Tämän takia minä lopetin Stockmannilla käymisen, varmaan on muitakin joita tämä ärsyttää.
Käytän joukkoliikennettä ja olen töissä keskustassa.
Lopetin Stokkalla käymisen kun osastot alkoivat mennä merkin mukaan. Ihan hitoksen vaikeaa löytää lapselle talvitakkia, siistiä hametta itselle, pussilakanoita kotiin etc kun pitää joka merkkipiste käydä erikseen katsomassa olisko täällä vai täällä vai täällä vai sittenkin tuolla vai tuolla ja oliko vielä jossain joku merkki josta saattais löytyä.
Tykkään kaupassa siitä, että eri asiat ovat kaikki samassa lokerossa jossa voin nopeasti katsoa että jaahas valitsen tämän.
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Hullut päivät oli parhaimmillaan niin suosittu et myymälä oli aivan täynnä asiakkaita. Ihmismeri velloi ja sen mukana oli pakko edetä, muuten ei päässy liikkumaan.
Tre:lla Nuorten Kotkien puhallinorkesterin seniorijaosto soitti suureen ääneen torvisoittokuntamusiikkia liukuportaiden välissä. Tuli aina mieleen, et meno oli kuin Titanicin haaksirikossa: väki tungeksii ja soittokunta soittaa kuin viimeistä päivää. "Sua kohti herrani, sua kohti ain...."
Jonkinsortin joukkohysteria ja kaaos donitsinhajuineen.Viime vuosina myymälässä harhailee hullareilla muutama ihminen ja donitsit myydään ulkona. Kutistunu ja kuihtunu juttu.
Hullut päiväthän oli pitkään hyvä konsepti, se oli omanlaisensa tapahtuma ja osa teki alehaukkailuja lehden kanssa etukäteen. Herkun lähteminen oli iso isku, jäivät haamumunkit pois. Toinen oli Finnairin lentojen lähtö, niitä moni aina pongaili.
Vierailija kirjoitti:
Näissä viesteissä toistuu melkein kaikissa sama teema ja moni mainitsee myös ajankohdan jolloin muutos alkoi tapahtua. Pistää miettimään että olisiko tavaratalon johdon pitänyt tehdä asiakkailleen kysely siitä, mitä säilyttää ja mihin suuntaan kehittää. Tosin Venäjän retket taisivat ainakin niellä aikalailla rahaa, eli oliko se maailmanvalloitus sittenkin se joka vei Stockalta jalat alta?
Juuri tuo! Alkoivat pokkuroimaan ja hyysäämään Venäjälle päin.
Sitten kun venäläisetkin tuli Helsinkiin ja tympeesti juoksuttivat monta myyjää kun sovittelivat kaikkea, eivätkä lopulta ostaneet mitään vaan jättivät kaikki sovittamansa vaatteet, laukut ja kengät levälleen lattialle, niin suomalaisia alkoi vvvtuttaan sen verran raskaasti huomiota jättäminen vaikka olisivat ollete ostamassa jotain, että äänestivät jaloillaan ja matkustivat Tukholmaan, Berliiniin tai Pariisiin ostoksille kun laiva ja lentolippuja sai halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Stockan myyjät noteeraavat eli tervehtivät, tarjoutuvat tai joskus jopa suostuvat palvelemaan vain Kardashianien näköisiä asiakkaita. En ole mikään puliakka eli esimerkiksi pukeudun puhtaisiin ja asiallisiin vaatteisiin, mutta koska en kulje arkena täydessä meikissä, tekoripsissä, huulitäytteissä ja päästä varpaisiin Pradassa, en ole noteerauksen arvoinen. Voi miettiä, kuinka iso osa potentiaalisista (ja aivan samalla tavoin maksavista) asiakkaista kaikkoaa tällaisen valikoivan palvelun takia.
Vähän ohis; Turun Stokkan kosmetiikka-osastolla sai täyteen eläkeikään saakka patsastella legendaarinen hiuspanta-rouva, jolla olikin erehtymätön näkemys tarpeeksi varakkaista asiakkaista, sekä tunsi ja tiesi Turun seurapiirit. Eli ne, joille tuli palvelua, jaettiin kourakaupalla tuotenäytteitä ( itse nähty tämä usein) ja joiden kanssa juoruttiin keskellä kauppaa semmoinen puolituntinen per Henkilö. Iha sama, millainen jono olis ollut kassalla, tai muualla
Meninpä sitten ei-laitettuna tiedustelemaan Kääkältä jostain Lancomen voiteesta. Rouva katsoi minua päästä varpaisiin ja loihe sanomaan, että päivittäiskosmetiikka on alakerrassa. Ja piste!
Nauratti, vaikka olinkin vähän järkyttynyt. Toki tämän kääkän tiesin ja olin kuullut muidenkin kokemuksia. Mutta kyllä se vähän päräytti.
Mainittakoon, että huolimatta sillä kerralla homssuisesta ulkonäöstäsi, ostan yleensä hyvänlaatuista kosmetiikkaa kerralla usean sadan edestä. En niinkään käytä niveaa, erisania ja mitä näitä onkaan.
En minäkään enää käy siellä. Liikaa venäläisiä. Vain merkki*kioskeja* täynnä.
Helsinkiläisiä vain marginaalinen osa ja nämäkin eläkeläisiä suurin osa. Kaupunkilaisilla ei ole varaa enää käydä siellä. Ylimielinen paikka. Tosin fiksuimmat ovat boikotoineen jo muutamia vuosia Stocmannille menoa. Kaikki myyjät (kuten Sokos) ovat venäläisiä.
Ihan muista verkkokaupoista saa murto-osalla siitä hinnasta kaiken vaatteista lähtien, kuin jostain Stockalta. Siellä varmaankin käyvät sitten ne, jotka ihan muuten vaan haluavat maksaa ylimääräistä. Järkevää.
On sitä paskempiakin kauppoja nähty kuin Stockmann.
"Näitä ei voi maksaa tähän kassalle"
Kun saisikin kävellä pitkin tavarataloa, noukkia tarpeelliset jutut kyytiin ja poistua minkä tahansa kassan kautta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Stockalla töissä olevat harvoin ostavat yhtään mitään Stockalta.
Ei ole myöskään mitään jörkeä laajentaa tavarataloa jos ei ole ostovoimaakaan.
Tämä on muuten totta! Itse siellä yli vuoden töissä olleena, en ostanut henksualesta huolimatta kuin yhdet sukkahousut koko työsuhteeni aikana. Montaakaan kollegaakaan en ikinä nähnyt ostoksilla. Lähinnä pikkupomot shoppailivat työvaatetta, kun heillä oli kai jokin vaate-etu.
Tietenkään se ei ole Stockmannin vika että siellä kävi venäläisiä. Valitettavasti heidän käytöksensä vaikutti ylimieliseltä ja myyjien mielistely tuntui vähän yliammutulta. Se on todellakin jäänyt mieleen. Ennen oli kiva mennä ostamaan farkkuja, olikohan se osasto housubaarin nimellä. Joka tapauksessa kaikki farkkumerkit samassa paikassa ja asiantunteva myyjä. Ostin melko usein. Nyt farkutkin ovat mikä missäkin enkä enää hortoile niiden perässä.
Minä inhoan ostaa vaatteita netistä. Materiaalista ja sen laadusta on vaikea saada käsitystä, kun sitä ei voi tunnustella, värisävy voi luonnossa olla aivan toinen kuin kuvassa ja istuvuus selviää vain sovittamalla. Kenkiä on aivan mahdotonta ostaa sovittamatta. Pakettien haku, pakkaus ja palautus on ärsyttävää.
Jos Stockmann tavaratalona ajetaan alas, niin toivoisin tilalle NK:n tyyppistä kauppiastavarataloa.
Redin ja Triplan rakentaminen oli iso virhe, josta keskusta maksaa etätyön lisäännyttyä. On häpeä, jos Helsingissä ei ole tavarataloa keskustassa. Helsingistä puuttuu jo ns. High Street.
Helsinki on kohta kuin joku kehitysmaan pääkaupunki. Tukholmastakin löytyy jo Gucci, Chanel, Prada, jne, vaikka keskipalkka ei siellä ole paljoa suurempi (SEK 38.300). Kertooko tämä suomalaisten köyhyydestä vai rumat ne vaatteilla koreilee -mentaliteetista?
Nekin verorahat valuvat ulkomaille, jos täytyy matkustaa, jotta saa itse ostaa kaupasta vaatteita.
Stockalla on hyvä käydä sovittamassa vaatteita ja sitten tilata ne muualta netistä.
Itse lopetin stockalla käymisen, kun kerran menin perusvaatteissa, en saanut minkään näköistä palvelua eikä kassalla edes tervehditty. Jos olen mennyt jotain vähän parempaa päällä, niin on huomattu.
Joskus nuorempana halusin katsella koruja, myyjä oli todella nyrpeänä että työllistin häntä, koska ei uskonut että mitään ostaisin. Kyllä muuttui ääni kellossa, kun päätinkin ostaa useamman satasen korvakorut.
Todella paha, ehkä ratkaiseva moka stokkalle herkun myymisen lisäksi oli parkkiedusta luopuminen. Nykyisin ei ole enää varaa pysäköidä stokkalla taikka muuallakaan keskustassa. Ilmaisen parkin takia ajan sitten ihan minne muualle tahansa. Ja turha nyt tulla venkoilemaan, että pääseehän sinne polkupyörällä. Ei pääse, jos aikoo ostaa jotain jonka vie mukanaan kotiin. Eikä oikein muuta syytä ole mennä stokkalle, tai muuallekaan keskustassa.
Minä lopetin siksi kun sinne on pesiytynyt rahvastakin. Ja herkkuosaston valkoimista puuttuvat usein esim. tryffelit ja viinissä marinoidut vasikan sisäfileet. Leikkeleosastollakin oli lauantaimakkaraa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edellinen ketju aiheesta poistettiin? Liian arka aihe?! Oli miten oli. Vanha hyvän ajan palveluhenkinen stocka uudistettiin kuoliaaksi. Kanta-asiakaslehti lopetettiin, herkku lopetettiin ja ulkoistettiin s-ryhmälle, kodin viihde ja kodinkoneet menivät myös jollekin ketjulle. Hinnat ovat kaukana kilpailukykyisistä. Saavutettavuus myös huono. Mitä syytä on käydä stockalla?
Ei nykyään oikein taida sellaista syytä oikein ollakaan. Tavaratalo alkaa olla kuollut liiketoimintamalli, supermarketit, ostoskeskukset ja nettikauppa ovat syrjäyttäneet sen.
Kuitenkin perinteikkäät vanhat tavaratalot tuntuvat pysyvän ihan hyvin pystyssä ainakin Ruotsissa, Britanniassa ja Ranskassa.
Ainakin Briteissä tavaratalot ovat pitäneet kiinni perinteistänsä. Libertyllä printit, Fortum & Masonilla oman merkin brittiläiset elintarvikkeet, Harrodsilla luksus, Selfridges on vähän nuorekkaampi jne.
Mutta mikä on se Stockan juttu? Onko sitä koskaan ollutkaan? Akateeminen ja Herkku ovat jo näivettyneet.
Akateeminen ja Herkku oli niitä Stockan juttuja, mutta myivät ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Stockalla on hyvä käydä sovittamassa vaatteita ja sitten tilata ne muualta netistä.
Itse lopetin stockalla käymisen, kun kerran menin perusvaatteissa, en saanut minkään näköistä palvelua eikä kassalla edes tervehditty. Jos olen mennyt jotain vähän parempaa päällä, niin on huomattu.
Joskus nuorempana halusin katsella koruja, myyjä oli todella nyrpeänä että työllistin häntä, koska ei uskonut että mitään ostaisin. Kyllä muuttui ääni kellossa, kun päätinkin ostaa useamman satasen korvakorut.
Toi on ollut aina Stockmannilla ongelma, jos et näytä vaatteiden perusteella rikkaalta niin olet joku köyhä varas.
Stockalla on parasta se rakennus.
Stockmannilla oli ennen glamouria, se oli fiinimpi ostospaikka. Vaikka sieltä osti jotain pientä ja halpaa se oli jotenkin hienoa kun oli Stokkalta ostettu. Tuo maine on jo mennyttä ja ei se ole sen kummempi kuin citymarket nykyään. Eihän se enään aikoihin ole ollut mitenkään hieno luksuskauppa, mutta se maine pysyi pitkään elossa, ne ihmiset kun muistavat ne loistonpäivät ja hissitytöt alkavat olla vähissä ja nuorille se ei ole mikään erityinen kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan ostaa vaatteita netistä. Materiaalista ja sen laadusta on vaikea saada käsitystä, kun sitä ei voi tunnustella, värisävy voi luonnossa olla aivan toinen kuin kuvassa ja istuvuus selviää vain sovittamalla. Kenkiä on aivan mahdotonta ostaa sovittamatta. Pakettien haku, pakkaus ja palautus on ärsyttävää.
Jos Stockmann tavaratalona ajetaan alas, niin toivoisin tilalle NK:n tyyppistä kauppiastavarataloa.
Redin ja Triplan rakentaminen oli iso virhe, josta keskusta maksaa etätyön lisäännyttyä. On häpeä, jos Helsingissä ei ole tavarataloa keskustassa. Helsingistä puuttuu jo ns. High Street.
Helsinki on kohta kuin joku kehitysmaan pääkaupunki. Tukholmastakin löytyy jo Gucci, Chanel, Prada, jne, vaikka keskipalkka ei siellä ole paljoa suurempi (SEK 38.300). Kertooko tämä suomalaisten köyhyydestä vai rumat ne vaatteilla koreilee -mentaliteetista?
Nekin verorahat valuvat ulkomaille, jos täytyy matkustaa, jotta saa itse ostaa kaupasta vaatteita.
Helsingin ns high street on Espalla.
Jan Vapaavuori harmissaan Stockan tilanteesta. Pitää asiaa Helsingin imagokysymyksenäkin. Ei ajattele, että tavaratalojen aika olisi ohitse.
Voisikohan se Heini Wathen perheineen alkaa pyörittämään Stockaa. Kokemusta Harroldsista.
Totuus:
Kukaan ei enää ostele merkki- eikä luksustuotteita lapsilleen eikä itselleen ku RIKOLLISET ROADMANI-KATUJENGILÄISET ja muut PENTUJENGILÄISET pöllii ne kantasuomalaisten päältä ja nöyryyttää kuvaamalla uhrit, eikä poliitikot eikä viranomaiset tee mitään!!!!! Vaikka rahaa olisi.