saanko pitää ex:n sukunimen?
8-vuotinen avioliitto karahti kesällä kiville. Ero-tahto oli molemminpuolinen. Naimisiin mennessä otin miehen sukunimen, se on paljon nätimpi kuin minun sukunimeni.
Nyt yllättäen Ex-anoppi sanoi että minun pitää vaihtaa sukunimi, se on suojattu sukunimi. En oikein ymmärrä, voidaanko sukunimiä suojata? Minä olen laillisesti saanut ottaa tämän sukunimen, onko pakko luopua siitä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Kerro ex-anopille, että jos hän nyt oikein muuttaa asennetta ja lopettaa tuon hankalana olemisen niin et anna sitä sukunimeä tuleville lapsillesi tulevissa liitoissa, jotka olet ajatellut sopia jonkun Kongolaisen kanssa.
Ja tietenkin puoliksi kongotar esikoistytär olisi anopin etunimikaima myös
Pidä nimi ja anna anopin sihistä.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa pitää exänsä sukunimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat pitää nimen, mutta koska se on suojattu, joudut maksamaan suvulle siitä 2000 euron maksun ensimmäisen vuoden aikana eropäivästä alkaen. Jos maksua ei suorita, joudut ottamaan takaisin vanhan sukunimesi.
Muuten oikein, mutta summa nousi 01.12.2022 tuosta 2000 eurosta 2400 euroon.
Taitaa kuitenkin mennä niin, että AP voi kysäistä ex-anopiltaan (jolla myös lienee naimakaupalla saatu hieno sukunimi) että mitä ex-anoppi on valmis maksamaan että aloittaja luopuu sukunimestä.
Onhan näitä tapauksia, joissa joku rikollinen on mennyt naimisiin "hienoon" sukuun kuuluvan naisen kanssa vain saadakseen "aatelisnimen".
Vierailija kirjoitti:
Jospa anoppiasi hävettää, että kannat tätä nimeä. Ei haluaisi tulla yhdistetyksi sinuun millään lailla.
Meidän suvussa huudettiin hurraata, kun veljen exä meni uusiin naimisiin ja otti uuden miehen nimen. No, nyt naisella on joko menossa kolmannen miehen sukunimi.
Meilläkin anoppi on vähän vanhanaikainen, vaikka muuten todella ihana. Hän ei voi mitenkään ymmärtää sitä miten 9v yhdessäolomme jälkeen miehelläni, eli hänen pojallaan on edelleen sama sukunimi exänsä kanssa, mutta eri sukunimi minun kanssani, jonka kanssa mies on jo asunutkin 8 vuotta, eli kauemmin kuin tuon exänsä kanssa.
Hän ei ymmärrä miksi exä ei ota omaa sukunimeään takaisin, Eli oman sukunsa nimeä, vaan kulkee hänen sukunsa nimellä vaikka ei liity sukuun mitenkään. Sen hän sentään ymmärtää että minä en tule ottamaan miehen sukunimeä niin kauan kuin olisin rouva virtanen kakkonen, eli miehellä olisi kaksi voimoa entinen ja nykyinen hänen nimellään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun tarvitsisi se ymmärtää? Eiköhän siihen voi olla monta syytä. Ja mitä se edes meille muille kuuluu, miksi joku pitää tai ei pidä
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ymmärtävät asioita kovin erilaisista näkökulmista. Kaikkia niitä voi ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Viime kädessä laki määrää sen, kenen ymmärryksellä on eniten merkitystä.
Tiedän, ettei tämä nyt kuulu asiaan mutta eikä naiset vieläkään muista että on olemassa sukunimilaki, jonka mukaan saa pitää tyttönimensä.
Ja miksei se mies voi ottaa tulevan vaimonsa sukunimeä?
Ei tulisi minun naisena mieleenkään vaihtaa sukunimeäni: Minä olen verisukua suvulle x enkä mieheni suvulle. Penskat aikuisina sitten päättäkööt pitävätkö vai vaihtavatko sukunimensä.
Tuohan on ihanteellinen tilanne. Nimesi olet oikeutttu pitämään. Mutta, jos haluat sen vaihtaa, anopille kerrot että ilomielin mutta vain siinä tapauksessa että hän maksaa kaikki nimenvaihtoon liittyvät kustannukset. Sekä uusitun ajokortin, passin, kelakortin jne kyllä siitä laskua tulee Uuden nimen ilmoittelu kustannukset ties kuinka monelle taholle
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tapauksia, joissa joku rikollinen on mennyt naimisiin "hienoon" sukuun kuuluvan naisen kanssa vain saadakseen "aatelisnimen".
Arvostettu sukunimi on tainnut olla monen tärkeilevän ex ja nyx anopin suurin motiivi mennä naimisiin , saa ikään kuin ylennyksen, jolla pääsee irti maatiaisjuuristaan ja -siskoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse nimeästi koskaan vaihtaa ellet halua, mutta jos menet joskus uudelleen naimisiin, ei uusi puolisosi voi ottaa edellisen avioliiton kautta saamaasi nimeä. Ts. silloin joko sinä vaihdat nimeäsi, vaihdatte molemmat nimeänne, tai pidätte molemmat nimenne.
Uusi puoliso ei voi sitä nimeä ottaa, mutta sen nimen voi antaa niille uuden puolison kanssa tehdyille lapsille ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse luopua, luulen. Koska se ehdittiin jo saada laillisesti, kun naimisiin mentiin. Anoppi ei silti halua sitä sulle. Eli poika antoi nimen joko vahingossa tai tarkoituksella. Eettisesti voi tietysti miettiä haluaako päästää anopin henkisestä piinasta ja vaihtaa, ettei se kiusaa häntä. Vai jääkö se sitten.
Kumpiko tässö kiusaa kumpaa? - Jos anoppi on halunnut, ettei nimi siirry miniälle, niin olisi tuonut asiansa julki ennnen kuin lapsensa meni avioon, niin olisi voinut, ehkä paremmin vaikuttaa, vaikka ei hänellä silloinkaan mitään oikeutta olisi ollut asiasta päättää, mutta nyt se on jokatapauksessa myöhäistä.
Uskovainen mies
Kyllähän hän sen varmaan halusikin miniälleen, ei kuitenkaan ex-miniälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa anoppiasi hävettää, että kannat tätä nimeä. Ei haluaisi tulla yhdistetyksi sinuun millään lailla.
Meidän suvussa huudettiin hurraata, kun veljen exä meni uusiin naimisiin ja otti uuden miehen nimen. No, nyt naisella on joko menossa kolmannen miehen sukunimi.
Meilläkin anoppi on vähän vanhanaikainen, vaikka muuten todella ihana. Hän ei voi mitenkään ymmärtää sitä miten 9v yhdessäolomme jälkeen miehelläni, eli hänen pojallaan on edelleen sama sukunimi exänsä kanssa, mutta eri sukunimi minun kanssani, jonka kanssa mies on jo asunutkin 8 vuotta, eli kauemmin kuin tuon exänsä kanssa.
Hän ei ymmärrä miksi exä ei ota omaa sukunimeään takaisin, Eli oman sukunsa nimeä, vaan kulkee hänen sukunsa nimellä vaikka ei liity sukuun mitenkään. Sen hän sentään ymmärtää että minä en tule ottamaan miehen sukunimeä niin kauan kuin olisin rouva virtanen kakkonen, eli miehellä olisi kaksi voimoa entinen ja nykyinen hänen nimellään.
Miksi annat exän määrittää elämääsi? Ihan naurettavaa pelleilyä tämmöiset. Elä omaa elämääsi, anna exän elää omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.
Miksi pitää entisen heilansa sukunimeä toivossa että saa vielä takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat exän määrittää elämääsi? Ihan naurettavaa pelleilyä tämmöiset. Elä omaa elämääsi, anna exän elää omaansa.
Miten niin? Miksi mielestäsi minun pitäisi vaihtaa oma nimeni pois elääkseni omaa elämääni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoitat? Miten sitä omaa elämää ei voi elää vaihtamatta nimeä? Tietysti jos on joku todella harvinainen nimi, niin se on ehkä eri asia, mutta miksi Niemisen pitäisi vaihtaa Virtaseksi tms. omaa elämää varten?
Vierailija kirjoitti:
Asian voi helposti guuggeloida. https://dvv.fi/sukunimen-muuttaminen kertoo näin:
"Suomessa kaikki sukunimet, jotka ovat väestötietojärjestelmän mukaan elossa olevien henkilöiden käytössä, ovat suojattuja. Tämä tarkoittaa, että niitä ei voi saada itselleen sukunimeksi ilman syytä.
4. Sukunimi on käytössä sisaruksellasi tai lapsellasi ja saat suostumuksen kaikilta henkilöiltä, joilla on kyseinen sukunimi väestötietojärjestelmän mukaan.
Siinähän haet suostumusta jos haluat Korhoseksi / Virtaseksi tms. Reilu parikymmentätuhatta lupaa kyseltävänä.
Asian voi helposti guuggeloida. https://dvv.fi/sukunimen-muuttaminen kertoo näin:
"Suomessa kaikki sukunimet, jotka ovat väestötietojärjestelmän mukaan elossa olevien henkilöiden käytössä, ovat suojattuja. Tämä tarkoittaa, että niitä ei voi saada itselleen sukunimeksi ilman syytä.
Voit saada itsellesi jo käytössä olevan sukunimen, jos jokin seuraavista ehdoista täyttyy:
1. Sukunimi on ollut käytössäsi aiemmin tai se esiintyy suvussasi viiden sukupolven sisällä.
2. Haluat muuttaa tai lyhentää käytössäsi olevan vierasperäisen sukunimen kirjoitusasua, jotta se olisi käytettävämpi. Sukunimen kirjoitusasun muuttamiseksi ei lasketa vierasperäisen sukunimen kääntämistä suomen tai ruotsin kielelle.
3. Sukunimi on käytössä avio- tai avopuolisollasi, ja puolisosi antaa suostumuksensa nimenmuutokselle. Voit saada avopuolisosi sukunimen, jos olette asuneet vähintään viisi vuotta samassa taloudessa tai teillä on yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi. Sinun on asuttava samassa osoitteessa avopuolisosi kanssa, kun haet hänen sukunimeään.
4. Sukunimi on käytössä sisaruksellasi tai lapsellasi ja saat suostumuksen kaikilta henkilöiltä, joilla on kyseinen sukunimi väestötietojärjestelmän mukaan.
5. Sukunimi on käytössä sijaisvanhemmallasi.
6. Sukunimenmuutokselle on erityinen syy perhesuhteissa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Myös muita erityisen painavia syitä harkitsemme aina tapauskohtaisesti. "
t:isomummon alkuperäiseen sukunimeen vaihtanut