IL: eläkettä vähemmän, jos on työttömyysturvalla, hoitamassa kotona lapsia tai koulutuksessa?
Eläkettä vähemmän, jos on työttömyysturvalla?
Syntyvyyden dramaattinen lasku on tärkein syy, miksi Suomessa pitää taas alkaa tehdä eläkeuudistusta. Edellinen eläkeuudistus on vuodelta 2017.
- Syntyvyys on laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana todella voimakkaasti. Se heijastuu suoraan eläkejärjestelmän rahoituspohjaan. Syntyvyys ei näytä tästä lähtevän nousuun ja on selvästi matalammalla, joka kymmenen vuotta sitten eläkeuudistuksen taustavalmisteluissa oli tilanne, Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto sanoo.
Myös eläkemenoihin voidaan vaikuttaa. Kauton mukaan nykyiset eläkelait pitää arvioida, eli ovatko vaikka osittainen vanhuuseläke ja työuraeläke sellaisia, kuin niiden halutaan olevan.
Kauton mukaan työkyvyttömyyseläkkeen määräytymissäännöissä on esimerkiksi eroja yksityisellä ja julkisella sektorilla. Suomessa karttuu eläkettä myös silloin, kun ei olla töissä.
Eläkeuudistuksessa voitaisiin arvioida, karttuuko eläkettä nykyistä vähemmän, jos on sairauspäivärahalla, työttömyysturvalla, hoitamassa kotona lapsia, suorittamassa tutkintoa, koulutuksessa tai kuntoutuksessa.
- Jos tehtäisiin sääntömuutoksia, ne voisivat todennäköisesti vaikuttaa myös ihmisten käyttäytymiseen. Meneekö töihin vai jääkö vaikka lapsen kanssa kotiin pitemmäksi aikaa, Kautto antaa esimerkin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9efe375f-63f2-4bdd-8673-53a90f768…
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys nousuun estämällä lapsen hoitaminen kotona? Okei boomers
Vetää kyllä sanattomaksi nämä toimet.
Hallitus teki suuren virheen poistaessaan kotihoidontukea ja äitien ajojahdilla saadakseen heitä mahdollisimman nopeasti työelämään. Itse olin todella tyytyväinen saadessani hoitaa lapsia kotona. Nykyään tämä on halveksuttavaa. Meitä äitejä ja perheitä oli paljon joille tämä ratkaisu sopi hyvin. Eikä kukaan sitä kyseenalaistanut.
Siinä unohtui kaikki mikä on lapsen parhaaksi. Edelleen, uudistuksesta huolimatta, se on äiti joka jää kotiin 90% tapauksissa. Koska se on paitsi lapselle paras, myös äidin tahto ja perheenkin parhaaksi.
Millä tavalla se on yli vuoden ikäiselle parhaaksi että juuri äiti jää kotiin? Eikö lapselle pikemminkin olisi parhaaksi luoda yhtä vahva suhde kumpaankin vanhempaan ja myös kokea että isä arvostaa aikaa lapsen kanssa enemmän kuin uraansa?
Juu tuommoisia juttuja ne yksivuotiaat just kelailee.
Syntyvyys ei tule nousemaan, luultavasti laskee entisestään. Jokaisen kynnelle kykenevän kannattaa aloittaa eläkesäästäminen jos meinaa vanhana elää muulla kuin pyhällä hengellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset kohdistuu nuorempaan sukupolveen.
Siksi en osallistu eläkeläisten hoitoon. Puoliso on ainoa lapsi, mutta se on voi voi.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta, valtio hoitaa ne.
Sote menoista tosin leikataan ja hoitokotipaikkoja ollaan vähentämässä, mutta
Kai tiedät, että meillä ei tällä hetkellä ole työeläkkeellä ketään yli 64v ikäistä, jonka eläkekertymässä olisi otettu huomioon perhevapaat ja työttömyysjaksot? Nykyeläkeläisille ei ole kertynyt eläkettä ko. ajanjaksoilta, joten en nyt oikein ymmärrä, miksi tästä edellisestä eläkelinjauksesta syytetään sitä väkeä, jonka eläkekertymässä ei edes lasketa ennen 23v ikää tehtyjen töiden tuloja.
