Raidejokeri ja uudet väistämissäännöt jalankulkijoille. Kauan kestää ensimmäiseen kävelijän yliajoon?
Mua itseäni ainakin jo pelottaa, en vain muista katsoa sivulle tuossa tutussa suojatiessä. Nyt sieltä voi takaoikealta tulla spåra päälle. Ei valoja suojatiessä, kävelijän täytyy väistää spåraa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009867795.html
Myös liikenneympyröihin on tullut autoille valot. Monet eivät varmasti tajua tuotakaan.
Kommentit (116)
En ymmärrä miten tästäkin on saatu tiellä liikkujille näin vaikeaa, miettikää nyt jotain alakoululaista tai vanhusta
Ihan kuolleena syntynyt idea. Kuinkahan kauan menee että ensimmäinen jää ratikan alle.
Ymmärrän että spåran on tarkoitus mennä ensiksi, mutta eikö tuota voi ohjata jotenkin vaikka puomeilla tai valoilla? Yksi raitiovaunun kuva suojatiellä on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Valvottu tasoristeys kellojen kilinällä pitämään onnettomuudet kaukana. ja väistämisvelvollisille autoille 30kmh nopeusrajoitus ja kameratolppa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos se on noin vaikea väistää spåraa niin ehkä meet takasin sinne pöndelle vaan
Ei paljon lasten turvallisuus näytä kiinnostavan vihreää kaupunkilaista. 🙄
Ei mene kauaan kun alakoululainen kävelee alle kuulokkeet päässä kännykkää tuijottaen. :(
Ei siihen varmaankaan kauaa mene, ennen kuin ensimmäinen onneton on ratikan alla. Varsinkin kun useimmat kulkevat nykyään popittavat napit korvissa. Ja ylityspaikka näyttää erehdyttävästi suojatieltä.
Enemmin näen jonkun seniilin vanhuksen päätyvän ratikan alle, kun tuo kuitenkin näyttää olevan samaa suojatietä.
Toivottavasti näiden vaunujen kuljettajille ohjeistetaan huomioida kaikki ylityspaikalla (sääntöjenvastaisesti) kävelevät. On niin monta erityisryhmää jotka eivät välttämättä huomaa hiljaista raitiovaunua, kuten lapset, eläkeläiset, näkö- tai kuulovammaiset yms.
Onhan noita vaaratilanteita nähty jo vaunujen koeajovaiheessa.
.Itse näkövammaiset ja vanhukset. Pitäisi olla hyvin kauan ennen laskeutuvat puomit.
Mun äiti on niin hidas rollaattorinsa kanssa, että jää usein keskelle tietä, kun autoille on jo vihreä. Eikä ole edes suojatiellä keskisaareketta aika kamalaa. Ja Huom, äitini ei lähde viime tipassa vaan odottaa niin kauan, että alkaa palaa tuore vihreä ukkeli.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti näiden vaunujen kuljettajille ohjeistetaan huomioida kaikki ylityspaikalla (sääntöjenvastaisesti) kävelevät. On niin monta erityisryhmää jotka eivät välttämättä huomaa hiljaista raitiovaunua, kuten lapset, eläkeläiset, näkö- tai kuulovammaiset yms.
Turha kuvitella. Kuskeja ohjeistetaan pysymään aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene kauaan kun alakoululainen kävelee alle kuulokkeet päässä kännykkää tuijottaen. :(
Eikä tuohon tarvita edes alakoululaista.
Jos näkee maassa kiskot, aika hömelö pitää olla, ettei katso molempiin suuntiin lähestyvän junan/kiskobussin/ratikan varalta.
Mä kuljen päivittäin tuollaisessa kohdassa, jossa on nyt uudet raiteet, polkupyöräkaistat ja liikenneympyrä. Kyllä siinä ihan jokaisella pää pyörii hulluna ja en ole varmasti ainut, jota hirvittää ylittää tuo rata. On siihen isketty valotolpat että jospa tulee valot jossain vaiheessa.
Menen ratikkalinja yli lähellä työpaikkaani ja kyllä katson pariin otteeseen tuleeko sitä ratikkaa. On siinä valot, mutta silti tulee varmistettua asia.
Olen jo tottunut siihen, että ratikat eivät väistä suojatiellä. Väistän vaistomaisesti. Mutta nuo pitäisi silti merkitä paremmin, mieluiten valot vielä kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo tottunut siihen, että ratikat eivät väistä suojatiellä. Väistän vaistomaisesti. Mutta nuo pitäisi silti merkitä paremmin, mieluiten valot vielä kaikkiin.
Ratikka kulkee kiskoilla, miten se pystyisikään väistämään?
Kyllä se pitää sporan väistää jalankulkijaa. Olisi loogista semmoinen, että kaikki kulkuneuvot väistää jalan olijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pitää sporan väistää jalankulkijaa. Olisi loogista semmoinen, että kaikki kulkuneuvot väistää jalan olijaa.
Sporat olisivat sitten kaikki myöhässä kun jalankulkijat loikkisivat tien yli joka toinen hetki ja myöhästyttäisivät liikkeellelähtöä. Parempi tämä systemaattinen ratkaisu, mutta jalankulkijoita on opastettava paremmin ja vaaratilanteet vältettävä.
Niin, jos se on noin vaikea väistää spåraa niin ehkä meet takasin sinne pöndelle vaan