Ketä uskoa, kun puhutaan terveellisistä ruokailutottumuksista. Tietoa on ihan laidasta laitaan!
Ap on aloittanut kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin, jossa tavoitteena pudottaa painoa, ja syödä oikeasti terveellisesti. Isoimmat ihmetyksen koskee hiilihydraatteja. Moni sanoo, että ne pitäisi jättää pois, mutta kaikissa ruoissahan on hiilihydratteja? Tarkoitetaanko tällä niitä "sokeriruokia", eli vaaleaa leipää ja vastaavia? Pitääkö täysjyväkin jättää pois? Kanamunia pitäisi syödä, mutta ne nostaa kolesterolia, eli niitäkään ei voi syödä?
Selventäkään ja auttakaa tyhmää.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Liika proteiinin syöminen muun muassa kuormittaa munuaisia. Jos poistaa hiilihydraatit, ruokavalio on hankala koostaa terveellisesti vaan helposti tulee liian paljon proteiinia, suolaa jne. Runsas lihansyönti myös todettu karsinogeeniseksi eli syövälle altistavaksi.1
Inutiitit söivät ennen lähes 100% lihaa ja olivat erittäin terveitä. Nyt elintavat ovat muuttuneet ja syövät - ml. suolistosyövät - ovat lisääntyneet:
"During the second half of the 20th century, Inuit societies underwent major changes in lifestyle and living conditions, and the risk of lifestyle-associated tumours, especially cancers of the lung, colon, and breast, increased considerably after changes in smoking, diet, and reproductive factors."
Syöpä tarvitsee sokeria!
Hei ap,
täällä kohtalotoveri. Olen opiskellut laihduttamista ja terveellisiä elämäntapoja koko aikuisen elämäni, teini-iästä lähtien. Tiedän todellakin, miltä susta nyt tuntuu.
Olen itse kokeillut vaikka ja mitä erilaisia ruokavalioita, osalla niistä olen voinut hyvin ja osalla huonosti. Ongelma niissä vain on se, että jokainen niistä rajoittaa jotain ruokaryhmää. Minä ainakaan en voi loppuelämääni elää niin, että en saisi syödä jotain tiettyä ruokaa josta pidän (allergioita ei nyt lasketa, eri asia).
Olen päätynyt siihen, että tärkeintä on syödä monipuolisesti ja sallivasti. Vaihtaa nopeat hiilarit hitaampiin, siis kuitupitoisempiin. Kokojyvää, ruista, kauraa, hedelmiä, marjoja, vihanneksia, juureksia, kasviksia. Riittävästi proteiineja, sallivasti rasvoja. Pyrin lisäämään kasvisten määrää jokaisella aterialla, keittoihin, laatikkoruokiin jne. Opettelen ja kokeilen uusia reseptejä, jotta löydän uusia terveellisiä aterioita ja välipaloja, herkkuja jne. Opettelen pääsemään irti "kielletyistä" ruuista ja huonosta omastatunnosta, mustavalkoisesta ajattelusta. Kun syön 80% ajasta terveellisesti ja itseäni kuunnellen, voin joskus hyvillä mielin syödä herkkujakin, siis vaikka pullaa, jäätelöä, pitsaa, hampparia. Annoskoot opettelen muuttamaan järkeviksi, rakennan aterian lautaselle lautasmallia (puolet kasviksia, yksi neljäsosa proteiinia ja yksi neljäsosa hiilareita).
Pienin askelin eteenpäin, se on tärkeintä. Itse olen nyt saanut itselleni säännöllisen ruokarytmin (4 kert päivässä, 4 tunnin välein), olen oppinut syömään joka aamu ravitsevan ja terveellisen aamupalan, olen oppinut huolehtimaan että joka aterialla on proteiininlähde ja nyt opettelen lisäämään joka aterialle kasviksia. Tämän kaiken opettelussa on mennyt varmaan vuosi, joten pitää muistaa että uusien tapojen oppiminen ja omaan arkeen juurruttaminen vie aikaa. Mutta se on kaiken vaivan arvoista. Eniten oon kuitenkin tehnyt ja tekemässä töitä oman pääni kanssa, sillä jos siellä ei ole asiat järjestyksessä, ei tämä juttu onnistuisi mitenkään.
Tsemppiä ap, onnistut kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa uskoa tiedettä. Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa. Ihmisten keskipituus tippui ja elinaika laski radikaalisti kun siirryttiin metsästyksestä maanviljelykseen. Lihaa syöneiden luolamiesten elinajanodote ylitettiin vasta 1900-luvun alussa.
Luolamiehet elivät n.30-35 vuotta.. pidempiä?
Mistä tutkimuksesta puhut?
Väitteitä aina kuulee mitä mitäkin terveellisyydestä.
Itse luulen monipuolisuuden ja vaihtelevuuden olevan terveellistä. Periaatteessa uskon terveen ihmisen syövän asioita itselleen suhtkoht järkevässä suhteessa luonnollisesti, jos asia ei ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hiilihydraatti hajoaa kehossa lopulta glukoosiksi, joten sinänsä ei ole merkitystä, syökö hiilihydraattinsa karkin, leivän vai hedelmien muodossa. Hedelmistä tietysti saa myös hieman C-vitamiinia, karkista lähinnä keinotekoisia väri- ja makuaineita.
Hiilihydraatit ovat myös ainoa makroravintoaine, jota ilman keho pärjää. Jos ei syö hiilihydraatteja, keho muuttaa rasvakudosta ketoneiksi, joita se sitten hyödyntää energiana.
Laihduttaminen on helpointa, kun karsii hiilareiden syömistä.
Kananmunien kunnia on palautettu. Niitä voi ja kannattaakin syödä.
Todellakin on väliä koska fruktoosi eli hedelmäsokeri on maksamyrkky ja aiheuttaa rasvamaksaa. Pahinta mitä voi syödä on hedelmämehut, hedelmät, fruktoosisiirappi ja hunaja.
Kaikki sokeri aiheuttaa rasvamaksaa.
Peruna on bataattia parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,
täällä kohtalotoveri. Olen opiskellut laihduttamista ja terveellisiä elämäntapoja koko aikuisen elämäni, teini-iästä lähtien. Tiedän todellakin, miltä susta nyt tuntuu.
Olen itse kokeillut vaikka ja mitä erilaisia ruokavalioita, osalla niistä olen voinut hyvin ja osalla huonosti. Ongelma niissä vain on se, että jokainen niistä rajoittaa jotain ruokaryhmää. Minä ainakaan en voi loppuelämääni elää niin, että en saisi syödä jotain tiettyä ruokaa josta pidän (allergioita ei nyt lasketa, eri asia).
Olen päätynyt siihen, että tärkeintä on syödä monipuolisesti ja sallivasti. Vaihtaa nopeat hiilarit hitaampiin, siis kuitupitoisempiin. Kokojyvää, ruista, kauraa, hedelmiä, marjoja, vihanneksia, juureksia, kasviksia. Riittävästi proteiineja, sallivasti rasvoja. Pyrin lisäämään kasvisten määrää jokaisella aterialla, keittoihin, laatikkoruokiin jne. Opettelen ja kokeilen uusia reseptejä, jotta löydän uusia terveellisiä aterioita ja välipaloja, herkkuja jne. Opettelen pääsemään irti "kielletyistä" ruuista ja huonosta omastatunnosta, mustavalkoisesta ajattelusta. Kun syön 80% ajasta terveellisesti ja itseäni kuunnellen, voin joskus hyvillä mielin syödä herkkujakin, siis vaikka pullaa, jäätelöä, pitsaa, hampparia. Annoskoot opettelen muuttamaan järkeviksi, rakennan aterian lautaselle lautasmallia (puolet kasviksia, yksi neljäsosa proteiinia ja yksi neljäsosa hiilareita).
Pienin askelin eteenpäin, se on tärkeintä. Itse olen nyt saanut itselleni säännöllisen ruokarytmin (4 kert päivässä, 4 tunnin välein), olen oppinut syömään joka aamu ravitsevan ja terveellisen aamupalan, olen oppinut huolehtimaan että joka aterialla on proteiininlähde ja nyt opettelen lisäämään joka aterialle kasviksia. Tämän kaiken opettelussa on mennyt varmaan vuosi, joten pitää muistaa että uusien tapojen oppiminen ja omaan arkeen juurruttaminen vie aikaa. Mutta se on kaiken vaivan arvoista. Eniten oon kuitenkin tehnyt ja tekemässä töitä oman pääni kanssa, sillä jos siellä ei ole asiat järjestyksessä, ei tämä juttu onnistuisi mitenkään.
Tässä tosi hieno vastaus.
Näin se on. Tasapaino on tärkeää. On tosi tylsää sanoa että säännöllisesti vähän prosessoitua ruokaa jossa on runsaasti kasviksia ja hyviä raaka-aineita mutta usein se on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hiilihydraatti hajoaa kehossa lopulta glukoosiksi, joten sinänsä ei ole merkitystä, syökö hiilihydraattinsa karkin, leivän vai hedelmien muodossa. Hedelmistä tietysti saa myös hieman C-vitamiinia, karkista lähinnä keinotekoisia väri- ja makuaineita.
Hiilihydraatit ovat myös ainoa makroravintoaine, jota ilman keho pärjää. Jos ei syö hiilihydraatteja, keho muuttaa rasvakudosta ketoneiksi, joita se sitten hyödyntää energiana.
Laihduttaminen on helpointa, kun karsii hiilareiden syömistä.
Kananmunien kunnia on palautettu. Niitä voi ja kannattaakin syödä.
Todellakin on väliä koska fruktoosi eli hedelmäsokeri on maksamyrkky ja aiheuttaa rasvamaksaa. Pahinta mitä voi syödä on hedelmämehut, hedelmät, fruktoosisiirappi ja hunaja.
Kaikki sokeri aiheuttaa rasvamaksaa.
Hedelmäsokeri on pahin koska sitä voidaan prosessoida ainoastaan maksassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,
Sun systeemillä ei kukaan onnistu. Et edes itse.
Vierailija kirjoitti:
Välimeren ruokavalio on useasti todettu terveellisimmäksi, eli siitä kannattaa ottaa mallia. Mahdollisimman paljon värikkäitä kasviksia - monipuolisesti! - ja vain vähän mitään pitkälle prosessoitua. Prosessoitu tarkoittaa siis lähinnä pitkää ainesosaluetteloa, joka vilisee E-koodeja. Rasvaa pitää olla reilusti, ja nimenomaa hyvää rasvaa. Toki voilla on omat puolensapuhujansa, ja tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu kyllä kohtuullinen määrä voitakin. Valkoista viljaa vain parin leipäsiivun verran päivässä. Laadukasta lihaa ja kalaa, vain vähän sokeriherkkuja. Siinäpä se, ole hyvä!
Välimerellä syödään paljon punaista lihaa ja mereneläviä. Ruoka paistetaan voissa, ihrassa tai talissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,
Näin se on. Tasapaino on tärkeää. On tosi tylsää sanoa että säännöllisesti vähän prosessoitua ruokaa jossa on runsaasti kasviksia ja hyviä raaka-aineita mutta usein se on hyväksi.
Kasvikset ovat ihmiselle vaarallisia ja niitä pitäisi syödä mahdollisimman vähän. Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Väitteitä aina kuulee mitä mitäkin terveellisyydestä.
Itse luulen monipuolisuuden ja vaihtelevuuden olevan terveellistä. Periaatteessa uskon terveen ihmisen syövän asioita itselleen suhtkoht järkevässä suhteessa luonnollisesti, jos asia ei ole rahasta kiinni.
Halvimmillaan tuo voisi tarkoittaa sitä, että riisiä, pastaa ja perunaa vaihdellaan usein, samoin lihaa tai lihalajeja, kanaa ja kalaa. Ei aina kasviksia salaattiin samoista jutuista. Hedelmiä nyt ainakin satokauden mukaan alennusmyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,
Hemmetin pitkä sepustus, mutta täyttä sontaa.
Tuota rasvaista ja hiilihydraattien välttelyä suosivat usein ne joilla on painon kanssa ongelmia.
Harvoin ne jotka ovat aina olleet terveitä ja normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota rasvaista ja hiilihydraattien välttelyä suosivat usein ne joilla on painon kanssa ongelmia.
Harvoin ne jotka ovat aina olleet terveitä ja normaalipainoisia.
No, eikö ole hyvä, että ovat löytäneet tavan hallita painoa?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat muuttaa elintapoja ja pysyvästi niin tavoitteena kannattaa pitää elintapaa, jota pystyt ylläpitämään pitkäaikaisesti.
Hiilihydraatteja voi siksi hyvin syödä. Ne on osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota ja ovat hyväksi suolistolle. Hiilihydraateissa kuitenkin laatu on tärkeää. On aivan eri asia saada hiilihydraatteja vaikkapa uunissa paahdetusta bataatista kuin valkoisesta paahtoleivästä, jossa on marmeladi päällä.
Kananmunia ei pidetä nykyisin pannassa vaan niitäkin voi kohtuudella hyvin syödä.
Kanamunista voi välillä syödä vaan valkuaiset, jos pelkää liikaa kolesterolia..valkuaiset ei tosin sisällä niin paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin keltuaiset
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan väriä ja mausteita. Monipuolisesti erilaisia kasviksia ja paljon makua.
