Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Opintotuki on pian suurempi kuin koskaan

Vierailija
28.09.2023 |

"Monet korkeakouluopiskelijat ympäri Suomen ovat osoittaneet mieltään Petteri Orpon (kok) hallituksen kaavailemia leikkauksia vastaan.

Hallituksen suunnittelemista leikkauksista huolimatta opiskelijoiden toimeentulo voi tulevaisuudessa olla korkeampi kuin koskaan ennen, kertoo Yle."

Silti nämä laiskat kommunistit ruikuttaa, ei kyllä ole yhtään ymmärrystä noita kohtaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb36bd6f-339e-4b58-a580-86556e964016

Kommentit (295)

Vierailija
141/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa. 

Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille! 

Tämä. Lisäksi tälläkin palstalla toimeentulotukeaan tai työttömyyttään valittaville sanotaan, että olisit opiskellut/mene opiskelemaan. Miksi lähteä opiskelemaan, kun muita tukia saa enemmän tekemättä mitään? 

Olen itse opiskellut vuosituhannen vaihteessa. Ja kyllä, tein töitä opintojen ohessa, mutta nostin myös lainaa. Olin vähävaraisesta perheestä, joka ei voinut tukea rahallisesti. Henkisesti sitäkin enemmän, kovasti minua kannustettiin opiskelemaan, jotta pärjäisin elämässä ja tienaisin joskus enemmän kuin vanhempani. Niin onkin nyt, ja silloin oli tulevaisuuden näkymät paljon positiivisemmat kuin nyt. Sain parin pätkän jälkeen vakituisen työpaikan, ensiasunto ehdittiin ostaa just markka-aikaan, euron tultua hinnat pomppasivat.

Mutta mitä näille nykypäivän opiskelijoille, minunkin lapsilleni, on yhteiskunnalla tarjoa? Lainaa elannoksi, opinto- ja asumistuen kiristystä, pätkätöitä, nollatuntisopimuksia ja pelkkää epävarmuutta koko työuran ajan ja lisäksi hirmuiset vaatimukset: valmistu nopeasti, tee töitä opintojen ajan, tee lapsia, tee töitä, kuluta, jotta yhteiskunta pyörii, maksa veroja, jotta yhteiskunta pyörii, tee lisää töitä, maksa lisää veroja. En yhtään ihmettele, että nykypäivän nuorilla opiskelijoilla on mielenterveysongelmia. 

Ja tähän pitää vielä lisätä se, että näissä nuorissa on yhteiskunnan tulevaisuus. Heidän pitäisi tätä yhteiskuntaa myöhemmin kannatella ja pyörittää. Kenellä siihen on kohta enää haluja? Vaikka tällä palstalla aina naureskellaan niille, jotka uhoavat lähtevänsä ulkomaille, niin kyllä se niin on, että maailma on muuttunut ja sillä tavalla paljon pienempi, että nykypäivänä ne välkyimmät oikeasti lähtevät. Myös minun sukulaiseni, 30v väitöskirjaansa viimeistelevä nainen muutti pari vuotta sitten Norjaan. Eikä aio palata, sillä Suomessa hänen alansa tutkijoille tarjolla on niitä pätkätöitä kaupan kassan palkalla, ja ilmapiiri Suomessa on muuttunut niin ahdistavaksi, että hänelle riittää se, että käy lomilla tapaamassa sukulaisia ja ystäviä. Onko Suomella varaa tällaiseen aivovuotoon? 

Miten luulit seuraavien opiskelusukupolvien kuluttavan verovaroja? Ovatko hekin aina edeltäjiään tärkeämpiä erilaisten tulonsiirtojen kuluttajia, joita nykyiset opiskelijat sitten kustantavat onnellisina maksaen myös valtion velkoja joiden syntyyn he itse ovat myös olleet osallisia 

Lehdessä oli tänään juttuia opiskelijoista jotka bluffaa opintonsa, koska he hädin tuskin osaavat lukea ja kirjoittaa.  En ihmettele enää yhtään mitään 

Taisit juuri tulla kuvanneeksi Suomen eläkejärjestelmän. Noin se himmeli pyörii ja sinäkin olet osa sitä.

