Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saanko pitää ex:n sukunimen?

Vierailija
01.10.2023 |

8-vuotinen avioliitto karahti kesällä kiville. Ero-tahto oli molemminpuolinen. Naimisiin mennessä otin miehen sukunimen, se on paljon nätimpi kuin minun sukunimeni.

Nyt yllättäen Ex-anoppi sanoi että minun pitää vaihtaa sukunimi, se on suojattu sukunimi. En oikein ymmärrä, voidaanko sukunimiä suojata? Minä olen laillisesti saanut ottaa tämän sukunimen, onko pakko luopua siitä?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen pitää erossa miehen sukunimen. Menee naimisiin uudelleen. Voiko uusi mies ottaa naisen avioliiton kautta tulleen sukunimen?

Vierailija
22/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat pitää nimen, mutta koska se on suojattu, joudut maksamaan suvulle siitä 2000 euron maksun ensimmäisen vuoden aikana eropäivästä alkaen. Jos maksua ei suorita, joudut ottamaan takaisin vanhan sukunimesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse luopua, luulen. Koska se ehdittiin jo saada laillisesti, kun naimisiin mentiin. Anoppi ei silti halua sitä sulle. Eli poika antoi nimen joko vahingossa tai tarkoituksella. Eettisesti voi tietysti miettiä haluaako päästää anopin henkisestä piinasta ja vaihtaa, ettei se kiusaa häntä. Vai jääkö se sitten.

Kumpiko tässö kiusaa kumpaa? - Jos anoppi on halunnut, ettei nimi siirry miniälle, niin olisi tuonut asiansa julki ennnen kuin lapsensa meni avioon, niin olisi voinut, ehkä paremmin vaikuttaa, vaikka ei hänellä silloinkaan mitään oikeutta olisi ollut asiasta päättää, mutta nyt se on jokatapauksessa myöhäistä.

Uskovainen mies

Vierailija
24/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi vaatia. Eräs mies vaati yli kaksikymmentä vuotta kestäneen avioliiton jälkeen vaimoaan ottamaan takaisin lapsuusaikaisen sukunimensä. Entinen vaimo piti koko aikuiselämänsä ajan käyttämänsä sukunimensä kuolemaansa saakka, vaikka mies tämän tästä uusi vaatimuksensa.

Vierailija
25/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, jos haluaa pitää eksän nimen.

Minä en ainakaan jaksaisi sitä rumbaa uudestaan, saati kyselyitä siitä että olenko mennyt naimisiin kun kerran olen vaihtanut nimeä. Vaihdoin nimittäin työpaikkaa ja paikkakuntaa eron aikoihin, joten suurin osa ihmisistä ei edes tiedä että nykyinen sukunimi ei ole minun tyttönimeni.

Vierailija
26/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton purkautuminen ei sinällään muuta henkilön sukunimeä, eikä kenelläkään ole velvollisuutta vaihtaa sen vuoksi sukunimeään. Kukaan ei voi vaatia entistä puolisoaan muuttamaan nimeään, vaan kumpikin päättää itse sukunimestään.

Vierailija
27/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tyytyisi naiseen, jolla on exän sukunimi. AP saa olla loppuikänsä incelinä. Jos nainen ei pääse exästä yli, niin se kertoo ihan kaiken tarvittavan naisesta!

Vierailija
28/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ex-anopille, että jos hän nyt oikein muuttaa asennetta ja lopettaa tuon hankalana olemisen niin et anna sitä sukunimeä tuleville lapsillesi tulevissa liitoissa, jotka olet ajatellut sopia jonkun Kongolaisen kanssa.

Vierailija
29/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, jos haluaa pitää eksän nimen.

Esim. lasten takia, sama nimi kaikilla.

Vierailija
30/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat pitää nimen, mutta koska se on suojattu, joudut maksamaan suvulle siitä 2000 euron maksun ensimmäisen vuoden aikana eropäivästä alkaen. Jos maksua ei suorita, joudut ottamaan takaisin vanhan sukunimesi.

0/5

Vierailija
31/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano anopille että minä pidän tämän nimen, vaihda sinä vaan äitisi tyttönimi jos uuden nimen haluat :)

Vierailija
32/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän anoppia pitää totella.

Varsinkin ex-anoppia.

Vierailija
33/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit vaikka hankkia lisää lapsia ja antaa niille nykyisen sukunimesi. Nimi on sun, eikä exä ja sen suku mahda asialle yhtään mitään.

Vierailija
34/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen pitää erossa miehen sukunimen. Menee naimisiin uudelleen. Voiko uusi mies ottaa naisen avioliiton kautta tulleen sukunimen?

Ei välttämättä. Jos sukunimi on suojattu, siinä on joku laki?

Vierailija
35/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä tyytyisi naiseen, jolla on exän sukunimi. AP saa olla loppuikänsä incelinä. Jos nainen ei pääse exästä yli, niin se kertoo ihan kaiken tarvittavan naisesta!

Tyytyminen nyt on vähän tylsä tapa muutoinkin asettua parisuhteeseen yhtään kenenkään kanssa, joten toivottavasti sinulla on muitakin syitä edetä. jonkun kanssa mahd. vielä parisuhteeseen..

- Ja mitä kertoo miehestä (tai naisesta), joka ajattelee, että avioliittoa solmiessa tulkitsee nimenvaihtonsa tai kumppnaninsa nimenvaihdon, niin, että näin saatu uusi nimi on vain toistaiseksi lainassa? - Minusta näin ajatteleva on vähän yksinkertainen.

Uskovainen mies

Vierailija
36/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sukunimen vaihtaminen maksaa, kun pitää kaikki ajokortista lähtien uusia.

Vierailija
37/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toteaisin että minun sulunimiasiat ei kuulu heille pätkäääkään

Päätän itse pidänkö vai vaihdanko muuhun

Toki voi vaihtaa isovanhempien sukunimeenkin

Vierailija
38/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten oikein, mutta summa nousi 01.12.2022 tuosta 2000 eurosta 2400 euroon.

Vierailija
39/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anopin kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä. Ex hoidelkoon itse äitinsä kiukuttelut.

Vierailija
40/107 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.