Väreillä ei ole mitään merkitystä terveyden kannalta. Tuo värikkyys ja kasviksien monipuolisuus ovat pelkkiä typeriä hokemia.
Kasviksista ei saa merkittävää määrää oikein mitään muuta tarpeellista kuin C-vitamiinia ja kuitua. Ei vaikka miten söisit niitä monipuolisesti. Eläinkunnan tuotteet ovat ravintoainepitoisuuksiltaan täysin ylivoimaisia. Esimerkiksi kananmunassa on kaikkia ravintoaineita mitä ihminen tarvitsee, paitsi C-vitamiinia. Lähde: fineli.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat muuttaa elintapoja ja pysyvästi niin tavoitteena kannattaa pitää elintapaa, jota pystyt ylläpitämään pitkäaikaisesti.
Hiilihydraatteja voi siksi hyvin syödä. Ne on osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota ja ovat hyväksi suolistolle. Hiilihydraateissa kuitenkin laatu on tärkeää. On aivan eri asia saada hiilihydraatteja vaikkapa uunissa paahdetusta bataatista kuin valkoisesta paahtoleivästä, jossa on marmeladi päällä.
Kananmunia ei pidetä nykyisin pannassa vaan niitäkin voi kohtuudella hyvin syödä.
Kanamunista voi välillä syödä vaan valkuaiset, jos pelkää liikaa kolesterolia..valkuaiset ei tosin sisällä niin paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin keltuaiset
Kananmunista ei kannata koskaan jättää keltuaisia syömättä.
Jos yhden nyrkkisäännön antaisin niin yleensä jutut, jotka aiheuttaa riippuvuutta, on pahasta. Eli jos sinulla on joku riippuvuus, kuten vaikka sokeri, niin lopeta sen käyttö. Porkkanat ym terveelliset ruuat ei aiheuta riippuvuutta. Hiilarit itsessään ei aiheuta riippuvuutta: on monia ruokia joihin ei obsessoidu vaikka niissä on hiilareita.
Ihmiset on erilaisia. Tiedän, tosi inhottava vastaus, mutta ihan tieteellinen fakta silti. Jotkut tarvitsee enemmän hiilareita kuin toiset, ja sama kaloreiden kanssa. Tärkeintä on, että ne tulee sellaisista terveellisistä, oikeista ruoista, eli tummasta riisistä, kvinoasta, teffistä, tattarista, juureksista, hedelmistä, jne. Sitten voi katsoa, että miten se oma keho reagoi. Koetko, että ne aiheuttaa vatsavaivoja? Pöhöttyykö kasvot helposti niistä? Onko energiaa enemmän vai vähemmän kun olet syönyt hiilareita? Huomaatko eron, jos syöt hiilareita vain aamupalan ja lounaan yhteydessä, ja sitten illemmalla vain kasviksia ja proteiinia jne? Luo suhdetta omaan kehoosi. Voit pitää ruokapäiväkirjaa, ja kirjata sinne myös olotilaa. Millainen fiilis oli tänään? Voisiko eilisen ruoat vaikuttaa siihen? Tekeekö mieli herkkuja, vai onko kylläinen ja aidosti onnellinen olo ilmankin? Tai ehkä joskus olisi hyvä syödä herkkuja, huomaatko että vaikka kerran viikossa kun herkuttelet niin olet paremmalla tuulella ja voit helpommin pitäytyä uusissa terveellisissä tavoissa?
Sitten muita juttuja on huomioida, että huomaatko eron jos käytät luomumaitoa ja luomukananmunia (jos syöt eläintuotteita) verrattuna muihin vaihtoehtoihin? Entä kofeiini, miten se oikeasti vaikuttaa juuri sinuun? Mausteet, miten reagoit niihen? Mihin aikaan huomaat, että sinulla on nälkä? Millaista ruokaa silloin tekee mieli?
Terveellisyydessä pointtina ei ole noudattaa mitään tiettyä ruokavaliota ihaan vaan koska se on trendikästä tai joku käskee. Tietysti on hyvä ottaa ehdotuksia ammattilaisilta ja lukea vaikka tutkimuksia, mutta jokainen ihminen on lopulta yksilö, ja geenit vaikuttaa tosi paljon aineenvaihduntaan sun muuhun. Terveellistä on se, joka auttaa juuri sinua voimaan hyvin ja elämään pidempään terveenä.
(Niin ja rypsiöljy on valhe. Oliiviöljyä, avokadoöljyä yms. tilalle.)