Se on muuten kumma, miten opintotukea ja valtionvelkaa ei nähdä sijoituksena, mutta järkyt asuntolainat ovat sitä aina. Ihanan lyhytnäköistä.

Vierailija
142/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmat sukupolvet toivoivat lapsilleen ja lapsenlapsilleen helpompaa ja vauraampaa elämää kuin heillä itsellään oli ollut. Nyt nämä ikääntyvät ovat onnistuneet kääntämään tämän päälaelleen, he valmiita kurjistamaan jälkeläistensä elämää että omat edut säilyy.

Opintotuki suurempi kuin koskaan ja kehtaatte valittaa. Takaisin vaan kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen..

Tervetuloa Kekkoslandiaan 60-luvulle, jolloin opiskelijatkin asuivat vetoisilla vinteillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa. 

Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille! 

Tämä. Lisäksi tälläkin palstalla toimeentulotukeaan tai työttömyyttään valittaville sanotaan, että olisit opiskellut/mene opiskelemaan. Miksi lähteä opiskelemaan, kun muita tukia saa enemmän tekemättä mitään? 

Olen itse opiskellut vuosituhannen vaihteessa. Ja kyllä, tein töitä opintojen ohessa, mutta nostin myös lainaa. Olin vähävaraisesta perheestä, joka ei voinut tukea rahallisesti. Henkisesti sitäkin enemmän, kovasti minua kannustettiin opiskelemaan, jotta pärjäisin elämässä ja tienaisin joskus enemmän kuin vanhempani. Niin onkin nyt, ja silloin oli tulevaisuuden näkymät paljon positiivisemmat kuin nyt. Sain parin pätkän jälkeen vakituisen työpaikan, ensiasunto ehdittiin ostaa just markka-aikaan, euron tultua hinnat pomppasivat.

Mutta mitä näille nykypäivän opiskelijoille, minunkin lapsilleni, on yhteiskunnalla tarjoa? Lainaa elannoksi, opinto- ja asumistuen kiristystä, pätkätöitä, nollatuntisopimuksia ja pelkkää epävarmuutta koko työuran ajan ja lisäksi hirmuiset vaatimukset: valmistu nopeasti, tee töitä opintojen ajan, tee lapsia, tee töitä, kuluta, jotta yhteiskunta pyörii, maksa veroja, jotta yhteiskunta pyörii, tee lisää töitä, maksa lisää veroja. En yhtään ihmettele, että nykypäivän nuorilla opiskelijoilla on mielenterveysongelmia. 

Ja tähän pitää vielä lisätä se, että näissä nuorissa on yhteiskunnan tulevaisuus. Heidän pitäisi tätä yhteiskuntaa myöhemmin kannatella ja pyörittää. Kenellä siihen on kohta enää haluja? Vaikka tällä palstalla aina naureskellaan niille, jotka uhoavat lähtevänsä ulkomaille, niin kyllä se niin on, että maailma on muuttunut ja sillä tavalla paljon pienempi, että nykypäivänä ne välkyimmät oikeasti lähtevät. Myös minun sukulaiseni, 30v väitöskirjaansa viimeistelevä nainen muutti pari vuotta sitten Norjaan. Eikä aio palata, sillä Suomessa hänen alansa tutkijoille tarjolla on niitä pätkätöitä kaupan kassan palkalla, ja ilmapiiri Suomessa on muuttunut niin ahdistavaksi, että hänelle riittää se, että käy lomilla tapaamassa sukulaisia ja ystäviä. Onko Suomella varaa tällaiseen aivovuotoon? 

Miten luulit seuraavien opiskelusukupolvien kuluttavan verovaroja? Ovatko hekin aina edeltäjiään tärkeämpiä erilaisten tulonsiirtojen kuluttajia, joita nykyiset opiskelijat sitten kustantavat onnellisina maksaen myös valtion velkoja joiden syntyyn he itse ovat myös olleet osallisia 

Lehdessä oli tänään juttuia opiskelijoista jotka bluffaa opintonsa, koska he hädin tuskin osaavat lukea ja kirjoittaa.  En ihmettele enää yhtään mitään 

Taisit juuri tulla kuvanneeksi Suomen eläkejärjestelmän. Noin se himmeli pyörii ja sinäkin olet osa sitä.

Se on muuten kumma, miten opintotukea ja valtionvelkaa ei nähdä sijoituksena, mutta järkyt asuntolainat ovat sitä aina. Ihanan lyhytnäköistä.

Opintolaina onkin hyvä mekanismi jolla opiskelijat voivat sijoittaa itse itseensä.

Vierailija
144/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten tosiasiassa noin puolet pienempi kuin 1992-2016

Vierailija
145/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmat sukupolvet toivoivat lapsilleen ja lapsenlapsilleen helpompaa ja vauraampaa elämää kuin heillä itsellään oli ollut. Nyt nämä ikääntyvät ovat onnistuneet kääntämään tämän päälaelleen, he valmiita kurjistamaan jälkeläistensä elämää että omat edut säilyy.

Opintotuki suurempi kuin koskaan ja kehtaatte valittaa. Takaisin vaan kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen..

Mulla on jo eläkeikä lähempänä kuin opiskeluajat, se ei estä minua pitämästä opiskelijoiden puolta.

Vierailija
146/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Opintotuki on 250e/kk. Se on ollut aiemmin paljon suurempikin.

Vierailija
147/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki = opintoraha + opintolaina

Nyt 250e raha+ 650e laina, jatkossa 250e raha+ 850e laina. Ne jotka joutuvat lainaa nostamaan 3 vuotta kerryttävät 30 tonnia velkaa toisella asteella ja toisen mokoman, jos jatkavat korkeakouluun. Huomion arvoista on myös se mitä tuolla 250e on saanut vaikka 5 vuotta sitten verrattuna mitä sillä nyt saa. Jokainen kaupassa käynyt on huomannut hintojen nouseen rajusti. Eli vaikka raha on sama, niin sillä saa paljon vähemmän.

Vierailija
148/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.

Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.

Toisin kuin tuki, niin laina kannustaa opiskelijaa työllistymään opintojen jälkeen tai jopa opintojen aikana (koska silloin opiskelijan alitajunnassa jyskyttää koko ajan ajatus että se laina on maksettava pois) sen sijaan että jäisi vapaaehtoisesti kotiin valmistumisen jälkeen.

Tuolla logiikalla pitäisi työttömätkin velkaannuttaa väkisin niin saadaan kaikki töihin.

Jos vaihtoehtoina ovat toimeentulolaina tai pienipalkkainen työ, niin jälkimmäisellä on vetovoimaa enemmän. Eli uskoisin toimivan.

Vierailija
149/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina onkin hyvä mekanismi jolla opiskelijat voivat sijoittaa itse itseensä.

Laina on kaikille hyvä mekanismi. Jokainen voi sijoittaa itseensä velaksi. Eikö jää tarpeeksi rahaa? Ei hätää, aina voi sijoittaa itseensä velkaantumalla vähän lisää.

Vierailija
150/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
151/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän luodaan systeemiä, jossa ei ole mitään järkeä valmistumisen jälkeen jäädä tähän maahan. Pienemmän palkan voi jotenkin vielä hyväksyä, jos koulutus ei tuo mukanaan suurta lainaa, mutta mahdollisesti kymmeniä tuhansia lainaa ja tällaiset palkat? Ei kauheasti kannata jäädä, jos ei ole jotain äärimmäistä pakkoa.

Vierailija
152/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...

3) avioliitossa olevan tai elatusvelvollisen taikka 20 vuotta täyttäneen muualla kuin vanhempien luona asuvan opintoraha on 1 570 markkaa kuukaudessa."

1992 finlex

Ja sama summa vuoden 2022 arvossa:

"Vuoden 1992 rahamäärää 1 570,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2022 oli 427,87 euroa."

Ja 2023 varmaan vielä enemmän.

Vierailija
153/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...

3) avioliitossa olevan tai elatusvelvollisen taikka 20 vuotta täyttäneen muualla kuin vanhempien luona asuvan opintoraha on 1 570 markkaa kuukaudessa."

