Aina vaan uudestaan kysyn, missä se Jumala on ja vaikuttaa? Ehkä ei missään.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009893125.html
Taas voidaan kysellä, missä Jumala oli, kun katto romahti jumalanpaveluksessa keskan kaiken ja 10 kuoli ja joukossa myös lapsi.
Kommentit (9)
Hyvää ja pahaa voi pohtia siihen asti mihin ihmisen ymmärrys riittää.
Kärsimyksen ongelma on ilmeinen, mutta ei mene uskovien logiikka on vaan kovin valikoivaa. Silloin kun sattuu tapahtumaan jotain hyvää, se nähdään Jumalan tekona eikä tilastollisena tosiasiana. Kuitenkin kärismyksen ongelma osoittaa selvästi ettei kristinusko toimi. Esim miten kristityt suhtautuvat uskovaisiin kerjäläisiin. Miksi ylipäätään on uskovaisia jotka joutuvat kerjäämään tai turvautumaan alhaisiin töihin kuten rikoksiin tai prostituutioon sadakseen leivän lapsilleen.
Näyttää siltä että Suomi ja suomalaiset ovat kirouksen alla.
Ihmisillä on vastuu tarkastaa rakennukset ja kunnostaa. Tai purkaa. Siinä ei jumalat ehdi avuksi, vaikka joskus ihmisiä pelastuu.
Kaytannossa se nakyy toimiiko Jumala. Se on vaan eri hyvaksyyko tosiasiat. Jotkut koittavat nahda Jumalan kaikessa ja selittelevat ja smitten joillekin ne eivat uppoa.
Sillä on mitä ilmeisimmin tarkoituksensa, että tämä lihallinen maailma on sellainen kuin on, ja täällä pätevät tietyt luonnon lait. Eri uskonnoilla on eri selityksiä tälle, miksi tällainen maailma on olemassa, ja niitä voi kukin keksiä lisää. Itse ajattelen, että kuolemattomuudella ja ikuisella autuudella ei olisi arvoa, jos ei olisi olemassa myös kuolemaa ja kärsimystä. Vähän niin kuin juhlalla ei olisi arvoa, jos ei olisi myös arkea. Itse ajattelen, että tällaisen maailman tarkoitus on opettaa sieluille tiettyjen asioiden arvo.
Vierailija kirjoitti:
Kärsimyksen ongelma on ilmeinen, mutta ei mene uskovien logiikka on vaan kovin valikoivaa. Silloin kun sattuu tapahtumaan jotain hyvää, se nähdään Jumalan tekona eikä tilastollisena tosiasiana. Kuitenkin kärismyksen ongelma osoittaa selvästi ettei kristinusko toimi. Esim miten kristityt suhtautuvat uskovaisiin kerjäläisiin. Miksi ylipäätään on uskovaisia jotka joutuvat kerjäämään tai turvautumaan alhaisiin töihin kuten rikoksiin tai prostituutioon sadakseen leivän lapsilleen.
Ottamatta kantaa siihen, mitä itse ajattelen kristinuskosta, niin eikö tämä nyt ole aika lapsellista? Mihin sitä taivasta tai paratiisia sitten tarvittaisiin, jos se olisi jo täällä? Kristityillä on oma näkemyksensä siitä, miksi tällainen satunnaisuutta ja pahuuttakin sisältävä maailma on luotu. Eeva ja Aatami ja paratiisi -kertomus lienee sinullekin tuttu. Muutoin tämän maailman luonne selittyy mm. sillä, että kristittyjen mukaan Jumala on luonut ihmiselle aidosti vapaan tahdon (mistä seuraa myös pahaa), ja ainakin valtaosa ihmisistä ajattelee, että Jumala on ennaltatietävä, mutta ei täydellisen ennaltamääräävä (esim. ketään ei ole ennalta määrätty kadotukseen tai taivaaseen, vaan taas ihmisen vapaa tahto astuu kuvaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimyksen ongelma on ilmeinen, mutta ei mene uskovien logiikka on vaan kovin valikoivaa. Silloin kun sattuu tapahtumaan jotain hyvää, se nähdään Jumalan tekona eikä tilastollisena tosiasiana. Kuitenkin kärismyksen ongelma osoittaa selvästi ettei kristinusko toimi. Esim miten kristityt suhtautuvat uskovaisiin kerjäläisiin. Miksi ylipäätään on uskovaisia jotka joutuvat kerjäämään tai turvautumaan alhaisiin töihin kuten rikoksiin tai prostituutioon sadakseen leivän lapsilleen.
Ottamatta kantaa siihen, mitä itse ajattelen kristinuskosta, niin eikö tämä nyt ole aika lapsellista? Mihin sitä taivasta tai paratiisia sitten tarvittaisiin, jos se olisi jo täällä? Kristityillä on oma näkemyksensä siitä, miksi tällainen satunnaisuutta ja pahuuttakin sisältävä maailma on luotu. Eeva ja Aatami ja paratiisi -kertomus lienee sinullekin tuttu. Muutoin tämän maailman luonne selittyy mm. sillä, että kristittyjen mukaan Jumala on luonut ihmiselle aidosti vapaan tahdon (mistä seuraa myös pahaa), ja ainakin valtaosa ihmisistä ajattelee, että Jumala on ennaltatietävä, mutta ei täydellisen ennaltamääräävä (esim. ketään ei ole ennalta määrätty kadotukseen tai taivaaseen, vaan taas ihmisen vapaa tahto astuu kuvaan).
Maanjäristys johtui siis ihmisen vapaasta tahdosta?
Te katotte sitä väärin, vähän sillä periaatteella että "maailmassa on pahaa, joten Jumalaa ei voi olla olemassa, koska jos Jumala olisi olemassa niin maailmassa olisi vain hyvää"
Ei se mene niin, se kuka näitä juttuja tekee on se vastapuoli, siihen ja sen tekoihin Jumala ei voi vaikuttaa
Yö/Päivä, sillä missä on valo on oltava myös pimeys ja päinvastoin