Jouduin eroamaan kirkosta, kun rahat ei riitä jäsenmaksuun eli kirkollisveroon
Monikohan köyhä joka ei käytä seurakunnan palveluita maksaa tietämättään kirkollisveroa? Voi olla jopa satoja euroja vuodessa :(
Uskon ei kuuluisi maksaa.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
En aio lapsiani liittää kirkkoon, koska haluan heidän itse päättävän haluatko maksaa kirkkoveroa vai eikö.
Kastaminen ei ole kirkollisvero vaan pelastuskysymys. Luterilaiset ovat pitäneet lasten kastamista niin tärkeänä, että virsikirjan takalehdillä oli hätäkasteen kaava.
Alle 18-vuotias on harvoin palkkatöissä ja näin ollen ei maksa myöskään kirkollisveroa. Mahdolliset kesätyötulot jäävät usein niin pieniksi, ettei kirkollisverolla ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Lutherian kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kirkkoon kuulumattomien kerhoon. t. ateisti
En ole ateisti, en vaan pysty maksamaan kirkkoveroa.
Olet sä niitä tyhmiä jotka ei tajua ettei uskomiseen tartte kirkon jäsenyyttä lainkaan?
Kristinuskon yksi keskeisimpiä teemoja on seurakunta. Tulee perustaa seurakuntia ja kuulua niihin. Seurakunta ei voi toimia ilman rahaa. Luterilaisen kirkon kulut kerätään verotuksessa huomaamatta, vapaiden suuntien rahat kerätään jäseniltä vähemmän huomaamatta, jos et maksa säät nyrpistelyä.
Paljohan Jeesus vaati palkkaa itselleen?
Jeesus Kristus ei halunnut itselleen mitään. Hän antoi kaiken meille.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroaminen on yksi helpoimmista tavoista säästää vuodessa satoja euroja käytettäväksi johonkin tärkeään ja hyödylliseen.
Jumala ja usko eivät rahojasi tarvitse.
Papit niitä kyltymättömän ahneina hamuavat itselleen.
Useimmat käyttävät noin 2- 5 kertaisesti sen Kirkollisveron määrän jonninjoutavaa turhuuteen...
Kuka pelaa, tupakoi, ryyppää, matkustelee, syö ravintoloissa jatkuvasti , istuu baareissa, terasseilla, kapakoissa jne jne....
Seurakunta tarjoaa monia palveluita.
Jo lasten kasteesta , äiti-/ lapsikerhosta ja seurakuntakerhoista alkaen.
Samoin Diokoni palveluita, yksinäisille tapahtumia jne....
Seurakuntien ja kirkon maksut ovat todellakin erittäin pienet, jos vertaa mihin muuhun menoihin tahansa.
Vertailukohtia riittää.
Seurakunnalla kaikki ovat samanarvoisia.
Samaa ei voi sanoa jokapaikassa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin Jumala tarvitsee rahaa?
Höpsö, ei tietty mihinkään. Mutta ihminen tarvitsee hyvän seurakunnan, eikä pastori elä pelkästä Pyhästä Hengestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla tosi iso palkka, että satoja euroja vuodessa eli ei voi olla köyhä. Kirkollisveroprosentti on aika pieni 1-2 % välissä.
Mulla olisi kirkollisvero 640€ vuodessa
30 vuota tekee 13 donaa
Aika vähänhän tuo on. Raamatussa puhutaan kymmenysten antamisesta, eli 10% nettotuloista paimenen palkkaan. Tekee minulla n. 220€/kk ja miehellä 400€/kk. Sen verran me annetaankin omalle pienehkölle seurakunnalle, kirkollisveron lisäksi. Kohta kyllä täytyy erota kirkosta, mutta ei rahan takia vaan epäraamatillisuuden vuoksi.
Jos tuo on totta, niin minulla olisi teille silta myytävänä. On tuo hurjaa rahastusta.
Ei ole rahastusta, vaan mm. näin me halutaan rahojamme käyttää :) Jää vielä itsellekin reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla tosi iso palkka, että satoja euroja vuodessa eli ei voi olla köyhä. Kirkollisveroprosentti on aika pieni 1-2 % välissä.
30 vuota tekee 13 donaa
Aika vähänhän tuo on. Raamatussa puhutaan kymmenysten antamisesta, eli 10% nettotuloista paimenen palkkaan. Tekee minulla n. 220€/kk ja miehellä 400€/kk. Sen verran me annetaankin omalle pienehkölle seurakunnalle, kirkollisveron lisäksi. Kohta kyllä täytyy erota kirkosta, mutta ei rahan takia vaan epäraamatillisuuden vuoksi.
Raamattu on huonoa fantasiaa. Lukekaa mieluummin sormusten herraa.
Ollaan luettu ja leffatkin nähty, eivät poissulje toisiaan, totuus ja fantasia ;)
Käyttäjä6299 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eroaminen on yksi helpoimmista tavoista säästää vuodessa satoja euroja käytettäväksi johonkin tärkeään ja hyödylliseen.
Jumala ja usko eivät rahojasi tarvitse.
Papit niitä kyltymättömän ahneina hamuavat itselleen.
Ensinnäkin seurakuntien eteen työtä tekevät eivät koskaan, ei koskaan ole ahneita,
heillä on luonnossaan jo ne opit joita Raamattu opettaa lähimmäisen suhteen.
Kuinkas onkaan pappien työ, täytyy kai heidän palkkaa saada työstään.
Kai minä osaan itse sen tonnin jonnekin antaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuota tekee 13 donaa
Melkein samis, paitsi että aion erota yhdestä ja liittyä toiseen. Kirkolle maksettavat maksut kyllä hiukan nousevat, Olen jo pidemmän aikaa ollut varsin pettynyt kansankirkkomme hengelliseen tilaan.
Taidan laittaa seurakunnan pystyyn jos täältä löytyy näin paljon helposti huijattavia.
En sanoisi helposti huijattavia. Kaikki opetus pitää verifioida Raamattuun, ja uskovaiset osaavat Raamattunsa keskimäärin hyvin. En maksaisi huonosta tai epäraamatullisesta opetuksesta.
Tietenkin aina löytyy mt-ongelmaisia, joita oikeasti voi huijata, mutta asia voi olla mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuota tekee 13 donaa
Raamattu on huonoa fantasiaa. Lukekaa mieluummin sormusten herraa.
Ollaan luettu ja leffatkin nähty, eivät poissulje toisiaan, totuus ja fantasia ;)
Tolkien oli katolinen muinaisasioiden tutkija. Hänen kirjansa ovat varjokuvaelmia kristinuskon teemoista ja käsitteistä.
Olen köyhä mutta myös uskovainen, koko ikäni. Oli silti pakko erota kun kirkko ei nykyään tunnu antavan mitään muuta kenellekään kuin ne seremoniat. Tuntuisi falskilta kuulua kirkkoon niiden takia.
Kirkko on huono paimen, se on itsekin nykyajasta eksynyt määkivä lammas. Nykyaikainen ihminen ei saa sieltä mitään. Harmaapää mummot siellä istuu, ehkä sielunsa pelastamiseksi ennen pian koittavaa kuoloa tai sitten vaan tavatakseen jonkun aktiivi-ikäisen jolla on aikaa kuunnella niiden juttuja. Papilla on. Aktiivi-ihminen löytää muitakin keinoja sielunsa hyvyyttä harjoittaa.
Käyttäjä6299 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vero on suunnilleen 1,25-1,50 % tuloista joten köyhä ei maksa paljoakaan.
Köyhällä ei ole varaa laittaa euroakaan turhuuteen kuten kirkollisveroon.
Tätä on rikkaiden vaikea käsittää, kun oma elämä on turvattua.
Kuinkas käy hänelle joka ei maksa, mutta haluaa kirkkomaahan kuoltuaan?
Hän maksaa vain vähän enemmän, mutta eipä hän niitä rahoja enää silloin edes tarvitsekaan joten hinnalla ei ole enää merkitystä. Perijät saavat vain vähän vähemmän.
Itse eroan kirkosta sinä päivänä kun työmuotomme lakkautetaan ja minut ja kolleegat irtisanotaan. Olen siis töissä seurakunnalla ei-hengellisissä tehtävissä mutta työn jatkuvuus on kokoajan vaakalaudalla talousongelmien vuoksi. Talousongelmiin on jouduttu surkean johtamisen ja holtittoman rahankäytön seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Itse eroan kirkosta sinä päivänä kun työmuotomme lakkautetaan ja minut ja kolleegat irtisanotaan. Olen siis töissä seurakunnalla ei-hengellisissä tehtävissä mutta työn jatkuvuus on kokoajan vaakalaudalla talousongelmien vuoksi. Talousongelmiin on jouduttu surkean johtamisen ja holtittoman rahankäytön seurauksena.
No papit nyt kuitenkin porskuttaa, ei teillä muilla niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla olisi 1000-2000 euroa vuosi. Aika tolkuton hinta varsinkin kun kukaan ei koskaan kysynyt minulta haluanko kuulua. Onneksi tajusin ajoissa erota.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä6299 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vero on suunnilleen 1,25-1,50 % tuloista joten köyhä ei maksa paljoakaan.
Köyhällä ei ole varaa laittaa euroakaan turhuuteen kuten kirkollisveroon.
Tätä on rikkaiden vaikea käsittää, kun oma elämä on turvattua.
Kuinkas käy hänelle joka ei maksa, mutta haluaa kirkkomaahan kuoltuaan?
Hän maksaa vain vähän enemmän, mutta eipä hän niitä rahoja enää silloin edes tarvitsekaan joten hinnalla ei ole enää merkitystä. Perijät saavat vain vähän vähemmän.
Ei maksa.
"Hautausmaksut ovat samat riippumatta kirkon jäsenyydestä."
Miksi kansalainen kuuluu automaattisesti kirkkoon synnyttyään? Ei minulta ole koskaan kysytty haluanko olla kirkon jäsen. Silti joudun maksamaan jäsenyydestä! Salaa liitetty.
Lutherian kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lutherian kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kirkkoon kuulumattomien kerhoon. t. ateisti
En ole ateisti, en vaan pysty maksamaan kirkkoveroa.
Olet sä niitä tyhmiä jotka ei tajua ettei uskomiseen tartte kirkon jäsenyyttä lainkaan?
Kristinuskon yksi keskeisimpiä teemoja on seurakunta. Tulee perustaa seurakuntia ja kuulua niihin. Seurakunta ei voi toimia ilman rahaa. Luterilaisen kirkon kulut kerätään verotuksessa huomaamatta, vapaiden suuntien rahat kerätään jäseniltä vähemmän huomaamatta, jos et maksa säät nyrpistelyä.
Jeesus Kristus ei halunnut itselleen mitään. Hän antoi kaiken meille.
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Juuri tätä tarkoitin, mutta oli ilmeisesti vertauskuvainnollisesti esitettynä liian vaikea ymmärtää.
Oletteko te dogmiuskovaiset kaikki yhtä typeriä putkiaivoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No papit nyt kuitenkin porskuttaa, ei teillä muilla niin väliä ole.
On pappejakin lomautettu ja irtisanottu joissain seurakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansalainen kuuluu automaattisesti kirkkoon synnyttyään? Ei minulta ole koskaan kysytty haluanko olla kirkon jäsen. Silti joudun maksamaan jäsenyydestä! Salaa liitetty.
Kukaan ei kuulu automaattisesti kirkkoon. Sinun vanhempasi ovat päättäneet, että sinut kastetaan ja liitetään kirkon jäseneksi.