Olen laihtunut puolessa vuodessa 25 kiloa, ihmiset eivät enää tunnista
Lisäsin liikuntaa ja aloin syömään pieneltä leipälautaselta kolmesti päivässä ravitsemussuositusten mukaan ja juomaan vain vettä. Pienensin annoskokoa huomattavasti.
Nyt olen ihannepainossani.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit tämän palstalla?
Halusi varmaan kertoa esimerkkinä miten laihdutus voi onnistua. Hyvä keskustelu syntyi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin normaalipainon ylärajoilta alarajoille(takaisin vanhaan painooni) pätkäpaastolla ja elvyttämällä vanhan juoksuharrastuksen. Ihmisten kommentit on olleet aika tympeitä. Kun en ollut koskaan varsinaisesti lihava, en saisi laihduttaa. Nyt olen anorektikko, pulkan naru, kuihtunut ja ties mikä, vaikka olen saman painoinen kuin ennen koronan ja lihomiseni alkua.
Siis TÄMÄ!!! Olin myös ennen normaalipainon alarajoilla, omasta mielestäni juuri sopiva. Koronan aikana lihoin myös normaalipainon ylärajoille. Nyt haluan laihduttaa liikakilot pois, ja yhtäkkiä työkaverit ja muut ovat kovin huolissaan syömisistäni ja jaksamisestani. Jokaisessa ateriassa, jonka työpaikalla syön tai en syö on jotain vikaa. Ei kukaan huomautellut ja ollut huolissaan silloin, kun aloin lihoa hallitsemattomasti. Nyt en missään nimessä saisi pudottaa painoa, syömishäiriöiseksi moittivat.
Huomaatko, normaalipainon yläraja on eri asia kuin lihava 😄 ehkä jotain syömishäiriön tynkää on kun kirjoitat lihoneesi hallitsemattomasti. Silti mielestäni toisen syömisiä ja painoa ei pidä koskaan kommentoida.
Parempi karistaa liikakilot heti alkuunsa, eikä kerryttää niitä kymmeniä kiloja. Ihmettelen myös tuota, että jokaista hoikkaa tai edes normaalipainoisia epäillään automaattisesti syömishäiriöiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihdutin normaalipainon ylärajoilta alarajoille(takaisin vanhaan painooni) pätkäpaastolla ja elvyttämällä vanhan juoksuharrastuksen. Ihmisten kommentit on olleet aika tympeitä. Kun en ollut koskaan varsinaisesti lihava, en saisi laihduttaa. Nyt olen anorektikko, pulkan naru, kuihtunut ja ties mikä, vaikka olen saman painoinen kuin ennen koronan ja lihomiseni alkua.
Siis TÄMÄ!!! Olin myös ennen normaalipainon alarajoilla, omasta mielestäni juuri sopiva. Koronan aikana lihoin myös normaalipainon ylärajoille. Nyt haluan laihduttaa liikakilot pois, ja yhtäkkiä työkaverit ja muut ovat kovin huolissaan syömisistäni ja jaksamisestani. Jokaisessa ateriassa, jonka työpaikalla syön tai en syö on jotain vikaa. Ei kukaan huomautellut ja ollut huolissaan silloin, kun aloin lihoa hallitsemattomasti. Nyt en missään nimessä saisi pudottaa painoa, syömishäiriöiseksi moittivat.
Huomaatko, normaalipainon yläraja on eri asia kuin lihava 😄 ehkä jotain syömishäiriön tynkää on kun kirjoitat lihoneesi hallitsemattomasti. Silti mielestäni toisen syömisiä ja painoa ei pidä koskaan kommentoida.
Parempi karistaa liikakilot heti alkuunsa, eikä kerryttää niitä kymmeniä kiloja. Ihmettelen myös tuota, että jokaista hoikkaa tai edes normaalipainoisia epäillään automaattisesti syömishäiriöiseksi.
Juuri näin. Se laihduttaminen ja elintapojen ryhtiliike on todella paljon helpompaa siinä vaiheessa, kun ei ole kymmeniä kiloja ylipainoinen. Lisäksi kyllä välttyy myös monilta terveyshaitoilta, kun pitää itsensä kunnossa.
Minusta tämä nykyinen suuntaus on aika huolestuttava, kun ihmiset vaan lihoo ja lihoo jo lapsesta lähtien. Ja sitten normaalipainoisia ja hoikkia nälvitään ja arvostellaan, kun ovat pitäneet terveydestään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtunut mies kirjoitti:
Ihmisten on vaikea tajuta että liikuntaa lisäämällä laihtuu. Minäkin lisäsin liikuntaa 15 tuntiin viikossa ja laihduin 34 kg.
Minä liikun päälle 20 h viikossa. Välillä 5 h päiivässä. Ei tipu paino. Nälkä nousee ja jos ei syö tarpeeksi niin heikottaa eikä jaksa liikkua. Pakko kuitenkin jaksaa liikkua kun se on mun työ. En nälkääni syö mitään epäterveellistä vaan ihan tavallista arkiruokaa, kasvispastaa, linssikeittoa jne.
BMI 32
No, pakostakin joku elintavoissasi on pielessä. Joko liikunta ei ole oikeasti kovin kuluttavaa tai sitten joku muu. Aika harva pystyy syömään niin paljon, että pysyy lihavana 20h viikossa liikunnalla. Taito siis sekin.
Ei ole elintavoissa mikään pielessä. Syön terveellisemmin kuin sinä ja olen aina syönyt. En syö paljon, syön itseasiassa vähemmän kuin nuorempana. Lounaaksi söin esim. kasvispastaa 150 g.
10 kiloa vuodessa on tippunut mutta nyt on jo pitkään ollut pysäyksissä painon putoaminen, itse asiassa koko tämän vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on vaikea tajuta että liikuntaa lisäämällä laihtuu. Minäkin lisäsin liikuntaa 15 tuntiin viikossa ja laihduin 34 kg.
Minä liikun päälle 20 h viikossa. Välillä 5 h päiivässä. Ei tipu paino. Nälkä nousee ja jos ei syö tarpeeksi niin heikottaa eikä jaksa liikkua. Pakko kuitenkin jaksaa liikkua kun se on mun työ. En nälkääni syö mitään epäterveellistä vaan ihan tavallista arkiruokaa, kasvispastaa, linssikeittoa jne.
BMI 32
No, pakostakin joku elintavoissasi on pielessä. Joko liikunta ei ole oikeasti kovin kuluttavaa tai sitten joku muu. Aika harva pystyy syömään niin paljon, että pysyy lihavana 20h viikossa liikunnalla. Taito siis sekin.
Ei ole elintavoissa mikään pielessä. Syön terveellisemmin kuin sinä ja olen aina syönyt. En syö paljon, syön itseasiassa vähemmän kuin nuorempana. Lounaaksi söin esim. kasvispastaa 150 g.
10 kiloa vuodessa on tippunut mutta nyt on jo pitkään ollut pysäyksissä painon putoaminen, itse asiassa koko tämän vuoden.
Et kyllä millään mistään voi tietää syömisiäni.
Toisekseen, olisi ehkä syytä konsultoida lääkäriä, jos tekee muka kaiken oikein ja silti paino ei putoa. Jokin on pielessä. Elintavoissa tai terveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 32
Tämä on se sama provo-kahjo, joka tulee kaikkiin laihdutusketjuihin vakuuttamaan, että syö terveellisemmin kuin kukaan ja liikkui hulluna, mutta ei silti laihdu. Aika väsynyttä provoamista jo.
Onko se liikkuminen hikipuuskutusliikuntaa vai sellaista, josta tulee vain lämmin? Hikiliikunta pitäisi riittää 3-5h viikossa, että saa terveysvaikutukset. Jos liikkuu tuosta tuplat samoilla tehoilla, ei ihme että ruoka maistuu.
Onnittelut. Kiva kuulla.
Itse laihdutin 13 kuukaudessa hitaasti mutta suht tasaisesti 10 % painostani, takaisin normaalipainon puolelle. Bmi 27,7 -> bmi nyt 23,4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö kateeksi ?
olen eri, mutta ihmettelen kanssa. Ihmettelen sitä, että mikä saa lihomaan noinkin valtavasti.
Kateudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Bmi 21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap. Annoskokoa pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä laihtuu ja tulos on pysyvä. En ymmärrä miksi osalle tämä on vaikeaa ymmärtää. Yritetään kaikkea poppaskonsteja leikkauksista ja laihdutuslääkkeistä lähtien. Elintapoja muuttamalla laihtuu. Kaikki.
Ihan tasan varmasti jokainen todella lihava on yrittänyt myös tätä annoskokojen vähentämistä ja liikunnan lisäämistä. Mutta se vaan kaikilla onnistu, tai itse asiassa suurella osalla ei tutkimusten mukaan onnistu, ja vain alle 10% onnistuu laihtumaan pysyvästi (jos ylipainoa on jo kertynyt merkittävästi, 10-15 kg pudotukset vielä yleensä aika hyvin onnistuu).
Riippuu sekä fysiologisista että psyykkisistä tekijöistä, kuinka vaikeaa on pärjätä niillä pienemmillä annoskoilla ilman, että jossain vaiheessa tulee ahmintakohtaus joka sitten voi jatkua päiviä. Itselleni puhkesi ihan diagnosoitu epätyypillinen syömishäiriö (ahmintahäiriö, BED) laihdutuksesta, vaikka tosiaan laihdutin ihan vaan annoskokoa pienentämällä ja kohtuullista liikuntaa lisäämällä. Mun kropalle ja päälle sekin oli pitkän päälle liikaa, kun laihdutettavaa oli yhteensä 60 kg. Nyt sitten laihdutuslääkkeen avulla laihduttelen.
Minäkin olen laihduttanut elämäni aikana varmaan 100 kiloa )a aina ne ovat tulleet korkojen kera takaisin. Syömishäiriödiagnoisia minulla ei ole, mutta johonkin ahdistukseen sitä kai söin. Ylipainoa oli yli 60 kiloa pahimmillaan. Pääsin lihavuusleikkaukseen ja käyn edelleen psykoterapiassa. Nyt olen normaalipainoinen ollut jo yli vuoden. Ulospääsy on olemassa, mutta s3 ei ole helppoa. Se vaatii töitä. Niin psyykkistä kuin fyysistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö kateeksi ?
olen eri, mutta ihmettelen kanssa. Ihmettelen sitä, että mikä saa lihomaan noinkin valtavasti.
Bmi 21
Kun syö yli kulutuksen, lihoo. Syöminen on ollut siis kontrolloimatonta.
Syitä voi olla monia. Kyllä normaaliälyinen ihminen ymmärtää, että kyseessä on jonkinlainen psyykkinen dilemma.
Ei sitä tarvitse ihmetellä tai kauhistella. Ole tyytyväinen, että itse olet normaalipainoinen ja ole myötätuntoinen niitä kohtaan, jotka voivat psyykkisesti huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Mä painoin 120 kg liikkuessani 15 tuntia viikossa. Siitä on vaikea lisätä.
15 tuntia peukaloiden pyörittelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö kateeksi ?
Bmi 21
Omassa tapauksessa etätyöt ja koronan sairastaminen. Liikunta loppui lähes täysin, kun en pystynyt palaamaan normaalisti harrastuksiin long covidin takia. Hetki meni ennen kuin tajusin, että ei voikaan syödä enää niin kuin vanhalla liikuntamäärällä.
Tuo lautasen vaihtaminen pienempään on hyvä keino pienentää annoskokoa. Silmä näkee että lautanen on täynnä ja se tuntuu paremmalta kuin pieni annos keskellä isoa lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap. Annoskokoa pienentämällä ja liikuntaa lisäämällä laihtuu ja tulos on pysyvä. En ymmärrä miksi osalle tämä on vaikeaa ymmärtää. Yritetään kaikkea poppaskonsteja leikkauksista ja laihdutuslääkkeistä lähtien. Elintapoja muuttamalla laihtuu. Kaikki.
Ihan tasan varmasti jokainen todella lihava on yrittänyt myös tätä annoskokojen vähentämistä ja liikunnan lisäämistä. Mutta se vaan kaikilla onnistu, tai itse asiassa suurella osalla ei tutkimusten mukaan onnistu, ja vain alle 10% onnistuu laihtumaan pysyvästi (jos ylipainoa on jo kertynyt merkittävästi, 10-15 kg pudotukset vielä yleensä aika hyvin onnistuu).
Riippuu sekä fysiologisista että psyykkisistä tekijöistä, kuinka vaikeaa on pärjätä niillä pienemmillä annoskoilla ilman, että jossain vaiheessa tulee ahmintakohtaus joka sitten voi jatkua päiviä. Itselleni puhkesi ihan diagnosoitu epätyypillinen syömishäiriö (ahmintahäiriö, BED) laihdutuksesta, vaikka tosiaan laihdutin ihan vaan annoskokoa pienentämällä ja kohtuullista liikuntaa lisäämällä. Mun kropalle ja päälle sekin oli pitkän päälle liikaa, kun laihdutettavaa oli yhteensä 60 kg. Nyt sitten laihdutuslääkkeen avulla laihduttelen.
Minäkin olen laihduttanut elämäni aikana varmaan 100 kiloa )a aina ne ovat tulleet korkojen kera takaisin. Syömishäiriödiagnoisia minulla ei ole, mutta johonkin ahdistukseen sitä kai söin. Ylipainoa oli yli 60 kiloa pahimmillaan. Pääsin lihavuusleikkaukseen ja käyn edelleen psykoterapiassa. Nyt olen normaalipainoinen ollut jo yli vuoden. Ulospääsy on olemassa, mutta s3 ei ole helppoa. Se vaatii töitä. Niin psyykkistä kuin fyysistäkin.
Suosittelet siis terapiaa kaikille ylipainoisille?
Samastun ketjun kokemuksiin laihtumisen ja normaalipainon saavuttamisen ikävästä kommentoinnista. Vuosi sitten loppukesästä aloitin elämäntapamuutokseni ja painoa lähti 12 kuukaudessa 25 kg eli laihduin BMI 28:sta BMI 20:een. Aloin syödä paremmin ja terveellisemmin ja liikkua säännöllisesti, mitään erikoisia dieettejä tai poppakonsteja en kokeillut. Voin nyt paljon paremmin, mutta monet ovat huomautelleet joko suoraan tai piiloitellun kielteisesti pudotuksestani ja uusista elämäntavoistani. Jotkut yrittävät verhota sen huolestuneisuudeksi.
Monien tuntuu olevan vaikea käsittää, että nautin liikunnasta ja että vaikka ruokavalioni on muuttunut paljon enkä enää syö rasvaisia ja makeita herkkuja vanhaan malliin, en koe niitä rajoituksiksi tai pakoiksi. Parantunut kunto, omalta tuntuva keho ja terveellisen ruuan tuoma hyvä olo ovat kaiken tämän arvoisia enkä vaihtaisi niitä entiseen eli liikkumattomuuteen, orastavaan ahmimishäiriöön ja hiljalleen nousevaan painoon. Työ on vielä kesken ja ahmintahalujen kanssa teen töitä loppuikäni, mutta kyllä tämä kannatti.
Painoni putosi vajaassa vuodessa 16 kg, kun aloin syödä säännöllisesti ja vähensin alkoholin viikkoannokset 20 -> kuuteen. Aina olen etenkin kävellyt paljon. Alkoholimäärien pudotus auttoi herkuttelun lopettamisessa, kun en enää pienessä sievässä ala ahmia. Nykyisin juon korkeintaan kaksi annosta päivässä, mutta olen myös useita päiviä kokonaan juomatta. Tämä on sitten se nopein ja tehokkain keino laihtua.
Minä olen lihava, mutta terve. Kaikki veriarvoni ovat ideaaleja. Ei olr kremppojakasn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikaisit sitten lihavuusleikkauksella etkä laihduttanut itse, joten älä neuvo muita.