Kuntouttava työtoiminta etänä
Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.
Kommentit (267)
Mikä herran jestas tämä homma on ja mihin siinä pyritään? Siis aikuisia ihmisiä muka kuntoutetaan tuolla lailla ja mikä se ruuanlaittokurssikin oli. Alan olla sitä mieltä, että uusi hallitus on oikeilla jäljillä jos se haluaa lopettaa tälläsen löpinän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä herran jestas tämä homma on ja mihin siinä pyritään? Siis aikuisia ihmisiä muka kuntoutetaan tuolla lailla ja mikä se ruuanlaittokurssikin oli. Alan olla sitä mieltä, että uusi hallitus on oikeilla jäljillä jos se haluaa lopettaa tälläsen löpinän.
Ei kuntouttavan lopettamisesta kai mitään ole puhuttu. Valitettavasti.
Ja vastaus kysymykseen: tarkoituksena on se, ettei kunnan tarvitse maksaa valtiolle sakkomaksua kun ei ole onnistunut työllistämään kuntalaista. Minimiresurssein. Ei se tietenkään ketään kuntouta.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana harjoittelussa vetämässä tällaisia pajoja ja olen täysin samaa mieltä kuin AP. Kyseessä ei ole muuta kuin tapa saada työttömyystilastoja siivottua ja helppo työpaikka niille jotka noissa paikoissa ovat vakinaisia työntekijöitä. Oli nöyryyttävää jopa itsellenikin ohjata aikuisia ihmisiä käymään lenkillä ja katsomaan videoita. Aivan käsittämätöntä rahan ja resurssien haaskausta, jos jostain pitäisi säästää niin näistä pelleilykursseista ja suunnata varat paremmin asiakasta palvelevaan työ- ja sosiaaliohjaukseen. Parhaiten siihen päivärytmiin ja lounaan syömiseen ohjaa työpaikka josta maksetaan palkka. Onneksi pääsin itse aivan toisenlaisiin töihin.
Vajaakuntoiselle 144 eur/kk ylimääräistä verottomana käteen on iso raha koska sitä ei ole muutoin mahdollista saada ellei ole työkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Nutsrider kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminnan tilalle tulevanuusi työvelvoite työ on parempi ratkaisu.
Siinä työtön velvoitetaan tekemään ylesihyödyllistä työtä saadakseen työttömyysrahansa ja jää kokonaan tuo nöyrryyttävä 9e kulukorvaus pois.Mikä sanahirviö: työvelvoite työ, josta ei saa normaalia palkkaa, lomaa eikä kerry eläkettä. Jos työtön on töissä, miten hän voi muka olla työtön. Missä välissä työtön hakee niitä työpaikkoja ja etsii joka kiven ja kannon alta eli soittelee firmoihin töitä kysyäkseen sekä selaa netistä kaikki mahdolliset paikat, joista toivoo työtä löytyvän. Milloin hän tekee työhakemukset, yölläkö ja aamulla menee työvelvoite työhön koko päiväksi?
Miten voi yhtäkkiä suurelle joukolle työttömiä löytyä työvelvoite työtä, muttei oikeaa palkkatyötä?
Paljon löytyy pitkäaikaistyöttömistä yliopistotutkinnon suorittaneita perheenäitejä, joilla harrastuksia. Jotenkin naurettavaa niputtaa heidät Arskan kanssa samaan pitkäaikaistyöttömän kategoriaan.
Buaaaahhhh.
Kts. Otsikko. Ei oo totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaus kysymykseen: tarkoituksena on se, ettei kunnan tarvitse maksaa valtiolle sakkomaksua kun ei ole onnistunut työllistämään kuntalaista. Minimiresurssein. Ei se tietenkään ketään kuntouta.
Suurin ongelma taitaa olla se, ettei mitään kuntoutettavia juuri löydy. Enemmän löytyy terveitä tai työkyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma taitaa olla se, ettei mitään kuntoutettavia juuri löydy. Enemmän löytyy terveitä tai työkyvyttömiä.
Tuon takia nykyiset mahdollisesti väärin kohdennetut kuntoutustoimet eivät ole yksilön tai yhteiskunnan edun mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia nykyiset mahdollisesti väärin kohdennetut kuntoutustoimet eivät ole yksilön tai yhteiskunnan edun mukaisia.
