Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Mikkeliläismies tienaa marjanpoiminnalla 15 000 euroa joka syksy! Puhtaana käteen siis. Missäs kaikki rahapulaa ja hintojen kalleutta itkevät nyt oikein piileksivät?

Hihat heilumaan
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20051956

Kun marjat poimii ja myy itse (esim. tukkuun), tulo ei ole veronalaista. Kun rahat ottaa käteisenä, ei pääse ulosottokaan väliin.

Neljässä vuodessa tuokin mies tienaa marjoilla 60 000 euroa ja kymmenessä vuodessa 150 000 euroa. Elämänsä aikana pystyy tienaaman lähemmäs miljoonan.

Turha itkeä, että marjanpoiminta olisi raskasta tai että "koko elämä" menee metsässä, sillä marjakausi on loppujen lopuksi hyvin lyhyt aika.

Nyt tekosyitä kehiin!

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta on raskasta, et ole varmaan koskaan itse kokeillut.

Työttömyyskorvauksien nostaminen kotisohvalla on raskasta sekin, pitää kuitenkin jaksaa nostaa välillä persposkea jotta pieru pääsee ilmoille eikä tarvitse puskea sitä väkisin sohvan sisään otsasuoni pullottaen, koska se vasta raskasta onkin.

Sinähän sen tiedät.

Vierailija
42/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kato pysty kun pitää kotona sohvalla löhöttää, syödä huonoa ruokaa Woltista tilaamalla kun terveelliseen ei ole varaa. 

Luonnossa on kaikkia punkkeja ja pörriäisiä, niin ja sitä paitsi luontoonmeno kulututtaa luonnon varoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt osoitteet mihin ne myydään. Siis ympäri Suomen. Ja puhdistamattomana hyvällä hinnalla, eikä eurolla ämpäri.

Vierailija
44/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän äiti, painaa yli 100 kg, poimii joka päivä 2 sangollista, koko satokauden. On tehnyt näin kymmeniä vuosia.

Fb hen laittoi ilmoituksen myydään mustikoita 50 e ämpäri.

Sillä on pitkä lista. Ottaa yhteyttä ja kysyy tuoko huomenna ja suoraan metsästä vie.

Samoin, lähimetsästä kerää käpyjä, risuja jne. Yhtenä vuotena tuuli, oli oikeasti myrsky ja puita kaatui. Otti yhteyttä ja sanottiin kaatuneet puut saahakea. Lähti metsään moottorisahan, pulkan ja potkukelkan kanssa. Joka päivä teki töitä ja n kk päästä oli liiteri täynnä. Joskus vuokrasi klapikoneen ja oli sanonut toinen samanlainen myrsky ja hänellä on klapit loppuiäksi.

Ystävän äiti on syntynyt maalla ja tottunut tekemään ruumiillista työtä, keräämään marjoja ja sieniä jne

Vierailija
45/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itketti kateudesta kun kävin kaverin mökillä, mitkä määrät siellä oli mustikkaa ja löytyi vielä kantarellejakin reippaasti. Kaveria itseään ei luonnon antimet kiinnosta, mutta silti oli vähän nihkeänä mulle kun halusin mennä marjaan "heidän metsäänsä". Autoton kaupunkilainen olen, voin vain haaveilla ihanista marjaretkistä jonnekin metsiin, joita ei ole kaluttu puhtaiksi kuten täällä ruuhka-Suomessa,

Vierailija
46/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukka on marja jota on nopeaa poimia vaikka käsin. Kun niitä on paljon tunnissa poimii täyden ämpärin. Nuorena tuli poimittua.

Vierailija
47/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun antaisikin jalat ja selkä myöten keräillä.

Vierailija
48/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmiset eivät mene marjametsään.

Ennen mentiin ja mentiin jopa koululuokan kanssa ja poimittiin talven puolukat koulun keittolaan.

Vierailija
49/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävän äiti, painaa yli 100 kg, poimii joka päivä 2 sangollista, koko satokauden. On tehnyt näin kymmeniä vuosia.

Fb hen laittoi ilmoituksen myydään mustikoita 50 e ämpäri.

Sillä on pitkä lista. Ottaa yhteyttä ja kysyy tuoko huomenna ja suoraan metsästä vie.

Samoin, lähimetsästä kerää käpyjä, risuja jne. Yhtenä vuotena tuuli, oli oikeasti myrsky ja puita kaatui. Otti yhteyttä ja sanottiin kaatuneet puut saahakea. Lähti metsään moottorisahan, pulkan ja potkukelkan kanssa. Joka päivä teki töitä ja n kk päästä oli liiteri täynnä. Joskus vuokrasi klapikoneen ja oli sanonut toinen samanlainen myrsky ja hänellä on klapit loppuiäksi.

Ystävän äiti on syntynyt maalla ja tottunut tekemään ruumiillista työtä, keräämään marjoja ja sieniä jne

Mitä se niillä lähimetsän kävyillä tekee?