Ei minullekaan kertynyt eläkettä ennen kuin 23-vuotiaana. Muutos tuli niin, että vasta nyt nelikymppiset ja alle ovat voineet kerryttää eläkettä 18-vuotiaasta lähtien. Ärsyttää tämä eläkeläisten hokema, koska sama koskee kaikkia 60-70 -luvulla syntyneitä. Itseasiassa 70-luvulla syntyneet ovat pahimmat häviäjät ja päälle pitää kuunnella vielä tämmöistä valehtelua. Kerrotteko seuraavaksi, miten maksatte paljon enemmän veroja kuin vastaavasta palkasta? Se on sitten seuraava valhe. Tai ei valhe vaan tietoinen vääristely. Veroprosentti voi olla palkkatuloista pienempi, mutta käteen jää suunnilleen sama, kun työssäkäyvät maksaa törkeitä eläkemaksuja eläkeläisten hyväksi.
Niin? Minusta olisi ihan hyvä, että saisin kerralla takaisin maksamani eläkevakuutusmaksut korkoineen ja samantien lopetettaisiin kaikenlainen eläkkeiden maksaminen. Pärjäisin hyvin kuolemaani asti, mutta moni olisi rahaton kuukauden kuluttua. Hyvä niin, pääasia, että töissäolo kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus teki suuren virheen poistaessaan kotihoidontukea ja äitien ajojahdilla saadakseen heitä mahdollisimman nopeasti työelämään. Itse olin todella tyytyväinen saadessani hoitaa lapsia kotona. Nykyään tämä on halveksuttavaa. Meitä äitejä ja perheitä oli paljon joille tämä ratkaisu sopi hyvin. Eikä kukaan sitä kyseenalaistanut.
Vanhemmuutta ja etenkään äitiyttä ei arvosteta pätkääkään tässä yhteiskunnassa ja se näkyy kaikessa.
Se on ihan hemmetinmoinen sääli. Vanhemmuus voisi olla parasta, mitä ihminen saa kokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä unohtui kaikki mikä on lapsen parhaaksi. Edelleen, uudistuksesta huolimatta, se on äiti joka jää kotiin 90% tapauksissa. Koska se on paitsi lapselle paras, myös äidin tahto ja perheenkin parhaaksi.
Miksi äidin jääminen kotiin on automaattisesti perheen (ja lapsen) parhaaksi?
Äiti on se joka imettää ja kaikilla ei edes ole työtä minne palata.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ihan uteliaisuudsesta kysyn, miten nykyisin nk slpputyöstä kertyy eläkettä? Vai kertyykö edes? Mä tein kasarilla varsin paljon sairaalamaailmassa töitä, joissa työsuhteet olivat lyhyitä ja niiden väliin saattoi jäädä yhden päivän tauko eli ihan vain siten, että työsuhde päättyi perjantaina ja seuraava alkoi maanantaina ja näistä ei kertynyt mulle lainkaan eläkettä. Oli siihen aikaan varsin yleinen tapa Hyksissä ja tällä tavalla työsuhteet katkomalla ei kertynyt edes vuosilomia, vaikka työnantaja oli kuitenkin aina sama.
No olitko alle vai yli 23v?
Nykyään kertyy eläke kaikesta duunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset kohdistuu nuorempaan sukupolveen.
Siksi en osallistu eläkeläisten hoitoon. Puoliso on ainoa lapsi, mutta se on voi voi.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta, valtio hoitaa ne.
Sote menoista tosin leikataan ja hoitokotipaikkoja ollaan vähentämässä, mutta
Kai tiedät, että meillä ei tällä hetkellä ole työeläkkeellä ketään yli 64v ikäistä, jonka eläkekertymässä olisi otettu huomioon perhevapaat ja työttömyysjaksot? Nykyeläkeläisille ei ole kertynyt eläkettä ko. ajanjaksoilta, joten en nyt oikein ymmärrä, miksi tästä edellisestä eläkelinjauksesta syytetään sitä väkeä, jonka eläkekertymässä ei edes lasketa ennen 23v ikää tehtyjen töiden tuloja.
Hyvä pointti. Harmittaa kun katsoo sitä eläke-ennustetta, miten pitkä lista siinä on niitä kesä- ja muita työjaksoja mistä ei ole kertynyt mitään. Jos on ollut kesäduunissa vaikka 15-22- vuotiaana pari kk joka kesä niin on siinä vaikutusta.
Niinpä. Silloin osa meni vakituisiin töihin tai siis sai töitä jo 15 vuotiaana, kun koulu ei maittanut. Vaikka rakennustyömaille apupojaksi ja siellä oppi timpurin tms. ammatin. Ei hullumpi urapolku tuokaan. Siinä tapauksessa on ehditty paiskia töitä 8 vuotta ilman eläkekertymää.
Korjaisivat nyt ensitilassa tuon kertymän vääristymisen eli kaikille eläke kertyy samanikäisestä lähtien, mikäli on töissä.
On korjattu jo.
Eläkkeen kertyminen alkaa:
- vuoden 2017 alusta alkaen eläkettä on kertynyt 17 vuoden iästä alkaen
- vuosina 2005 - 2016 eläkettä kertyi 18 vuoden iästä alkaen
- vuoden 2004 loppuun saakka työeläkettä kertyi 23 ikävuodesta alkaen.
Niin, tämä on korjattu siitä hetkestä alkaen, kun nuo eläkelait on tulleet voimaan. Ei taannehtivasti.
Esim. minulle, 1975 syntyneelle, eläkettä kertyy 23-vuotiaasta alkaen tehdystä työstä. Ei kesätöistä, eikä siltä ajalta, kun pidin pari välivuotta ja olin töissä, ennen kuin pääsin opiskelemaan yliopistoon 22-vuotiaana. Myöskään opiskelun ajalta ei ole kertynyt eläkettä, eikä perhevapailta lukuun ottamatta kuopusta, joka syntyi 2006. Vuonna 2005 tuli voimaan eläkelaki, jonka mukaan äitiys- ja vanhempainvapaalta kertyy eläkettä.
Eli minulle eikä monelle muullekaan ole kertynyt eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, opiskelusta tai perhevapaista. Boomerit aina väittävät, että nämä koskevat vain heitä. Näin ei ole. Lisäksi vuoden 2015 eläkeuudistuksessa otettiin käyttöön elinaikakerroin, joka leikkaa vuoden 1965 jälkeen syntyneiden eläkettä kunkin syntymävuoden elinaikaodotteen mukaan.
Tästä on ollut jonkun verran mediassakin puhetta, että nämä eläkelakien muutokset vaikuttavat negatiivisesti erityisesti 1970-luvulla ja 80-luvun alkupuolella syntyneisiin, koska heihin ei nämä myöhemmät muutokset ole vaikuttaneet, mutta elinaikakerroinleikkaukset vähentävät entisestään kertyvää eläkettä.
Silti, vaikka tämä omaan eläkkeeseen vaikuttaakin negatiivisesti, olen ollut tyytyväinen siitä, että seuraaville sukupolville on kertynyt eläkettä jo nuorena tehdystä työstä, opiskelusta ja perhevapaista. Nyt jos nuo opiskeluajan ja perhevapaiden kertymät viedään, niin miten sen ajatellaan vaikuttavan positiivisesti haluun opiskella (hallituksen tavoite on, että 50% on korkeakoulututkinto) ja lasten tekemiseen? Varsinkin kun opiskelijoiden tuet on jäädytetty ja tulevaisuudessa edellytetään opiskeltavan se korkeakoulututkinto lainarahalla.
Viimeinen sammuttakoon valot.
Entä jos oivaltaisit työeläkkeen toisin: se on osa palkkaasi, joka on rahastoitu eli sijoitettu odottamaan eläkkeellepääsyäsi. Se ei ole mikään sosiaalituki eikä korvaus siitä, että et ole töissä. Se on omaa palkkaasi, joka maksetaan jälkikäteen. Sillä yritetään varmistaa se, että vanhuksinakin meillä on rahaa emmekä ole lastemme ja lastenlastemme elätettävinä. Osa kun ei osaa siirtää palkastaan osaa säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ihan uteliaisuudsesta kysyn, miten nykyisin nk slpputyöstä kertyy eläkettä? Vai kertyykö edes? Mä tein kasarilla varsin paljon sairaalamaailmassa töitä, joissa työsuhteet olivat lyhyitä ja niiden väliin saattoi jäädä yhden päivän tauko eli ihan vain siten, että työsuhde päättyi perjantaina ja seuraava alkoi maanantaina ja näistä ei kertynyt mulle lainkaan eläkettä. Oli siihen aikaan varsin yleinen tapa Hyksissä ja tällä tavalla työsuhteet katkomalla ei kertynyt edes vuosilomia, vaikka työnantaja oli kuitenkin aina sama.
No olitko alle vai yli 23v?
Nykyään kertyy eläke kaikesta duunista.
Olin yli. En muista ihan tarkkaan, mutta siihen aikaan taisi olla niin, että työsuhteen piti kestää kaksi tai kolme viikkoa yhtäjaksoisesti, jotta siitä kertyi eläkettä. Ja vuosilomia. Taisi olla kaksi viikkoa, en ole ihan varma. Mutta tosiaan oli ihan tavallista, että työösopimus tasi siihen aikaan niitä kutsuttiin Hyksissä määräyskirjoiksi kirjoitettiine nsin yksikköön A maanantaista perjantaihin ja sitten yksikköön B taas seuraavasta maanantaista perjantaihin. Sunnbuntaita ei huomioitu, mutta lauantait huomioitiin ja koska lauantaina oli "työtön", ei niistä kertynyt sen paremmin eläkettä kuin vuosilomiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edellisen lapset on jo melkein aikuisia, ei koske minua. Olen vain huolissani siitä, että syntyvyys laskee ja yhteiskunnassa lapset on aina viimeisenä joka asiassa. Kauhea huoli vanhuksista ja ties mistä, ja lapsilta leikataan ensimmäisenä. Meidän pitää nostaa lapsiperheet parempaan asemaan. Yhteiskunnan tasolla viestiä, että heidän tekemänsä työ vanhempina on arvokasta, arvokkainta. Tämä ihan kaikissa asioissa lähtien loma-aikojen valitsemisesta työpaikoilla. Ken on kateellinen, voi tehdä itse lapsia ja turvata tulevaisuutta.
Lapsiperheitä on käsittääkseni arvostettu, mutta kohtuuttoman suuret vaatimukset ovat täyttäneet aika monen mitan. Onneksi omalla työpaikalla lomissa kohdellaan kaikkia tasa-arvoisesti, eikä siellä lapsiperheillä ole etuoikeuksia.
Arvostettu miten? Ja mitkä vaatimukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se on yli vuoden ikäiselle parhaaksi että juuri äiti jää kotiin? Eikö lapselle pikemminkin olisi parhaaksi luoda yhtä vahva suhde kumpaankin vanhempaan ja myös kokea että isä arvostaa aikaa lapsen kanssa enemmän kuin uraansa?
Juu tuommoisia juttuja ne yksivuotiaat just kelailee.
Itselleni ainakin jäi katkeruus omaa isääni kohtaan lapsuudesta sillä hän oli aina myöhään töissä ja työmatkoilla. Olisin ehdottomasti kaivannut kiireetöntä yhdessäoloa isäni kanssa ja kuulemma aina kyselin milloin isä tulee kotiin. On se kumma kun aina puhutaan että lapselle voi jäädä tiettyjä traumoja tai vaikutuksia ihmissuhteisiin, vaikkei lapsi edes muistaisi sitä aikaa, mutta kun kyse on isästä niin ei se lapsi sellaisesta kuitenkaan välitä. Kyllä lapsi myöhemmin muistaa kumpi vanhemmista ei halunnut olla kotona lapsen kanssa. Joka tapauksessa ei vaikuta olevan kyse lapsen parhaasta vaan vanhempien mielihaluista kun äidin mielestä on niin paljon hauskempaa olla kotona kuin tehdä töitä ja isälle taas ura on yleensä lapsien kanssa aikaa viettämistä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuella ei yleensä enää imetetä ainakaan pitkään. Tätä imetysasiaa käytetään aina tekosyynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikilla iseillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuutta ja etenkään äitiyttä ei arvosteta pätkääkään tässä yhteiskunnassa ja se näkyy kaikessa.
Se on ihan hemmetinmoinen sääli. Vanhemmuus voisi olla parasta, mitä ihminen saa kokea.
Se arvostus on suhdanteista kiinni. Olen aika kauan elänyt ja nähnyt tämän propagandan.
Sotien jälkeen piti tehdä paljon lapsia, äitejä arvostettiin.
Sitten ryhdyttiin paheksumaan "yksin tehtyjä" lapsia ja töihin joka iikka oli ihan väärin ja lapselle vahingollista, jos äidit jäivät kotiin heitä hoitamaan.
Sellaista se on.