Olen laihtunut puolessa vuodessa 25 kiloa, ihmiset eivät enää tunnista
Lisäsin liikuntaa ja aloin syömään pieneltä leipälautaselta kolmesti päivässä ravitsemussuositusten mukaan ja juomaan vain vettä. Pienensin annoskokoa huomattavasti.
Nyt olen ihannepainossani.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin normaalipainon ylärajoilta alarajoille(takaisin vanhaan painooni) pätkäpaastolla ja elvyttämällä vanhan juoksuharrastuksen. Ihmisten kommentit on olleet aika tympeitä. Kun en ollut koskaan varsinaisesti lihava, en saisi laihduttaa. Nyt olen anorektikko, pulkan naru, kuihtunut ja ties mikä, vaikka olen saman painoinen kuin ennen koronan ja lihomiseni alkua.
Siis TÄMÄ!!! Olin myös ennen normaalipainon alarajoilla, omasta mielestäni juuri sopiva. Koronan aikana lihoin myös normaalipainon ylärajoille. Nyt haluan laihduttaa liikakilot pois, ja yhtäkkiä työkaverit ja muut ovat kovin huolissaan syömisistäni ja jaksamisestani. Jokaisessa ateriassa, jonka työpaikalla syön tai en syö on jotain vikaa. Ei kukaan huomautellut ja ollut huolissaan silloin, kun aloin lihoa hallitsemattomasti. Nyt en missään nimessä saisi pudottaa painoa, syömishäiriöiseksi moittivat.
Itse valitsisin pätkäpaaston siitä syystä, että se ei näy kodin ulkopuolelle, että jätän aamu- ja iltapalat syömättä. En olisi jaksanut kuunnella sitä napinaa ja kauhistelua. Aion myös jatkaa pätkäpaastoa, vaikka olen jo siinä painossa, johon halusin, sillä se ruokarytmi tuntuu sopivan minulle hyvin.
Tavallaan kai pätkäpaastosinkin, en tiedä kun en tehnyt sitä tietoisesti, mutta kolme ateriaa ajoittuivat aamu 8 ja ilta 6 välille.
Ateriakokoja pienensin tietoisesti ja muutin ravitsemussuositusten mukaisiksi.
Nyt ylläpitovaiheessa olen lisännyt hiukan kaloreita aamupalaan. Siis hiukan. Liikun edelleen saman verran.
Minä pudotin painoa suositusten mukaisesti 1,5-2 kg/kuukausi yhteensä 20 kg, lautasmalli oli ja on vieläkin käytössä, mutta lautanen on normaalia kokoa, syön 5-6 kertaa päivässä entistä pienempiä annoskokoja (3 pääateriaa, välipalat ja iltapala). Pysyvästi vaihdoin tietyt ruoka-aineet kuten rasvan ja maito- ja viljatuotteet terveellisiin vaihtoehtoihin, lisäsin kasvisten ja hedelmien syöntiä ja lisäksi tietysti liikunta tuli päivittäiseksi tavaksi. Kroppa kestää nyt hyvin myös viikottaiset herkuttelupäivät, paino on pysynyt samoissa lukemissa jo 2 vuotta..
Laihtunut mies kirjoitti:
Ihmisten on vaikea tajuta että liikuntaa lisäämällä laihtuu. Minäkin lisäsin liikuntaa 15 tuntiin viikossa ja laihduin 34 kg.
Mä painoin 120 kg liikkuessani 15 tuntia viikossa. Siitä on vaikea lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin normaalipainon ylärajoilta alarajoille(takaisin vanhaan painooni) pätkäpaastolla ja elvyttämällä vanhan juoksuharrastuksen. Ihmisten kommentit on olleet aika tympeitä. Kun en ollut koskaan varsinaisesti lihava, en saisi laihduttaa. Nyt olen anorektikko, pulkan naru, kuihtunut ja ties mikä, vaikka olen saman painoinen kuin ennen koronan ja lihomiseni alkua.
Siis TÄMÄ!!! Olin myös ennen normaalipainon alarajoilla, omasta mielestäni juuri sopiva. Koronan aikana lihoin myös normaalipainon ylärajoille. Nyt haluan laihduttaa liikakilot pois, ja yhtäkkiä työkaverit ja muut ovat kovin huolissaan syömisistäni ja jaksamisestani. Jokaisessa ateriassa, jonka työpaikalla syön tai en syö on jotain vikaa. Ei kukaan huomautellut ja ollut huolissaan silloin, kun aloin lihoa hallitsemattomasti. Nyt en missään nimessä saisi pudottaa painoa, syömishäiriöiseksi moittivat.
Huomaatko, normaalipainon yläraja on eri asia kuin lihava 😄 ehkä jotain syömishäiriön tynkää on kun kirjoitat lihoneesi hallitsemattomasti. Silti mielestäni toisen syömisiä ja painoa ei pidä koskaan kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit tämän palstalla?
Käykö kateeksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko, normaalipainon yläraja on eri asia kuin lihava 😄 ehkä jotain syömishäiriön tynkää on kun kirjoitat lihoneesi hallitsemattomasti. Silti mielestäni toisen syömisiä ja painoa ei pidä koskaan kommentoida.
Täällä vaikuttaa olevan jotkut anorektikkojen kokoontumisajot (normaalipainon alarajalla).
Olennaista on se kalorien rajoittaminen. Tekee sen sitten annoskokoja pienentämällä tai pätkäpaastolla tai ketolla. Kalorimäärä ratkaisee, ei se menetelmä jolla niitä rajoittaa.
Mutta siis joo, itse sain myös jatkuvaa "no meillä ei ole sulle taaskaan mitään" "etkö nyt voisi jotain ottaa" -kommentointia kun jätin sokerin pois. Ja samaa tulee jos et juo tarjottua alkoholia. Jännää.
Ihmisten on vaikea tajuta että liikuntaa lisäämällä laihtuu. Minäkin lisäsin liikuntaa 15 tuntiin viikossa ja laihduin 34 kg.
Hieno tulos! Millaista liikuntaa harrastat? 15 tuntia on reilu 2 tuntia päivässä. Itse kävelen sen verran päivittäin. Paino ei ole tippunut. Kävelyni on rauhallista, hidastakin, koska terveyssyistä en pysty muuhun.
Hyvä ap. Annoskokoa pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä laihtuu ja tulos on pysyvä. En ymmärrä miksi osalle tämä on vaikeaa ymmärtää. Yritetään kaikkea poppaskonsteja leikkauksista ja laihdutuslääkkeistä lähtien. Elintapoja muuttamalla laihtuu. Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis joo, itse sain myös jatkuvaa "no meillä ei ole sulle taaskaan mitään" "etkö nyt voisi jotain ottaa" -kommentointia kun jätin sokerin pois. Ja samaa tulee jos et juo tarjottua alkoholia. Jännää.
Miten paljon sokerin jättäminen pois vaikutti painoosi ja miten nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mielestäni vuodessa 15 kiloa lisää painoa on aika hallitsematonta, se on yli kilo kuukaudessa. Housuja on pitänyt ostaa jo kaksi kertaa, aina vaan isompaa kokoa. Vaikka olen normaalipainoinen, niin kyllä alkaa tuo alavatsan röllö ja selkämakkarat ahdistaa.
Normaalipainon alaraja on myös normaalipainoinen, ei alipainoinen. Silloin ei ole pömppistä eikä makkaroita, vaikka reittä ja pyllyä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap. Annoskokoa pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä laihtuu ja tulos on pysyvä. En ymmärrä miksi osalle tämä on vaikeaa ymmärtää. Yritetään kaikkea poppaskonsteja leikkauksista ja laihdutuslääkkeistä lähtien. Elintapoja muuttamalla laihtuu. Kaikki.
Ihan tasan varmasti jokainen todella lihava on yrittänyt myös tätä annoskokojen vähentämistä ja liikunnan lisäämistä. Mutta se vaan kaikilla onnistu, tai itse asiassa suurella osalla ei tutkimusten mukaan onnistu, ja vain alle 10% onnistuu laihtumaan pysyvästi (jos ylipainoa on jo kertynyt merkittävästi, 10-15 kg pudotukset vielä yleensä aika hyvin onnistuu).
Riippuu sekä fysiologisista että psyykkisistä tekijöistä, kuinka vaikeaa on pärjätä niillä pienemmillä annoskoilla ilman, että jossain vaiheessa tulee ahmintakohtaus joka sitten voi jatkua päiviä. Itselleni puhkesi ihan diagnosoitu epätyypillinen syömishäiriö (ahmintahäiriö, BED) laihdutuksesta, vaikka tosiaan laihdutin ihan vaan annoskokoa pienentämällä ja kohtuullista liikuntaa lisäämällä. Mun kropalle ja päälle sekin oli pitkän päälle liikaa, kun laihdutettavaa oli yhteensä 60 kg. Nyt sitten laihdutuslääkkeen avulla laihduttelen.
Vierailija kirjoitti:
Mä painoin 120 kg liikkuessani 15 tuntia viikossa. Siitä on vaikea lisätä.
Liikkuessani miltei joka päivä reilusti olin yli 10kg ylipainon puolella. Nyt kun kiireen vuoksi aikaa ei jää liikunnalle niin paljoa ja syönkin mitä sattuu, olen laihtunut vuoden mittaan 10kg.
Minä liikun päälle 20 h viikossa. Välillä 5 h päiivässä. Ei tipu paino. Nälkä nousee ja jos ei syö tarpeeksi niin heikottaa eikä jaksa liikkua. Pakko kuitenkin jaksaa liikkua kun se on mun työ. En nälkääni syö mitään epäterveellistä vaan ihan tavallista arkiruokaa, kasvispastaa, linssikeittoa jne.
BMI 32
Paljon onnea sinulle! Kunpa itse saisin edes 5 kiloa alas puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainon alarajoilta ylärajoille on 15kg. Jos sen lihoo lyhyessä ajassa, niin kyllä se on aika holtitonta lihomista. Normaalipainon ylärajalla keikkuu kyllä myös sen lihavuuden rajoilla ja kehonkoostumuksesta riippuen voi olla jo elintapojen tuomia haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit tämän palstalla?
Ehkä kertoi inspiraatioksi muille.
Minuakin kannusti tämä tarina.
Itse valitsisin pätkäpaaston siitä syystä, että se ei näy kodin ulkopuolelle, että jätän aamu- ja iltapalat syömättä. En olisi jaksanut kuunnella sitä napinaa ja kauhistelua. Aion myös jatkaa pätkäpaastoa, vaikka olen jo siinä painossa, johon halusin, sillä se ruokarytmi tuntuu sopivan minulle hyvin.