Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi 60-vuotias kysyi, että kuritetaanko meillä lasta! Onko tuo vielä sitä sukupolvea, joiden mielestä se olisi edes mahdollista?

Vierailija
27.09.2023 |

Meillä on siis sellainen normaali hyväkäytöksinen 10-vuotias kiltti vähän ujo tyttö. Oli ihan outo tilanne, kun sellainen 60-vuotias nainen kysyi yhdessä tilanteessa minulta ilmeisen tosissaan, että kun teillä on niin hyvin kasvatettu tyttö, niin käytättekö te ruumiillista kurittamista? Olin ihan puulla päähän lyöty, että siis mitä.... ja hän tarkensi, että niin että remmillähän ennenkin tytöt kasvatettiin kilteiksi. Sanoin vaan, että ei tietenkään ja häivyin muualle... Mutta jäi ihmetyttämään pointti, että oliko tuo jotain kuittailua siitä, että ei saisi olla noin kiltti lapsi, vai oikeastiko se luuli, että meillä kuritetaan, vai mitä? Tämä nyt vaivannut pari päivää.

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin äskettäin kuin 10 vuotta sitten jopa ammattikasvattajat kurittivat lapsia. Ei toki piiskalla, mutta esimerkiksi jäähylle laittamalla.

Vierailija
22/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvun lopulla ja vanhemmat on nyt vähän yli 50. Muistan saaneeni tuoni ikäisenä joskus kuritusta vyöllä, vaikka kiltti olinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvun lopulla ja vanhemmat on nyt vähän yli 50. Muistan saaneeni tuoni ikäisenä joskus kuritusta vyöllä, vaikka kiltti olinkin.

Ei varmaan ollut kovin yleistä enää tuolloin, joskaan ei täysin harvinaistakaan.

Vierailija
24/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ymmärsin ap:n ajatuksen, että voiko 60 vuotias olla niin kivikaudelta, että se ihan tosissaan ajattelee, että nykypäivänä joku kurittaisi lapsiaan. PItää olla aika tynnyrissä elänyt, jos ei ole huomannut, että ei lapsille nykyään pidetä kuria.

Vierailija
25/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, mikä on se asiayhteys, kun tää mummeli on ottanut asian puheeksi. Ei kai se mikään kadulla vastaan tullut randommummo kuitenkaan ollut.

Vierailija
26/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 70-luvun lopulla ja olen siis lapsuuteni elänyt 80-luvulla ja 90-luvulle tullessa olin teini-ikäinen.

Olen nyt 45-vuotias.

Kyllä, ainakin vielä 80-luvulla lasten fyysinen kurittaminen oli täysin normaalia toimintaa kaikissa tuntemissani perheissä. Ihan fyysisesti lyötiin pepulle joko kädellä tai vyöllä, jos oli tehnyt jotain "pahaa". Myös luunapit ja tukistukset.

Tätä ei pidetty mitenkään vääränä missään perheessä, eikä sitä salailtu.

Itsekki muistan ku mua lyötiin rangaistuksena pepulle täysillä ja monta kertaa putkeen, että oikeasti sattui (paljaalle pe pulle litsareita kädellä, että punaiset jäljet jäi), kun olin kaupasta pölliny tikkarin. Olin jotain 5 v.

Muistan, kun tuli tämä laki, että ei saa kurittaa, niin kaikki aikuiset naureskelivat, että höpö höpö.

Vierailija
27/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä ikäisenä vanhempasi saivat sinut???

Vähän yli 50-vuotiaat tällä hetkellä ovat siis syntyneet noin 1970-1971 eli he ovat olleet jotain 18 tai 19 vuotiaita kasarin lopussa.

Minäkin olen syntynyt 70-luvun lopussa, mutta mun vanhemmat ovat syntyneet 40-luvun loppupuolella ja he olivat vähän päälle kolmekymppisiä, kun saivat minut.

Vierailija
28/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ollut kovin yleistä enää tuolloin, joskaan ei täysin harvinaistakaan.

Eri ikäluokille väkivaltakokemuksista tehty valtakunnallinen kyselytutkimus, joka on tehty heidän ollessaan peruskoulun ysiluokkalaisia vuosina 1988, 2008, 2013 ja 2022, kertoo jotain.

Sen mukaan nykyisistä viisikymppisistä on saanut, siis ainakin kerran elämässään, piiskaa 36 % ja tukistamista 67 %. Nykyisillä kolmekymppisillä samat luvut 11 % ja 35 %. Nykyisistä teineillä samat luvut 5 % ja 14 %. Nollaa onneksi lähestytään, mutta hitaasti nitkuttaen.

