Kuntouttava työtoiminta etänä
Onko täällä muita, jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa kotoa käsin? Eli ei mennä minnekään pajalle tmv., vaan netin kautta hoidetaan esim. päivän alotus ja lopetus, ja paikallaolon saa siitä kun tekee annetut tehtävät ja palauttaa ne ohjaajalle sen nelituntisen päätteeksi. Itse olen tällä hetkellä tällaisessa järjestelyssä, enkä suoraan sanoen tajua että mikä tämän itu on. Samat ihmiset nukkuvat pommiin jokaikinen aamu (enkä edes liioittele), tehtäviä ei selkeästi tarvitse tehdä vaikka koko ajan sanotaan, että sitä 9 euroa ei heru jos ei palauta vastauksia päivän päätteeksi, saamattomia taputellaan päähän ja meille puhutaan kuin lapselle. Itseäni nuoremmat ihmiset puhuvat alentuvaan sävyyn ja minun kuuluisi kuntoutua tämän myötä?? Itselläni on motivaatio täysin hukassa tän suhteen. Minä, joka teen kaiken tunnollisesti alusta loppuun, saan sen saman hikisen 9 euroa kuin tyyppi, joka nukkuu pommiin eikä tee yhtään mitään vaikka kuinka käsketään. Silti hän saa korvauksen, koska on paikalla kun päivää ollaan lopettelemassa (eli toisin sanoen jaksoi nousta sängystä / ottaa kännykän mukaansa sinne peiton alle). Sanotaan, että keskity vaan omaan tekemiseen, mutta epäreiluus tässä hommassa on vain niin... raivostuttavaa. Oman tilanteeni takia joudun olemaan tuossa järjestelyssä vielä ainakin vuoden, jotta saisin rahaa edes jostain (en kykene menemään töihin tällä hetkellä, enkä ole Kelan mukaan tarpeeksi sairas saikulle), ja mitä pidempään tuo kestää, sitä enemmän tunnen oloni vangiksi. Elämänilosta tietoakaan enää.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.
Miksi oletus on ,että pitkään työttömänä ollessaan ihminen tarvitsee opastusta arkielämän taitoihin? Ei työttömyys tarkoita, että elämänhallintataidot olisi hukassa. Nöyryttävää olisi tuollaiseen joutuminen. Voisiko verovaroja vaikka suunnata niin, että työttömille olisi kursseja, joissa opetettasiin oikeasti niitä taitoja,mitä työelämässä tarvitaan. Ennen oli paljon tietotekniikka kursseja yms. Nytkö työttömille opetetaan ruoanlaittoa ja lenkillä käymistä? Onko tarkoitus vain nöyryyttää jo ennenstään huonossa asemassa olevia ihmisiä? Ymmärrän tällaiset toiminnat, jos ihmisellä on oikeasti pahaa masennusta ja elämänhallintaongelmia, mutta eihän nämä ihmiset silloin edes kuuluisi työttömiin työnhakijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.
Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.
ap
Kuulostaa oikeasti kivalta, ja vielä rahaakin saa tuosta. En nyt ymmärrä miksi on negatiivista
Samaa minäkin mietin. Ja tuli tunne ap:n tekstistä, että ihan mahtavaa, että potkitaan tietytyyppisiä ihmisiä edes jonkunasteiseen aktiivisuuteen. Tunnistin kyllä sen, että olisi ehkä tarve olla vähän eritasoisille porukoille ryhmiä ja vaikkapa maksaa sitten 15 e päivä sellaisille, jotka saa itsensä ajoissa ylös sängystä ja vielä pystyy tekemään jotain. Sitten on erikseen tämä pakolla aktivoitavat vetelyssakki, jotka voisi sitten olla oma ryhmänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.
Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu
Tämä on vale. Tunnen esimerkiksi rakennusmestarin, ravintolapäällikön ja kokin joille kaikille on tyrkytetty kuntouttavaa työtoimintaa. Jokaisella vuosia ja taas vuosia työkokemusta takana, ei elämänhallintaongelmia, riippuvuuksia tms. Pelkkää ihmisten kyykyttämistä, alentamista ja hyväksikäyttöä koko kuntouttava.
Vierailija kirjoitti:
”Miksi on negatiivista”? Koska kaiken tuon alentuvuuden lisäksi lähes kaikki se mitä siellä tehdään on melko turhaa. Oletus tuntuu olevan, että työttömällä ei ole mitään muuta tekemistä kuin katsoa pari viikkoa Yle Areenasta jotain sarjaa joka ei itseä voisi vähempää kiinnostaa tai miettiä että ollaanko tässä onnellisia vai ei ja miksi ei. Mullakin on velvollisuuksia, mielenkiinnon kohteita, läheisiä, etäkursseja ym., joihin voisin käyttää tuon ajan joka nyt menee aivan täysin hukkaan. Jos tuossa hommassa saisi edes jotain kunnioitusta joltain niin mielipide olisi ihan eri, mutta kun ei.
Enkä kyllä usko, että muutkaan tykkäisivät, jos oletus koko ajan on se, että minä olen nuori ihminen, joka ei kykene pitämään huolta itsestään. Enkä ole sanonut, että olen joku merkittävät älynlahjat omaava henkilö, vaan että peruskunnioitus olisi ihan paikallaan.
Ja mitä tulee työaikojen kyttäämiseen, niin tässä kuntouttavassa jokaisella alkaa ja loppuu päivä täysin samaan aikaan.
ap
Tämä on hyvin ristiriitaista, koska toisaalta et saa laillisesti tehdä työttömänä mitään hyödyllistä eli opiskella, valmistella yritystoimintaa tai muuta itsesi elättämistä tms. Tästä jos jää kiinni tai vaikka kertoo tavoitteellisesta harrastuksesta te tstolle voi joutua jopa maksamaan takaisin tukia, siis tuloton ihminen. Ja tosiasiassahan tuota omaan työllistymiseen tähtäävää toimintaa voi ihminen tehdä ihan vuorokaudenajasta riippumatta, iltavirkuilla vireys on huonointa juuri aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan ei jouduta noin vaan, yleensä tätä ennen on palkkatuki tai työkokeilu. Eli miksi olet kuntouttavassa,siihen on syynsä. Jos et kyseistä toimintaa koe tarvitsevasi niin sen voi sanoa.
Noin olen toiminut omalla kohdallani, olen sanonut että ei ole elämänhallinnassa tai muussa ongelmia, asia oli sillä selvä eikä enää ole kuntouttavasta puhuttu
Tämä on vale. Tunnen esimerkiksi rakennusmestarin, ravintolapäällikön ja kokin joille kaikille on tyrkytetty kuntouttavaa työtoimintaa. Jokaisella vuosia ja taas vuosia työkokemusta takana, ei elämänhallintaongelmia, riippuvuuksia tms. Pelkkää ihmisten kyykyttämistä, alentamista ja hyväksikäyttöä koko kuntouttava.
Niin ja massiivista veronmaksajien rahojen haaskausta. Varsinkin jos ihminen ei tuonne itse halua.
Koronan aikaan kuntouttavaakin oli etänä mutta että vieläkin? Nauran katketakseni. Ja tälläiseen työnnetään varoja, ei voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietit liikaa ap muita ihmisiä. Olen ollut koko elämäni työpajoilla yms eikä kiinnosta yhtään kuka tekee ja mitä ja tuleeko paikalle. Miksi ihmeessä edes kiinnostaisi. Mukavampi puuhailla välillä jotain kun olla työttömänä ja päivät välillä samanlaisia
Ap kertoi, että tehtävänä voi olla esim. siivous, ulkoilu tai artikkelin lukeminen. Etkö tosiaan kykene tekemään noita asioita ilman, että joku viranomainen käskee?
Sen ymmärrän, jos haluat parisataa euroa lisää, mutta jos et itse keksi edes tuollaista puuhailua, niin olet huonommassa kunnossa kuin ap.
Niinpä. Näin työttömänä siivoan, teen ruokaa, ulkoilen ja luen artikkeleita ihan joka päivä, ihan vapaaehtoisesti. Toki usein luen juuri yöllä, iltavirkku kun olen.
Buaahhhh. Samalla homma jatkuu. Buaaahhh.
Itse olen nettilukiossa kuntouttavan työtoiminnan lisäksi. Kela ei laske nettilukiota "oikeaksi" opiskeluksi, minkä takia en saa opintotukea, eli on pakko olla työkkärin kyykytettävänä, jotta pysyn edes leivässä. Eli tällä hetkellä teen kuntouttavaa 4 tuntia päivä 5 päivänä viikossa ja opiskelen siihen päälle 10-12 tuntia päivässä joka päivä. Piippuunhan tässä itsensä vetää, mutta vaihtoehtoja on tasan nolla, aivan kuten ap sanoi, jos meinaa elämässä joskus eteenpäinkin päästä.
