Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjailijoita huolettaa nyt se että he eivät saa siitä rahaa jos joku myy jo kertaalleen ostetun kirjan uudelleen

Vierailija
01.10.2023 |

Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa aloitti syyskuun puolivälissä kierrätyspalvelun. Uutuuskirjasta saa viiden euron hyvityksen, kun sen tuo takaisin kauppaan määräajassa. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen on ihmeissään. "Se huolestuttaa. Kauppa myy kirjan uudelleen eikä kirjailija saa uutta maksua. Tästä täytyy keskustella vielä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tulevaisuudessa lisää," kertoo Hytönen Ylelle.

https://yle.fi/a/74-20052471

Kommentit (404)

Vierailija
41/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusmestari kirjoitti:

Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?

Tekijänoikeus. Ei taida koskea taloja.

Arkkitehtien luonnokset voivat olla taidetta johon arkkitehdillä on tekijänoikeus. Yleensä tämä tekijänoikeus kuitenkin siirtyy talon ostajalle myynnin yhteydessä. Tosin arkkitehti voi jäädä tekijänoikeuden haltijaksi kaikissa taloa esittävissä kuvissa tms. jäljennöksissä.

Vierailija
42/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?

En kommentoi siihen, missä asemassa pitäisi olla, mutta ihan älytöntä verrata luovaa työtä talonrakennukseen.

Arkkitehtikö ei tee luovaa työtä suunnitellessaan talon ulkoasua ja rakennuksen piirroksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielinen kirjallisuus on alamäessä. Suomenkielisten lukijoiden määrä vähenee koko ajan ja lasten ja nuorten lukeminen on romahtanut. Paljon lukevat kuuluvat väistyviin ikäpolviin.

Pienellä kielialueella on erittäin vaikea elää kirjailijana. Arto Paasilinnan kaltaiset kansainväliset myyntitykit ovat harvinaisia.

Vierailija
44/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin maksan kirjailijoille rojalteja käytetyn kirjan myymisestä kuin että katselen toimettomana sivusta kun kotimainen kirjallisuus näivettyy ja kuolee pois.

Vierailija
45/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oliwi verrattavissa jos antaisit ostajalle hiluja kun hän palaauttaa sen talon sulle ja sä myyt sen itse uudelleen voitolla eteenpäin.

Sun valituksessa on toki se logiikkavirhe, että toisen käden kauppa myös rahoittaa uusien kirjojen ostoa. Jos estät sen tai teet siitä vähemmän kannattavaa, sitten potentiaalisilla ostajilla on vähemmän rahaa uusien kirjojen ostoon ja niitä myydään vähemmän.

Vierailija
46/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä sama koske kaikkia jälkimarkkinalla liikkuvia tuotteita?

Jollain tavalla alustatalous muutti käsitystämme omistamisesta. Digitaalisesta painoksesta saa rahaa joka kuuntelusta, fyysisen kappaleen voi käyttää uudelleen lukuisia kertoja.

Jos myyt käytetyn Corollan, Chanel-laukun, Aalto-vaasin, saa tekijät rahansa vain kerran. Tavaran tai palvelun vuokraaja voi saada rahan jatkuvana virtana. Miettikääpä kustantajat sitä.

Hyvin ovat ihmiset omaksuneet agendan... et omista mitään ja olet onnellinen...

Mua henkilökohtaisesti ei haittaa se, että kaikkea ei tarvi ostaa omaksi. On tosi kiva että voi vuokrata asioita joita ei jatkuvasti käytä, kuten musiikkia, kirjoja, peräkärryjä, klapikoneita, pieniä kaivureita pihan muokkaukseen ym. Tulisi iso varastointiongelma jos ihan kaikki pitäisi ostaa.

Vierailija
47/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoi.. mites kirppikset? Ostat Guccin laukun second handistä niin Guccin pitäisi saada siitäkin rahaa? Ei luoja näitä kirjailijoita ja heidän ahneutta 👌😃

Vierailija
48/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako kustantamot kantaa tähän?

Julkisissa tiloissa maksetaan soitettavasta musiikista teosto-maksut. Radio maksaa joka kipaleesta minkä se soittaa.

Uusimmista menee rojaltit.

En tiedä tietääkö ihmiset tämän, että kampaamomusakin maksaa.

Kirjailijan kohdalla on kai kyse millainen sopimus on kustantajan kanssa laadittu ja millä ehdoilla ja miten pitkäksi aikaa.

Jos kustantamolla on ns täydet käyttöoikeudet, myös postuumisti, niin mitäpä siihen.

Lukeminen on hyvä harrastusnanyways, ja on harmi että paljon uskomattoman hyvää tavaraa kertyy ihmisten pöytälaatikoihin.

Niin runoa kuin proosaa.

Uskaltakaa julkaista, vaikka omakustanteena.

Vierailija
49/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaalleen luettu kirja pitäisi tietysti palauttaa takaisin kirjakauppaan, jotta laittomalla kirjan jälleenmyynnillä ei petettäisi verottajaa, kirjailijaa ja kirjan myynyttä kauppaa.

Vierailija
50/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kommentoi siihen, missä asemassa pitäisi olla, mutta ihan älytöntä verrata luovaa työtä talonrakennukseen.

Talon voi kyllä argumentoida luovaksi työksi ihan siinä missä kirjankin.

Vierailija
51/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdin ja kirjailijan työtä on järjetöntä vertailla, koska arkkitehti saa kuukausipalkkaa, kirjailija ei.

Vierailija
52/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta pelifirmat ovat pitäneet isoa ulinaa jo toistakymmentä vuotta. Ihmisiltä pitää kieltää omien tavaroidensa myynti, että firma saa enemmän massia. Sitä ei tietenkään osata ajatella, että ihmiset saavat toisen käden kaupasta lisää massia uusien pelien ostamiseen

No eihän nyt ole kyse yksityishenkilöiden käytetyn tavaran kaupasta, vaan siitä, että Suomalainen kirjakauppa haluaa myydä saman kirjan monta kertaa, maksamatta tekijälle.

Vanha GameStop teki ihan samalla tavalla pelien kanssa. Möi uusia pelejä, osti vanhoja pelejä ja möi niitä uudelleen. Ei tämä mikään täysin uusi käytäntö ole. 

En muista, että kukaan pelintekijä tuosta olisi koskaan valittanut.

Ideana oli antaa mahdollisuus myös köyhempienkin ihmisten saada mahdollisuus pelata näitä pelejä. Varmasti myös vähän köyhemmät ovat ne, jotka noita käytettyjä kirjoja myös ostaa enimmäkseen.

Et muista? Pelinkehittäjät ja julkaisijat ovat valittaneet jo yli kymmenen vuotta pahasta toisen käden kaupasta ja kehitelleet kaikenmoisia vippaskonsteja sen sabotoimiseksi.

Vierailija
53/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain tavalla alustatalous muutti käsitystämme omistamisesta. Digitaalisesta painoksesta saa rahaa joka kuuntelusta, fyysisen kappaleen voi käyttää uudelleen lukuisia kertoja.

Jos myyt käytetyn Corollan, Chanel-laukun, Aalto-vaasin, saa tekijät rahansa vain kerran. Tavaran tai palvelun vuokraaja voi saada rahan jatkuvana virtana. Miettikääpä kustantajat sitä.

Mua henkilökohtaisesti ei haittaa se, että kaikkea ei tarvi ostaa omaksi. On tosi kiva että voi vuokrata asioita joita ei jatkuvasti käytä, kuten musiikkia, kirjoja, peräkärryjä, klapikoneita, pieniä kaivureita pihan muokkaukseen ym. Tulisi iso varastointiongelma jos ihan kaikki pitäisi ostaa.

Entäs sitten kun digi-id näyttää punaista ja estää lainaamisen, koska kritisoit hallitusta/et ottanut viidettä rokotusta/söit liikaa lihaa tässä kuussa/ajoit liikaa autolla/muu mielivaltainen syy?

Vierailija
54/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehdin ja kirjailijan työtä on järjetöntä vertailla, koska arkkitehti saa kuukausipalkkaa, kirjailija ei.

