Tämän takia minä lopetin Stockmannilla käymisen, varmaan on muitakin joita tämä ärsyttää.
Käytän joukkoliikennettä ja olen töissä keskustassa.
Lopetin Stokkalla käymisen kun osastot alkoivat mennä merkin mukaan. Ihan hitoksen vaikeaa löytää lapselle talvitakkia, siistiä hametta itselle, pussilakanoita kotiin etc kun pitää joka merkkipiste käydä erikseen katsomassa olisko täällä vai täällä vai täällä vai sittenkin tuolla vai tuolla ja oliko vielä jossain joku merkki josta saattais löytyä.
Tykkään kaupassa siitä, että eri asiat ovat kaikki samassa lokerossa jossa voin nopeasti katsoa että jaahas valitsen tämän.
Kommentit (273)
Olen kirjoittanut tämä toiseenkin Stockka-ketjuun: Jumbon Stockan myyjä ei tiennyt mikä on villakangas. Etsin villakankaasta tehtyjä housuja, mutta myyjä käsitti, että villahousuja. Selitin tarkoittavani laadukkaita, ohuesta villakankaasta tehtyjä suoria housuja kuten jakkupuvuissa. Ei ollut kuullutkaan.
Käytiin kaikki suorat housut läpi ja siellä oli lähes 300 euron polyesterihousuja, muttei ainoitakaan villakangashousuja. Joten se siitä laadukkuudesta.
Stockalta ei pitkään aikaan ole löytynyt oikeasti trendikkäitä vaatteita, ja Stockan nettikauppakin on umpisurkea, miksei siihen panosteta kunnolla? Ainoa syy itselle mennä Stockalle on käydä alimmassa kerroksessa tuoksuosastolla, se sentään vielä on ajan tasalla. En ole 7-8 vuoteen vaivautunut enää menemään yhtäkään kerrosta ylemmäs, on aivan turhaa kuluttaa aikaansa tuntikaupalla etsien jotain tietynlaista vaatekappaletta, jonka voi helposti hikoilematta, ilman takkia päällä ostaa kotona netistä kirjoittamalla nettikaupan hakukenttään sen, mitä etsii, väreineen, kokoineen, materiaaleineen jne.
Minä en ole enää käynyt muualla kuin niiden kosmetiikkaosastolla.
Vaateosastot on sekavia eikä sieltä erotu mikään edukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stockalla on hyvä käydä sovittamassa vaatteita ja sitten tilata ne muualta netistä.
Itse lopetin stockalla käymisen, kun kerran menin perusvaatteissa, en saanut minkään näköistä palvelua eikä kassalla edes tervehditty. Jos olen mennyt jotain vähän parempaa päällä, niin on huomattu.
Joskus nuorempana halusin katsella koruja, myyjä oli todella nyrpeänä että työllistin häntä, koska ei uskonut että mitään ostaisin. Kyllä muuttui ääni kellossa, kun päätinkin ostaa useamman satasen korvakorut.Toi on ollut aina Stockmannilla ongelma, jos et näytä vaatteiden perusteella rikkaalta niin olet joku köyhä varas.
Se ei ollut ongelma, se kuului siihen Stockan brändiin. Kaikki sen tiesi, aina puhuttiin, että nuoria ja arkisesti pukeutuneita ei tahdottu edes huomata. Muistan itsekin 17-vuotiaani seisoneeni pitkään koruosastolla tiskin vieressä, että anteeks hei mut ostaisin noi kaksi käsirengasta. Vanhemmiten ei enää ollut niin ongelmia, kun aina kävin siellä töiden lomassa, niin oli ns. virkanaisen katuasu päällä. Vapaalla en siellä juuri käynytkään, silloin vaatuskin olisi sitten ollut lähempänä sitä katunaisen virka-asua, joten myyjät olisivat tuijottaneet minut ulos.
Mikä on käsirengas?
Ei ihme ettei saa palvelua jos antaa niin moukkamaisen kuvan itsestään ettei osaa tuotteiden nimiä.
Tarkoittanet rannekorua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan Stockmann oli hyvä ostospaikka. Silloin siellä oli vielä laadukkaita merkkejä ja kokoja oli kaikille. Heillä oli myös edullisen hintaista omaa tuotantoa, mulla on ollut käytössä varmaan yli 10 vuotta Stokkan oman merkin lakanat, ja paras sateenvarjo ikinä edelleen ehjä jo vuodesta 2008, ynnä muutakin.
Oli myös rautakauppaosasto ja kangasosasto ja suutari, jossa korjautettiin saappaat ynnä muuta. Alakerran elektroniikkaosastolla olen ostanut tämänkin tietokoneen. Noissa osastoissa parasta oli se, että siellä sai asiantuntevaa neuvontaa.
Kosmetiikkaosastolta, alusvaateosastolta ja kenkäosastolta sai silloin merkkejä, joita ei myyty muualla Suomessa. Ja se Herkku...
Sehän siinä on kun nettikaupassa ja tavaratalossa on aina koot loppu esim. M-XL, eli pelkkää XS-kokoa saatavilla ja nykyinen XS-kokohan vastaa entistä XXS-kokoa eli lasten kokoa.
Kukaan ei taida päivittää nettikaupan kokosaatavuutta edes ajan tasalle, joten siksi kukaan ei mene koskaan katsomaan että onko kokoja tullut taas lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stockalla on hyvä käydä sovittamassa vaatteita ja sitten tilata ne muualta netistä.
Itse lopetin stockalla käymisen, kun kerran menin perusvaatteissa, en saanut minkään näköistä palvelua eikä kassalla edes tervehditty. Jos olen mennyt jotain vähän parempaa päällä, niin on huomattu.
Joskus nuorempana halusin katsella koruja, myyjä oli todella nyrpeänä että työllistin häntä, koska ei uskonut että mitään ostaisin. Kyllä muuttui ääni kellossa, kun päätinkin ostaa useamman satasen korvakorut.Toi on ollut aina Stockmannilla ongelma, jos et näytä vaatteiden perusteella rikkaalta niin olet joku köyhä varas.
Se ei ollut ongelma, se kuului siihen Stockan brändiin. Kaikki sen tiesi, aina puhuttiin, että nuoria ja arkisesti pukeutuneita ei tahdottu edes huomata. Muistan itsekin 17-vuotiaani seisoneeni pitkään koruosastolla tiskin vieressä, että anteeks hei mut ostaisin noi kaksi käsirengasta. Vanhemmiten ei enää ollut niin ongelmia, kun aina kävin siellä töiden lomassa, niin oli ns. virkanaisen katuasu päällä. Vapaalla en siellä juuri käynytkään, silloin vaatuskin olisi sitten ollut lähempänä sitä katunaisen virka-asua, joten myyjät olisivat tuijottaneet minut ulos.
Mikä on käsirengas?
Ei ihme ettei saa palvelua jos antaa niin moukkamaisen kuvan itsestään ettei osaa tuotteiden nimiä.
Tarkoittanet rannekorua.
totta, käsirengas on tietty joku seksileikeissä käytettävä, tuskin stokka niitä myy "ammattilaisille" :DD
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut tämä toiseenkin Stockka-ketjuun: Jumbon Stockan myyjä ei tiennyt mikä on villakangas. Etsin villakankaasta tehtyjä housuja, mutta myyjä käsitti, että villahousuja. Selitin tarkoittavani laadukkaita, ohuesta villakankaasta tehtyjä suoria housuja kuten jakkupuvuissa. Ei ollut kuullutkaan.
Käytiin kaikki suorat housut läpi ja siellä oli lähes 300 euron polyesterihousuja, muttei ainoitakaan villakangashousuja. Joten se siitä laadukkuudesta.
Toi on naisten vaatteissa ongelma muutenkin hinnasta huolimatta tehty huonoista materiaaleista. Ennen sai laadukkaista villakankaista tehtyjä. Jaan saman ikävän. Myös jakkuja ja hameita sekä liivejä paitapuseroiden päällä pidettäväksi tehtiin hyvästä villasekoitekankaasta, mutta ei enään.
Vierailija kirjoitti:
Stockan myyjät noteeraavat eli tervehtivät, tarjoutuvat tai joskus jopa suostuvat palvelemaan vain Kardashianien näköisiä asiakkaita. En ole mikään puliakka eli esimerkiksi pukeudun puhtaisiin ja asiallisiin vaatteisiin, mutta koska en kulje arkena täydessä meikissä, tekoripsissä, huulitäytteissä ja päästä varpaisiin Pradassa, en ole noteerauksen arvoinen. Voi miettiä, kuinka iso osa potentiaalisista (ja aivan samalla tavoin maksavista) asiakkaista kaikkoaa tällaisen valikoivan palvelun takia.
Juuri tämä kun alkoivat HYYSÄÄMÄÄN ja PALVOMAAN jotain Kardashian-wannabemäisiä täytenaamaisia, täytehuulisia ja tekoripsisiä nobody tusina-BLOGGAAJIA, niin se veti ton tavaratalon mainetta alas. Siellä ne bloggaajat ja somettajat antoi vinkkejä Hullareille, siis ketä kiinnostaa paitsi muita pissiksiä joilla ei ole rahaa kuitenkaan kuluttaa?! Luksustavaratalosta tuli Pissistavaratalo.
Vierailija kirjoitti:
Olen toipuva mt-potilas.
Lääkkeet oli vaihdossa ja olin ahdistunut.
Menin chanelin osastolle ja tutkin tuotteita.
Must a konsultti tuli kyselemään.
Sanoin vihaisesti ettei se rasva tätä roikkonaamaa nosta.
Tuoksuosastolla ollessani 3 vartijaa lähestyi ja käski poistumaan.
Kysyin miksi?
Se must a oli väittänyt että syljin päälle.
Sanoin että en sylje ihmisten päälle.
Vartija poistui ja palatessaan sanoi
Et ole sylkenyt nyt poistu!
Olen siis siisti keski ikäinen nainen
Kun siitä vuoden päästä normaalisti ostin chanelia, kassalla oli se must a , minulla ei ilmekään värähtänyt kun maksoin kalliit ostokseni.
Siis vartija myönsi myyjän valehdelleen että
Olisi sylkenyt hänen päälleen.
Vaadin siinä vaiheessa anteeksi pyyntöä.
Vartija sanoi että kutsuu poliisin.
Olin nii huonossa hapeassa että poistuin.
Nykyään käyn normisti plati um asiakkaana ostoksilla.
Pieni rasisti minusta on silti tullut:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toipuva mt-potilas.
Kysyin miksi?
Kun siitä vuoden päästä normaalisti ostin chanelia, kassalla oli se must a , minulla ei ilmekään värähtänyt kun maksoin kalliit ostokseni.Siis vartija myönsi myyjän valehdelleen että
Pieni rasisti minusta on silti tullut:(
Toivon kaikille alapeukuttajille syvää masennusta ja vieroitusoireita kun fenflaxin lopetetaan.
Olin myyjälle tyly.
En sylkenyt myyjän päälle.
Olen hyvin tienaava fiksu nainen.
En silti lopettanut stockmannilla käyntiä.
Käytämme 1000 kuussa miehen kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan Stockmann oli hyvä ostospaikka. Silloin siellä oli vielä laadukkaita merkkejä ja kokoja oli kaikille. Heillä oli myös edullisen hintaista omaa tuotantoa, mulla on ollut käytössä varmaan yli 10 vuotta Stokkan oman merkin lakanat, ja paras sateenvarjo ikinä edelleen ehjä jo vuodesta 2008, ynnä muutakin.
Oli myös rautakauppaosasto ja kangasosasto ja suutari, jossa korjautettiin saappaat ynnä muuta. Alakerran elektroniikkaosastolla olen ostanut tämänkin tietokoneen. Noissa osastoissa parasta oli se, että siellä sai asiantuntevaa neuvontaa.
Kosmetiikkaosastolta, alusvaateosastolta ja kenkäosastolta sai silloin merkkejä, joita ei myyty muualla Suomessa. Ja se Herkku...
Sehän siinä on kun nettikaupassa ja tavaratalossa on aina koot loppu esim. M-XL, eli pelkkää XS-kokoa saatavilla ja nykyinen XS-kokohan vastaa entistä XXS-kokoa eli lasten kokoa.
Kukaan ei taida päivittää nettikaupan kokosaatavuutta edes ajan tasalle, joten siksi kukaan ei mene koskaan katsomaan että onko kokoja tullut taas lisää!
Vihaaja trolli
Nyt korkki kiinni ja opamoxia kehiin
Meidän allu se vaan on
On juonut liikaa pirkka energia juomaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toipuva mt-potilas.
Kysyin miksi?
Kun siitä vuoden päästä normaalisti ostin chanelia, kassalla oli se must a , minulla ei ilmekään värähtänyt kun maksoin kalliit ostokseni.Siis vartija myönsi myyjän valehdelleen että
Pieni rasisti minusta on silti tullut:(Toivon kaikille alapeukuttajille syvää masennusta ja vieroitusoireita kun fenflaxin lopetetaan.
Olin myyjälle tyly.
En sylkenyt myyjän päälle.
Olen hyvin tienaava fiksu nainen.
En silti lopettanut stockmannilla käyntiä.
Käytämme 1000 kuussa miehen kanssa yhdessä.
Alapeukuttajat saa kuussa tukia ton verran
Oot hirveä ihminen
Vähän empatiaa köyhiä kohtaan pliiz
Stocka on sekava. Lähes joka kerroksessa pitäisi mielestäni olla kahvila. Kuten se entisaikojen kala-allas ja jäätelöpaikka. Ymmärrän että kala-allas ei ole humaania, mutta miksei se jätskipaikka voinut jäädä? Koko talo on täynnä kevyttoppatakkeja ja rumia ylihintaisia laukkuja.
Oli muuan toinenkin tunnettu vaatekauppa joka teki saman tempun. Pukeva toi suomeen Shop in shop-ajattelun vain pari vuotta ennen konkussiaan.
Olin joskus ostanut vaatteita Pukevalta. se loppui sitten siihen. En vaan löytänyt, miesten ja naisten osastot oli yhdistetty. Olin ennen mennyt miesten osastolle ajatuksenani ostaa paita, nyt piti miettiä ensin että hmm minkä brändin tuotteen tänään haluaisi...juu ei, siirryin stockan vakioasiakkaaksi. Nyttemmin olen siirtynyt Sokoksen miestenosastolla. Hyvä palvelu ja laaja valikoima, kuten ennen Stockalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole enää riittävästi maksukykyisiä asukkaita. Kolmannes on vailla töitä. Toinen kolmannes lapsia ja eläkeläisiä. Asumistukimenot Suomen kaupungeista suhteellisestikin suurimmat. Keskustan vetovoima muille kuin asukkaille heikentynyt tutkimustenkin mukaan.
--> mistä asiakkaat?
Ei voi kuin ihmetellä näitä keskustelupalstoilla esitettyjä väitteitä:). "Asumistukimenot Suomen kaupungeista suhteellisestikin suurimmat"? Ei ainakaan Tilastokeskuksen mukaan vielä vuonna 2021 ollut Suomen kymmenen eniten asumistukia saaneiden kaupunkien joukossa.
"Kolmannes vailla töitä"? Helsinkiläisistä 33 % ei todellakaan ole työttömiä:). "Toinen kolmannes lapsia ja eläkeläisiä". Tämä pitää karkeasti ottaen paikkansa. Vuoden vaihteessa 2022 helsinkiläisistä oli työikäisiä 431000, eläkeläisiä (65+) 115000 ja lapsia (0-17) 111000.
Helsingissä kyllä riittää "maksukykyisiä asiakkaita". Helsinkiläisten keskipalkka vuonna 2021 oli 42000/vuosi kun se muualla maassa oli 34000. Kyllä se minunkin opiskelijatyttäreni osaa läppärinsä Stockan alakerrasta ostaa, vaikkei ansiotuloja tällä hetkellä hirveästi olekaan. Mikä saa kuvittelemaan, ettei helsinkiläisillä eläkeläisillä ole "maksukykyä"? Kyllä ne soopeliturkkimummot edelleen osaavat sinne siinä missä ennenkin.
Tosiasia on, että Stockalta puuttuu nykyään se wau-efekti, joka siihen liitettiin vielä 1980-luvulla. Naisten boutique-osasto myi aitoja luksusvaatteita - ja miestenosasto mittatilauspukuja. Nykyään se on samanlainen kuin mistä tahansa bulkkivaateketju. Siis tylsä.
Työllisiä työvoimasta on tilastokeskuksen mukaan 74% helsinkiläisistä. Minun matematiikallani vailla ansiotyötä on siis kolmannes (26% työvoimasta + opiskelijat +työkyvyttömät tai muuten työvoiman ulkopuolella olevat työikäiset).
hyvä, että sinun tyttäresi opiskelijana ostaa läppärinsä stockmannilta. minkälaisia hänen keskimääräiset viikko-ostoksensa ovat opiskelijana?
8000 euroa korkampi vuotuinen ansiotaso taitaa ainakin kirjoitusten mukaan valua asumisen kalleuteen, mutta voihan olla, että keskustelupalstoilla korostuu sitten enemmän ne jotka ovat asumiskustannuksiinsa pettyneitä ja Helsingissä onkin oikeasti edullista elää..
Matematiikkasi on juuri keskustelupalstoille tyypillisellä tavalla perusteeltaan pielessä. "Matematiikkasi" mukaan jos Helsingin työllisyysaste on 74 % niin työttömyysasteen täytyy olla 26%? Tiedoksesi, että työllisyysaste ja työttömyysaste eivät mittaa samoja muuttujia; ts. ne eivät ole toistensa kääntöpuolia. Mutta johtaahan tämä persujen logiikka kieltämättä mielenkiintoiseen lopputulokseen: työttömyysaste koko maassa joulukuussa 2022 oli 6,7 %, joten työllisyysasteen Helsingin ulkopuolella täytyi siten olla 93,3%? Eli työttömyyttä muualla maassa Helsingin ulkopuolella ei tämän "matematiikan" mukaan esiinny siten ollenkaan? Ja ettei nyt ihan menisi turhien prosenttien laskeskeluksi, niin matematiikallesi tiedoksi, että sataan prosenttiin ei ole edes mahdollista pyrkiä, vaan enintään 5 %:n työttömyysasteen vallitessa katsotaan, että maassa vallitsee ns. täystyöllisyys.
Keskustelupalstoilla esiintyvien kirjoitusten mukaan ansiotulot saattavat hyvinkin valua korkeampiin vuokriin. Toisaalta tietoa ei ole siitä, kuinka moni näistä kirjoittajista on helsinkiläisiä ja kuinka moni kaupungin ulkopuolisia taivastelijoita. Omalta osaltani totean, ettei ainakaan itselläni ole kokemusta korkeamman palkan valumisesta kalliiseen asumiseen. Alle hyvätuloisten rajan mutta kuitenkin keskipalkan yläpuolella tienaamallani määrällä (5800€/kk brutto) ei ole ollut erityisiä vaikeuksia maksaa omaa asumistani helsinkiläisellä omakotitaloalueella (75m2 rivarin pätkä) lainan lyhennys+korot+vastike tällä hetkellä yhteensä 946€/kk. En tiedä olisiko maakunnissa asuminen tätä halvempaa, mutta mieluummin maksan omasta kolmiosta Helsingissä 950,-/kk kuin pari sataa vähemmän jossain Mynämäellä. Toki tiukempaa tekisi, jos bruttopalkka olisi 1800€/kk, mutta niillä tienesteillä elämä olisi joka tapauksessa nykyistä paljon rajallisempaa...
Stockan tulisi olla nimenomaan tavaratalo, hyvälaatuinen sellainen, ehkä vähän luxustakin...mutta nyt yritetään liikaa! Ennen oli hyvä käsityöosastokin, mistä sai napit, ompelulangat, villalangat...oli hyvä kenkäkauppa eikä vaatteita tarvinnut haalia ympäri kerroksia, joissa ei nyt edes myyjiä palvelemassa..
Akateemisesta sai kaikkea, kirjat, paperit; värit, kynät, pensselit..Vaihtakaa johto ja aloittakaa uudestaan palvelemaan stadilaisia ja tietty myös maalaisia, joille käynti Stockalla on elämys. Puhumattakaan turisteista...Lopettakaa haaraliikkeet Tapiolassa, Itiksessä, Turussa, Tampereella; keskittykää nyt kruununjalokiveen Aleksilla! Se ei saa hävitä!!!
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Kaukana ovat ne ajat kun pystyi menemään Stockalle ja kertomaan myyjälle, että haluaa täyspuuvillaiset farkut (ilman elastaania) ja myyjä osasi heti tuoda niiden kymmenien (vai satojen) farkkujen joukosta täydelliset. Eikä myyjän tarvinnut edes kokoa kysyä vaan osasi suoraan katsoa sen asiakkaasta.
Hesarin tosi hyvä juttu, joka on maksumuurin takana
Osa 1
Katoava Stockmann
Kun Sirje Liemola aloitti 20 vuotta sitten työt Stockmannilla, Karl Stockmann tuli keskustelemaan. Kun hän lähti viime syksynä eläkkeelle, kukaan ei tullut edes kättelemään.
Anni Lassila HS, teksti
Emilia Anundi HS, kuvitus
Se lähti näyttämisen halusta.
”Halusin näyttää miehelleni, että minäpä saisin työpaikan, jos haluaisin”, Sirje Liemola kertoo. ”Kävelin Stockmannin ovesta sisään ja menin kysymään, pääsenkö töihin. Sain töitä saman tien.”
Oli vuoden 1999 marraskuu. Työhönotto oli silloin Helsingin-tavaratalon yläkerrassa Mannerheimintien puolella. Liemola pääsi kuukaudeksi kiireapulaiseksi taidelasiosastolle.
Hän harrasti itse vanhojen lasiesineiden keräilyä.
”Siksi he varmaan ottivat minut. Stocka oli siihen aikaan todella haluttu työpaikka, jonne oli vaikea päästä. Olin niin pollea ja onnellinen, kun tulin kotiin ja kerroin, että nyt mä lähden Stockalle töihin. Lasse ei meinannut ensin uskoa.”
Sirje Liemola kulki Stockmannin kerrosten väliä työntekijöille tarkoitetulla paternoster-hissillä, joka otettiin käyttöön vuonna 1930. Samanlainen hissi on Eduskuntatalossa.
Ennen Stockmannia Sirje Liemola oli töissä perheyrityksessä. Aviomies, 1960-luvun iskelmätähtenä tunnetuksi tullut Lasse Liemola perusti yli 50 vuotta sitten menestyneen vihannestukkuyrityksen, jossa Sirje teki toimisto- ja myyntitöitä.
”Halusin, että minulla olisi oikeita työkavereita, enkä olisi itse se työnantaja. Stockmann houkutteli, koska se oli siihen aikaan niin arvostettu brändi ja paikka, jossa itsekin tykkäsin viettää aikaa.”
Nyt lähes 160-vuotias tavarataloyhtiö on yrityssaneerauksessa, ja Stockmannin tulevaisuus on sen velkojien käsissä. 20 vuotta talossa työskennelleen Sirje Liemolan tarina kertoo yhden näkökulman siihen, miksi Stockmann romahti.
Karl Stockmann kävi toivottamassa jokaiselle myyjälle hyvää joulua.
Kuukauden kiireapupestin jälkeen Liemolalle tarjottiin vakinaista sopimusta lasiosaston myyjänä.
”Työhön perehdyttäminen hoidettiin upeasti. Koskaan minua ei jätetty yksin, vaan perehdyttäjä oli aina vieressä ja kävi kaikki asiat läpi”, hän kertoo.
Taidelasiosastosta, jossa Sirje Liemola aloitti työt, ovat jäljellä enää Oiva Toikan linnut, eikä niitäkään lueta varsinaiseksi taidelasiksi.
Stockmannin lasiosaston myyjät kävivät valmistajien kuten Iittalan tai Villeroy & Bochin järjestämissä päivän tai jopa kaksi päivää kestäneissä koulutuksissa, joissa he perehtyivät tuotteiden valmistusmenetelmiin ja laatuvaatimuksiin.
”Myyjänä oli varma ja turvallinen olo, kun osasi perustella, miksi punainen väri oli toista kalliimpi tai mitä hyvä laatu tarkoitti.”
Omassa talossa järjestettiin myyntikoulutuksia, joissa perehdyttiin muun muassa myymisen psykologiaan.
”Se oli minulle uutta ja todella kiinnostavaa. Tavoitteena oli tietysti, miten saadaan jokainen asiakas kävelemään kassin kanssa ulos.”
Turvallisuus ja arvostus. Ne toistuvat Sirje Liemolan puheessa. Työntekijälle tuli turvallinen ja arvostettu olo, kun tavaratalojen johdossa vielä tuolloin työskennellyt Karl Stockmann kävi jouluaattona toivottamassa jokaiselle myyjälle henkilökohtaisesti hyvää joulua.
”Hän teki sen niin vaikuttavasti ja ihanasti, että minä taisin niiata hänelle.”
Osa 2
Stockmann keskusteli muutenkin usein myyjien kanssa.
”Kalle myös osallistui myyjille järjestettyihin tilaisuuksiin. Minuun teki vaikutuksen se, että siihen aikaan myyjiä muistettiin joka kerta kiittää ja painotettiin, että te olette tehneet sen tuloksen. Ilmapiiri oli turvallinen ja rauhoittava”, Liemola sanoo.
Karl Stockmann jäi eläkkeelle vuonna 2007. Hän oli viimeinen perustajasuvun edustaja yhtiön johdossa.
Liemolan mukaan tuohon aikaan esimiehet myös kuuntelivat henkilöstön havaintoja ja ideoita. Tai jos oli ongelmia, niistä saattoi mennä puhumaan ja kysymään neuvoa. Esimiehillä oli aikaa alaisten huolille.
Myöhempinä vuosina oli parempi pysyä hiljaa.
Parasta työssä olivat Sirje Liemolan mielestä työntekijöiden yhteishenki. Ja se, kun asiakas kiitti myyjää onnistuneesta valinnasta.
Vuonna 1999 Stockmann eli kiihkeää laajentumisvaihetta. Uusia tavarataloja oli perustettu Venäjälle, Viroon ja Suomessa Ouluun. Stockmannin omistama vaateketju Seppälä laajeni Baltiaan ja Ruotsiin.
Postimyyntiin erikoistunut tytäryhtiö Hobby Hall viritteli ”sähköistä kaupankäyntiä” eli verkkokauppaa.
Stockmannin liikevaihto kasvoi vuonna 1999 edellisvuodesta kahdeksan prosenttia 7,8 miljardiin markkaan, mikä vastaa nykyrahassa noin 1,8 miljardia euroa. Tulos ennen satunnaisia eriä oli historian paras siihen mennessä: 516 miljoonaa markkaa eli noin 120 miljoonaa euroa.
Silti toimitusjohtaja Ari Heiniö oli vuosikertomuksen kirjoituksessaan tyytymätön: Kasvun olisi pitänyt olla vielä nopeampaa.
Tietenkään Stockmannin myyjän työ ei 20 vuotta sittenkään ollut aina yhtä auvoa. Asiakkaat olivat vaativia.
”Valituksia saatiin enemmän kuin nykyisin. Jotkut asiakkaat kertoivat esimiehelle heti, jos myyjä ei riittävän nopeasti kääntynyt asiakkaan puoleen.”
Myös jotkut myyjät saivat mainetta töykeästä käytöksestään. Liemola tuntee hyvin puheet Stockan nirppanokista.
”Nimenomaan naisten muodissa se myyjien vanha kaarti oli enimmäkseen suomenruotsalaisia rouvia, joista osa oli ennen ollut malleja tai töissä lentoemäntinä. Kaikilla ei ehkä ollut varsinaista pakkoa olla töissä, ja se vähän näkyi. He olivat niin itsevarman oloisia, että jotkut asiakkaat arastelivat asioida osastolla. Siksi kannatti vähän panostaa ulkoasuun, kun meni asiakkaana Stockalle.”
Sama fiilis. Ja muutenkin sellaiseen siistiin edustavaan pukeutumiseen kuuluvat perusvaatteet puuttuu valikoimista, esim pukeutumispaidat ja juurikin ne riittävän pitkät hameet. Minihametta löytyy läjäpäin, mutta ei niillä töihin mennä, niillä tehdään videoita Tiktokiin