Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä uskoa, kun puhutaan terveellisistä ruokailutottumuksista. Tietoa on ihan laidasta laitaan!

Vierailija
27.09.2023 |

Ap on aloittanut kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin, jossa tavoitteena pudottaa painoa, ja syödä oikeasti terveellisesti. Isoimmat ihmetyksen koskee hiilihydraatteja. Moni sanoo, että ne pitäisi jättää pois, mutta kaikissa ruoissahan on hiilihydratteja? Tarkoitetaanko tällä niitä "sokeriruokia", eli vaaleaa leipää ja vastaavia? Pitääkö täysjyväkin jättää pois? Kanamunia pitäisi syödä, mutta ne nostaa kolesterolia, eli niitäkään ei voi syödä?

Selventäkään ja auttakaa tyhmää.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitteitä aina kuulee mitä mitäkin terveellisyydestä.

Itse luulen monipuolisuuden ja vaihtelevuuden olevan terveellistä. Periaatteessa uskon terveen ihmisen syövän asioita itselleen suhtkoht järkevässä suhteessa luonnollisesti, jos asia ei ole rahasta kiinni.

Minä tykkään syödä kaikkea vaihtelevasti. Saatan idättää ituja ja pitää omaa vihannesmaata. Smoothieen voi mennä jotain powdereita. Sitten kiinnostaa tehdä yksi päivä italialaista ruokaa, toisena intialaista ja ehkä kolmantena korealaista. Tulee taas joulu kinkkuineen ja laatikoineen. Ja toisinaan on kiva idea paistella blinejä tai savustaa lohi.

Vierailija
42/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhden nyrkkisäännön antaisin niin yleensä jutut, jotka aiheuttaa riippuvuutta, on pahasta. Eli jos sinulla on joku riippuvuus, kuten vaikka sokeri, niin lopeta sen käyttö. Porkkanat ym terveelliset ruuat ei aiheuta riippuvuutta. Hiilarit itsessään ei aiheuta riippuvuutta: on monia ruokia joihin ei obsessoidu vaikka niissä on hiilareita.

Porkkanat on pääosin sokeria, samoin leivät, joten riippuvuus on taattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat muuttaa elintapoja ja pysyvästi niin tavoitteena kannattaa pitää elintapaa, jota pystyt ylläpitämään pitkäaikaisesti.

Hiilihydraatteja voi siksi hyvin syödä. Ne on osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota ja ovat hyväksi suolistolle. Hiilihydraateissa kuitenkin laatu on tärkeää. On aivan eri asia saada hiilihydraatteja vaikkapa uunissa paahdetusta bataatista kuin valkoisesta paahtoleivästä, jossa on marmeladi päällä.

Kananmunia ei pidetä nykyisin pannassa vaan niitäkin voi kohtuudella hyvin syödä.

Kanamunista voi välillä syödä vaan valkuaiset, jos pelkää liikaa kolesterolia..valkuaiset ei tosin sisällä niin paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin keltuaiset

Ne tärkeät aineet ihmiselle ovat ilmeisesti juuri siinä keltuaisessa.

Vierailija
44/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Arto Satosta.

Vierailija
45/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin noudattamaan ihan sitä perinteistä lautasmallia. Ei siihen kuulu pullat/karkit/alkoholi/sipsit. Ihan sekasyöjä olen. Pienensin annoskokoja, jätin alkoholin ja turhat herkut pois sekä lisäsin liikuntaa. Näillä ohjeilla sain pois 25kg enkä tarvinnut mitään ravintoterapeutteja tai maksullisia treeniohjelmia. Täytyy olla hieman yksinkertainen, jos ei tiedä mikä on terveellistä ruokaa ja mikä ei. Kyllä näistä on jauhettu jo peruskoulussa.

Vierailija
46/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota rasvaista ja hiilihydraattien välttelyä suosivat usein ne joilla on painon kanssa ongelmia.

Harvoin ne jotka ovat aina olleet terveitä ja normaalipainoisia.

No, eikö ole hyvä, että ovat löytäneet tavan hallita painoa?

Ja se paino ei ole takuulla tullut hiilihydraattien välttelystä!

Vierailija
47/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyrin noudattamaan ihan sitä perinteistä lautasmallia. Ei siihen kuulu pullat/karkit/alkoholi/sipsit. Ihan sekasyöjä olen. Pienensin annoskokoja, jätin alkoholin ja turhat herkut pois sekä lisäsin liikuntaa. Näillä ohjeilla sain pois 25kg enkä tarvinnut mitään ravintoterapeutteja tai maksullisia treeniohjelmia. Täytyy olla hieman yksinkertainen, jos ei tiedä mikä on terveellistä ruokaa ja mikä ei. Kyllä näistä on jauhettu jo peruskoulussa.

No nehän on ihan täyttä sontaa nämä lautasmallit ja se mitä peruskoulusta asti on jauhettu terveellisestä ruoasta.

Vierailija
48/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ns. välimeren ruokavalio on todettu yhä uudestaan ja uudestaan hyvin terveelliseksi. Eli paljon kasviksia, pehmeän rasvan lähteitä, mereneläviä. Kohtuudella muita lihoja, hedelmiä.

Vierailija
49/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, mitä on jauhettu on täysin ravinnotonta ruokaa. Kevyttä keinoruokaa huonoilla rasvoilla.

Täytyy olla todella yksinkertainen, jos noihin suosituksiin oskoo.

Vierailija
50/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on täynnä mielipiteitä. Ihan yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
51/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ns. välimeren ruokavalio on todettu yhä uudestaan ja uudestaan hyvin terveelliseksi. Eli paljon kasviksia, pehmeän rasvan lähteitä, mereneläviä. Kohtuudella muita lihoja, hedelmiä.

Oliiviöljyä ja voita. Siemenöljyt ovat epäterveellisiä.

Vierailija
52/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme valkoista jauhetta kannattaa laittaa ensin syyniin: vehnäjauhot, sokeri ja suola. Alkoholi myös pois. Sen jälkeen lisää kasviksia ja muita ruoka-aineita tasapuolisesti. 

Välimeren ruokavaliota hehkutetaan, mutta Japanissa taitaa olla pitkäikäisimpiä ihmisiä. Siellä noudatetaan usein sellaista syömistä, että syödään vatsa vain 80 %:sti täyteen. Olisikohan pätkäpaastolla vähän vastaavat vaikutukset kuin tuolla lähes kylläiseksi syömisellä? 

Vierailija
53/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä mielipiteitä. Ihan yhtä tyhjän kanssa.

Sulla ei ole edes sitä tyhjää.

Vierailija
54/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan THL:n ohjeisiin. Paljon vihanneksia ja hedelmiä, perunaa, viljatuotteita ja tummaa leipää ja ehkä välillä joku proteiinilisä. Rasvana pelkästään rypsiöljyä, jota laitan aamupuuroon ja johon kastan ruisleipää. Proteiinina syön lähinnä soijarouhetta ja joskus broileria. Kalaa en uskalla syödä loisien ja raskasmetallien takia, punaista lihaa ei ihminen tarvitse ollenkaan.

Lääkärini on kehunut terveellistä ruokavalioani ja esimerkiksi kolesterolin olen saanut lähelle nollaa. En ymmärrä miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa annettuja suosituksia, siellähän se lukee mitä pitää syödä ja kuinka paljon. En tiedä onko kyse laiskuudesta vai tyhmyydestä mutta molempia on vaikea ymmärtää. Kyseessä on kuitenkin oma terveys.

Vierailija
55/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilöllisyys. Mitä oma terveys vaatii, voi olla eri kuin mitä jonkun muun.

Tää on ihan totta. Toiselle sopii hyvin jokin, mikä ei toiselle käy ollenkaan. Mieti, mistä ruoista sinulle tulee hyvä olo. Itse uskon vahvasti intialaiseen ayurvedaan, suosittelen tutustumaan :)

Vierailija
56/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme valkoista jauhetta kannattaa laittaa ensin syyniin: vehnäjauhot, sokeri ja suola. Alkoholi myös pois. Sen jälkeen lisää kasviksia ja muita ruoka-aineita tasapuolisesti. 

