Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun keski-iän kynnyksellä tulee totaalinen uupuminen ja kyllästyminen omaan asiantuntijatyöhön? Mihin tästä enää lähtee ja miten?

Vierailija
26.09.2023 |

En enää kertakaikkiaan jaksa tätä. Työelämä on muuttunut aivan sietämättömäksi sirkukseksi. Samalla tiedän että ei tästä noin vaan uudelleenkouluttauduta mihinkään, ja vaikka jonkun uuden tutkinnon tekisikin niin nelikymppisillä alkaa jo ikäsyrjintä vaikuttaa.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää tämä termi "asiantuntijatyö". Mitähän oman elämänsä suutareita he ovat?

Miksi hymyilyttää? Ihan vakiintunutta suomen kieltä ja aika tavallinen titteli.

Kuulostaa tärkeilevältä ja oman hännän nostamiselta, vaikka vain hieman. Neutraalimpaa olisi kertoa, että mitä työtä tekee ja kuulija voi itse päättää, että miten asiantuntijamaista tai vaativaa se on. 

Hohhoijaa. Huono itsetunto paistaa sieltä taas kilometrin päähän. Se ei valitettavasti ole millään tavalla sinun päätettävissäsi, onko joku asiantuntijatehtävissä vai ei. Se on tehtävänimike, joka kertoo että työtä tehdään päällä eikä käsillä, siinä kaikki. Monen työnkuva on sitä paitsi niin erikoistunut että jos minäkin alkaisin yksityiskohtaisesti selittämään auki kaikki tehtäväni niin sinä putoaisit kärryiltä jo ensimmäisen lauseen jälkeen.

Tällä ei ole mitään tekemistä huonon itsetunnon kanssa. En voi sietää tätä titteliä asiantuntija, se ei kerro minulle mitään. Tulee vain sellainen käsienheiluttelija mieleen. Suomi näitä nykyään täynnä. Itse pidän ammattinimikkeistä mistä ymmärtää mitä ihminen tekee työkseen, asiantuntija=käsienheiluttelija

Jutuistasi välittyy katkeruus ja vähäinen ymmärrys mistään muista kuin suorittavista tehtävistä. Julkisella sektorilla on hyvin yleisinä sellaisetkin tittelit kuin suunnittelija ja tarkastaja, vissiin pelkkää käsienheiluttelua kaikki nämäkin kun ei riittävän selkeästi juntille välity, mitä suunnitellaan tai tarkastetaan.

Vierailija
42/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on aina jokin "asiantuntijatyö". Miehet taas tekevät ihan oikeita töitä, fyysistä työtä jossa näkee työnsä tuloksen. Toki jotkut naisetkin ovat ihan oikeissa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää tämä termi "asiantuntijatyö". Mitähän oman elämänsä suutareita he ovat?

Kuulostaa tärkeilevältä ja oman hännän nostamiselta, vaikka vain hieman. Neutraalimpaa olisi kertoa, että mitä työtä tekee ja kuulija voi itse päättää, että miten asiantuntijamaista tai vaativaa se on. 

Hohhoijaa. Huono itsetunto paistaa sieltä taas kilometrin päähän. Se ei valitettavasti ole millään tavalla sinun päätettävissäsi, onko joku asiantuntijatehtävissä vai ei. Se on tehtävänimike, joka kertoo että työtä tehdään päällä eikä käsillä, siinä kaikki. Monen työnkuva on sitä paitsi niin erikoistunut että jos minäkin alkaisin yksityiskohtaisesti selittämään auki kaikki tehtäväni niin sinä putoaisit kärryiltä jo ensimmäisen lauseen jälkeen.

Monikohan vaikkapa lääkäri sanoo tekevänsä asiantuntijatyötä, kun on paljon nopeampaa sanoa "lääkäri" tai "juristi" ja jokaisella on käsitys siitä, että kyseessä on suht vaativa työ? 

Ei ole kyse itsetunnosta, vaan tyyliasiasta. Opiskelen itse yliopistossa tutkintotavoitteisesti ja olen tehnyt monenlaista työtä ja sivistänyt itseäni monipuolisesti, vaikka en normaalisti kerro sitä noilla sanoin. "Asiantuntijatyö" kuulostaa hassulta ja siinä kaikki. Työhypoteesini on, että nämä asiantuntijatyö-sanaa toistavat ihmiset harvoin tekevät sellaisia hommia, mitä ei olisi 70-luvulla voinut tehdä ylioppilastaustalla tai vastaavalla eivätkä koskaan rahakkaimpia ja korkeimman statuksen hommia. Ajan kanssa yliopistot ovat lihottaneet tarjontaansa ja ylioppilaiden hommia on sijoitettu maisterin paperin taakse. 

Esimerkkisi ovat huonoja, koska lääkäri ja juristi ovat molemmat spesifejä pätevyyksiä ja jokaiselle puupäälle jokseenkin selkeitä ammatteja, toisin kuin monet generalistialojen tehtävät, joihin vaaditaan korkeakoulutus, mutta ei automaattisesti vain yhtä tiettyä tutkintoa. Lisäksi noissa on sellainen eliitin aura, että näiden ammattien edustajat tuovat asian mieluiten esiin käyttämällä juuri noita titteleitä.

Työskentelen julkisen infran parissa ja organisaation asiantuntijatehtävistä suurin osa on sellaisia ettei nämä käsienheiluttelusta huutelevat ymmärtäisi niistä yhtikäs mitään, ihan sama, kuinka monisanaisesti ja minkälaisilla termeillä asian niille esittäisi.

Vierailija
44/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja osaamisesta, mutta monella tutkinnolla voi tehdä todella erilaisia töitä aina virkailijasta opettajaksi, tutkijaksi tai erilaisiin asiantuntijatöihin.

Työtä voi vaihtaa ilman pitkiä opintoja.

Kun on 45 ja yli niin työhakemuksen menee suoraan silppuriin. Ei toivoakaan saada uutta työtä - paitsi ehkä hoitoalalla.

No ei tosiaan mene. Mä pääsin 48v töihin (toimistoon suureen firmaan), nyt 50v sain vakipaikan asiantuntijatöihin kasvuyritykseen. En ole edes mikään huippuosaaja.

Mikä tutkinto ja titteli? Siinä on vähän eroa, oletko juristi vai tradenomi.

merkonomi ja kandi yliopistosta. En tosin ole kandin alan töitä koskaan tehnyt.

Vierailija
45/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja osaamisesta, mutta monella tutkinnolla voi tehdä todella erilaisia töitä aina virkailijasta opettajaksi, tutkijaksi tai erilaisiin asiantuntijatöihin.

Kun on 45 ja yli niin työhakemuksen menee suoraan silppuriin. Ei toivoakaan saada uutta työtä - paitsi ehkä hoitoalalla.

No ei tosiaan mene. Mä pääsin 48v töihin (toimistoon suureen firmaan), nyt 50v sain vakipaikan asiantuntijatöihin kasvuyritykseen. En ole edes mikään huippuosaaja.

Mikä tutkinto ja titteli? Siinä on vähän eroa, oletko juristi vai tradenomi.

merkonomi ja kandi yliopistosta. En tosin ole kandin alan töitä koskaan tehnyt.

Eipä taida olla kovin yleistä että merkonomin lapuilla edetään viisikymppisenä asiantuntijatehtäviin ainakaan ilman suhteita.

Vierailija
46/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähentänyt töitä ja loputkin teen etänä maatilalta. Rupesin osa-aikaiseksi maajussiksi

Vierailija
47/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee tarkan suunnitelman, miten kauan sitä täytyy jatkaa, ja sit vaan aamukampaa kehiin. Tyyliin tj 10 vuotta ja 5kk.

Tää vinkki melkein itkettäisi jos ei naurattaisi mä koen näin 42 vuotiaana olevani hyvinkin keski-ikäinen tai vähintäänkin keski-iän kynnyksellä. Mun tavoite-eläkeikä on 69 vuotta2kk, se tulee täyteen marraskuussa 2050. Alin eläkeikä koittaa elokuussa 2048. Sentään osittainen vanhuuseläke alkaisi jo vuonna 2045. Siinä on aamukampaa.