Siis ketä tuollaiset tehtävät kuntouttaa? Ihan naurettavaa pelleilyä, aikuiset tekee tehtäviä niinkun alakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nettilukiossa kuntouttavan työtoiminnan lisäksi. Kela ei laske nettilukiota "oikeaksi" opiskeluksi, minkä takia en saa opintotukea, eli on pakko olla työkkärin kyykytettävänä, jotta pysyn edes leivässä. Eli tällä hetkellä teen kuntouttavaa 4 tuntia päivä 5 päivänä viikossa ja opiskelen siihen päälle 10-12 tuntia päivässä joka päivä. Piippuunhan tässä itsensä vetää, mutta vaihtoehtoja on tasan nolla, aivan kuten ap sanoi, jos meinaa elämässä joskus eteenpäinkin päästä.
Millä perusteella laittoivat sinut kuntouttavaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis ketä tuollaiset tehtävät kuntouttaa? Ihan naurettavaa pelleilyä, aikuiset tekee tehtäviä niinkun alakoulussa.
Enemmän nuo kuntouttaakin sen kuntouttavan työntekijöitä. Vaikka täällä ne oli kaikki aika vittuuntunuta porukkaa ja jauhoivat toisistaan paskaa selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Kyselijöille tiedoksi, että olen kuntouttavassa just sen rahan takia. 9 euroa on vähän, mutta se on enemmän kuin ilman sitä ja tällä hetkellä se todella tuntuu budjetissa. Lisäksi koin todella suurta painostusta suostua siihen, kun en terveydentilani takia pysty juuri nyt tekemään paljoa muuta kuin istumaan paikallani ja jotain pitää tehdä jotta mitään rahaa saa. Sitä, että kohdellaan näin tai että kuntouttavassa tekemäni tehtävät olisivat näin vähäpätöisiä, ei ylläripylläri lukenut missään lippulappusessa, joka työkkärissä annettiin. Päinvastoin, sanottiin että saan mielekästä tekemistä ja tutustun uusiin ihmisiin. Myöskään sitä ei kerrottu, että säännöt on erilaiset eri ihmisille. Olen antanut itsestäni työkkärissä ahkeran ja tunnollisen kuvan (eli puhunut totta), joten minulta ei hyväksytä samaa käytöstä kuin niiltä, jotka tosiaan tarvitsevat tukea vuorokausirytmin ym. ylläpitämisessä. Ehkä ei tosiaan pitäisi kiinnittää huomiota toisiin, mutta kyllä itselläni pistää silmään, jos joka päivä sama ihminen sanoo, ettei tehnyt tehtäviä koska heräsi viisi minuuttia sitten.
Kyseessä on melko pieni paikkakunta, joten en sitä nimeä tässä, mutta Etelä-Suomesta puhutaan.
Ja kommenteissa on vissiin epäselvyyttä siitä, että mikä se 9 euroa on, niin kyseessä on "palkka" siitä "työstä" mitä kuntouttavassa tehdään. Matkakorvaus on erikseen.
ap
Muistan itsekin aikoinani nuorempana yhteensä kolmellakin työllistymiskurssilla (ei siis kuntouttava, mutta vastaava työkkärin kurssi) ollessani, että toiset saivat 4 tunnin läsnäololla saman rahan kuin minä, joka olin paikalla sen 6-7 tuntia. Joka tapauksessa siis olin sen maksimiajan. Tuntui kyllä epäreilulta. Syy oli siis ilmeisesti tuo, ettei peruselämänhallinnassani sinänsä ollut vikaa ja sitten taas selvästi päihdeongelmaiset tmv. pääsivät vähemmällä.
Sen kolmannen kurssin jälkeen sanoin etten enää osallistu niihin, kun niistä ei ole minulle mitään hyötyä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuon idea, että kaikista pitää kepillä tehdä aamuihmisiä? Siihen kannattaa jopa sijoittaa veronmaksajien rahoja. Ja laitetaan sut puuhastelemaan jotain älyttömiä tehtäviä, sen sijaan, että tekisit jotain järkevää.
Normaalit työssäkäyvät ihmiset joutuvat usein heräämään aamulla aikaisin ja tekemään töissä myös epämieluisia tehtäviä. Se kuuluu aikuisuuteen, ja se olisi hyvä suomalaisen kermapersetyöttömänkin pikku hiljaa sisäistää.
Aamuvuorot eivät sovi kaikille. Sille asialle et voi mitään vaikka kuinka itkupotkuraivoaisit. Otahan taas kulaus kiljua. Sitä kehosi tarvitsee.
Vierailija wrote:
TE-toimiston kautta minä tuonne päädyin, en tiedä missä kaikkialla sitä järjestetään.
Käytännössä siellä annetaan tehtäviä kunkin päivän teeman mukaan (esim. hyvinvointi, työelämä, opiskelu, ilmastonmuutos, mitä näitä nyt on) ja esim. katsotaan joku video netistä ja/tai luetaan artikkeli ja vastataan ohjaajan antamiin kysymyksiin niitä koskien. Ruoan jälkeen voi olla jotain liikuntaa tai kämpän siivousta tms., joten eihän ne aamulla nukkuneet joudu edes miettimään mitään kysymyksiin vastaamista, mikä nyt imo on se "vaativin" osuus koko kuntouttavassa.
ap
Kuulostaa kerrassaan mahtavalta 😊 voisin paiskia noita hommia eläkepäiviin saakka vaikka kerran viikossa. Mitenköhän pääsisi mukaan? Missä päin Suomea asut?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo jonkin aikaa työtön, eikä mitään työtä ole näkyvissä. Tuollainen kuntouttava voisi olla oikeasti hauska =). Muutenkin siivoan ja laitan ruokaa joka päivä ja kuntouttavassa siitä maksetaan vielä päiväraha. Jee!! Kai siihen kuuluu muutakin arjessa selviämistä? Rohkaistaan ja opetetaan ihmisiä käymään lenkillä, kaupassa yms arkielämän taitoja. Ihan älyttömän hienoa. Käyn muutenkin joka päivä koiran kanssa kaksi kertaa tunnin lenkillä, käyn kaupassa, kirjastossa, sienessä, marjassa ja teen tilastoja taloudesta, budjetoin ym. mulle kelpaisi jos tästä saisi vielä sen päivärahan.
Miksi oletus on ,että pitkään työttömänä ollessaan ihminen tarvitsee opastusta arkielämän taitoihin? Ei työttömyys tarkoita, että elämänhallintataidot olisi hukassa. Nöyryttävää olisi tuollaiseen joutuminen. Voisiko verovaroja vaikka suunnata niin, että työ
Eihän noissa mitään järkeä olekaan, mutta pääasia että työkkärille moinen humpuuki kelpaa ja jättävät sitten rauhaan.
Vierailija wrote:
Tää vastaus on vähän kaikille. Miksi täällä sivuutetaan se puoli, että minä olen ollut tyytyväinen kuntouttavassa, koska muuten minä en saa rahaa. Eli työmarkkinatuki lähtisi, jos kieltäytyisin, joten miksi kieltäytyisin. Sitten olen laittanut päivät minimiin ja tunnit myös eli yksi kerta viikossa ja neljä tuntia kerrallaan. Olen oikein tyytyväinen, että minun annetaan olla kuntouttavassa eikä pakoteta opiskelemaan tai menemään töihin useammaksi tunniksi.
Ymmärrän, että tilanteet on ihmisillä erilaisia, mutta itse olen tyytyväinen, että on tuollainen systeemi, jossa ihmiseltä ei liikoja vaadita ja osallistuminen takaa säilymisen yhteiskunnan tuilla. Kiitos siitä.
Niin ja sanon senkin, että tuollainen etämahdollisuus olisi itselleni loistava. Asun tosi pienessä kunnassa ja täällä on vain yksi paikka, jossa kuntouttavia pidetään. Kelpaisi, että voisi tehdä etänä. Oikeastaan epäreilua, jos jokaisella ei ole samaa mahdollisuutta - tekniikka kuitenkin sallisi sen. Mutta tyytyväinen olen silti. Ekaa kertaa nyt kuulin kuntouttavasta työtoiminnasta etänä.
Itse aloitan , Ja minun elämäntilanteeseen tällä hetkellä oikea ratkaisu. Mies toipilaana, tehtiin tekonivelleikkaus. Hän ei voi ajaa autoa ja minulla ei ajokrttia, voin hoitaa häntä kotona joka päivä.
Syyskuun aprillipila?
Vai mikä juttu