1992 finlex

"Vuoden 1992 rahamäärää 1 570,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2022 oli 427,87 euroa."

Eli vuonna 2022 pitäisi saada 427e, että vastaisi vuoden 1992 1570 markkaa, joka on noin 260e. Aika iso ero.

Vierailija
154/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä opiskelijoilla on aihetta ja oikeus osoittaa mieltään siitä, että he joutuvat yhä enemmän rahoittamaan elämisensä lainalla, jossa korot nousevat. Vaikka kävisi töissä ja siihen opintoraha+laina, niin tiukkaa tekee. Työnteon ja opiskelun yhteensovittaminen voi olla vaikeaa kun pitäisi saada tehdä vaan osittaista työaikaa, koska ei vaan vuorokaudessa riitä tunnit. Sitten kun työelämään hakee, opintojen viivästyttyä useammalla vuodella koska oli pakko tehdä niiden rinnalla töitä, niin hirveät lainat niskassa. Monilla kestää löytää töitä, koska työvoiman ylitarjontaa paitsi harvoilla aloilla, lähinnä matalapalkka-aloilla. Niin, että minusta on ihan aihetta osoittaa mieltään. Nykypäivänä ei työllistyminen ole itsestäänselvyys, ei vaikka olisi korkealle kouluttautunut. Siinä vähän miettimistä pienelle päällesi.

Vierailija
155/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...

1992 finlex

Eli vuonna 2022 pitäisi saada 427e, että vastaisi vuoden 1992 1570 markkaa, joka on noin 260e. Aika iso ero.

Jos 850e opintolaina olisi otettu mummon markoissa vuonna 1992 niin se olisi n. 3100mk per kuukausi. 120000mk maksoi se korkeakoulu. :D

Vierailija
156/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt 250e raha+ 650e laina, jatkossa 250e raha+ 850e laina. Ne jotka joutuvat lainaa nostamaan 3 vuotta kerryttävät 30 tonnia velkaa toisella asteella ja toisen mokoman, jos jatkavat korkeakouluun. Huomion arvoista on myös se mitä tuolla 250e on saanut vaikka 5 vuotta sitten verrattuna mitä sillä nyt saa. Jokainen kaupassa käynyt on huomannut hintojen nouseen rajusti. Eli vaikka raha on sama, niin sillä saa paljon vähemmän.

Toisella asteella opiskelu on ilmaista.

Vierailija
157/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin opiskeluni vajaat 20 vuotta sitten, enkä oikein ymmärrä tätä nykyopiskelijoiden meininkiä. Ensimmäinen asia, mitä en ymmärrä on se, että miksi opiskelua ei voi rahoittaa osa-aikatöillä, kuten itse tein. Valmistuin kuitenkin Helsingin yliopistosta viidessä vuodessa, joten jos se onnistui minultakin, niin sen pitäisi onnistua myös nykyopiskelijoiltakin. Osa-aikatöitä on kuitenkin paljon tarjolla. Ja olen tosiaan ihan työläisperheestä eli en saanut juuri mitään taloudellista tukea vanhemmiltani. Opintolainaa taisin ottaa ihan muutaman kuukauden aivan opiskelujen lopulla.

Toinen asia, mitä en ymmärrä on se, että miksi soluasuminen on niin mahdoton ajatus nykyopiskelijoille. Itse asuin solussa ja se oli ihan riittävä silloisiin tarpeisiini eli siellä pystyi nukkumaan, harrastamaan seksiä ja opiskelemaan. Eipä sitä asuntoa juuri mihinkään muuhun tuohon aikaan tarvinnutkaan. Ei heru kyllä yhtään sympatioita opiskelijoille, jotka valittelevat tukien pienuutta, mutta asuvat kuitenkin yksiöissä kaupunkien keskustoissa.

