saanko pitää ex:n sukunimen?
8-vuotinen avioliitto karahti kesällä kiville. Ero-tahto oli molemminpuolinen. Naimisiin mennessä otin miehen sukunimen, se on paljon nätimpi kuin minun sukunimeni.
Nyt yllättäen Ex-anoppi sanoi että minun pitää vaihtaa sukunimi, se on suojattu sukunimi. En oikein ymmärrä, voidaanko sukunimiä suojata? Minä olen laillisesti saanut ottaa tämän sukunimen, onko pakko luopua siitä?
Kommentit (107)
Kaikki sukunimet ovat suojattuja. Nykyinen nimesi on sinun nimesi, sinun ei tarvitse vaihtaa sitä.
Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.
Jospa anoppiasi hävettää, että kannat tätä nimeä. Ei haluaisi tulla yhdistetyksi sinuun millään lailla.
Meidän suvussa huudettiin hurraata, kun veljen exä meni uusiin naimisiin ja otti uuden miehen nimen. No, nyt naisella on joko menossa kolmannen miehen sukunimi.
Saat pitää nimesi myös vaikka menisit uudelleen naimisiin. Näin teki esimerkiksi kansanedustaja Kirsi Ojansuu, joka on nykyisin toisen avioliittonsa myötä Ojansuu-Kaunisto, omaa sukua Hietala.
Et kuulu tuohon sukuun mitenkään. Outoa, että pidät tuon nimen.
Ei tarvitse luopua, luulen. Koska se ehdittiin jo saada laillisesti, kun naimisiin mentiin. Anoppi ei silti halua sitä sulle. Eli poika antoi nimen joko vahingossa tai tarkoituksella. Eettisesti voi tietysti miettiä haluaako päästää anopin henkisestä piinasta ja vaihtaa, ettei se kiusaa häntä. Vai jääkö se sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sait sen nimen ihan omaksesi avioituessasi, se on edelleen sinun. Saat tehdä sillä mitä tykkäät.
1. Saat nimen avioituessa
2. Saat pitää nimen erotessa
Höpö höpö, ap. Anoppi ei ole sinulle mitään tuollaista sanonut. Mahdollista vain vaukkupalstalla.
Naisen logiikka: kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, tyttö on aina uhri.
Periaatteessa sukunimet taitavat kaikki olla nykyisin siinä mielessä suojattuja, ettet voi ottaa sukunimeä x eli se ole vanhempiesi käytössä ollut jossain vaiheessa, en ole varma kuuluuko tähän myös isovanhempien sukunimet. Käsittääkseni erossa voidaan toivoa sukunimestä luopumista, jos se on avioliiton kautta otettu, muttei vaatia. En tiedä voiko tähän jotenkin hakea nimen suojausta, jolloin nimestä pitäisi erotessa luopua. Outoa, että nimestä luopumista vaatii anoppi, joka ilmeisesti on itse ottanut tuon nimen avioituessaan vai onko ex:lläsi äitinsä omasukunimi?
Voiko joku vai pitäsi kaiketi sanoa paremmin, että jotkut oikeasti olla näin tietämättömiä. - Jos olet nimesi avioliiton kautta saanut, niin se on sinun. Ja siten saat vapaasti sen pitää ja käyttää nimesäi vastakin tai jos haluat ja tahdot, niin voit luopua siitä omasta tahdostasi. - Ymmärtäsin anoppisi närksätyksen paremmin, jos avioliittosi olisi kestänyt hyvin lyhyen aikaa, mutta 8 vuoden avioliittoa en osaa pitää (erityisen) lyhyenä. Sinänäsä sillä ei nimenpitämsien kannalta ole mitään merkitystä kenen aloitteesta ero on laitettu vireille ja/ tai tapahtunut.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka: kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, tyttö on aina uhri.
Ihan samalla tavalla se toimii jos mies on vaihtanut nimeään avioituessaan.
Ei sinun tarvitse nimeästi koskaan vaihtaa ellet halua, mutta jos menet joskus uudelleen naimisiin, ei uusi puolisosi voi ottaa edellisen avioliiton kautta saamaasi nimeä. Ts. silloin joko sinä vaihdat nimeäsi, vaihdatte molemmat nimeänne, tai pidätte molemmat nimenne.
Saat pitää. Olet sen sukunimen saanut kun menit naimisiin, vaikka ero tulikin on se nykyisin sinun sukunimi. Anoppi tekele otti joskus 60- luvulla miehensä nimen, erosivat 70- luvulla, anopilla on edelleen ex miehen sukunimi vaikka tämä appiukon tekele kuoli yli 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Terveisin Natalia Salmela?
Ei, hanna täällä kyselee.
Erikoista, jos haluaa pitää eksän nimen.
ex-anoppisi taitaa myös arvostaa saamaansa sukunimeä. Eipä silti, jos oikein kiusaa haluat tehdä, uudelleen mennessäsi naimisiin suostuttele myös uusi mies ottamaan tämä sukunimi, siihenhän sillä on täysi oikeus. Kiusa se on pienikin kiusa...
Vierailija kirjoitti:
Saat pitää nimesi myös vaikka menisit uudelleen naimisiin. Näin teki esimerkiksi kansanedustaja Kirsi Ojansuu, joka on nykyisin toisen avioliittonsa myötä Ojansuu-Kaunisto, omaa sukua Hietala.
Tuo on jotenkin hassua, muttei kovin harvinaista.
Ei ole pakko luopua. Anoppi saa olla mitä mieltä haluaa, mutta sinä voit antaa piupaut hänen mielipiteilleen.