Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Mikkeliläismies tienaa marjanpoiminnalla 15 000 euroa joka syksy! Puhtaana käteen siis. Missäs kaikki rahapulaa ja hintojen kalleutta itkevät nyt oikein piileksivät?

Hihat heilumaan
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20051956

Kun marjat poimii ja myy itse (esim. tukkuun), tulo ei ole veronalaista. Kun rahat ottaa käteisenä, ei pääse ulosottokaan väliin.

Neljässä vuodessa tuokin mies tienaa marjoilla 60 000 euroa ja kymmenessä vuodessa 150 000 euroa. Elämänsä aikana pystyy tienaaman lähemmäs miljoonan.

Turha itkeä, että marjanpoiminta olisi raskasta tai että "koko elämä" menee metsässä, sillä marjakausi on loppujen lopuksi hyvin lyhyt aika.

Nyt tekosyitä kehiin!

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingistä on mikkeliin 230 kilometriä. Pikkasen pitkä matka lähteä marjanpoimintaan fillarilla. 

Ei sitten tullut mieleen, että marjoja löydät paljon lähempääkin kuin Mikkelistä.

Vierailija
22/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan missä Helsingin keskustan lähellä on metsä, jonne autoton pääsee ilman kalliita bussilippuja? Keskuspuisto on ainoa metsä, joka on kävelymatkan päässä ja sen marjat ovat menneet tuhansien kävijöiden suihin (ja maastopyöräilijöiden renkaiden alle) hetkessä. Jos työtön ostaa pienestä budjetistaan bussiliput Nuuksioon tai Sipoonkorpeen, siihen menee jo yli 8 € eikä silti ole mitään takeita, että marjoja löytyy. 

Ja jos löytyy, niin MIHIN ne voi myydä? En ainakaan nyt löytänyt googlella pk-seudulta yhtään ostajaa.

Tässä pulmassa tarvitaan yritteliäisyyttä ja ongelmanratkontakykyä. Ensimmäisenä mieleeni tuli sekunnin pohdinnan jälkeen oman torikojun pystyttäminen.

Oma torikoju? On varmaan tosi laillista pystyttää joku oma koju tienposkeen. Ainahan voi kaupunginosaryhmissä yrittää myydä, mutta edelleen ei mitään takeita, että löytyy ostajia tai että edes löytyy marjoja! Olen niin väsynyt näihin hirveän käteviin ehdotuksiin, jotka ei oikeasti auta työttömiä mitenkään. Olisi kai eri asia, jos metsä olisi lähellä, niin kannattaisikin mennä katselemaan, löytyykö poimittavaa, mutta ei vaan ole realistista lähteä matkailemaan randomisti ympäriinsä Uuttamaata marjametsän perässä, jos ei ennestään ole marjapaikka tiedossa. 

En edes ole itse työtön, mutta suututtaa muiden puolesta nämä "hyvät" neuvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungissa, mutta en pääkaupunkiseudulla. Marjametsään matkaa yli 30 km, pakko mennä autolla, koska julkiset eivät kulje. Bensaan menee joka reissulla rahaa. Mustikoita löytyi tänä vuonna meiltä päin jonkin verran, kun viitsi kulkea ja etsiä, mutta yhteen ämpäriin meni silti n.3 tuntia, puolukoita on löytynyt monen marjareissun jälkeen 15 l.

Marjafirma, joille muutama vuosi sitten vielä myin marjoja, ei tänä vuonna ostanut yksityisiltä poimijoilta. Viime vuonna kilohinta puhdistetulta mustikalta oli 1,30€/kg. En myynyt. Netti on täällä täynnä marjanmyynti-ilmoituksia, puhdistettua mustikkaa myytiin 30€/ämpäri. En edes ryhtynyt yritykseen, lahjoitin kaupungissa asuville sukulaisille.

Nuorena olisin pystynyt olemaan metsässä 12 tuntia, enää en. Tavallisen ihmisen marjanpoimintatodellisuus on jotain ihan muuta kuin näiden median esittelemien sankaritarinoiden. Puuttuu paku, puuttuu se metsä, jossa voi marjoissa kahlata ja puuttuu nuoruus ja terveys 12 tunnin marjamaratoneihin sekä puuttuu ne firmat, jotka ostaisivat. Mutta hyvä, että saadaan me laiskat lorvehtijat Ylestä lukea näitä sankaritarinoita, maksetaan sitten ilolla taas sitä yleveroa jatkossakin.

Vierailija
24/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtamedian propagandaa mitä on riittänyt 2020-2023... tämä kuuluu siihen samaan mitä Marin ex viisikko hallinto ajoi useita vuosia eli propagandaa siitä että Suomi on maailman onnellisin ja kaikki suomalaiset ovat onnellisia kun hallinto niin sanoo... eli tässä marjanpoiminnan propagandan mukaan ei ole mitään ongelmia tuosta vaan saat rahaa...

Vierailija
25/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan missä Helsingin keskustan lähellä on metsä, jonne autoton pääsee ilman kalliita bussilippuja? Keskuspuisto on ainoa metsä, joka on kävelymatkan päässä ja sen marjat ovat menneet tuhansien kävijöiden suihin (ja maastopyöräilijöiden renkaiden alle) hetkessä. Jos työtön ostaa pienestä budjetistaan bussiliput Nuuksioon tai Sipoonkorpeen, siihen menee jo yli 8 € eikä silti ole mitään takeita, että marjoja löytyy. 

Ja jos löytyy, niin MIHIN ne voi myydä? En ainakaan nyt löytänyt googlella pk-seudulta yhtään ostajaa.

Tässä pulmassa tarvitaan yritteliäisyyttä ja ongelmanratkontakykyä. Ensimmäisenä mieleeni tuli sekunnin pohdinnan jälkeen oman torikojun pystyttäminen.

Oma torikoju? On varmaan tosi laillista pystyttää joku oma koju tienposkeen. Ainahan voi kaupunginosaryhmissä yrittää myydä, mutta edelleen ei mitään takeita, että löytyy ostajia tai että edes löytyy marjoja! Olen niin väsynyt näihin hirveän käteviin ehdotuksiin, jotka ei oikeasti auta työttömiä mitenkään. Olisi kai eri asia, jos metsä olisi lähellä, niin kannattaisikin mennä katselemaan, löytyykö poimittavaa, mutta ei vaan ole realistista lähteä matkailemaan randomisti ympäriinsä Uuttamaata marjametsän perässä, jos ei ennestään ole marjapaikka tiedossa. 

En edes ole itse työtön, mutta suututtaa muiden puolesta nämä "hyvät" neuvot.

Niin ne joutuu hakemaan marjapaikkansa muutkin. Jos nyt on jollakin paikalla paljon marjoja, niin ei se ole mikään tae siitä, että siellä ensi vuonna olisi.

Vierailija
26/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sinua vaivaa tuo hihojen  heilumattomuus tuolla metsissä.

Mikäs matti sinä oikein olet?

Mun mielestä sinä et ole ihan kaikista fiksuin tyyppi.

Vierailija
27/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi todella paljon tietää mikä v*t*n aivotoiminnan häiriö se on, joka saa kaikki perskokkareet jauhamaan vuodesta toiseen sienimarjametsärisusavottaa ratkaisuna kaikkiin suomalaisen köyhyyden ja työttömyyden ongelmiin.

Vierailija
28/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaan ihan riittävästi niin ei tarvetta marjojenpoiminnalle

Vierailija
29/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pk seudulla asuu jotain miljoona asukasta ja uudellamaalla vielä iso määrä lisää. Aika harvassa on loistavat marjapaikat metsissä joita joku ei käy poimimassa pääkaupungin lähistöllä. 

Ihan Uudenmaan alueellakin on metsät täynnä keräämättömiä marjoja ja sieniä. En itsekään kovin innokas kerääjä ole, mutta kyllä niitä on, jos intoa kerätä vaan löytyy

Vierailija
30/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei marjoja kannata alkaa vähittäismyymään itse, koska siinä menee aikaa. Itse vien päivän lastin tukkuun ja kuittaan muhkean summan rahaa. Säästyy aikaa keräämiseen, millä tienaa. Parhaimmillaan tienaan 10 000 euroa kesässä, mutta teen päivätyötä samalla niin ei voi aamusta iltaan olla marjassa.

Vierailija
31/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä marjavälittäjät eivät ole ostaneet kahteen vuoteen marjoja. Thaipoimijat putsaavat metsät ihan taajaman liepeiltä eli alueilta, joilta paikalliset ovat aiemmin käyneet marjat keräämässä itselleen ja myyntiin. Anoppi oli talonsa portailta huutaen käskenyt heitä menemään muualle.

Vierailija
32/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin lähteä marjanpoimintaan

Vierailija
33/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta on raskasta, et ole varmaan koskaan itse kokeillut.

Työttömyyskorvauksien nostaminen kotisohvalla on raskasta sekin, pitää kuitenkin jaksaa nostaa välillä persposkea jotta pieru pääsee ilmoille eikä tarvitse puskea sitä väkisin sohvan sisään otsasuoni pullottaen, koska se vasta raskasta onkin.

Vierailija
34/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjanpoiminta on raskasta, et ole varmaan koskaan itse kokeillut.

Marjanpoiminta ei ole raskasta. Staattista työtä. Raskasta työtä olen tehnyt raksalla.

Molemmista siis kokemusta. Marjoilla olen tienannut lisätonneja joka kesä.

PS. Kunto kyllä nousee töissä, jos se on päässyt rapistumaan ja helteeseen tottuu.

Marjanpoiminta on raskasta ja pahinta juuri selälle ja polville ja koska selkä on staattisesti väärällään usean tunnin tai päivän niin kyllä siinä on selkä päivän lopuksi kipeä vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa varsinkin jos poimii pitkää päivää monta viikkoa. Polvivaivaisille poiminta vasta myrkkyä onkin eikä suositeltavaa. Ja itse olen ollut raksahommissa, vähemmän siellä menee selkä paskaksi kuin poimiessa ellei ole osaa käyttää jalkoja raskaita esineitä nostaessa. Ennemmin raksalla hajottaa kropan työtapaturmien kuin työn fyysisyyden takia.

Vierailija
35/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä ,että kaikki näppää kännykkää...ei ne metsään kerkiä.

Vierailija
36/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät ovat vauva palstalla sångyssä ,ei ne lähde sieltä mihinkään

Vierailija
37/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä ,että kaikki näppää kännykkää...ei ne metsään kerkiä.

Paraskin puhuja.

Vierailija
38/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo saa sangon täyteen jopa 5-15? Minä saan olla metsässä 12 tuntia puolikkaan sangollisen takia. Sitten saa maksaa hierojalle 70e että laittaa kropan takaisin suoraksi

Täällä myös yksi hidas. En käsitä tuota poimintavauhtia. Ei ihme että roskien siivoamisessa menee myös paljon aikaa, kun puoli metsää poimitaan siinä samalla. Itse pitäisin ne vähät marjat, mitä metsästä irti saisin.

Vierailija
39/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varisokea :(

Vierailija
40/66 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole autoa, ei polkupyörällä rahdata tuollaisia määriä marjoja. Eikä ne markapaikat ole lähelläkään Mikkelin keskustaa.

Mikkeli ei kyllä mikään metropoli ole, ihan varmasti lähistöltä löytyy marjapaikkoja. Ja yhden ämpärillisen, kaksikin nyt kuskaa pyörällä. Seliseli taas