Vierailija
158/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin opiskeluni vajaat 20 vuotta sitten, enkä oikein ymmärrä tätä nykyopiskelijoiden meininkiä. Ensimmäinen asia, mitä en ymmärrä on se, että miksi opiskelua ei voi rahoittaa osa-aikatöillä, kuten itse tein. Valmistuin kuitenkin Helsingin yliopistosta viidessä vuodessa, joten jos se onnistui minultakin, niin sen pitäisi onnistua myös nykyopiskelijoiltakin. Osa-aikatöitä on kuitenkin paljon tarjolla. Ja olen tosiaan ihan työläisperheestä eli en saanut juuri mitään taloudellista tukea vanhemmiltani. Opintolainaa taisin ottaa ihan muutaman kuukauden aivan opiskelujen lopulla.

Toinen asia, mitä en ymmärrä on se, että miksi soluasuminen on niin mahdoton ajatus nykyopiskelijoille. Itse asuin solussa ja se oli ihan riittävä silloisiin tarpeisiini eli siellä pystyi nukkumaan, harrastamaan seksiä ja opiskelemaan. Eipä sitä asuntoa juuri mihinkään muuhun tuohon aikaan tarvinnutkaan. Ei heru kyllä yhtään sympatioita opiskelijoille, jotka valittelevat tukien pienuutta, mutta asuvat kuitenkin yksiöissä kaupunkien keskustoissa.

Sinun on ehkä vaikea uskoa tätä, mutta maailma on muuttunut parissa kymmenessä vuodessa :)

Lähes jokainen opiskelija on nykyäänkin osa-aikatöissä. Mutta nykyään ei enää saa ikuista opinto-oikeutta, ja opintopisteitä on suoritettava vuodessa noin tuplat verrattuna sinun opiskeluaikoihisi. Siten töiden teolle ei välttämättä jää aikaa sitä 40 tuntia viikossa.

Ja tiedoksi: vaikka töitä olisikin 40 tuntia viikossa, se ei välttämättä matalapalkka-aloilla riitä elämiseen edes niillä, jotka ovat opiskelunsa jo opiskelleet.

Soluasuntoja on kovin vähän tarjolla. Esim. omassa kotikaupungissani solut on varattu vaihto-opiskelijoille sekä ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille.

PS. Nykyään harrastetaan seksiä muulla tavoin kuin hiljaa pimeässä peiton alla ;)

Vierailija
159/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella asteella opiskelu on ilmaista.

Nuorille, jotka voivat asua lapsuudenkodissa ja vanhemmat kustantavat elämisen ja muun. Ei kaikilla ole tätä mahdollisuutta.

Vierailija
160/295 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on ehkä vaikea uskoa tätä, mutta maailma on muuttunut parissa kymmenessä vuodessa :)

Lähes jokainen opiskelija on nykyäänkin osa-aikatöissä. Mutta nykyään ei enää saa ikuista opinto-oikeutta, ja opintopisteitä on suoritettava vuodessa noin tuplat verrattuna sinun opiskeluaikoihisi. Siten töiden teolle ei välttämättä jää aikaa sitä 40 tuntia viikossa.

Ja tiedoksi: vaikka töitä olisikin 40 tuntia viikossa, se ei välttämättä matalapalkka-aloilla riitä elämiseen edes niillä, jotka ovat opiskelunsa jo opiskelleet.

Soluasuntoja on kovin vähän tarjolla. Esim. omassa kotikaupungissani solut on varattu vaihto-opiskelijoille sekä ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille.

PS. Nykyään harrastetaan seksiä muulla tavoin kuin hiljaa pimeässä peiton alla ;)

Öö, silloin kun itse opiskelin, niin käytössä oli opintoviikot ja eikös muuntosuhde mennyt siten, että yksi opintoviikko= kaksi opintopistettä eli ihan bullshittiä tuo väitteesi, että nyt pitäisi opiskella tuplasti. Ei tarvitse, kannattaa lopettaa valehtelu. Ja kuten sanoin, niin valmistuin viidessä vuodessa eli samassa ajassa, mitä maisteriopintoihin nytkin menee.

Ja seksistä vielä, niin harrastimme kyllä äänekästä seksiä valoisassa huoneessa parhaimmillaan viisi kertaa päivässä. Ilmeisesti kämppiskin tiesi asiasta, koska jostain syystä naapurihuoneessa tv tai musiikit menivät aina kovemmalle, kun meillä oli hommat käynnissä. Mutta joo, se oli opiskelijaelämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi