YLE: Mikkeliläismies tienaa marjanpoiminnalla 15 000 euroa joka syksy! Puhtaana käteen siis. Missäs kaikki rahapulaa ja hintojen kalleutta itkevät nyt oikein piileksivät?
Kun marjat poimii ja myy itse (esim. tukkuun), tulo ei ole veronalaista. Kun rahat ottaa käteisenä, ei pääse ulosottokaan väliin.
Neljässä vuodessa tuokin mies tienaa marjoilla 60 000 euroa ja kymmenessä vuodessa 150 000 euroa. Elämänsä aikana pystyy tienaaman lähemmäs miljoonan.
Turha itkeä, että marjanpoiminta olisi raskasta tai että "koko elämä" menee metsässä, sillä marjakausi on loppujen lopuksi hyvin lyhyt aika.
Nyt tekosyitä kehiin!
Kommentit (66)
Hienoa ap, menepä ensi syksynä marjastamaan! Hyvä, että sinullekin löytyi mahdollisuus ansaita.
Miten tuo saa sangon täyteen jopa 5-15? Minä saan olla metsässä 12 tuntia puolikkaan sangollisen takia. Sitten saa maksaa hierojalle 70e että laittaa kropan takaisin suoraksi
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoiminta on raskasta, et ole varmaan koskaan itse kokeillut.
Marjanpoiminta ei ole raskasta. Staattista työtä. Raskasta työtä olen tehnyt raksalla.
Molemmista siis kokemusta. Marjoilla olen tienannut lisätonneja joka kesä.
PS. Kunto kyllä nousee töissä, jos se on päässyt rapistumaan ja helteeseen tottuu.
ei metsään mahdu montaa ihmistä kunnes ruoka loppuu, sen takia suurin on nykyään peltoa
Vierailija kirjoitti:
ei metsään mahdu montaa ihmistä kunnes ruoka loppuu, sen takia suurin on nykyään peltoa
Kyllä sinä sinne mahdut.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo saa sangon täyteen jopa 5-15? Minä saan olla metsässä 12 tuntia puolikkaan sangollisen takia. Sitten saa maksaa hierojalle 70e että laittaa kropan takaisin suoraksi
työmoraali. toisilla se on niin korkea, että hankkivat poimurin ja poimivat nopeasti.
Siis häh? Joka vuosihan tulee lehtiin juttua syksyn lähestyessä, että marjoista saatu raha nimenomaan on veronalaista tuloa, pitää maksaa verot, verotverotverot.
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Joka vuosihan tulee lehtiin juttua syksyn lähestyessä, että marjoista saatu raha nimenomaan on veronalaista tuloa, pitää maksaa verot, verotverotverot.
Höpö höpö. Jos on tuohon erikoistunut yritys työntekijöineen, niin sitten joutuu maksamaan veroa. Yksityishenkilö saa myydä verovapaasti.
Ei ole autoa, ei polkupyörällä rahdata tuollaisia määriä marjoja. Eikä ne markapaikat ole lähelläkään Mikkelin keskustaa.
No... no.... se on niiden susien ja karhujen reviiriä ei ole minulla oikeutta mennä sinne!
-vihervassari Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jos on tuohon erikoistunut yritys työntekijöineen, niin sitten joutuu maksamaan veroa. Yksityishenkilö saa myydä verovapaasti.
Oli oma moka, googletin uutisia ja niinhän se olikin! Muistelin sitten luultavasti villasukkien myyntiä.
Kerrohan missä Helsingin keskustan lähellä on metsä, jonne autoton pääsee ilman kalliita bussilippuja? Keskuspuisto on ainoa metsä, joka on kävelymatkan päässä ja sen marjat ovat menneet tuhansien kävijöiden suihin (ja maastopyöräilijöiden renkaiden alle) hetkessä. Jos työtön ostaa pienestä budjetistaan bussiliput Nuuksioon tai Sipoonkorpeen, siihen menee jo yli 8 € eikä silti ole mitään takeita, että marjoja löytyy.
Ja jos löytyy, niin MIHIN ne voi myydä? En ainakaan nyt löytänyt googlella pk-seudulta yhtään ostajaa.
Helsingistä on mikkeliin 230 kilometriä. Pikkasen pitkä matka lähteä marjanpoimintaan fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan missä Helsingin keskustan lähellä on metsä, jonne autoton pääsee ilman kalliita bussilippuja? Keskuspuisto on ainoa metsä, joka on kävelymatkan päässä ja sen marjat ovat menneet tuhansien kävijöiden suihin (ja maastopyöräilijöiden renkaiden alle) hetkessä. Jos työtön ostaa pienestä budjetistaan bussiliput Nuuksioon tai Sipoonkorpeen, siihen menee jo yli 8 € eikä silti ole mitään takeita, että marjoja löytyy.
Ja jos löytyy, niin MIHIN ne voi myydä? En ainakaan nyt löytänyt googlella pk-seudulta yhtään ostajaa.
pk seudulla asuu jotain miljoona asukasta ja uudellamaalla vielä iso määrä lisää. Aika harvassa on loistavat marjapaikat metsissä joita joku ei käy poimimassa pääkaupungin lähistöllä.
Pieni nainen ei uskalla yksin lähteä metsään eikä voi pakottaa. Susia, karhuja liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sinne mahdut.
Ei minun metsääni ainakaan! Ja sitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Poimijalle se on verotonta tuloa, on ollut aina.
2.2.3 Käpy, marja, sieni taikka kasvi tai sen osa
Verovapaasti myytäviä luonnontuotteita voivat olla ainoastaan kävyt, marjat ja sienet sekä kasvit tai niiden osat. Luonnontuotetulojen verovapaus on poikkeus tulojen laajasta veronalaisuudesta, joten sitä on tulkittava suppeasti. Muiden kuin laissa nimenomaisesti mainittujen luonnontuotteiden myynnistä saadut tulot ovat tämän vuoksi veronalaista tuloa. Veronalaista tuloa on esimerkiksi eläinten tai niiden osien myynnistä saatu tulo. Samoin veronalaista tuloa on eläinten munien myynnistä saatu tulo.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48538/luonnont…
Vierailija kirjoitti:
Hyvähyvä, juuri tuollaista porukkaa Suomeen! Loiset vit tuun.
Voi sinunkin ajatuksiasi. Mene nyt sitten sinne metsään, saatat löytää puolukoita ja suolta karpaloita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pulmassa tarvitaan yritteliäisyyttä ja ongelmanratkontakykyä. Ensimmäisenä mieleeni tuli sekunnin pohdinnan jälkeen oman torikojun pystyttäminen.
Marjanpoiminta on raskasta, et ole varmaan koskaan itse kokeillut.