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-7158-5

Vierailija
29/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 50-vuotiaat tällä hetkellä ovat siis syntyneet noin 1970-1971 eli he ovat olleet jotain 18 tai 19 vuotiaita kasarin lopussa.

Minäkin olen syntynyt 70-luvun lopussa, mutta mun vanhemmat ovat syntyneet 40-luvun loppupuolella ja he olivat vähän päälle kolmekymppisiä, kun saivat minut.

Nykypäivän ikiteineille ilmeisen vaikea käsittää, että lapsia voisi saada parikymppisenä! :) Eikös tuosta helposti laske, että sen verran on tuon kirjoittajan vanhemmat olleet hänet saadessaan. Joskus tuo oli ihan normaali lapsensaanti-ikä!

Vierailija
30/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikäluokka on just sitä joista osa on kurittanut omiaan ja osa katkaissut väkivallan kierteen. Omat vanhempani ovat tuon ikäisiä.

Vierailija
31/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään äidit saa piiskaa.

Vierailija
32/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60v:n lapsuudessa on ollut laillista kurittaa ja jos hän on nuorena saanut omia lapsia, on myös heitä ollut laillista kurittaa. Eli kyllä, todennäköisesti se on hänen mielestään mahdollista.

No jos 60-vuotias on saanut lapset teininä niin siinä tapauksessa kyllä.

Vierailija
33/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurittamisen ei onneksi tarvitse tarkoittaa fyysistä kurittamista. Kuria voi pitää muutenkin.

Fyysistä pahoinpitelyä ei tule hyväksyä.

Vierailija
34/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä N33 ja veljeni M30 olemme saaneet kuritusta nyt kuusikymppisiltä vanhemmiltamme monestikin. Kaikkein vakavimmista hölmöilyistä sai itse mennä pihalle etsimään koivunoksan suoraan puusta, sitten pylly paljaaksi ja punaisille viiruille, niin että istumaan pystyi sinä iltana korkeintaan tyynylle.

Ei toki ollut mitään jatkuvaa, ja loppui kokonaan siinä noin 10 ikävuoden jälkeen. Vanhemmat olivat ihan rakastavat ja välittävät vanhemmat, mutta olivat itse saaneet lapsuudessaan samanlaisen kasvatuksen, ja eläneet koko ikänsä maaseudulla vähän umpiossa hahmottamatta maailman muuttumisen vauhtia. Itsekin kuulin vasta yläasteella, että tällainen oli Suomessa tullut kielletyksi jo ennen kuin olimme syntyneetkään.

Vanhemmat kyllä ovat sittemmin ymmärtäneet, että ajat ovat muuttuneet, eikä heille tulisi mieleenkään heitellä vieraista lapsista mitään tällaisia kyseisen kaltaisia kommentteja.

Vierailija
35/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä palstalta olen lukenut valitettavan usein miten lapsia on kuritettu, piiskattu ym. vielä 80- ja 90- luvuilla. Lapseni ovat syntyneet -81 ja -92 eikä koskaan tullut mieleenkään "turvautua" tuohon kasvatukseen. En varmastikaan ole ollut mikään malliäiti mutta olen hämmästynyt miten yleistä ruumiillinen kuritus on ollut! Itse olen 71v ja maalla kasvanut. Risulla meillä peloteltiin mutten muista, että olisin siitä saanut. Sanallinen kuri oli paljon tiukempaa kuin se mihin itse koskaan koin tarvetta omien lasteni kanssa.

Vierailija
36/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittellä oli juurikin päinvastoin niin, että olen 90 luvun alusta mutta isä oli silloin jo yli 60 (äiti tietysti nuorempi). Mutta kova kuri tuli isän puolelta ja nahkaremmiä kyllä käytettiin. Ristiriitaista tämä vähän on sillä olin muuten "isin tyttö" ja varmaan muut sai sellaisen vaikutelman, että olin piloille hemmoteltu. Mutta jos oli joku aihe, mistä haluttiin rangaista (ei mitään vakavia asioita koskaan, koska minäkin olin  perus rauhallinen käytökseltäni ja kiltti) sitten isä haki vyön ja ei se ollut mikään pieni muodollinen juttu, vaan sattui ihan hirveästi. Muistaakseni olen vielä 12-vuotiaana kokenut tällaista "kasvatusta" eli isä oli silloin jo yli 70. 

Vierailija
37/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä -79 sisarukset -82 ja -86, ja kyllä saatiin kaikki kuritusta ala-asteikäisinä, vaikka oli tosi nuoret vanhemmat, -57 ja -58 syntyneet. Keittiön seinällä oli naulassa nahkavyö, ja sen sai itse hakea. Sitten housut pois, ja sitten "oksat pois".

Ja käskettiin vyöstä saamisen jälkeen omaan huoneeseen miettimään tehtyjä tyhmyyksiä, ja jätettiin sinne yksin itkemään. Fyysisen rankaisun huonot puolet yhdistyneenä jäähyn huonoihin puoliin.

Tosin itse se vyön saaminen oli harvinaista, yleisempää oli sen olemassaolosta muistuttaminen. Koska se riitti usein sellaisenaan muuttamaan ei-toivotun käytöksen välittömästi, kuin jostain katkaisijasta kääntämällä.

Tukistaminen oli vielä paljonkin yleisempää meillä. Itse asiassa niin yleistä, että sen koettiin olevan pikemminkin vaan vanhempien antamien käskyjen tehostamiskeino eikä mikään rangaistus.

Vierailija
38/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittellä oli juurikin päinvastoin niin, että olen 90 luvun alusta mutta isä oli silloin jo yli 60 (äiti tietysti nuorempi). Mutta kova kuri tuli isän puolelta ja nahkaremmiä kyllä käytettiin. Ristiriitaista tämä vähän on sillä olin muuten "isin tyttö" ja varmaan muut sai sellaisen vaikutelman, että olin piloille hemmoteltu. Mutta jos oli joku aihe, mistä haluttiin rangaista (ei mitään vakavia asioita koskaan, koska minäkin olin  perus rauhallinen käytökseltäni ja kiltti) sitten isä haki vyön ja ei se ollut mikään pieni muodollinen juttu, vaan sattui ihan hirveästi. Muistaakseni olen vielä 12-vuotiaana kokenut tällaista "kasvatusta" eli isä oli silloin jo yli 70. 

Ihmettelen, miksi äitisi katsoi vaan vierestä eikä puuttunut tähän.

Vierailija
39/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Nyt oli kyllä todella huono.

Vierailija
40/227 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon ikäinen on voinut kotoa saada ruumiillista kuritusta hyvinkin. Itse lähestyn 50 vuoden ikää, ja kyllä mun lapsuudessa oli tavallista saada vaikka luunappeja, tukistuksia tai ihan selkäsaunoja. Mun vanhemmat eivät näitä harrastaneet, mutta muissa perheissä kyllä.

Olen kolmekymppinen, lapsuus oli 90-luvulla ja oli silloinkin tavallista saada luunappeja, tukistuksia ja piiskaa. Kiellettyähän se oli silloinkin, mutta en tiedä ketään, ketä ei olisi jollain tapaa kuritettu. Se oli ihan normaalia kasvattamista silloin.

Isäni (syntynyt 50-luvulla ja saanut itse ihan kunnolla selkäänsä) on edelleen sitä mieltä, että kun omat lapseni käyttäytyvät tuhmasti, pitäisi saada kurittaa ("vähän tukistaa") ja on äitinikin samaa maininnut, mutta kunnioittaa päätöstäni olla kurittamatta. En ole itsekään mitenkään traumatisoitunut, olen hyvissä väleissä vanhempien kanssa, mutta vähän korpeaa kun äitini yrittää nykyään keskustellessa vähätellä ettei sitä ja tuota ja tätä tapahtunut, kun olen ottanut puheeksi tuon kurittamisen ja todennut, että tasan tarkkaan tapahtui, että lapset muistaa kyllä kaikki väärinkäytökset vielä aikuisinakin.

Tuohon lasten kurittamiseen sain hyvän esimerkin kun keskustelin tästä asiasta lasten kanssa työskentelevän ihmisen kanssa, että ei esimies töissäkään tule tukistamaan alaistaan päästä, niin mikä oikeus vanhemmalla on tehdä niin lapselleen? Suhtautuisitteko hyvin, jos pomo pyytäisi hakemaan risun ja riisumaan housut kinttuun ja sitten hivellään ei-niin hellästi persuksille.

Tätä voi käyttää argumenttina näille, jotka elää vielä menneisyydessä kurituksen suhteen.