Liikaan rutiiiniin opetetut lapset ärsyttää .. ja varsinkin heidän vanhempansa!
" emme voi kyläillä teillä kuin puolituntia, kun meidän niko-petteri syö iltapalaa AINA KOTONA 19.30 omalla punaisella lusikallaan nallelautaselta äidin ja isän istuessa vieressä samalla laulaen pupulaulua ... pikkuinen niko-petteri voi ruveta itkemään, meidän pitää nyt varmuuden vuoksi lähteä ajoissa, ettei myödästytä iltapalalta jne..." Että mua ottaa kaaliin tuommonen!
Mielestäni on hyvä, että lapsilla on arkena tietyt rutiinit, kunhan ne eivät ole aivan minuuttiaikataululla laadittu. En ole kuitenkaan ikinä ymmärtänyt, miksi lapsien kanssa ei voisi silloin tällöin poiketa tutuista rutiineista esim. kyläillessa tms. poikkeustapauksissa. Tuntuu, että monet vanhemmat tekevät itse perhe-elämästä vaikeampaa, kuin se onkaan. Sitten valitetaan, että on niin vaikeaa!
Tietysti ymmärrän, että osa lapsista on luonnostaan tarkempia, kuin toiset, esimerkiksi uniaikojensa/ruoka-aja suhteen... mutta suuri osa on siihen em. tavalla opetettu. Useimmiten nämä ovat näitä ensimmäisen lapsen vanhempia...
Kommentit (237)
Jotkut vauvat VAIN huutavat ja huutavat ja huutavat. Tällaisia vauvoja otetaan (tai ainakin ennen otettiin) sairaalaan sisälle nimenomaan rytmitettäviksi. Kellontarkalla rytmillä saadaan itkuisten vauvojen ongelmia hyvin hoidettua. Oma vauva huusi aluksi yötäpäivää. Rytmittämällä hänet saatiin huutamaan ainoastaan illalla.
Ei ihme, että pidettiin tarkasti rytmiä yllä. Muuten meni homma täysin käteen.
Jos nyt puhutaan normaaleista terveistä lapsista, niin sekunttikellon kanssa eläminen EI ole normaalia.
Mutta kun ei jaksanut kouluaikanakaan lukea, kun oli mukavampi istua poikien mopojen tarakalla, niin ei kai sitä nytkään voi hankkia kunnollista tietoa mistään.
Kun elämästä selviää, vaikka tekee kaiken mutu-tuntumalla ja vähän sinnepäin.
Lapste kun ovat todella erilaisia. Mutta leikki-ikäisen kellontarkka eläminen kuulostaa vähän liiottelulta.
Lapset hyvin heikkohermoisia ja lyhytjänteisiä, jos joku ei mene minuuttiaikataululla. Lapsilla on uhmaa ok, mut näistä lapsista näkee et kireyttä on ollu liikaa, ei koskaan poikkeuksia missään. Ihmekkös tuo, kun kukaan ei halua niitä koskaan oikein hoitaakkaan;)
Sitä saa mitä tilaa.
Minä olen ihan suosiolla monessa asiassa epänormaali. Aivan sama, mitä joku muu asiasta ajattelee. Ja kuka edes voi kehua olevansa aivan NORMAALI? Kukaan, joka tässäkin ketjussa vänkää (myös minä), ei ole normaali. Normaalit ihmiset eivät kiistele tällaisista asioista.
Vierailija:
Jos nyt puhutaan normaaleista terveistä lapsista, niin sekunttikellon kanssa eläminen EI ole normaalia.
Jotkut vaan pitävät normaaleja erilaisia lapsia epänormaaleina.
Ei uskalla vastaanottaa sitä uhmaa, joka on kuitenkin erittäin tärkeä vaihe lapsen kehityksessä.
Taidat olla ihan psykolooki tai jonkin sortin maisteri kun noin viisaita puhelet.
Miksi menette sinne joka vuosi uudestaan? Kysyn vaan!!!!!!!!!
Siksi kellontarkat rytmit ovat mielestäni aivan järjettömiä (jätetään nyt laskuista pois erikoistapaukset...)
Meidän 1.5v on pienestä asti " opetettu" siihen että päivät voivat olla erilaisia. Jos ollaan ihanvaan kotosalla niin sitten yleensä toimitaan suht samalla tavalla mutta jos ohjelmassa on jotain muuta, se ei tuota mitään ongelmia. Kotona tyttö menee unille 21-22.30 ja aamulla herää 10-12. Päikkärit joskus 15-17 aikaan. Mutta joskus unille pääsee vasta 23.30 tai kuten jouluaattona, vasta 1.30! Eikä silloin todellakaan pidetty lasta hereillä " vanhempien takia" . Oltiin isovanhemmilla kylässä ja pinnasänkyyn neiti kannettiin joskus 23 aikaan. Uni ei sitten tullutkaan ja kun vieraat lähtivät niin tyttö oikeen innostui tutkimaan että mitä lahjaksi tulikaan! Ja nukkumaan mentiin sitten yhdessä.
Meillä toimii varsin hyvin tällainen tilanteen mukaan toimiminen. enkä nyt miten käänymmärrä miten joku sai liitettyä vapaan kasvatuksen asiaan! Meillä ainakin on hyvin tarkat säännöt ja kuria pidetään.
Ei lapsen kanssa elämisestä kannata kellon takia tehdä vaikeaa...
Jos lapsi on päiväkodissa, niin viikonloppujen valvominen kostautuu sitten maanantaina.
Laittaa penskan milloin tahansa nukkumaan, herää hän yhdeksältä aamulla. Jotta unta tulisi tarpeeksi, nukkumaanmenoajankin on hyvä olla suht vakio. Onneksi lapsi on vielä kotihoidossa, niin myöhäinen heräämisaika ei häiritse, mitä nyt ei ehditä kerhoihin aamuisin.
Pääsisimpä itsekin aina ajoissa nukkumaan...ja yhdeksältä pirteänä ylös.
Mukavaa, jos tuo teillä onnistuu. Kunpa onnistuisi meilläkin.
Koliikista kärsineet kaksosemme eivät ole antaneet mahdollisuutta kokeilla kovin leväperäistä suhtautumista rutiineihin. Toinen lapsistamme heräili alusta asti vähintään kerran tunnissa ja molemmat itkivät aamusta iltaan ja pitkälle yöhön.
Lapsensa tempperamenttia ei voi valita, mutta lapsensa hyvinvointiin voi vaikuttaa monilla keinoilla. Yksi keino on hyvät rutiinit.
Siihen " rytmittäminen - rytmittömyys" välille kun mahtuu _niin_ paljon...
Meinaatteko lapsentahtiset että minun pitäisi laittaa jokaiselle ruoka erikseen silloin kun alkaa näyttää nälkäiseltä? Ja kaikki nukkumaan silloin kun sattuu näyttämään siltä että nyt nukuttaa? kakkonen on kaikista eniten rytmin orja ja on joka 8-vuotias. Jos nukkumaan meno menee kauhean myöhäiseksi esim kaverin synttäreiden takia, saattaa heräillä läpi yön vaikka normaalisti nukkuu tosi hyvin. Seuraavana päivänä sitten kamalan kiukkuinen tai levoton. Itsekin haluan mennä nukkumaan aina suurinpiirtein samaan aikaan. Jos valvon kovin myöhään, nukahdan huonommin ja heräilen yöllä. Taitaa olla aikuisillakin rytmit hukassa un nykyisin niin monella unettomuutta. Siihenkin voi auttaa tarkka päivärytmi, joka viikonloppuisin sama kuin viikolla.
Mutta antakaa meidän kellon kanssa elävien elää omaa elämäämme älkääkö vetäkö siitä hernettä nenuun.
Se, että on yhteiset ruoka-ajat on normaalia, mutta se ei tarkota kuitenkaan mitään minuutti- tai välttämättä varttiaikatauluakaan.
Ainakin lapset sopeutuu hyvin yhteiskuntaan, jossa eletään kellon mukaan. Ei mua ainakaan ärsytä kukaan lapsentahtinen yövalvoskelija, vaikka itse olenkin rutiini-rytmiäiti. Jos joku hoitelee hommat eri tyylillä kuin minä, niin hoidelkoon.
Sitäpaitsi hyvähän se on päästä vieraista eroon ajoissa ihan vauvan rytmin varjollakin.
jos oma äiti ei lastaan osaa tulkita. Ihan ilman opuksia väitän, että normaaliäidin ja normaalilapsen välille sellainen side syntyy. Ja täällä on puhe jopa jo leikki-ikäisistä. Kai nyt siihen mennessä on jo hakenut ammattilaisapua, jos kommunikaatio noin pahasti tökkii.