Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saanko pitää ex:n sukunimen?

Vierailija
01.10.2023 |

8-vuotinen avioliitto karahti kesällä kiville. Ero-tahto oli molemminpuolinen. Naimisiin mennessä otin miehen sukunimen, se on paljon nätimpi kuin minun sukunimeni.

Nyt yllättäen Ex-anoppi sanoi että minun pitää vaihtaa sukunimi, se on suojattu sukunimi. En oikein ymmärrä, voidaanko sukunimiä suojata? Minä olen laillisesti saanut ottaa tämän sukunimen, onko pakko luopua siitä?

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteekö sukunimiin sama juttu kuin etunimiin, että kun kaksi nimeä yhdistetään toisiinsa väliviivalla, niin se lasketaan YHDEKSI nimeksi?

Esim. sukunimeni olisi Meikäläinen, mutta haluaisin olla Virtanen. Kuitenkin Virtanen on käytössä oleva varattu sukunimi johon minulla ei ole oikeutta. Kierrän sääntöä hakemalla sukunimekseni Meikäläinen-Virtanen joka nyt onkin väliviivan ansiosta kokonaan oma kokonaisuutensa, YKSI sukunimi.

Onko näin? En löytänyt googlella sukunimilaista tuollaista...

Vierailija
102/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nait nimen takia?

Tämähän pitää paikkaansa jos ei vaihda takaisin tyttönimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nait nimen takia?

Tämähän pitää paikkaansa jos ei vaihda takaisin tyttönimeen.

Eikös se ole vaan hyvä että epäonnistuneestakin avioliitosta jää edes jotain käteen.

Vierailija
104/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, jos haluaa pitää eksän nimen.

Esim. lasten takia, sama nimi kaikilla.

No mitä väliä vaikka lapsilla on eri sukunimi? Miksi ihmeessä pitää olla just sama nimi kaikilla. 

Asia voi olla lapsille tärkeä.

"Kuitenkin vasta vuoden 1930 avioliittolaki määräsi, että vaimon on käytettävä miehensä sukunimeä. Tämä pakko poistui vuonna 1986, Ainiala kertaa. Uuden lain myötä avioon aikoville tuli tasaveroiset mahdollisuudet sukunimen valintaan."

Sitä ennen nainen käytti avioliiton solmiessa isänsä sukunimeä.

Naisella miehen sukunimen käyttö, on lyhyt historia, eikä se perustu lapsiin, vaan kirkollisiin arvoihin ja vaatimuksiin. Nainen oli miehen omaisuutta, jopa miehen holhouksessa.

Vierailija
105/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.

Miksi pitää entisen heilansa sukunimeä toivossa että saa vielä takaisin

Aivan ja kun entinen löytää uuden ja menee naimisiin niin silloin on uudella ja entisellä sama sukunimi vielä kun olisi sama etunimikin

Ex-mies voi ottaa uuden vaimon sukunimen itselleen, jos ex-vaimon sukunimi on hänelle ongelma.

Vierailija
106/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, enpä näköjään ollut ainoa joka mietti tätä, vuorokauden jo elänyt tämä ketju. Olkaa rauhassa, ei ole von tai af . Pidän tän nimeni eikä ex-anoppi voi siitä päättää.

Mukavaa kun arkinen kysymys herättää näin moninaista keskustelua.

AP

Vierailija
107/107 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat pitää. Menestystä elämääsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän