Yle: Opintotuki on pian suurempi kuin koskaan
"Monet korkeakouluopiskelijat ympäri Suomen ovat osoittaneet mieltään Petteri Orpon (kok) hallituksen kaavailemia leikkauksia vastaan.
Hallituksen suunnittelemista leikkauksista huolimatta opiskelijoiden toimeentulo voi tulevaisuudessa olla korkeampi kuin koskaan ennen, kertoo Yle."
Silti nämä laiskat kommunistit ruikuttaa, ei kyllä ole yhtään ymmärrystä noita kohtaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb36bd6f-339e-4b58-a580-86556e964016
Kommentit (295)
Opintotuki + asumistuki- vuokra= 2,6€ jää käteen. Asunto on halvin mikä löyty ja tosta summasta puuttuu asunnon vakuutus joka on nykyään monessa kämpässä pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen lainan saa anteeksi nykyään
Ei saa.
älä valehtele
"" korkeakouluopiskelija, joka valmistuu tavoiteajassa, saa opintolainahyvityksen. Se tarkoittaa sitä, että opintolainaa ei tarvitse maksaa kokonaan pankille takaisin.""
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa.
Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille!
Tämä. Lisäksi tälläkin palstalla toimeentulotukeaan tai työttömyyttään valittaville sanotaan, että olisit opiskellut/mene opiskelemaan. Miksi lähteä opiskelemaan, kun muita tukia saa enemmän tekemättä mitään?
Olen itse opiskellut vuosituhannen vaihteessa. Ja kyllä, tein töitä opintojen ohessa, mutta nostin myös lainaa. Olin vähävaraisesta perheestä, joka ei voinut tukea rahallisesti. Henkisesti sitäkin enemmän, kovasti minua kannustettiin opiskelemaan, jotta pärjäisin elämässä ja tienaisin joskus enemmän kuin vanhempani. Niin onkin nyt, ja silloin oli tulevaisuuden näkymät paljon positiivisemmat kuin nyt. Sain parin pätkän jälkeen vakituisen työpaikan, ensiasunto ehdittiin ostaa just markka-aikaan, euron tultua hinnat pomppasivat.
Mutta mitä näille nykypäivän opiskelijoille, minunkin lapsilleni, on yhteiskunnalla tarjoa? Lainaa elannoksi, opinto- ja asumistuen kiristystä, pätkätöitä, nollatuntisopimuksia ja pelkkää epävarmuutta koko työuran ajan ja lisäksi hirmuiset vaatimukset: valmistu nopeasti, tee töitä opintojen ajan, tee lapsia, tee töitä, kuluta, jotta yhteiskunta pyörii, maksa veroja, jotta yhteiskunta pyörii, tee lisää töitä, maksa lisää veroja. En yhtään ihmettele, että nykypäivän nuorilla opiskelijoilla on mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voi aikuiset ihmiset olla parikymppisille kateellisia ja katkeria. En olisi uskonut, luulin, että normaali ihminen kannustaa nuorempiaan.
no ne on kiertokoulun väärinpäin käynneitä juntti persuja, möhömaha tolloja
Aika tollo pitää kyllä olla, jos ei tajua, että nykyopiskelijoiden varassa on koko maan tulevaisuus.
Yhä pinempi määrä veronmaksajia elättää yhä suurempaa lusmujen laumaa
Ei tää yhtälö voi kauaa enää toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa joku neiti kirkui täyttä kurkkua että miten hän muka töihin kerkiää musiikkiopinnoiltaan. Kun koulua 8-16 arkisin Joku sitten ehdotti että viikonloppu töihin sit vaan. Niin ei ei hän voi missä välissä hän etsii töitä, sitten ei hän näe kavereita eikä pääse juhliin. Hänelle tulee mielenterveysongelmia. Hänen täytyy nukkua 10h vuorokaudessa. eihän ehdi siivomaan tai laittaa ruokaa itselleen. ja niin edelleen.
Siis nykyajan nuoret on nykyään kyllä niin hemmoteltuja kakaroita. Muistan ajan kun olin itse 15v ja koulussa ja äiti passitti hakemaan vkl töitä. Ja minä kävin naapurissa maatilahommissa viikonloppuna ja välillä iltaisinkin. ja lisäksi oli vielä kotihommat päälle. ja myöhemmin sama homma kun itsenäistyi. töitä tehtiin opintojen ohessa aina kun mahdollista. Nämä nykyajan nuoret luulee että raha kasvaa puussa ja tulee seinästä. Pelkkiä oikeuksia ei velvollisuuksia mihinkään.
Joo kiva tarina boomer. Yhteiskunta tässä on enemmän vailla nuorilta kuin he yhteiskunnalta. Pitäisi valmistua supernopeasti, hypätä tuottavaan työhön ja kuroa kiinni Suomen pudonnut bruttokansantuote ja samaan aikaan ostaa asunnot konkurssiin meneviltä raksafirmoilta ja vähän putkautella lapsiakin siinä sivussa. Ja sen sijaan että yhteiskunta ymmärtäisi oman kuppaisen tilanteensa tässä kuviossa, se heittelee mahdollisimman paljon kapuloita rattaisiin niille joiden pitäisi tämä uppoava laiva pelastaa.
Kyllä sulla on noi vaatimukset omassa päässäsi vain. Kukaan ei vaadi opiskelijoilta tai ihmisiltä yleensäkään tuollaisia asioita. Se mitä vaaditaan, on valmistua kohtuullisessa ajassa, kun on opinnot aloittanutkin. Työntekoon kannusteyaan, koska pitäähän ne tulevien opiskelijoiden opintotuet maksaa eli verorahoja tarvitaan. Kaikki muu tuossa on itsekeksimääsi.
Yhteiskunnassa vaikuttaa niin monta tahoa ja ihmistä, että turha alkaa opiskelijoista tekemään Suomen valtion pelastajia. Keskimäärin opiskeleva ihminen haluaa saada tutkinnon ja työpaikan ja rahaa elättää itsensä ja mahdollisen perheen eikä ole kiinnostunut pelastamaan mitään tai ketään.
Nyt luot itsellesi ihan turhia vaatimuksia ja paineita sekä yrität luoda niitä muidenkin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktat eivät kommunistia kiinnosta. Aina osoitetaan mieltä, jos vallassa on jotkut muut kuin sosialistit.
En usko, että ap on kommunisti.
En minäkään. Mutta tyhmä on.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.
Kuka muu kuin opiskelija joutuu ottamaan lainaa elämiseen?
Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.
Mene itse opiskelemaan jos kymppitonnien laina houkuttelee.
On opiskeltu jo ja lainakin kohta maksettu takaisin. Joku roti se pitää olla kerjäämiselläkin!
Kuka tässä mitään kerjää? Kritisoida varmaan ihan vapaasti saa opiskelijoiden heikentynyttä tilannetta.
Opiskelijoiden tilanne on parempi kuin koskaan ja kehtaavat silti vinkua. Pitäisi palata takaisin kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen.
Sitä onkin sitten mukava maksaa takaisin, kun ei ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin väsynyt siihen, että opiskelijoita moititaan laiskoiksi, kermaperseiksi, loisiksi yms. Opiskelu on opiskelijan työtä. Ne opiskelee, että meillä olisi tulevaisuudessakin eri alojen osaajia. Siitä syystä opiskellaan, että työllistyttäisiinkin joskus vielä johonkin. Nykyään lähes kaikkeen, vähäpätöisempäänkin, hommaan edellytetään soveltuvaa tutkintoa.
Lisäksi monet opiskelijat käyvät jo opintojen ohessa töissä ja ovat loma-ajatkin töissä kun ei ole oikein varaa olla olematta. Ei ihme, että niitä alkaa väsyttää, eihän ne nykyään ehdi missään välissä ladata akkuja ja levätä kunnolla. Kaikki sympatiani opiskelijoille!
Tämä. Lisäksi tälläkin palstalla toimeentulotukeaan tai työttömyyttään valittaville sanotaan, että olisit opiskellut/mene opiskelemaan. Miksi lähteä opiskelemaan, kun muita tukia saa enemmän tekemättä mitään?
Olen itse opiskellut vuosituhannen vaihteessa. Ja kyllä, tein töitä opintojen ohessa, mutta nostin myös lainaa. Olin vähävaraisesta perheestä, joka ei voinut tukea rahallisesti. Henkisesti sitäkin enemmän, kovasti minua kannustettiin opiskelemaan, jotta pärjäisin elämässä ja tienaisin joskus enemmän kuin vanhempani. Niin onkin nyt, ja silloin oli tulevaisuuden näkymät paljon positiivisemmat kuin nyt. Sain parin pätkän jälkeen vakituisen työpaikan, ensiasunto ehdittiin ostaa just markka-aikaan, euron tultua hinnat pomppasivat.
Mutta mitä näille nykypäivän opiskelijoille, minunkin lapsilleni, on yhteiskunnalla tarjoa? Lainaa elannoksi, opinto- ja asumistuen kiristystä, pätkätöitä, nollatuntisopimuksia ja pelkkää epävarmuutta koko työuran ajan ja lisäksi hirmuiset vaatimukset: valmistu nopeasti, tee töitä opintojen ajan, tee lapsia, tee töitä, kuluta, jotta yhteiskunta pyörii, maksa veroja, jotta yhteiskunta pyörii, tee lisää töitä, maksa lisää veroja. En yhtään ihmettele, että nykypäivän nuorilla opiskelijoilla on mielenterveysongelmia.
Ja tähän pitää vielä lisätä se, että näissä nuorissa on yhteiskunnan tulevaisuus. Heidän pitäisi tätä yhteiskuntaa myöhemmin kannatella ja pyörittää. Kenellä siihen on kohta enää haluja? Vaikka tällä palstalla aina naureskellaan niille, jotka uhoavat lähtevänsä ulkomaille, niin kyllä se niin on, että maailma on muuttunut ja sillä tavalla paljon pienempi, että nykypäivänä ne välkyimmät oikeasti lähtevät. Myös minun sukulaiseni, 30v väitöskirjaansa viimeistelevä nainen muutti pari vuotta sitten Norjaan. Eikä aio palata, sillä Suomessa hänen alansa tutkijoille tarjolla on niitä pätkätöitä kaupan kassan palkalla, ja ilmapiiri Suomessa on muuttunut niin ahdistavaksi, että hänelle riittää se, että käy lomilla tapaamassa sukulaisia ja ystäviä. Onko Suomella varaa tällaiseen aivovuotoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voi aikuiset ihmiset olla parikymppisille kateellisia ja katkeria. En olisi uskonut, luulin, että normaali ihminen kannustaa nuorempiaan.
no ne on kiertokoulun väärinpäin käynneitä juntti persuja, möhömaha tolloja
Aika tollo pitää kyllä olla, jos ei tajua, että nykyopiskelijoiden varassa on koko maan tulevaisuus.
Buumerit syövät siemenperunat laarista. Yhtä lyhytnäköistä kansaa saa etsimällä etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki + asumistuki- vuokra= 2,6€ jää käteen. Asunto on halvin mikä löyty ja tosta summasta puuttuu asunnon vakuutus joka on nykyään monessa kämpässä pakollinen.
Täyttä valetta ettei halvempaa löydy jos hassaa päälle 900€/kk yhden hengen asumiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.
Kuka muu kuin opiskelija joutuu ottamaan lainaa elämiseen?
Mene töihin jos ei lainan otto maistu. Hyvin moni muukin ottaisi halpaa valtion takaamaa lainaa jos vain saisi.
Mene itse opiskelemaan jos kymppitonnien laina houkuttelee.
On opiskeltu jo ja lainakin kohta maksettu takaisin. Joku roti se pitää olla kerjäämiselläkin!
Kuka tässä mitään kerjää? Kritisoida varmaan ihan vapaasti saa opiskelijoiden heikentynyttä tilannetta.
Opiskelijoiden tilanne on parempi kuin koskaan ja kehtaavat silti vinkua. Pitäisi palata takaisin kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen.
Sitä onkin sitten mukava maksaa takaisin, kun ei ole työtä.
Ei kannata opiskella jos ei aio töitäkään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Kumpaankohan itse kuulut. Mene töihin lusmu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.
Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.
Toisin kuin tuki, niin laina kannustaa opiskelijaa työllistymään opintojen jälkeen tai jopa opintojen aikana (koska silloin opiskelijan alitajunnassa jyskyttää koko ajan ajatus että se laina on maksettava pois) sen sijaan että jäisi vapaaehtoisesti kotiin valmistumisen jälkeen.
Tuolla logiikalla pitäisi työttömätkin velkaannuttaa väkisin niin saadaan kaikki töihin.
Erinomainen idea!! Pois kaikki ansiosidonnaiset ja lainaa tilalle. Loppuis se kotona luuhaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän pitää vielä lisätä se, että näissä nuorissa on yhteiskunnan tulevaisuus. Heidän pitäisi tätä yhteiskuntaa myöhemmin kannatella ja pyörittää. Kenellä siihen on kohta enää haluja? Vaikka tällä palstalla aina naureskellaan niille, jotka uhoavat lähtevänsä ulkomaille, niin kyllä se niin on, että maailma on muuttunut ja sillä tavalla paljon pienempi, että nykypäivänä ne välkyimmät oikeasti lähtevät. Myös minun sukulaiseni, 30v väitöskirjaansa viimeistelevä nainen muutti pari vuotta sitten Norjaan. Eikä aio palata, sillä Suomessa hänen alansa tutkijoille tarjolla on niitä pätkätöitä kaupan kassan palkalla, ja ilmapiiri Suomessa on muuttunut niin ahdistavaksi, että hänelle riittää se, että käy lomilla tapaamassa sukulaisia ja ystäviä. Onko Suomella varaa tällaiseen aivovuotoon?
Miten luulit seuraavien opiskelusukupolvien kuluttavan verovaroja? Ovatko hekin aina edeltäjiään tärkeämpiä erilaisten tulonsiirtojen kuluttajia, joita nykyiset opiskelijat sitten kustantavat onnellisina maksaen myös valtion velkoja joiden syntyyn he itse ovat myös olleet osallisia
Lehdessä oli tänään juttuia opiskelijoista jotka bluffaa opintonsa, koska he hädin tuskin osaavat lukea ja kirjoittaa. En ihmettele enää yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulit seuraavien opiskelusukupolvien kuluttavan verovaroja? Ovatko hekin aina edeltäjiään tärkeämpiä erilaisten tulonsiirtojen kuluttajia, joita nykyiset opiskelijat sitten kustantavat onnellisina maksaen myös valtion velkoja joiden syntyyn he itse ovat myös olleet osallisia
Lehdessä oli tänään juttuia opiskelijoista jotka bluffaa opintonsa, koska he hädin tuskin osaavat lukea ja kirjoittaa. En ihmettele enää yhtään mitään
Kertoo paljon oppilaitoksesta, jos kykenee bluffaamaan. Toisaalta, ehkäpä oppilaitoksen rahoitus on sidottu valmistuneiden määrään, joten ei ole motiiviakaan valvoa. Siihen syyllinen löytyy opetusministeriöstä, kuten tavallisesti.
Aikaisemmat sukupolvet toivoivat lapsilleen ja lapsenlapsilleen helpompaa ja vauraampaa elämää kuin heillä itsellään oli ollut. Nyt nämä ikääntyvät ovat onnistuneet kääntämään tämän päälaelleen, he valmiita kurjistamaan jälkeläistensä elämää että omat edut säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmat sukupolvet toivoivat lapsilleen ja lapsenlapsilleen helpompaa ja vauraampaa elämää kuin heillä itsellään oli ollut. Nyt nämä ikääntyvät ovat onnistuneet kääntämään tämän päälaelleen, he valmiita kurjistamaan jälkeläistensä elämää että omat edut säilyy.
Opintotuki suurempi kuin koskaan ja kehtaatte valittaa. Takaisin vaan kokonaan lainapohjaiseen opintotukeen..
Ja ilman tuota "lainaa" täällä ei olisi osaavaa työvoimaa. Jo nyt tämä maa uppoaa OECD-tilastoissa, koska yhä harvemmalla on korkeakoulutus.
Ja muuten ihan tiedoksesi, että pelkillä sinikaulustyöllä tämä maa ei tule pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa. Romania tai Vietnam tekevät sen halvemmalla.
Lasketaan asumisen, liikenteen, bensan, ruoan ja palveluiden hintaa -90% niin ehkä päästään kehittyvien maiden kanssa samalle viivalle. Palkat tietenkin mukaanlukien. Hyvinvointivaltiolle voit sanoa goodbait, joten älähän sairastu syöpään tai dementiaan ennen kuolemaasi.
Missä ihmeen kekkoslandiassa te elätte?