Voisiko olla niin, että noiden tekotoimien avulla TE-toimisto on yrittänyt näyttää tehokkaalta?
Oliko noiden idea saada ihmisille käsitys työvoimatoimiston työllistävästä vaikutuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että noiden tekotoimien avulla TE-toimisto on yrittänyt näyttää tehokkaalta?
Oliko noiden idea saada ihmisille käsitys työvoimatoimiston työllistävästä vaikutuksesta?
Jollain vanhemman polven edustajalla, joka ei ole ollut toimiston listoilla saattaa olla käsitys, että töitä annetaan TE-toimistosta.
Kyselijöille tiedoksi, että olen kuntouttavassa just sen rahan takia. 9 euroa on vähän, mutta se on enemmän kuin ilman sitä ja tällä hetkellä se todella tuntuu budjetissa. Lisäksi koin todella suurta painostusta suostua siihen, kun en terveydentilani takia pysty juuri nyt tekemään paljoa muuta kuin istumaan paikallani ja jotain pitää tehdä jotta mitään rahaa saa. Sitä, että kohdellaan näin tai että kuntouttavassa tekemäni tehtävät olisivat näin vähäpätöisiä, ei ylläripylläri lukenut missään lippulappusessa, joka työkkärissä annettiin. Päinvastoin, sanottiin että saan mielekästä tekemistä ja tutustun uusiin ihmisiin. Myöskään sitä ei kerrottu, että säännöt on erilaiset eri ihmisille. Olen antanut itsestäni työkkärissä ahkeran ja tunnollisen kuvan (eli puhunut totta), joten minulta ei hyväksytä samaa käytöstä kuin niiltä, jotka tosiaan tarvitsevat tukea vuorokausirytmin ym. ylläpitämisessä. Ehkä ei tosiaan pitäisi kiinnittää huomiota toisiin, mutta kyllä itselläni pistää silmään, jos joka päivä sama ihminen sanoo, ettei tehnyt tehtäviä koska heräsi viisi minuuttia sitten.
Kyseessä on melko pieni paikkakunta, joten en sitä nimeä tässä, mutta Etelä-Suomesta puhutaan.
Ja kommenteissa on vissiin epäselvyyttä siitä, että mikä se 9 euroa on, niin kyseessä on "palkka" siitä "työstä" mitä kuntouttavassa tehdään. Matkakorvaus on erikseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana harjoittelussa vetämässä tällaisia pajoja ja olen täysin samaa mieltä kuin AP. Kyseessä ei ole muuta kuin tapa saada työttömyystilastoja siivottua ja helppo työpaikka niille jotka noissa paikoissa ovat vakinaisia työntekijöitä. Oli nöyryyttävää jopa itsellenikin ohjata aikuisia ihmisiä käymään lenkillä ja katsomaan videoita. Aivan käsittämätöntä rahan ja resurssien haaskausta, jos jostain pitäisi säästää niin näistä pelleilykursseista ja suunnata varat paremmin asiakasta palvelevaan työ- ja sosiaaliohjaukseen. Parhaiten siihen päivärytmiin ja lounaan syömiseen ohjaa työpaikka josta maksetaan palkka. Onneksi pääsin itse aivan toisenlaisiin töihin.
Vajaakuntoiselle 144 eur/kk ylimääräistä verottomana käteen on iso raha koska sitä ei ole muutoin mahdollista saada ellei ole työkuntoinen.
Tiedän, lisäksi osallistujalle maksetaan julkisen liikenteen kuukausilippu eli siitä on osallistujalle kyllä se hyöty. Mutta käytännön kuntouttavaa hyötyä noista paikoista ei juurikaan ole, eikä nuo kurssit tutkimusten mukaan edes edistä työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyselijöille tiedoksi, että olen kuntouttavassa just sen rahan takia. 9 euroa on vähän, mutta se on enemmän kuin ilman sitä ja tällä hetkellä se todella tuntuu budjetissa. Lisäksi koin todella suurta painostusta suostua siihen, kun en terveydentilani takia pysty juuri nyt tekemään paljoa muuta kuin istumaan paikallani ja jotain pitää tehdä jotta mitään rahaa saa. Sitä, että kohdellaan näin tai että kuntouttavassa tekemäni tehtävät olisivat näin vähäpätöisiä, ei ylläripylläri lukenut missään lippulappusessa, joka työkkärissä annettiin. Päinvastoin, sanottiin että saan mielekästä tekemistä ja tutustun uusiin ihmisiin. Myöskään sitä ei kerrottu, että säännöt on erilaiset eri ihmisille. Olen antanut itsestäni työkkärissä ahkeran ja tunnollisen kuvan (eli puhunut totta), joten minulta ei hyväksytä samaa käytöstä kuin niiltä, jotka tosiaan tarvitsevat tukea vuorokausirytmin ym. ylläpitämisessä. Ehkä ei tosiaan pitäisi kiinnittää huomiota toisiin, mutta kyllä itselläni pistää silmään, jos joka päivä sama ihminen sanoo, ettei tehnyt tehtäviä koska heräsi viisi minuuttia sitten.
Kyseessä on melko pieni paikkakunta, joten en sitä nimeä tässä, mutta Etelä-Suomesta puhutaan.
Ja kommenteissa on vissiin epäselvyyttä siitä, että mikä se 9 euroa on, niin kyseessä on "palkka" siitä "työstä" mitä kuntouttavassa tehdään. Matkakorvaus on erikseen.
ap
Syy miksi sinua kytätään siellä on se, että noista lusmuista tulee enemmän työtä ja kirjattavaa ohjaajille. He pyrkivät välttämään sillä sinun lusmuuntumisesi eli lisätyön itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.
Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu
Just toisinpäin, kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömiä, osa sitten jatkaa palkkatuettuun työhön jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.
Kuntouttavaa on monenlaista moni menee esimerkiksi kirpputorille kokeilemaan myyjän töitä, osa menee yhdistysten jne keittiölle, toimistolle jne. Eli sitä mitä voisi kuvitella tekevänsä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.
Kuntouttavaa on monenlaista moni menee esimerkiksi kirpputorille kokeilemaan myyjän töitä, osa menee yhdistysten jne keittiölle, toimistolle jne. Eli sitä mitä voisi kuvitella tekevänsä työkseen.
Sekoitat työkokeilun ja kuntouttavan.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla pitää käytännössä tehdä? Tämä kuuluu kyllä sarjaan älyttömimmät jutut ikinä. Jo pelkkä kuntouttava työtoiminta on pirun keksintö ja pelkkää nöyryytystä. Tämä sitten etänä niin sanat eivät riitä kuvaamaan tätä älyttömyyttä.
Kelpaisi 200e lisää kuukaudessa, töihin ei kukaan kelpuuta
144€/ kk saa jos osallistuu sen maksimi 4pv viikossa ja min 4h per päivä. Verottomana. Ei vaikuta mihinkään tukiin.
Ennen oli yhdestä viiteen päivään 4 tunnista ylöspäin. Itse kävin kirppiksellä myyjän hommissa viitenä päivänä viikossa sain 180 kuukaudessa + noin 50 euroa kuukausilippuun bussiin, "työmatka" oli noin 50 metriä, bussipysäkki oli toisella suunnalla ja sieltä olisi ollut pidempi matka, yli 100 metriä, joten en käynyt bussilla enkä lippua ostanut.
Se 9 euroa on kulukorvaus, eikä etänä tällaista ole olemassakaan. Siihen kuluisi resursseja liikaa, sen sijaan että ne "korvataan" sillä että saadaan ilmaista työvoimaa. Mentaalista satujumppailua aikuisille voi harrastaa vaikka opiskelemalla, ja hankkimalla siihen rahoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat työkokeilun ja kuntouttavan.
En sekoita kun tiedän että läheiselle kirppikselle otetaan kuntouttavaan työtoimintaan. Samaa tekee lähellä oleva yhdistys johon siis otetaan keittiöön ja toimistolle kuntouttavaan työtoimintaan ihmisiä. Kannattaa itse ottaa selvää. Ja olen palkkatuella yhdistyksen kahvilassa, jossa on myös ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ihmisiä ja uusia tulossa.
Jos te teette tuosta "normaalin", älkää tehkö siitä "uutta normaalia" tai muille normaalia. Normaali on työ josta saa palkan ja josta saa itsekin jotain.
Tuon jälkeen yritykset alkoivat vasta opetella etätöitä, ei kai kuntouttavassa olla etujoukoissa tällaisessa asiassa.