Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, minkä verran teitä huolestuttaa ilmastonmuutos?

Vierailija
02.10.2023 |

Eräs tuttu lapsiperhe ostaa koko ajan uutta tavaraa paljon ja matkustelee melkein kerran kuussa lentokoneella. Ei taida paljoa mietityttää ilmastoasiat Itseäni ahdistaa ilmastonmuutos paljonkin. Asiasta ei samalla tavalla puhuttu silloin kun lapsen tein. Podetteko muut vanhemmat ilmastoahdistusta vai olenko ainoa? Minua usein mietityttää millaisen pallon jätämme lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Mun mielestä tää nykyinen kulutus- ja matkusteluhysteria on ihan järjetöntä, enkä ymmärrä miksi sitä pitää normalisoida ja siirtää seuraaville sukupolville.

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoleta lainkaan. Lapsetkin tiedostavat ilmastopropagandan.

Vierailija
22/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on kusetusta. Ei kannata langeta kaikkeen valtioiden harjoittamaan psykologiseen sodankäyntiin. Sama päti ja kenties edelleen pätee korona-kusetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot liian aivopesty. Miksei huoleta mikromuovit maapallolla? Entä kemikaalit vesistöissä ja meressä? Entä ruuan laatu kaupassa..? Tiemelu, saaste kaupungissa, asumisen laatu, tasa-arvo. Entä se ettei joku pääse helposti hammaslääkärille joka ei nalkuta. Tai erikoislääkärille jos haluaisi itse maksaa sen. Eläinten tilanne. Löydät yhä uusia aiheita, jos alkaa miettimään.

Mua kanssa hämää se, että oikeasti on paljon akuutimpia ongelmia kuin ilmastonmuutos, juurkikin mikromuovit, tyynenmeren jätelautta, lajikato (joka johtuu lähinnä maanviljelyksestä), metallien loppuminen yms. Näistä kohkataan paljon vähemmän. 

Vierailija
24/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä jokainen ajattelee. Kaikki merkithän on nähtävissä. Ainakin näin pian seitsemän kymppisenä on nähnyt luonnon muuttumisen.

Lähinnä täällä pohjoisessa kasvaa sellaisia kasvilajeja, joita ei lapsuudessa ollut puhettakaan.

Erilaisia jalopuulajeja. Omenoita, luumuja ja jopa viinirypäleitä.

Tosin on tullut punkkia ja muitakin ötököitä. Villisiat ja kauriit ja ennen harvinaiset linnut. Oli jokin kilpaileva karppilajikin ja se sammaleläin.

Toisaalta näin vanhana olen saanut seurata myös sitä kehitystä, että luontoa ei rnää roskata. Vedet ovat puhtaampia.

Ilmaan eivät tehtaat enää tupruta suodattamatta, eikä maahan tai vesistöihin lasketa kaikkea tuostavaan.

Otsoniaukko saatiin pois freonien kiellolla.

Enemmän olin nuorena huolissani, kuin nyt, kun tiedän asioille voitavan tehdä jotain jos yhdessä tehdään.

Kuluttaminen siis uuden ostaminen on meillä edelleen synti. Oikeasti pitäisi ostaa taasen kestävää ja käyttää se loppuun. Korjauttaa mahdollisimman pitkään.

70luvulla koulussa sanottiin, että katsokaa kuusyen latvuksia, saastuneilla alueilla ne ovat harsuuntuneet, nyt ne ovat ihan nätit.

Syödä lähiruokaa eikä kuljetella elintarvikkeita jostain maailman ääristä.

Vierailija
25/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50 ja teen koko ajan isompia päätöksiä ja ratkaisuja työssäni ja ykstyiselämässäni, jotka vähentävät päästöjä ja energiankulutusta, mutta siten että päätökset parantavat laatua, asumismukavuutta ja nostavat elintasoa.

Ajamme sähköautolla josta olen hyvin innostunut ja lataamme aurinkoenergiaa vuodessa enemmän kuin mitä automme kuluttaa. Olemme lisäeristäneet asuntoamme ja hyödynnämme myös maalämpöä.

En kyttää hysteerisesti naapureiden ostokäyttäytymistä, kierrätystä, kieltäydy täysin lentämisestä tai moralisoi muiden valintoja. Elämän täytyy kuitenkin jatkua.

Nämäkin asiat muuttuvat lainsäädännön myötä koko ajan. Ihan hyvä että ongelmat tiedostetaan mutta hysteerinen ei tarvitse olla.

Olennaisesti vaikuttavat ratkaisut ovat isoja, kuten miten valtiot energiansa tuottavat ja miten EU:n lainsäädäntö

rajaa polttomoottoriautojen myyntiä tai saadaanko lentokoneet pysymään ilmassa sähköllä ja vedyllä.

Elämme jännittävää aikaa. Tekniikka kehitty huikeaa vauhtia.

Esim tuulivoiman määrä on lisääntynyt Suomessa hyvin nopeammin kuin osasin uskoa ja tuotamme jo nyt kesäaikaan ydinvoimalan verran aurinkosähköä.

Kaikki tämä on vasta alussa. Tulevaisuudennäkymät ovat huikeat.

Uskon että sähköautot valtaavat yllättävän nopeasti maapallon ja vetyä opitaan hyödyntämään.

Oikeasti biokaasuautot olisi ympäristön kannalta kokonaistaloudellisesti parempi ratkaisu, mutta poliittisista syistä kaikki paukut pannaan nyt autokannan sähköistämiseen.

Vierailija
26/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hetkeäkään huolestuta. Kuuntelen tieteilijöitä enkä mitään autistipentua ja sen maksettuja kultin jäseniä.

Vierailija
27/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50 ja teen koko ajan isompia päätöksiä ja ratkaisuja työssäni ja ykstyiselämässäni, jotka vähentävät päästöjä ja energiankulutusta, mutta siten että päätökset parantavat laatua, asumismukavuutta ja nostavat elintasoa.

Ajamme sähköautolla josta olen hyvin innostunut ja lataamme aurinkoenergiaa vuodessa enemmän kuin mitä automme kuluttaa. Olemme lisäeristäneet asuntoamme ja hyödynnämme myös maalämpöä.

En kyttää hysteerisesti naapureiden ostokäyttäytymistä, kierrätystä, kieltäydy täysin lentämisestä tai moralisoi muiden valintoja. Elämän täytyy kuitenkin jatkua.

Nämäkin asiat muuttuvat lainsäädännön myötä koko ajan. Ihan hyvä että ongelmat tiedostetaan mutta hysteerinen ei tarvitse olla.

Olennaisesti vaikuttavat ratkaisut ovat isoja, kuten miten valtiot energiansa tuottavat ja miten EU:n lainsäädäntö

rajaa polttomoottoriautojen myyntiä tai saadaanko lentokoneet pysymään ilmassa sähköllä ja vedyllä.

Esim tuulivoiman määrä on lisääntynyt Suomessa hyvin nopeammin kuin osasin uskoa ja tuotamme jo nyt kesäaikaan ydinvoimalan verran aurinkosähköä.

Uskon että sähköautot valtaavat yllättävän nopeasti maapallon ja vetyä opitaan hyödyntämään.

Sähköauto ei ole ekoteko.

Vierailija
28/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta olisikin järkeä, että ensin sähköautot valtaavat maapallon, jonka jälkeen sanotaan että hups, nyt osaammekin varastoida vetyä ja hyödyntää sitä, niin tuohotaan sähköautokanta ja -infra ja panostetaan vetyyn - siihenhän kaikki paukut olisi alin pitäenkin pitänyt käyttää.

Sähköautovouhotus on turhin vaihe mobilisaation historiassa. Polttomoottoreja pitäisi hyödyntää niin kauan, kunnes vedystä saadaan hyödyt irti. Aivan järkyttävää resurssien tuhlausta panostaa sähköautoiluun, jonka kaikki tietävät välivaiheeksi. No, jotkuthan siitäkin vouhotuksesta rahat käärii pois kuljeksimasta.

Vierailija
29/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannu, et ilmastoahdistus on yleensä enempi yksinkertasen porukan ongelma. 

Vierailija
30/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoleta, koska ilmasto on muuttunut iät ja ajat. Jos vaikka puolet väestöstä kuolee pallolla kuumuuden aiheuttamaan ruokapulaan, sittenhän se taas alkaa jäähtyä. Ja ihminen on sopeutuvainen eläin.

Vierailija
31/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoleta yhtään. Ihan naurettava ajatuskin että yksityisen kansalaisen täytyisi kantaa minkäänlaista huolta tai tuskaa asiasta johon ei voi vaikuttaa yhtään. Tietenkään en roskaa luontoa, ja kierrätänkin - koska se vähentää jätemaksuja. Mutta ilmastonmuutosta en mieti ikinä.

Vierailija
32/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeassa talossa kaikki pakataan suojakaasuun.

Vierailija
33/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta olisikin järkeä, että ensin sähköautot valtaavat maapallon, jonka jälkeen sanotaan että hups, nyt osaammekin varastoida vetyä ja hyödyntää sitä, niin tuohotaan sähköautokanta ja -infra ja panostetaan vetyyn - siihenhän kaikki paukut olisi alin pitäenkin pitänyt käyttää.

Sähköautovouhotus on turhin vaihe mobilisaation historiassa. Polttomoottoreja pitäisi hyödyntää niin kauan, kunnes vedystä saadaan hyödyt irti. Aivan järkyttävää resurssien tuhlausta panostaa sähköautoiluun, jonka kaikki tietävät välivaiheeksi. No, jotkuthan siitäkin vouhotuksesta rahat käärii pois kuljeksimasta.

Jos sitä vetyä saadaan kybällä hyödynnettyä joskus, niin lienee järkevintä tuottaa sillä sähköä sähköautoihin sen sijaan että pumpataan sitä vetyä jokaisen omaan polttomoottoriin. Sitä sähköä kun voi käyttää muuhunkin.

Vierailija
34/145 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hetkeäkään huolestuta. Kuuntelen tieteilijöitä enkä mitään autistipentua ja sen maksettuja kultin jäseniä.

Itseäni on myös ärsyttänyt Greta. Tiivistettynä hänen viestinsä on suunnilleen, että minua ahdistaa, tehkää joku jotain. 

Vierailija
35/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lainkaan. Lentäisinkin useammin etelän lämpöön jos budjetti sen sallisi.

Vierailija
36/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi monelle ilmasto uskovaiselle hyvää kiertää maailmaa ja todeta missä ne todelliset ongelmat on.

Mereen ja jokiin viskataan kaikki paskat. Poltetaan roskia niin ettei savussa näe nenäänsä pidemmälle.

Ylikansoitus on myös monella alueella ongelmana. Tästä ei juuri mainita, vaan kuuluu jotenkin kiellettyjen asioiden joukkoon.

Samalla ihmettelen, että miksi huolestuneet tahot on valmiita ottamaan kehityismaista ihmisiä tänne. Eihän tänne kylmään maahan kannata ihmisiä tuoda koska hiilijalanjälki on pakosti suurempi.

Vierailija
37/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on myös ärsyttänyt Greta. Tiivistettynä hänen viestinsä on suunnilleen, että minua ahdistaa, tehkää joku jotain. 

Ihmettelin keneen autistiin tässä viitattiin. Tiedoksi, on myös neurotyypillisiä keski-ikäisiä miehiä, jotka kertovat samaa viestiä. Toki se saattaa olla liian ahdistava, kuten totuus usein on.

Vierailija
38/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot liian aivopesty. Miksei huoleta mikromuovit maapallolla? Entä kemikaalit vesistöissä ja meressä? Entä ruuan laatu kaupassa..? Tiemelu, saaste kaupungissa, asumisen laatu, tasa-arvo. Entä se ettei joku pääse helposti hammaslääkärille joka ei nalkuta. Tai erikoislääkärille jos haluaisi itse maksaa sen. Eläinten tilanne. Löydät yhä uusia aiheita, jos alkaa miettimään.

Mua kanssa hämää se, että oikeasti on paljon akuutimpia ongelmia kuin ilmastonmuutos, juurkikin mikromuovit, tyynenmeren jätelautta, lajikato (joka johtuu lähinnä maanviljelyksestä), metallien loppuminen yms. Näistä kohkataan paljon vähemmän. 

Hyvät ihmiset. Kaikki liittyy kaikkeen. Kaikki nuo luettelemasi asiat (= ihmisen toiminta) aiheuttaa ilmastonmuutosta: luonnonvarojen ylikulutus, ylensyönti, shoppailumania, kerskakulutus, roskaaminen... Te ette nyt vain tajua laajempaa kokonaisuutta, teitä vain ärsyttää termi "ilmastonmuutos".

Ja kyllä noistakin asioista puhutaan, jos yhtään aihetta seuraa ja on kiinnostunut. Koko ajan myös tehdään toimia kyseisten asioiden eteen.

Vierailija
39/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteikolla 0 - 100 ilmastonmuutos huolestuttaa minua nollan verran.

Luonnon tila ja sen tuhoaminen toki huolestuttaa suurestikin, mutta se on täysin eri asia kuin jostain hiilidioksidista vouhkaaminen. Esimerkiksi lintujen määrä on romahtanut. Lisäksi eteläisen pallonpuoliskon perseilijät suututtavat, esimerkiksi Intian jokien käyttäminen kaatopaikkana.

Elän ja elämme perheenä melko kestävästi, emme tuhlaa, emme roskaa ja olemme investoineet maalämpöön, aurinkopaneeleihin ja sähköautoon. Ulkomailla matkailemme hyvin maltillisesti. Viime keväänä kävimme Kanarialla, olimme siellä kaksi viikkoa kun kerran menimme ja edellisestä ulkomaanreissusta on 4 - 5 vuotta.

Vierailija
40/145 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatiltani paleontologi. En ole tippaakaan huolissani ilmastonmuutoksesta, ja siis työkseni tutkin ilmaston menneitä muutoksia. Nyt havaitut muutokset eivät suuruudeltaan ja nopeudeltaan ole lähelläkään niitä mitä on esiteollisena aikana ollut, ja ihminen on äärimmäisen alkeellisella teknologiallaan niistäkin selvinnyt.

Mainitsetko yhden esimerkin historiallisesta ilmastonmuutoksesta, joka on ollut suurempi ja nopeampi kuin nyt käynnissä oleva (sisältäen myös mallinnetut skenaariot tulevista vuosikymmenistä) ja josta ihmiset ovat selvinneet ilman ongelmia?

Kas kun omien tietojen mukaan monet historiallisen ajan sivilisaatioiden romahdukset ovat nimenomaan kytköksissä ilmaston muutoksiin, esim. Klassisen maya-kulttuurin romahdus ja pronssikauden romahdus.

"Ei mitään syytä huoleen"- ja "ihmiskunta kuolee sukupuuttoon" -skenaarioiden väliin mahtuu kaiken näköistä enemmän tai vähemmän kurjaa mahdollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi