Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta etänä

Vierailija
27.09.2023 |

Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.

Kommentit (267)

Vierailija
101/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis ruveta itekin ruveta lässyttämään alentuvasti noille työkkärin tyypeille. "Vooi, onko tänään rankka päivä, kuulostat vähän kireältä? Se vaan on semmoista aikuisen elämässä että pitää niitä omia tunteita hallita. Se on kato vähän niin että asenteesta se on kiinni. Osasitkos sinä lukea ne työpaikat mitkä minä ilmoitin hakeneeni, niitähän oli kyllä neljä että voi olla raskasta tarkistaa ne kaikki. "

Vierailija
102/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin "hullu" että suostuu tuohon? Ellei todella halua sitä. Tehtäviä on muutenkin maailma täynnä ja virikkeitä, jos niitä etsii. Aivotoimintaa. Myös hakemuksia saa ihan muuten tai askartelut. No tapansa kullakin jos on niin tottunut työelämän rutiiniin että on pakko toistaa tuota yhtä mallia. Kai rutiinit saa muutenkin? Onko silloin jo aivopesty jos tarvii jonkun toisen aamusta iltapäivään ja taas sama.

Etkö tiennyt ettei tuohon suostuta vaan pakotetaan karenssin uhalla, siinä ei paljon vaihtoehtoja jää. Ja jos omaisuutta löytyy ja tulee karenssi niin ei saa edes tt tukea, siinäpä sitten ollaan. Tai jos puoliso tienaa ja siinäkin tapauksessa karenssi jos on niin et saa rahaa mistään

Meneppä vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin "hullu" että suostuu tuohon? Ellei todella halua sitä. Tehtäviä on muutenkin maailma täynnä ja virikkeitä, jos niitä etsii. Aivotoimintaa. Myös hakemuksia saa ihan muuten tai askartelut. No tapansa kullakin jos on niin tottunut työelämän rutiiniin että on pakko toistaa tuota yhtä mallia. Kai rutiinit saa muutenkin? Onko silloin jo aivopesty jos tarvii jonkun toisen aamusta iltapäivään ja taas sama.

Etkö tiennyt ettei tuohon suostuta vaan pakotetaan karenssin uhalla, siinä ei paljon vaihtoehtoja jää. Ja jos omaisuutta löytyy ja tulee karenssi niin ei saa edes tt tukea, siinäpä sitten ollaan. Tai jos puoliso tienaa ja siinäkin tapauksessa karenssi jos on niin et saa rahaa mistään

Silloin pitää olla suoraselkäinen ja ottaa se karenssi. Koska muuten muitakin pakotetaan loputtomasti ja ihmisistä tulee lampaita joita susi jahtaa. Ihmisillä on vielä mahdollista saada tt-tuki. Ja se pitäisi jatkossakin olla joku tuki. Yrittäjyyttä pitäisi helpottaa. Jos on puoliso, hän maksaa rahat kumppanille kuukausittain, koska on katsottu että elatukseen on varaa. Jos ei maksa eri asunnot.

Vierailija
104/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis ruveta itekin ruveta lässyttämään alentuvasti noille työkkärin tyypeille. "Vooi, onko tänään rankka päivä, kuulostat vähän kireältä? Se vaan on semmoista aikuisen elämässä että pitää niitä omia tunteita hallita. Se on kato vähän niin että asenteesta se on kiinni. Osasitkos sinä lukea ne työpaikat mitkä minä ilmoitin hakeneeni, niitähän oli kyllä neljä että voi olla raskasta tarkistaa ne kaikki. "

Tuskin kannattaa. Siellä toimitaan kuin kone. He sanovat mitä on käsketty, listasta.

Vierailija
105/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ap kertoa missä kaupungissa tämmöinen on mahdollista kuntouttavassa? Ja miten päädyit tuohon, siis ehdotitko itse kuntouttavaa vai työkkäri? Voisi mennä tuollaiseen, olen ollut puoli vuotta työtön ja voisi jotain tehdä välillä

Varmaan ainakin isot kaupungit. Miksi haluat että joku toinen kontrolloi sinua, tarkkailee ja kiristää otettaan tavallaan. Saat tehtyä itsekin vaikka ja mitä, ei kai siihen tarvita nimenomaan kunnan tai valtion tehtäviä. Kirjoja ja ideoita löytyy muualtakin. 

No siitä saa rahaa, parempi sekin kuin ei mitään

Vierailija
106/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminnan tilalle tulevanuusi työvelvoite työ on parempi ratkaisu.

Siinä työtön velvoitetaan tekemään ylesihyödyllistä työtä saadakseen työttömyysrahansa ja jää kokonaan tuo nöyrryyttävä 9e kulukorvaus pois.

Vierailija
107/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin pitää olla suoraselkäinen ja ottaa se karenssi. Koska muuten muitakin pakotetaan loputtomasti ja ihmisistä tulee lampaita joita susi jahtaa. Ihmisillä on vielä mahdollista saada tt-tuki. Ja se pitäisi jatkossakin olla joku tuki. Yrittäjyyttä pitäisi helpottaa. Jos on puoliso, hän maksaa rahat kumppanille kuukausittain, koska on katsottu että elatukseen on varaa. Jos ei maksa eri asunnot.

Ei ole kuule elämä noin yksinkertaista että puoliso elättää omalla pienellä palkalla. Jos karenssi tulisi niin pitäisi muuttaa erilleen, mistä rahat takuuseen ja koko yhteinen elämä uusiksi vain siksi ettei tee jotain missä pitää olla vain 4h viikossa vähintään. En ainakaan itse hankkisi karenssia vain tuon takia.

Vierailija
108/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin keväällä 2020 kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun sen paikan oikeat työntekijät joutuivat etätöihin, loppui minulta kuntouttava työtoiminta kokonaan. Perusteluna oli se, että kuntouttavaa työtoimintaa ei voi tehdä etänä.

Vierailija
109/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin keväällä 2020 kuntouttavassa työtoiminnassa. Kun sen paikan oikeat työntekijät joutuivat etätöihin, loppui minulta kuntouttava työtoiminta kokonaan. Perusteluna oli se, että kuntouttavaa työtoimintaa ei voi tehdä etänä.

Arvasin että ap huijaa, tuli paha mieli nyt:(

Vierailija
110/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin mm kierrätyskeskuksessa lajittelemassa. Okei, vain 9e/pvä, mutta meillä oli lupa ottaa kaikki likainen, rikkinäinen jne joka ei kelpaa myyntiin. Ihan hyvää lisäliksaa siitä tuli kun pesi, kunnosti ja laittoi itse kirpparille.

Muutaman kuukaudenko mä niitä säilöin ja kahden viikon kirpparipöydällä tuli yli 500e.

Jotain marimekkoa, vallilaa, muuta merkkituotteita ku tulee niin mainioo.

Menisin uudestaan.

Vierailija
111/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutsrider kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminnan tilalle tulevanuusi työvelvoite työ on parempi ratkaisu.

Siinä työtön velvoitetaan tekemään ylesihyödyllistä työtä saadakseen työttömyysrahansa ja jää kokonaan tuo nöyrryyttävä 9e kulukorvaus pois.

Tuo tuövelvoitetyö on hieno oivallus purralta,vaikka hän kopioikin sen idean saarikolta.

"Suomessa riittää metsiä ja puistoja siivottavaksi" on yksi edellisen hallituksen parhaimmista heitoista.

Vierailija
112/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin olisi ihan sama kaikki lässytykset. Joutuu sitä töissäkin pellehommia tekemään palkkansa eteen. Hyvällä tuurilla saa vielä jotain avustusta ja tuettuja lomia kelan piikkiin kun on oikein reppana eikä ole tajuavinaan mitään.

Vierailija
113/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse nuorempana kuntouttavassa työtoiminnassa, missä oltiin ihan paikan päällä ja taidettiin käydä tutustumassa ihan työpaikkoihin ja pohdittiin ohjaajan kanssa omia työmahdollisuuksia. Se oli tosi hyvin toteutettu kuntouttava työtoiminta, sain sieltä rohkaisua ja tukea, ja seuraavana keväänä sitten pääsinkin opiskelemaan. Myös sieltä saamani ystävä pääsi opiskelemaan, koettiin molemmat se tosi hyväksi. Kaikista kuntouttavinta siinä oli kuitenki se päivittäinen kasvokkainen vuorovaikutus toisten kanssa, ja että ihan oikeasti tuli sitä päivärytmiä. Se oli toki suunnattu nimenomaan nuorille, joilla oli ollut haasteita, joten se oli ihan oikeasti ihan mietitty kokonaisuus.

Kuntouttava työtoiminta etänä kuulostaa siltä, että ollaan kilpailutettu ihan huolella ja kuntouttavuus on unohtunut siihen matkalle...

tsemppiä aloittajalle. Vuosi tuollaisessa kuulostaa helvetiltä. 4tuntia aamusta alkaen älylaitteella ei tee kyllä varmaan kenellekään hyvää

Vierailija
114/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorita kurssi mahdollisimman hyvin tai niin hyvin kun jaksat.

Ohjaajien positiivisista lausunnoista on sulle paljon hyötyä.

Vierailija
115/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa etätyötoimintaa?

Trolleja on nykyään mahdotonta erottaa koska todellisuus alkaa olla varsinkin Suomen ns. "työvoimapalveluissa" niin absudia ettei edes sieniä syönyt mopoikäinen kehitä vastaavia innovaatioita ylilaudalla.

Vierailija
116/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja. Ja laitetaan sut puuhastelemaan jotain älyttömiä tehtäviä, sen sijaan, että tekisit jotain järkevää.

Normaalit työssäkäyvät ihmiset joutuvat usein heräämään aamulla aikaisin ja tekemään töissä myös epämieluisia tehtäviä. Se kuuluu aikuisuuteen, ja se olisi hyvä suomalaisen kermapersetyöttömänkin pikku hiljaa sisäistää.

Mutta eihän tämä pidä paikkaansa. Itse en pysty aamuisin töihin heräämään, enkä herää. Aloitan päivän siinä puolilta päivin. On lukuisia iltatöitä duunariammateissakin ja lisäksi monissa asiantuntijatehtävissä saa valita itse työaikansa. Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
117/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutsrider kirjoitti:

Kuntouttavaan ohjataan niitä jotka eivät kykene osallistumaan terveydentilansa takia normaaliin palkkatyöhön tai opiskeluun. Eihän siitä tule mitään kun työkyvyttömät psykoottiset, narkit, masentuneet yms. ovat jossain velvoitetyössä.

Vierailija
118/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopas tätä

Etäkuntouttava on kuntouttavaa työtoimintaa,joka ei vaadi fyysistä paikallaoloa, vaan toimii turvallisesti etänä internetin välityksellä.

Etäkuntouttavaa toimintaa tarjoaa etämediapaja, jossa tehdään etänä media-alan tehtäviä.

Etäkuntouttavaan hakeudutaan samoin kuin normaaliin kuntouttavaan, eli edellyttää voimassa olevaa aktivointisuunnitelmaa, jonka laatimisesta vastaa TE-toimisto ja kunta.

Osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone tai älylaite ja internetyhteys.

https://www.setlementtilouhela.fi/ohjaustoiminta/kuntouttava-tyotoimint…

Kokemukset etäkuntouttavasta työtoiminnasta myönteisiä: digiloikka, uusia asiakkaita ja ryhmäpaineen puuttuminen

https://kuntalehti.fi/uutiset/sote/kokemukset-etakuntouttavasta-tyotoim…

Kuntouttavaa työtoimintaa voi järjestää verkkovälitteisesti

https://www.intory.fi/ajankohtaista/uutiset/kuntouttavaa-tyotoimintaa-v…

Vain esimerkkinä, googlettamalla löytyy varmasti lisääkin.

Vierailija
119/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopas tätä

Etäkuntouttava on kuntouttavaa työtoimintaa,joka ei vaadi fyysistä paikallaoloa, vaan toimii turvallisesti etänä internetin välityksellä.

Etäkuntouttavaa toimintaa tarjoaa etämediapaja, jossa tehdään etänä media-alan tehtäviä.

Etäkuntouttavaan hakeudutaan samoin kuin normaaliin kuntouttavaan, eli edellyttää voimassa olevaa aktivointisuunnitelmaa, jonka laatimisesta vastaa TE-toimisto ja kunta.

Osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone tai älylaite ja internetyhteys.

https://www.setlementtilouhela.fi/ohjaustoiminta/kuntouttava-tyotoimint…

Kokemukset etäkuntouttavasta työtoiminnasta myönteisiä: digiloikka, uusia asiakkaita ja ryhmäpaineen puuttuminen

https://kuntalehti.fi/uutiset/sote/kokemukset-etakuntouttavasta-tyotoim…

Kuntouttavaa työtoimintaa voi järjestää verkkovälitteisesti

https://www.intory.fi/ajankohtaista/uutiset/kuntouttavaa-tyotoimintaa-v…

Vain esimerkkinä, googlettamalla löytyy varmasti lisääkin.

Kiitos

Vierailija
120/267 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nutsrider kirjoitti:

Kuntouttavaan ohjataan niitä jotka eivät kykene osallistumaan terveydentilansa takia normaaliin palkkatyöhön tai opiskeluun. Eihän siitä tule mitään kun työkyvyttömät psykoottiset, narkit, masentuneet yms. ovat jossain velvoitetyössä.

Itse olin kuntouttavassa koska jännitin ihmisiä niin paljon että ei edes työhaastatteluihin kyennyt. Ja oli hyötyä kun huomasin ettei ihmiset olekaan niin pelottavia. Eli monia eri syitä voi olla