saanko pitää ex:n sukunimen?
8-vuotinen avioliitto karahti kesällä kiville. Ero-tahto oli molemminpuolinen. Naimisiin mennessä otin miehen sukunimen, se on paljon nätimpi kuin minun sukunimeni.
Nyt yllättäen Ex-anoppi sanoi että minun pitää vaihtaa sukunimi, se on suojattu sukunimi. En oikein ymmärrä, voidaanko sukunimiä suojata? Minä olen laillisesti saanut ottaa tämän sukunimen, onko pakko luopua siitä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse nimeästi koskaan vaihtaa ellet halua, mutta jos menet joskus uudelleen naimisiin, ei uusi puolisosi voi ottaa edellisen avioliiton kautta saamaasi nimeä. Ts. silloin joko sinä vaihdat nimeäsi, vaihdatte molemmat nimeänne, tai pidätte molemmat nimenne.
Voi uusi puoliso ottaa tuon nimen jos haluaa . Älä hupata taas tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voisi lukea lain uudelleen. Mitään suojattuja sukunimiä ei ole enää olemassakaan. Ja vaikka olisikin, voisit silti pitää tuon nimen. Eli voit pitää jos haluat.
Nykyään kaikki sukunimet ovat suojattuja.
No eihän se sukunimi enää ole miehen vaan yhteinen. Jos eroan niin todellakaan en vaihda tyttönimeä takaisin koska en ole se ihminen. Tyttönimi oli minulla 25 vuotta ja tämä nykyinen sukunimi on ollut minulla jo 30 vuotta...
Oishan se karua joutua luopumaan hienosta sukunimestä ja huomata olevansa se sama tylsä Korhonen kuin ennenkin.
Tiputus on varmasti kova.
Hassuja nuo tyttöjen ongelmat .
Miksi sitä omaa sukuaan pitää niin hävetä,ettei kehtaa edes sen nimeä kantaa?
Häpeääkö itseään vai mitä?
En kysy lupaa aihe vapaalta missään asiassa. Enkä anopilta, naapurin Pirjolta tai Peralta. Teen just niinkuin itse haluan ja hyvältä tuntuu 👍
Vierailija kirjoitti:
Hassuja nuo tyttöjen ongelmat .
Miksi sitä omaa sukuaan pitää niin hävetä,ettei kehtaa edes sen nimeä kantaa?
Häpeääkö itseään vai mitä?
Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Oishan se karua joutua luopumaan hienosta sukunimestä ja huomata olevansa se sama tylsä Korhonen kuin ennenkin.
Tiputus on varmasti kova.
Mistä ihmeen hienosta? Todellisuudessa se hienous/kauneus on sitä, että joku Aaltonen tai Saarni koetaan kauniimmaksi kuin Korhonen. Harvemmin kyse on mistään aatelisnimestä kuitenkaan.
Jaa...minulla oli erikoinen sukunimi mutta halusin miehen tavis sukunimen. Tämä sukunimi minulla on nyt ollut 30 vuotta joten ei se ole vain miehen sukunimi vaan yhteinen ja myös lasten sukunimi. Jos tulee ero niin nimihullut saa heittää vaikka volttia mutta nimeä en vaihda. Sillä mennään.
Kyllähän hienoon sukuun pääseminen ja aatelisuutta kuvastava sukunimi on joka naisen unelma.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä nimistä kinastelijat samoja, joiden mielestä eksiin ei muutenkaan voi pitää välejä ja erota ei voi kuin huudolla ja paukkeella?
Erotessa eksä kysyi miten nimen kanssa aion. Sanoin, että jos ei häiritse niin en ole uudelleen sitä muuttamassa. Ei häirinnyt. Olisi outoa ottaa lasten kanssa eri nimi nyt, jos jonkun niin heidän kanssaan olen verisukulainen. Hyvin tavallinen ja yleinen sukunimi vielä niin ei ole keltäkään pois.
Ei mennyt elämä pyyhkiydy pois sillä että raivoaa, hävittää muistoesineet ja vaihtaa nimen.
Kyllä mun lapsilla on sama sukunimi kuin mulla, eikä exmieheni nimi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua kun vedotaan tähän ettei voida olla eri sukunimellä kuin lapset 😁 siis mikä siinä on hankalaa?Siihenkö samaan nimeen koko perhe perustuu?
Itselläni on eri sukunimi(tyttönimi) kuin lapsillani ja mitään ongelmaa ei ole koskaan asiasta ollut mihinkään suuntaan.
Sama. Meillä on mieheni kanssa 20 ja 16v lapset, ja mieheni sukunimi on lapsillamme myös. Menimme mieheni kanssa naimisiin kun vanhempi lapsi oli pieni, ja pidin silloin oman nimeni, joten olen koko naimisissaoloaikani, ja lasteni elinajan ollut heidän kanssaan eri niminen. Yhtään kertaa ei ole tullut mitään ongelmia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa anoppiasi hävettää, että kannat tätä nimeä. Ei haluaisi tulla yhdistetyksi sinuun millään lailla.
Meidän suvussa huudettiin hurraata, kun veljen exä meni uusiin naimisiin ja otti uuden miehen nimen. No, nyt naisella on joko menossa kolmannen miehen sukunimi.
Meilläkin anoppi on vähän vanhanaikainen, vaikka muuten todella ihana. Hän ei voi mitenkään ymmärtää sitä miten 9v yhdessäolomme jälkeen miehelläni, eli hänen pojallaan on edelleen sama sukunimi exänsä kanssa, mutta eri sukunimi minun kanssani, jonka kanssa mies on jo asunutkin 8 vuotta, eli kauemmin kuin tuon exänsä kanssa.
Hän ei ymmärrä miksi exä ei ota omaa sukunimeään takaisin, Eli oman sukunsa nimeä, vaan kulkee hänen sukunsa nimellä vaikka ei liity sukuun mitenkään. Sen hän sentään ymmärtää että minä en tule ottamaan miehen sukunimeä niin kauan kuin olisin rouva virtanen kakkonen, eli miehellä olisi kaksi voimoa entinen ja nykyinen hänen nimellään.
Miksi annat exän määrittää elämääsi? Ihan naurettavaa pelleilyä tämmöiset. Elä omaa elämääsi, anna exän elää omaansa.
Miten niin? Miksi mielestäsi minun pitäisi vaihtaa oma nimeni pois elääkseni omaa elämääni?
Edellisessä kommentissa kirjoitettiin: "Sen hän sentään ymmärtää että minä en tule ottamaan miehen sukunimeä niin kauan kuin olisin rouva virtanen kakkonen, eli miehellä olisi kaksi voimoa entinen ja nykyinen hänen nimellään." Eli ei elä omaa elämää vaan ei ota miehen sukunimeä, KOSKA entisellä vaimolla on sama sukunimi. Rajallisessa aivotoiminnassa itse asetettu este, koska niitä samaa sukunimeä kantavia naisia lienee jonkin verran, joten ei pitäisi vaikuttaa oman elämän päätöksiin.
Onpa erikoinen ajatus että jollei ota mihne sukunimeä niin ei elä omaa elämäänsä :D :D :D Eiköhän just silloin elä niin kuin huvittaa, kun tekee niin kuin huvittaa tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, jos haluaa pitää eksän nimen.
Omaa arvoaanhan aloittaja haluaa muiden silmissä nostaa. Itsekästä, mutta laillista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.
Miksi pitää entisen heilansa sukunimeä toivossa että saa vielä takaisin
Aivan ja kun entinen löytää uuden ja menee naimisiin niin silloin on uudella ja entisellä sama sukunimi vielä kun olisi sama etunimikin
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa pitää exänsä sukunimen.
Olen täysin samaa mieltä mitähän uusi kumppani ajattelee
Vaikka nimilain tajuankin, niin henkilökohtaisella tasolla en haluaisi olla exäni nimellä niin että exällä on uusi vaimo, jolla on sama nimi kuin minulla. Ei vain tunnu ajatuksentasolla hyvältä idealta. Tuntuisi että olen ikään kuin vielä exäni "omistuksessa", ja ties montako muuta naista tulee vielä listaan samalle sukunimelle.Hyi.
Minusta sun pitäisi vaihtaa sun etunimi jos pidät sukunimen. Reilu peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.
Miksi pitää entisen heilansa sukunimeä toivossa että saa vielä takaisin
Aivan ja kun entinen löytää uuden ja menee naimisiin niin silloin on uudella ja entisellä sama sukunimi vielä kun olisi sama etunimikin
Aika vähissä on niin harvinaiset sukunimet, että entinen ja nykyinen vaimo olisi ainoat kaksi ihmistä joilla on sama sukunimi. Monella on jopa se sama etunimikin jonkun muun kanssa.
Syitä on monia. Itse esimerkiksi olen mennyt naimisiin ja vaihtanut sukunimeni 20-vuotiaana, ja jos nyt nelikymppisenä tulisi ero, niin pitäisin nykyisen nimen, koska se on nyt myös minun sukunimeni.