Yrittäjälle riitti kun työntekijät alkoivat uhkailemaan AY-liikkeellä - laittoi kerrasta koko porukan pihalle ja tekee nyt kaiken työn itse
Työntekijät saivat lähteä ja samalla lähti myös yrittäjän stressi kun tämän ei enää tarvinnut paimentaa työntekijöitään ja kuunnella näiden palkankorotus vastimuksia: https://www.yrittajat.fi/uutiset/yrittaja-luopui-tyontekijoistaan-stres…
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret karttavat fyysistä työtä. Pitäisi vaan somettaa ja tubettaa ja tehdä onlyfansia. Suora lainaus linkin artikkelista kertoo enemmän kuin ehkä oli tarkoitus. :D
Villejä nuoria miehiä palkattu kun ovat vaihtaneet työt OnlyFansiin?
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi joko järjestää työn ja siihen liittyvät bonukset niin että työntekijät _haluavat_ takoa hyvää tulosta koska hyötyvät siitä myös itse.
Tai sitten voi voihkia sitä miten vähän ihmisistä saa voittoa puristettua irti.
Pandemian ensiaallossa kenkää työvoimalleen antanut yrittäjä on todennäköisesti hyötynyt koronatuistakin.
Kaikki yrittäjät eivät ole läpikotaisen hirveitä, mutta en ole lainkaan varma siitä ettäkö tämä yrittäjä kuuluisi hyviksiin.
Ongelma saattaa olla siinä, että saikuttajille yms. joutuu maksamaan jo tietyn määrän joka tapauksessa, eikä välttämättä jää tarpeeksi yli voidakseen maksaa kunnolla niille hyville.
Vierailija kirjoitti:
"– Toivon, että työnantajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet irtosanoa ja vaihtaa työntekijöitä. Silloin voisi olla edellytyksiä siihen, että työntekijöiden asenne muuttuisi parempaan päin. Siinä vaiheessa voisin itsekin taas miettiä palkkaamista."
ja
"Tällä hetkellä Okkonen on tyytyväinen. Hän kertoo uskaltavansa nykyisin myös valita asiakkaansa sen mukaan, kenen kanssa haluaa tehdä töitä"
Kertovatkin kaiken siitä että asennevika onkin hänellä itsellään. Ei tule muiden kanssa toimeen.
Silloin on parempi tehdä yksin.
Mielestäni tämä kertoo kuitenkin lähinnä lukijan asenteista. Joku ajatus on jäänyt avautumatta.
Jos työntekijän palkkaaminen toisi lisää tuottoa, kuka yrittäjä ei sitä heti tekisi? Maailman helpoin bisnes, sen kun vain palkkaa lisää työntekijöitä ja tekee sillä tukuittain tuohta. Ai en saanut miljoonaa tililleni, no palkkaanpa kymmenen työntekijää lisää niin varmasti saan.
Työntekijöillä helposti menee liikevaihto (myynti) ja liikevoitto (tuotto) sekaisin. Liikevaihtoa osaa tehdä kuka tahansa, ostaa ja myy vaan niin liikevaihtoa tulee. Ostaa työpanosta ja myy työpanosta eli työllistää. Tai tavaraa, palveluita, mitä vaan. Helppoa.
Tuoton tekeminen onkin sitten perin hankalaa, ja siinä harva onnistuu. Siitähän tässäkin artikkelissa oli kyse. Tuotto ei lisäänny, jos palkkaa laiskan ja ahneen työntekijän. Silloin on mieluummin yksin, tekee vähemmän työnjohtoa ja enemmän keskittyy työn tekemiseen. Samalla työmäärällä saa paremman tuoton.
Entäs se asiakas sitten? Joku on hyvä asiakas, maksaa hyvin ja maksaa ajallaan. Tuotto on kohdallaan. Joku toinen on huono asiakas, maksaa huonosti tai ei lainkaan, venyttää maksut niin pitkälle kuin mahdollista ja vielä haukkuu ja valittaa päälle. Yrittäjän maksujen peräämiseen käyttämälle työpanokselle ei tule mitään korvausta, tehdystä varsinaisesta työstäkin voi jäädä maksu saamatta. Ei kai kukaan sellaisen asiakkaan töitä halua tehdä?
Ollapa itse niin onnellisessa asemassa, että voisi omalla työllään tienata hyvin ja vielä mieluisten asiakkaiden parissa.
Olen tehnyt töitä usealle pienyrittäjälle. Kukaan ei tee töitä kovemmin, on mun kokemukseni. Minä saan päivän täyteen, lyön kintaat naulaan ja lähden taakseni katsomatta, ja toinen jatkaa iltaan asti. Joka päivä, viikonloppuna vähän vähemmän. Työllistävät siinä sivussa veronmaksajia.
Respektiä, itse en ole niin uuttera.
Terv. vanha hyvä työntekijä joka osaa katsoa muustakin kuin omasta näkökulmastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret karttavat fyysistä työtä. Pitäisi vaan somettaa ja tubettaa ja tehdä onlyfansia. Suora lainaus linkin artikkelista kertoo enemmän kuin ehkä oli tarkoitus. :D
Villejä nuoria miehiä palkattu kun ovat vaihtaneet työt OnlyFansiin?
Onko kaikkien työntekijöiden irtisanominen tehty mustasukkaisuuspuuskassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkin uskon että ennen vuotta 2020 ko yrittäjän työntekijät vain tubettivat ja tekivät Onlyfansia, työajalla.
Mistä löytyy tuo onlyfänssikanava?
Vierailija kirjoitti:
Jos ay-liike on peikko, jonka mainitseminen koetaan uhkauksena työnantajalle, niin asenne työntekijöitä kohtaan ei voi olla kunnossa. Yhdessä työntekijöiden kanssa se yrittäjä yrityksen tuloksen luo, jos ei ole yksinyrittäjä.
Ei luonut yhdessä, vaan palkkakuluihin suli kannattavuus. Työntekijöillä on paljon paremmat edut kuin yrittäjällä. Ay-liike ei ole mikään peikko, vaan ihan oikea kasvun este ja kannatuksen tuholainen niin isoissa vientiyrityksissä kuin pienyrityksissäkin. Tämän vuoksi yritystoiminta meillä hiipuu ja seurauksia eletään.
Vierailija kirjoitti:
Välillä olen törmännyt pienyrittäjiin, jotka ite paiskovat töitä 12h päivässä ja olettavat, että työntekijät tekevät samoin. Mutta ilman korvauksia. Työntekijä ei kuitenkaan ole yrittäjä. Yrittäjä kantaa riskin, mutta saa sitten onnistuessaan myös voiton. Työntekijä on töissä firmassa ja saa palkan, mutta ei mahdollisia voittoja. Jutun yrittäjällä ei ole ehkä sitten onnistunut palkanmaksu ja muu kuten pitää? Eikä ole onnistunut myöskään luomaan sellaista yrityskulttuuria, että työntekijät vapaaehtoisesti venyvät, kun kokevat saavansa siitä sitten arvoisensa palkkion (joka ei ole pelkkää rahaa, vaan muodostuu yhteishengestä, tunteesta että työllä on merkitystä ja että työtä arvostetaan). Tyytyväiset työntekijät ei "uhkaile" liitolla.
Paitsi että tässä jutussa puhutaan henkilöstä joka saa paremman tuloksen kun tekee yksin vaikka ei edes joka päivä töissä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä usealle pienyrittäjälle. Kukaan ei tee töitä kovemmin, on mun kokemukseni. Minä saan päivän täyteen, lyön kintaat naulaan ja lähden taakseni katsomatta, ja toinen jatkaa iltaan asti. Joka päivä, viikonloppuna vähän vähemmän. Työllistävät siinä sivussa veronmaksajia.
Respektiä, itse en ole niin uuttera.
Terv. vanha hyvä työntekijä joka osaa katsoa muustakin kuin omasta näkökulmastaan.
Näin se menee.
Mutta siinä vaiheessa kun isäntä alkaa olettamaan, että renki painaa samaa tahtia ja samalla palkalla, mennään metsään. On sellaisia yrittäjiä joiden hommissa tekee mielellään vähän pidempää päivää ja tiukempaa keikkaa kun tietää, että maksykykyä ja joustoa löytyy duunarinkin suuntaan. Sitten on nämä valittajat ja muut ulisija yrittäjät joilla mikään ei toimi, tekijät on vain kuluja ja verottaja täysi paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ay-liike on peikko, jonka mainitseminen koetaan uhkauksena työnantajalle, niin asenne työntekijöitä kohtaan ei voi olla kunnossa. Yhdessä työntekijöiden kanssa se yrittäjä yrityksen tuloksen luo, jos ei ole yksinyrittäjä.
Eiväthän nuo työntekijät tulosta tehneet. Yrittäjä sai yksin paremman tuloksen. Eikä tarvinnut enää huolehtia ay-liikkeellä pelottelusta...
Palkkauksen sivukulut ovat niin suuret, että työntekijän pitää nostaa tuottoa todella paljon. Muuten menee miinukselle.
Tästä syystä palkkaamisen kynnys on korkea. Toinen syy on, että palkkaamiseen liittyvä monimutkainen byrokratia.
Siihen päälle tulee monenlaista työntekijän terveyteen liittyvää riskiä.Mm. näistä syistä en palkkaa edes ensimmäistä työntekijää.
Oikeasti hallituksen pitäisi tehdä palkkaamisesta helpompaa.
Irtisanomisen helpottaminen ei ole sellainen asia joka helpottaisi palkkaamista.
Kyllä on, siinä tapauksessa että irtisanominen on kohtuuttoman vaikeaa.
Olin aiemmin töissä vaatekaupassa, jossa yksi myyjistä oli kavaltanut itselleen suuria summia rahaa (vähän kerrallaan) ja myynyt itselleen kalliita tuotteita ylisuurilla alennuksilla mukamas "viallisina" (vaikea osoittaa aukottomasti oliko hinta epäreilun edullinen vai ei), eikä koskaan tehnyt työtehtäviään kunnolla vaan sälytti ne meidän muiden niskaan. Yrittäjä ei uskaltanut irtisanoa kyseistä henkilöä. Samaan aikaan meille haki jatkuvasti töihin aktiivisen ja ahkeran oloisia ihmisiä. Osa kävi paikan päällä esittäytymässä ja jättämässä hakemuksen, siis vaikka avoimia paikkoja ei ollut ilmoitettu. Varmasti lähes kuka tahansa noista hakijoista olisi tehnyt työnsä paremmin kuin tämä laiskuri.
Mietin usein miksi tuo ihminen oli niin saamaton ja hankala. Tulin siihen tulokseen, että hän oli vain väärässä työssä. Hän ei tykännyt olla ihmisten kanssa tekemisissä ja inhosi useimpia myymälän arkirutiineista. Tyhmä hän ei kuitenkaan ollut. Hän olisi voinut olla vaikka kuinka ahkera ja aikaansaava jossain muussa työssä, mutta kun häntä ei pystynyt irtisanomaan niin hänelle ei koskaan syntynyt motivaatiota etsiä paremmin sopivaa työtä.
Tässä tilanteessa kaikki hävisivät.
Jos irtisanominen olisi helppoa, totta kai työnantajat myös palkkaisivat ihmisiä kevyemmin perustein, koska tarvittaessa työntekijästä pääsisi myös eroon. Ketään ei tarvitsisi roikottaa mukana tuollaisena käenpoikana, jonka työt teetetään muilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on yritys niin olkaa tarkkoja siinä ketä palkkaatte, esim viimevuosien opetuksen perusteella etenkin nuoria (alle 30-vuotiaita) ja liiton jäseniä kannattaa välttää. Ensimmäiset eivät osaa työt aloittaessa tehdä mitään ja vaikka heille opettaa kädestä pitäen kuinka työpaikkalla toimitaan niin ovat kiinnostuneempia somesta kuin työnteosta. Jälkimmäinem ryhmä puolestaan tarkoittaa erittäin hankalia ja vaikeita työntekijöitä jotka ovat omistaneet työaikansa sille että tekevät yrittäjän elämästä yhtä helvettiä.
tästä sanoisin kääntöpuolena, että jos yrittäjät pitävät kiinni tuosta asenteesta nuoria työntekijöitä kohtaan, työvoimapula on jo tässä ja nyt. Kun aikoinaan töihin käveltiin tehtaan portista sisään, olivatko tekijät täysin valmiita palvelemaan täydellä työpanoksella vai pitikö heidät perehdyttää ja antaa aikaa oppia?
Nuoret eivät saa ammattikouluista nykyisin edes harjoittelupaikkaa. Mitä yrittäjät ja työntekijät voisivat ITSE tehdä, että auttaisivat nuoria työelämään? Meillä aloitettiin uusi oppisopimusohjelma. Harjoittelijoita otetaan. Juuri ilmoitin opinnäytetyön aiheen haettavaksi. Mitä te olette tehneet asian eteen?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että kurinpalautus on paikallaan joillakin työpaikoilla, mutta tämän uutisen ainoa tarkoitus on sympata nykyistä hallitusta.
Jep, ja samalla vahvistaa negatiivistä kuvaa työttömistä, ettei leikkauksien jälkeenkään kukaan vaan palkkaisi ketään työtöntä.
Toisille ei vaan näemmä toimi palkanmaksajan rooli.
Jos yrittäjä tekee huonoja päätöksiä liiketoimessaan niin aina voi syyttää liittoja ja kommareita.
Tämä on yksi niistä syistä miksi en koskaan palkkaisi pitkäaikaistyötöntä töihin yhtään minnekään.
Niin, tämä yrittäjä pääsee vähemmällä ja tienaa hyvin kun ei ole painolastia tuottamattomista työntekijöistä. Kuinka monta muuta kiinnostaisi yksinyrittäjänä laajentaa firmaa ja maksaa huvikseen palkkaa, jos työ ei tuota tarpeeksi? Palkka- ja sivukulut sun muut verot on pienyrittäjille aivan liikaa tässä maassa, kun tarkoitus olisi luoda työpaikkoja ihmisille. Moni pienyrittäjä palkkaisi kyllä lisävoimaa ja olisi välillä itse enemmän vapaalla, mutta ei uskalla riskien vuoksi.
Jos työvoiman palkkaaminen moninkertaistaisi tulot ja toisi huomattavaa tulosta firmalle, kait jokainen sitä jatkaisi ja haluaisi maksimoida tulonsa? Kun näin ei tapahdu, ei tietenkään jatka. Mikä tuossa on epäselvää tai jotenkin väärin jonkun mielestä? Ainoa ongelma on pienyrittäjille koituvat riskit työnantajana, moni mieluummin tekee työt itse. Joskus on stressittömämpää vain huolehtia ns. omasta tontista ja tienata silti ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että kurinpalautus on paikallaan joillakin työpaikoilla, mutta tämän uutisen ainoa tarkoitus on sympata nykyistä hallitusta.
Jep, ja samalla vahvistaa negatiivistä kuvaa työttömistä, ettei leikkauksien jälkeenkään kukaan vaan palkkaisi ketään työtöntä.
Niin, harvalle toimii varsinkin jos se ei tuota tulosta. Kerro toki kuinka olet itse onnistunut?
Tuskin nuo hyvät työntekijät kauaa työttöminä ovat jos kerran ovat niin hyviä työntekijöitä.
En usko että huonosti työnsä hoitavat vaatisivat palkankorotuksia porukalla.
Toisaalta,miten on mahdollista, että työnantaja kykenee vallan mainiosti suoriutumaan yksin noiden uutterien työntekijöidenkin tekemistä töistä?
Se on nyt vähän mysteeri..
Hmm..voisko olla..ehkä nuo eivät olleetkaan palkkansa arvoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkin uskon että ennen vuotta 2020 ko yrittäjän työntekijät vain tubettivat ja tekivät Onlyfansia, työajalla.
Mistä löytyy tuo onlyfänssikanava?
Kokeile hakea Ilmastointimeisselit. Chapseihin ripustettuja työkaluvöitä, vinyylillä verhoiltuja turvakypäriä, paljon vähäpukeisia kurotus- ja kumartelukuvia asennustilanteista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, harvalle toimii varsinkin jos se ei tuota tulosta. Kerro toki kuinka olet itse onnistunut?
Tiedän kyllä, ettei yrittäjän, saati palkanmaksajan rooli sovi minulle, mutta työntekijänä en ole hassumpi, paitsi jos esimies välttämättä haluaa mikromanageroida tekemisiäni, jolloin saa vapaasti tehdä ne itse. Sopivasti vapautta ja vastuuta niin työnteko hoituu.
Mikä on sinun panoksesi saada työllisyys kasvuun?