html

Myös liikenneympyröihin on tullut autoille valot. Monet eivät varmasti tajua tuotakaan.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tottunut siihen, että ratikat eivät väistä suojatiellä. Väistän vaistomaisesti. Mutta nuo pitäisi silti merkitä paremmin, mieluiten valot vielä kaikkiin. 

Miten niin eivät väistä suojatiellä? Kyllä ne aina pysähtyy kun Manskulla kävelen suojatietä yli, eikä siinä kohtaa ole mitään valoja. Niinhän se lukee tieliikeenteessäkin että raitovaunukuljettajia koskee samat likennesäännöt kuin autoilijoita.

Vierailija
22/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajeltiin sunnuntaina Pihlajamäen ja Viikin kautta Itikseen raiteiden viertä.

Lanternan kohdallakin ohjaus on niin epäselvä, että jos ei tunne tienoota ja on hämärää/sataa tms. autoilija joutuu todella helposti sinne kiskojen päälle, eikä tajua kääntyä jyrkästi.

Onnettomuuksia on aivan varmasti luvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitää sporan väistää jalankulkijaa. Olisi loogista semmoinen, että kaikki kulkuneuvot väistää jalan olijaa.

Miten olisi jos jalan olija väistäisi kulkuneuvoja?

Vierailija
24/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti näiden vaunujen kuljettajille ohjeistetaan huomioida kaikki ylityspaikalla (sääntöjenvastaisesti) kävelevät. On niin monta erityisryhmää jotka eivät välttämättä huomaa hiljaista raitiovaunua, kuten lapset, eläkeläiset, näkö- tai kuulovammaiset yms.

Ja siihen päälle vielä erityistyhmät, eli itsekkäät ja välinpitämättömät ihmiset.

Vierailija
25/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kolareita tullut jo nyt vaikka liikennöinti ei ole alkanut.

Vierailija
26/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on ihmisiä jäänyt raitiovaunun alle Hgin Aleksanterinkadulla? Siinä liikkuu lähinnä vain raitiovaunuja ja jalankulkijoita tietääkseni. En asu pk-seudulla.

Vierailija
27/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tottunut siihen, että ratikat eivät väistä suojatiellä. Väistän vaistomaisesti. Mutta nuo pitäisi silti merkitä paremmin, mieluiten valot vielä kaikkiin. 

Miten niin eivät väistä suojatiellä? Kyllä ne aina pysähtyy kun Manskulla kävelen suojatietä yli, eikä siinä kohtaa ole mitään valoja. Niinhän se lukee tieliikeenteessäkin että raitovaunukuljettajia koskee samat likennesäännöt kuin autoilijoita.

Tieliikennelaki 

11 §

"Esteetön kulku junalle ja raitiovaunulle sekä rautatien tasoristeyksen ylittäminen

Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä.

Rautatien tai raitiotien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu tulossa. Ajoneuvon nopeuden on oltava sellainen, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.

Tienkäyttäjä ei saa lähteä ylittämään tasoristeystä, jos juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu lähestyy tai ylittää tasoristeystä taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta. Tasoristeys on ylitettävä viivyttelemättä."

Vierailija
28/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on ihmisiä jäänyt raitiovaunun alle Hgin Aleksanterinkadulla? Siinä liikkuu lähinnä vain raitiovaunuja ja jalankulkijoita tietääkseni. En asu pk-seudulla.

Se on viivasuora leveä katu jossa on hyvä valaistus.

Vierailija
29/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ihmeellistä tuossa ei ole. Normaalit liikennesäännöt. Katse pois puhelimesta. 

Autoilijoille liikennesääntöjen noudattaminen on arkipäivää. Ei uuden liikennemerkin tai valotoppan pitäisi mitään ihmetystä aiheuttaa. Jos aiheuttaa, ei kannata ajaa. Ei voi kävellä tai ajaa autoa silmät kiinni.

Vierailija
30/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän näkövammaiset katselee tuleeko spåraa 🤔?

Ne kun on myös hiljaisia niin niitä ei kuule, varsinkin jos ohi jyristelee isoja autoja yms

Vierailija
31/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on viivasuora leveä katu jossa on hyvä valaistus.

Ei se auta, jos ei ns. ole silmiä päässä. 

Vierailija
32/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee maassa kiskot, aika hömelö pitää olla, ettei katso molempiin suuntiin lähestyvän junan/kiskobussin/ratikan varalta.

Tätä mieltä minäkin olen. Eikö päässä pitäisi sen verran raksuttaa, että kun kiskot ilmestyy näkökenttään, niin se todellakin tarkoittaa sitä, että sieltä jossain vaiheessa on tulossa jotain kiskoilla liikkuvaa. Joka taas on suuri ja jonka alle ei kannata jäädä.

Tänne Treelle kun tuli ratikka, niin aina kun ajelen autolla ja pitää ylittää kiskot, niin aina varmistan tilanteen päätä kääntelemällä ennen kuin menen. Vaikka mulle kuinka palaisi vihreet.

Vierailija
33/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee itsellekin mieleen että aika onnettomuusherkkiä ovat nuo monet ylityspaikat. Itse en ole näkövammainen, ja silti mietityttää jo nyt, jääkö alle. Eikö niihin olisi voinut laittaa liikennevalot? Tai edes tiekorotukset, jotta edes huomaisit kun astut ajoväylälle. Varsinkin, kun monessa kohtaa ei ole tottunut siihen, että siellä liikkuu joku juna - toivottavasti opin itse pian huomioimaan sen liikenteessä. Tosin jo noiden testiajojen aikaan sekä minulla että kavereilla oli muutama läheltä piti -tilanne. Mun mielestä noi ylityspaikat pitäisi merkata paremmin ja laittaa ehdottomasti liikennevalot. 

Vierailija
34/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee itsellekin mieleen että aika onnettomuusherkkiä ovat nuo monet ylityspaikat. Itse en ole näkövammainen, ja silti mietityttää jo nyt, jääkö alle. Eikö niihin olisi voinut laittaa liikennevalot? Tai edes tiekorotukset, jotta edes huomaisit kun astut ajoväylälle. Varsinkin, kun monessa kohtaa ei ole tottunut siihen, että siellä liikkuu joku juna - toivottavasti opin itse pian huomioimaan sen liikenteessä. Tosin jo noiden testiajojen aikaan sekä minulla että kavereilla oli muutama läheltä piti -tilanne. Mun mielestä noi ylityspaikat pitäisi merkata paremmin ja laittaa ehdottomasti liikennevalot. 

Kun sitä rataa on rakennettu kai vuosikaudet, miten jollekulle alueella liikkuvalle voi tulla yllätyksenä, että siinä on nyt se rata valmiina?

Vierailija
35/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvottu tasoristeys kellojen kilinällä pitämään onnettomuudet kaukana. ja väistämisvelvollisille autoille 30kmh nopeusrajoitus ja kameratolppa.

Toisaalta se ratikka voisi antaa äänimerkkejä, vaikka sitten kellon kilinää, lähestyessään sellaista ylityspaikkaa.

Vierailija
36/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä rataa on rakennettu kai vuosikaudet, miten jollekulle alueella liikkuvalle voi tulla yllätyksenä, että siinä on nyt se rata valmiina?

Ei siinä ole liikkunut mitään, joten ei koko rataa ole edes huomioinut. Helsingissä kaikki kadunvarret ovat jatkuvasti auki jonkun saneerauksen vuoksi.

Vierailija
37/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene kauaan kun alakoululainen kävelee alle kuulokkeet päässä kännykkää tuijottaen. :(

Niinhän ne tekevät normaalilla suojatielläkin. Kuinka moni on kuollut?

Vierailija
38/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän näkövammaiset katselee tuleeko spåraa 🤔?

Ne kun on myös hiljaisia niin niitä ei kuule, varsinkin jos ohi jyristelee isoja autoja yms

Sporat osaavat töötätä kyllä.

Vierailija
39/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin, kauanko kestää ensimmäisen alle kävelyyn! Ratikalla on etuajo-oikeus! Kävelit voi ottaa sen pään perseestä ja katsoa muuta liikennettä

Vierailija
40/116 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö niitä ajojohtimia ja tolppajonoa havaitse? Ette kai te kaikki siellä sokeita ole.