Kirjailijallakin on valinta. Voi kirjoittaa kirjoja tai sitten se hakeutua käsikirjoittajaksi, jolloin varmaan saa kuukausipalkan.

Vierailija
55/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekijänoikeus. Ei taida koskea taloja.

Arkkitehtien luonnokset voivat olla taidetta johon arkkitehdillä on tekijänoikeus. Yleensä tämä tekijänoikeus kuitenkin siirtyy talon ostajalle myynnin yhteydessä. Tosin arkkitehti voi jäädä tekijänoikeuden haltijaksi kaikissa taloa esittävissä kuvissa tms. jäljennöksissä.

Nykyään olisi kätsä kopioida 3d-tulostimella joku Aallon tai vaikkapa Gaudin piirtämä talo. Siinäpä perikunnalla olisi tappelemista oikeuksien kanssa.

Vierailija
56/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo vähän sikamaista että se sama kirjajauppa myy yhtä ja samaa kirjaa moneen kertaan. Asiakas maksaa 45 kaupalle, asiakas saa vitosen ja kauppa kirjan, kauppa myy sen seuraavalle taas hintaan 40... Kirjastosta lainaaminen on asiakkaalle aika paljon halvempaa.

No jos ostat kirjan luet ja toteat huonoksi, myyt sen itse tai viet esim konttiin ei kirjailija saa yhtään siitäkään rahaa. Mitä kitisevät siis ja kyllä ostan itse kirppiksiltä kirjoja tai käyn kirjastossa.

Vierailija
57/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten kun digi-id näyttää punaista ja estää lainaamisen, koska kritisoit hallitusta/et ottanut viidettä rokotusta/söit liikaa lihaa tässä kuussa/ajoit liikaa autolla/muu mielivaltainen syy?

Osassa noissa skenaarioista pimeät markkinat kiittää.

Vierailija
58/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjailijoille tiedoksi, että en lue mitään, ellen saa sitä ilmaiseksi tai aivan maksimissaan 2 eurolla.

Kaltaisiani taitaa olla aika paljon, kun kirjakasat, jotka vien kirjaston ota ja jätä hyllyyn lukemisen jälkeen katoavat hetkessä.

Itse ostan luettavani kirppareilta. Hinta max. 2 euroa kpl. Jostain taidekirjasta voin maksaa joskus jopa kympin. Laadukkaat aikakausilehdetkin kalliimpia. Uudehkoja keittokirjoja saa eurolla.

Vierailija
59/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kai nuo kierrätyskirjat sentään on kaupassa jossain erillään uusista kirjoista? Hyh

On se kiva kun on asettunut peiton alle illalla ja laittanut suklaalevyn valmiiksi ja innolla avaa uudeksi luulemansa kirjan suu auki (kun on sitä suklaatakin siis syömässä) ja sit sieltä kirjan välistä tipahtaa kuivunutta räkää edellisen lukijan jäljiltä!

Vierailija
60/404 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjailijallakin on valinta. Voi kirjoittaa kirjoja tai sitten se hakeutua käsikirjoittajaksi, jolloin varmaan saa kuukausipalkan.

Missä on loputon määrä työpaikkoja kuukausipalkkaisille käsikirjoittajille? Apurahalla heistäkin suurin osa tekee töitä. No, Salkkareita kyllä kirjoitetaan kuukausipalkalla, mutta onko mielestäsi oikeasti ratkaisu kirjailijoiden tulonsaantiongelmiin se, että suomalaisen kaunokirjallisuuden sijaan he kaikki alkavat käsikirjoittaa salkkareita? Tai jotain Ensitreffejä, Temppareita, mitä ikinä. Itse mieluummin toivoisin, että saatavilla olisi laadukasta kotimaista kirjallisuutta kuin aina vain lisää liukuhihnasaippuasarjoja ja tosi-tv-ohjelmia.

Lisäksi neuvosi on aivan typerä, koska kyseessä on hyvinkin erilainen ala. Jos olisit lukenut elämässäsi kaunokirjallisuutta, saattaisit jopa ymmärtää tämän.