Mitä huonoja ja hyviä puolia kätilöopistossa on verrattuna naistenklinikkaan?
Onko kätilöopistossa muuta parempaa kuin viihtyisät tilat. Onko kätilöopisto yhtä ammattitaitoinen ja turvallinen paikka synnyttää kuin naistenklinikka?
Kommentit (10)
Kättärillä kuunnellaan synnyttäjää, Kättärillä on aivan yhtä ammatitaitoista porukkaa kuin Naikkarillakin. Samat lääkärithän siellä HUSin naistensairaalassa pyörii (=NKL+Klöopisto).
Naikkarilla kiire, Naikkarilla nähdään niin paljon " kauheuksia" , että pienemmät (mutta synnyttäjälle ja yksilölle suuret) asiat, vaivat ja kivut mitätöidään hoitajien/lääkärien taholta. Naikkarilla ehdottomasti huonompi imetysohjaus.
naistenklinikka vaikuttaa kovin vanhanaikaiselta ja kolkolta paikalta, vaikka ammattitaitoinen henkilökunta siellä kyllä varmasti on, mikä tietty tärkeintä.
Minulla on positiivisia kokemuksia myös Jorvin sairaalasta, siellä on todella ystävällinen henkilökunta ja muutenkin kotoisa tunnelma:)
Tai ei synnyttää, vaan olla sitten osastolla.
Itse synnytyssalissa oli aivan ihania kätilöitä, osasivat kannustaa ja kertoivat mikä kohdallani olisi paras vaihtoehto jne. Mutta paikalla eivät kauaa viipyneet, vaikkei käsittääkseni edes ollut ruuhkaa.
Mutta osastolla... huh, huh... >:/
Vieraita laukkasi miten sattuu (vaikka vierailuaika oli klo:18-19). Olipas mukavaa opetella imettämään (joka kohdallani oli todella vaikeaa), kun vierustovereilla ramppasi aamusta asti kavereita ja sukulaisia. Ei ne verhot paljoa auttaneet, kun hälinä oli kova, ja koko ajan joku ramppasi ovesta. Itse olin heti ovensuussa ensimmäinen. Kukaan henkilökunnasta ei sanonut vieraille mitään, hymyili vain nätisti. Harmittaa etten osannut valittaa asiasta silloin.
Ja sitten se henkilökunta muutenkin siellä osastolla. Jokainen neuvoi eri tavalla, ja olivat NIIN oikeassa että. Yksi sanoi toista, ja kun tein niin, niin toinen moitti ettei noin kuulu tehdä. Ja yöllä ei olisi saanut pitää lasta sylissä, vaan sänkyyn vain ja äidin pitää nyt nukkua. Voi hyvänen aika jos ei nukuta tippaakaan ja kyseessä ensimmäinen yö ja lapsen syntymästä vasta 4 tuntia. Ja minä kun halusin ihastella lastani ja pitää sylissä, niin vähän väliä tultiin komentamaan että nyt se lapsi pitää opettaa sänkyyn ja äidin nukkua.
Eikö se ole minun oma asiani jos haluan ensimmäisen yön ihastella nukkuvaa lastani?
Ja kun lapseni nukkui kaikki yöt hyvin, niin yksi hoitaja sanoi että lapsi pitää herättää 3h:n välein syömään (terve poika, 3,780kg ja 52cm)läpi yön ja toinen taas sanoi ettei tarvitse herätellä syömään, että kerta yössä riittää...
Siis ihan ihme härdelliä koko ajan ja komentelua. >:/
Imettää piti oppia ja sanottiin että kyllä se imetys sujuu jos vain viitsii opetella. Todella kannustavaa. Minä en sitä oikein oppinut, mutta onneksi sain sitten neuvolassa hyviä neuvoja ja kannustusta.
Ja minä en siis ollut mikään vaativa asiakas, joka kuvitteli tietävänsä kaiken ja vaati ihan omia juttujaan. Päin vastoin. Kuvittelin että sairaalassa oppisin jotain, ja menin sinne avoimin mielin.
Ja sitten kahvihuoneesta kuului koko ajan ihan kauhea kälätys ja hekotus, kun siellä kaikki kätilöt koko ajan istuivat. Osatolla/salissa heillä oli sitten niin kiire, ettei ehtinyt jäädä hetkeksikään.
Neuvolassa olivat kauhuissaan kun kerroin kokemuksistani. Ihmettelivät etteivät yhtään tukeneet äitiyttä, äidin tahtoa jne.
Eli tämä Keravalainen välttää viimeseen asti Hyvinkään sairaalaa!
Siellä kerrottiin enemmän ja perusteellisemmin ja sain enemmän itse päättää synnytysten kulusta.
Mulle tehty sielä hoitovirhe ja o0li muutenkin ihan kamala paikka.
En saanut mitään apua tai ohjausta koko osastolla olo aikana ja kaikenlisäksi perse oli kipeä kun mikä!
Tosin kättärilläkin tapahtuu näitä " Kauheuksia" joita peitellään.
valittaa. Ja jos valittaa niin syy on aina jotenkin potilaassa itsessään. Syytä ei ole koskaan kätilöissä. Aika outoa.
Vierailija:
Tosin kättärilläkin tapahtuu näitä " Kauheuksia" joita peitellään.
kivunlievityksessä ei pihistelty ja kaikki meni nappiin. Vuodeosasto on sitten toinen juttu- hirveä kiire ja juuri mitään ohjausta ei saanut vaikka pyysikin ja kun maito ei noussut heti olisin tarvinnut ohjeet lisämaidon annosta kotiin mutta en saanut (enkä älynnyt pyytää kun luulin että kyllähän se maito alkaa tulla, mutta ei ihan heti alkanutkaan kun olisin stressaantuinut ja yliväsynyt). Olin 4-hengen huoneessa ja hirveän levotonta oli, joten kiva oli päästä kotiin.
Mutta kertokaa kokemuksia jommasta kummasta, josta teillä on kokemuksia? -ap