Välimeren ruokavaliota hehkutetaan, mutta Japanissa taitaa olla pitkäikäisimpiä ihmisiä. Siellä noudatetaan usein sellaista syömistä, että syödään vatsa vain 80 %:sti täyteen. Olisikohan pätkäpaastolla vähän vastaavat vaikutukset kuin tuolla lähes kylläiseksi syömisellä? 

Alkoholi kuuluu oleellisena osana Välimeren ruokavalioon. Ilman viiniä kyseessä ei ole Välimeren ruokavalio. Ts. lasi punkkua päivässä ruoan kanssa.

"Recent research (Eleftheriou et al, 2018) indicates that moderate alcohol consumption, mostly in the form of wine, is in fact is one of the key protective components in the Mediterranean diet."

Vierailija
57/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin elämäntaparemontin ja painon pudotuksen tutkimalla netistä 1400 kilokalorin ruokavalion ohjeita (painonpudotuslaskuri antoi tulokseksi tuon kalorimäärän). Ruokareseptejä olen hakenut netistä diabetes liiton reseptikirjasta ja välimeren ruokavalion resepteistä. Syön päivittäin vähintään 6 kertaa (aamiainen, lounas, päivällinen sekä iltapala ja näiden välissä välipalat). Opettelin kokoamaan päivän pääateriat lautasmallin mukaisesti. Käytin aluksi apuna myös Finellin kalorilaskuria ja ruokapäiväkirjaa. Kovat rasvat vaihtuneet pehmeisiin, valkoinen vilja vaihtunut täysjyvään, punaisen lihan syönti jäänyt vähiin ja kasvikset, hedelmät sekä marjat kuuluvat nyt päivittäiseen ruokavalioon ja herkkuja syön vain harvakseltaan herkuttelupäivinä (silloin myös muutoin kiellettyjä ruoka-aineita). Painonpudotustahti on 1,5-2 kg kuukaudessa.

Vierailija
58/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se, mitä on jauhettu on täysin ravinnotonta ruokaa. Kevyttä keinoruokaa huonoilla rasvoilla.

Täytyy olla todella yksinkertainen, jos noihin suosituksiin oskoo.

Kyllä niissä suosituksissa suositellaan ihan tavallisia raaka-aineita eikä mitään eineksiä tai pitkälle prosessoituja tuotteita. Noita edellämainittuja itse nimittäisin keinoruuaksi. Mikäs sun bmi muuten on? Itselläni 20 eikä mun tarvitse uskonnonomaisesti vältellä esim hiilareita.

Vierailija
59/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luotan THL:n ohjeisiin. Paljon vihanneksia ja hedelmiä, perunaa, viljatuotteita ja tummaa leipää ja ehkä välillä joku proteiinilisä. Rasvana pelkästään rypsiöljyä, jota laitan aamupuuroon ja johon kastan ruisleipää. Proteiinina syön lähinnä soijarouhetta ja joskus broileria. Kalaa en uskalla syödä loisien ja raskasmetallien takia, punaista lihaa ei ihminen tarvitse ollenkaan.

Lääkärini on kehunut terveellistä ruokavalioani ja esimerkiksi kolesterolin olen saanut lähelle nollaa. En ymmärrä miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa annettuja suosituksia, siellähän se lukee mitä pitää syödä ja kuinka paljon. En tiedä onko kyse laiskuudesta vai tyhmyydestä mutta molempia on vaikea ymmärtää. Kyseessä on kuitenkin oma terveys.

Ne vanhukset kuoleekin ensin joilla kolestroli on matala :D.

Vierailija
60/95 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitohenkilötkin jakavat keskenään ristiriitaisia ohjeita. KUn toimit yhden ohjeen mukaan jo toinen on kieltämässä . 

No eivät jaa, vaan samoja ohjeita. Ihmiset eivät vaan noudata niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä