En ole saanut säästettyä lapselle yhtään rahaa
Tulevaisuutta varten. Muita jotka elää ns kädestä suuhun?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kummankaan vanhemmat osanneet käsitellä rahaa. Me olemmekin sitten toimineet ihan toisin.
Ei tässä ole osaamattomuudesta kiinni ,vaan pienistä tuloista.
En minäkään mitään kotoa muutettuani muuta saanut mukaani kuin vanhat huonekaluni ja vaatteeni. Opin säästäväiseksi ja rahan arvoa arvostavaksi, mikä on auttanut minua elämässäni.
Minulla on kavereita, joiden vanhemmat antoivat kotoamuuttavalle kaiken valmiina. Usein rahat meni tupakkaan, viinaan ja tupakkaan. Holtittomimmat päätyivät ulosottoon, kun olivat aina tottuneet saamaan kaiken ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kummankaan vanhemmat osanneet käsitellä rahaa. Me olemmekin sitten toimineet ihan toisin.
No kuka niistä on vastuussa muut kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minun vikani.
Hyvin tienaavana en ole säästänyt lapsilleni yhtään rahaa. Ilmaiseksi saatu raha on ainoastaan haitallista täysi-ikäistyvälle nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minun vikani.
Ei ole sinun vikasi. Eikä kenenkään. Olet elättänyt lapset.
Minä olen itse mokannut. Suuret tulot mutta suuret menot. Ei mitään lapsille. Kadun rahankäyttöäni.
Mutta kaikki vauvanhärpäkkeet olet ostanut uutena? Niinpä.
Tuhlaajaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minun vikani.
Ei ole sinun vikasi. Eikä kenenkään. Olet elättänyt lapset.
Minä olen itse mokannut. Suuret tulot mutta suuret menot. Ei mitään lapsille. Kadun rahankäyttöäni.
Yksi lapsi sillä on, mutta sössinyt ammatinvalinnan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikki vauvanhärpäkkeet olet ostanut uutena? Niinpä.
En ostanut. Eikä niitä aikanaan paljoa ollut. Ihan vaan pakolliset.
Inflaatio ne lapsen säästöt syö kuitenkin ja sosialidemokratia verottaa loput. Kokoomuskin, lukuunottamatta ehkä oikeistosiipeään on osa laitavasemmiston himoverotus- ja julkisen sektorin paisuttamisorganisaatiota.
Niin harvat oikeasti kauheasti lasta rahoittaa
Huonekalut ja vaatteet on jo ok ja kuskaud muutoissa
Mitä muuta pitäisi olla
Toki joskus annan opiskelijoille 50 euroa tai ostan ruokaa. Mutta ei niillä ole tonneja ollut kun muuttivat pois
Toki ne osaa ko itse tienata rahat
Vaikka olin opiskelija, annoin lapsen lapsilisien mennä suoraan lapsen tilille koko ajan kuin niitä maksettiin. Vielä sillonkin kun erottiin ja jäin yksin. Se oli valinta. En laskenut sitä rahaa omaksi tuloksi.
Lapsesta tuli säästäväinen järkevä aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta pitäisi olla
Toki joskus annan opiskelijoille 50 euroa tai ostan ruokaa. Mutta ei niillä ole tonneja ollut kun muuttivat pois
Niin, mitäpä oman asunnon käsirahasta tai valmennuskurssista, menkööt matalapalkkatöihin kuten vanhempansakin.
Minulla ei ole edes tarkoituskaan säästää lapsille yhtään mitään. Oman isäni mentaliteetilla mennään "Lapset saavat hankkia omat rahansa". Sitäpaitsi molemmilla lapsellani on paremmat palkkatulot kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta pitäisi olla
Niin, mitäpä oman asunnon käsirahasta tai valmennuskurssista, menkööt matalapalkkatöihin kuten vanhempansakin.
No onhan se kiva kun ei tarvitse tehdä töitä koulun eteen, kun saa kuitenkin valmennuskurssin. Tavoitteellinen säästäminenkin jää oppimatta, kun ei ole edes se oma asunto tavoitteena. Loistava tapa juuttua tekemään hanttihommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan ne menot. Menot pitää suhteuttaa tuloihin niin että jää jotain säästöönkin.
Mä en ole pystynyt säästämään lapsille mutta on heillä ollut harrastuksia, lemmikkejä, mopo, lomamatkoja yms. arkikivaa.
Nyt vanhimmat jo omillaan ja työelämässä, hyvin pärjäävät.
Eiköhän tuo ole ihan normaalia 99% perheistä.
Palka menee asumiseen ja elämiseen.
Tärkeämpää kuin säästäminen on se että opetat lapsesi käsittelemään rahaa. Kannustat kouluttautumiseen, töihin ja sitä kautta hankkimaan itselleen kelvollisen elintason.
Onneksi nyt mummona olen saattanut laittaa lastenlapsille välillä muutaman kympin tilille ja kerran vähän isommankin summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan ne menot. Menot pitää suhteuttaa tuloihin niin että jää jotain säästöönkin.
Pienituloisen on vaikea säästää mistään kun kaikki mistä voi säästää, on jo nipistetty pois.