Vierailija
50/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo saa sangon täyteen jopa 5-15? Minä saan olla metsässä 12 tuntia puolikkaan sangollisen takia. Sitten saa maksaa hierojalle 70e että laittaa kropan takaisin suoraksi

On sinulla aika huono kunto sitten, tai ehkä ikä / sairaudet tms. painaa. Ei terveelle alle eläkeikäiselle luulisi olevan noin hidasta. 

Vierailija
51/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä poikkeus joku marjanpoimintakin nyt on verotuksessa, jos jopa keräämistään tölkeistä pitäisi verot maksaa. Ja joo, kyllä kai sillä marjanpoiminnalla rahoiksi pääsee jos omistaa koko elämänsä tarkoittaen jokaista vuorokauden tuntia ja päivää viikossa siihen marjanpoimintaan.

Vierailija
52/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo saa sangon täyteen jopa 5-15? Minä saan olla metsässä 12 tuntia puolikkaan sangollisen takia. Sitten saa maksaa hierojalle 70e että laittaa kropan takaisin suoraksi

työmoraali. toisilla se on niin korkea, että hankkivat poimurin ja poimivat nopeasti.

En saa poimurilla muuta kuin revittyä varvut irti sammaleineen ja pari marjaa. Kyllähän sitä poimisi jos se olisikin niin helppoa että poimurilla tulisi muutakin kuin paakku roskia.

Vierailija
53/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sinulla aika huono kunto sitten, tai ehkä ikä / sairaudet tms. painaa. Ei terveelle alle eläkeikäiselle luulisi olevan noin hidasta. 

Ei sellaista ikää ole ikinä ollut mikä marjan poiminnan kestää.

Vierailija
54/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun antaisikin jalat ja selkä myöten keräillä.

Siinä ne kuntoutuu. Alku voi olla tuskallista jos liikunta on ollut vuosikausia lähinnä marketissa kävelyä.

Vierailija
55/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työmoraali. toisilla se on niin korkea, että hankkivat poimurin ja poimivat nopeasti.

En saa poimurilla muuta kuin revittyä varvut irti sammaleineen ja pari marjaa. Kyllähän sitä poimisi jos se olisikin niin helppoa että poimurilla tulisi muutakin kuin paakku roskia.

Äkkinäiselle se on just noin. Työ tekijäänsä opettaa.

Turha unelmoida tämmöisistä määristä kuin tarinan päähenkilö, mutta jokainen voi ainakin muutaman tonnin tienata. Aloittelijakin.

Ahkeruus palkitaan.

Vierailija
56/66 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä poikkeus joku marjanpoimintakin nyt on verotuksessa, jos jopa keräämistään tölkeistä pitäisi verot maksaa. Ja joo, kyllä kai sillä marjanpoiminnalla rahoiksi pääsee jos omistaa koko elämänsä tarkoittaen jokaista vuorokauden tuntia ja päivää viikossa siihen marjanpoimintaan.

Näin se homma meillä Suomessa toimii, ulkomaalaiset käy täältä verottomana kuppaamassa kaiken malmit ja marjat ja lähettää tienestit kotimaahansa. Hieno maa, niin vetovoimainen ja kansainvälinen.

Vierailija
57/66 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt tarpeeksi maastokelpoista pyörätuolia.

Vierailija
58/66 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekosyy: Pyörätuolilla ei pääse metsään, missä marjoja olisi. Teiden vierustat on jo poimittu tyhjäksi siihen mennessä kun saan Kela-taksin viemään.

Yritin muuten joskus nuorempana poimia marjoja tien vierestä, koska yritin olla samanlainen kuin terveet, ja putosin tuolista murtaen ranteeni. En pystynyt melkein kahteen kuukauteen edes kelaamaan itse, vaan tarvitsin avustajan työntämään minut huoneesta toiseen, käyttämään vessassa, jne.

Vierailija
59/66 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen tulomäärään ei kyllä ihan jokainen pysty. Jos onkin auto, paljon marjapaikkoja(ei sieltä yhdestä paikasta kymmeniä ämpäreitä saa) ja kuntoa kerätä, niin pitää silti olla todella nopea keräämään JA puhdistamaan. Isäni kerää joka vuosi ja on kymmeniä vuosia kerännyt marjoja myyntiin ja luultavasti muutamiin tuhansiin pääsee. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että on liikkunut koko ikänsä (yli 60 vuotta) metsässä, tuntee paikat, on nopea ja hyväkuntoinen ja on tolkuttomasti aikaa. Esim jos samaan aikaan pitäisi tehdä vaikka remonttia niin se marjanpoiminta ei edisty.

Vierailija
60/66 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilainen on ammattilainen niissäkin hommissa. Hyvä marjapaikka (jotka tietenkin tietää ennestään), hyvät välineet, kuntoa ja taitoa. Kyllä sillä satasen päiväpalkalle pääsee. Se on sitten eri juttu, kuinka monta päivää oikeasti pystyy keräämään.

Marjojen, sienten, käpyjen ja luonnonvaraisten yrttien kerääminen on verotonta tuloa. Miten joku ei muka tätä tiedä?

Joskus olin päätoiminen käpyjenkerääjä. Silloin myimme ne arvonlisäverollisina, jotta saimme moottorikelan alv:t palautetuksi.