Ajatella, että voin vielä kuuskymppisenä miettiä, että työelämää on melkein 10 vuotta jäljellä!

Vierailija
48/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan vaikkapa lääkäri sanoo tekevänsä asiantuntijatyötä, kun on paljon nopeampaa sanoa "lääkäri" tai "juristi" ja jokaisella on käsitys siitä, että kyseessä on suht vaativa työ? 

Ei ole kyse itsetunnosta, vaan tyyliasiasta. Opiskelen itse yliopistossa tutkintotavoitteisesti ja olen tehnyt monenlaista työtä ja sivistänyt itseäni monipuolisesti, vaikka en normaalisti kerro sitä noilla sanoin. "Asiantuntijatyö" kuulostaa hassulta ja siinä kaikki. Työhypoteesini on, että nämä asiantuntijatyö-sanaa toistavat ihmiset harvoin tekevät sellaisia hommia, mitä ei olisi 70-luvulla voinut tehdä ylioppilastaustalla tai vastaavalla eivätkä koskaan rahakkaimpia ja korkeimman statuksen hommia. Ajan kanssa yliopistot ovat lihottaneet tarjontaansa ja ylioppilaiden hommia on sijoitettu maisterin paperin taakse. 

Vastustatko yhtä intohimoisesti muita vakiintuneita sanoja, kuten "duunari", koska kaikkihan töissä duunia tekevät, ihan hyödytön termi? Tai "esihenkilö", kun on väärin asettaa itseään toisten yläpuolelle, kaikkihan me kuitenkin omasta työstä loppujen lopuksi vastataan?

Kiukuttelusi on vain lapsellista, ja kyllä, huonosta itsetunnosta kertovaa. En usko hetkeäkään että opiskelet yliopistossa, koska jokainen opiskelija tietää että VALTAOSA korkeakoulutuksen vaativista töistä ei ole yhdellä sanalla selitettävissä (toisin kuten lääkäri tai juristi: nämä ovat ihan marginaalissa "helpon selitettävyyden" suhteen). Esim. mun työn selittäminen vaatisi vähintään useamman lauseen, eikä oikeasti kertoisi alaa tuntemattomille yhtään mitään. "Asiantuntija" tai "erikoisasiantuntija" kertoo oikeasti paljon enemmän, ja ennenkaikkea useimmiten riittävästi keskustelunaiheeseen nähden. 

Vierailija
49/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee tarkan suunnitelman, miten kauan sitä täytyy jatkaa, ja sit vaan aamukampaa kehiin. Tyyliin tj 10 vuotta ja 5kk.

Tää vinkki melkein itkettäisi jos ei naurattaisi mä koen näin 42 vuotiaana olevani hyvinkin keski-ikäinen tai vähintäänkin keski-iän kynnyksellä. Mun tavoite-eläkeikä on 69 vuotta2kk, se tulee täyteen marraskuussa 2050. Alin eläkeikä koittaa elokuussa 2048. Sentään osittainen vanhuuseläke alkaisi jo vuonna 2045. Siinä on aamukampaa.

Ajatella, että voin vielä kuuskymppisenä miettiä, että työelämää on melkein 10 vuotta jäljellä!

No tämä. Mun vanhuuseläkeikä on pari kuukautta alle 70 vuotta, joten vähän surkuhupaisalta tuntuu tämä yhtälö, että työnhakijaa aletaan kohdella lähestulkoon ongelmajätteenä viimeistään siinä kohtaa kun 50 kilahtaa lasiin, ja sen jälkeen olis kuitenkin vielä 20 vuotta eläkkeeseen. Ja tämä ristiriita vielä korostuu jatkossa kun väestö ikääntyy ja nuoret ikäluokat pienenee.

Vierailija
50/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiantuntijatyö" on tavallista tomistohommaa, turhaa papereiden pyörittelyä vaan😂

Vierailija
51/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkisi ovat huonoja, koska lääkäri ja juristi ovat molemmat spesifejä pätevyyksiä ja jokaiselle puupäälle jokseenkin selkeitä ammatteja, toisin kuin monet generalistialojen tehtävät, joihin vaaditaan korkeakoulutus, mutta ei automaattisesti vain yhtä tiettyä tutkintoa. Lisäksi noissa on sellainen eliitin aura, että näiden ammattien edustajat tuovat asian mieluiten esiin käyttämällä juuri noita titteleitä.

Työskentelen julkisen infran parissa ja organisaation asiantuntijatehtävistä suurin osa on sellaisia ettei nämä käsienheiluttelusta huutelevat ymmärtäisi niistä yhtikäs mitään, ihan sama, kuinka monisanaisesti ja minkälaisilla termeillä asian niille esittäisi.

Julkinen infra on kyllä kaikilta osin niin karmeassa tilassa, että sinä ja kollegasi ette taida olla tehtävienne tasalla. Ehkä se on tarkoituskin, pysyttepähän työnsyrjässä, kun mikään ei toimi.

Vierailija
52/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Aloittajan tuskan tunnen ja meitä on monia, niin monia. Työintoa voisi olla vielä paljonkin, mutta työelämä on tosiaan nykyisin kaoottista sirkusta ja burnoutin läheisyydessä nuoralla tanssimista.

Vierailija
53/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen infra on kyllä kaikilta osin niin karmeassa tilassa, että sinä ja kollegasi ette taida olla tehtävienne tasalla. Ehkä se on tarkoituskin, pysyttepähän työnsyrjässä, kun mikään ei toimi.

Tarpeettoman moni on vaivautunut jo vastailemaan tuohon rasittavaan vätkytykseesi kun viimeistään tästä kyllä näkee että olet vain huomionkipeä trolli, jolla on ilmeisen paljon vapaa-aikaa (joten työmarkkinoille sijoittuminenkin kyllä jo arvataan). Muuta en alennu sanomaan.

Vierailija
54/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat aatteet kun ap:llä ja eläkeikään vielä seitsemän vuotta. Vitsit alkaa olla vähissä, kun kukaan ei enää oletakaan, että kaikkea pystyisi hoitamaan ja silti lykätään lisää töitä. Iso porukka on palkattu tekemään tai lukemaan tilastoja ja kertomaan kuka teki mitäkin ja mitä jäi tekemättä.

Vierailija
55/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntijatyö?

Mitä on asiantuntijatyö? Asiantuntijatyö voidaan määritellä itsenäiseksi, korkeaa koulutustasoa ja laajaa tietopohjaa edellyttäväksi toiminnaksi, jonka ytimen muodostavat tieteen soveltaminen käytännön ongelmiin. Asiantuntijatyö on tietotyötä, jossa ongelmia tunnistetaan ja ratkaistaan tietotekniikkaa hyödyntäen. 26.4.2016

Eli ei ole tavanomaista toimistotyötä, vaan varsin korkean tason osaamista.

Johon ei kuitenkaan älyä vaadita. Jokainen pystyy tekemään "asiantuntijatyötä" ilman koulutusta tai aiempaa kokemusta kunhan yleissivistys ja tietotekniikkataidot ovat edes keskimääräisellä tasolla.

Vierailija
56/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntijatyö?

Mitä on asiantuntijatyö? Asiantuntijatyö voidaan määritellä itsenäiseksi, korkeaa koulutustasoa ja laajaa tietopohjaa edellyttäväksi toiminnaksi, jonka ytimen muodostavat tieteen soveltaminen käytännön ongelmiin. Asiantuntijatyö on tietotyötä, jossa ongelmia tunnistetaan ja ratkaistaan tietotekniikkaa hyödyntäen. 26.4.2016

Johon ei kuitenkaan älyä vaadita. Jokainen pystyy tekemään "asiantuntijatyötä" ilman koulutusta tai aiempaa kokemusta kunhan yleissivistys ja tietotekniikkataidot ovat edes keskimääräisellä tasolla.

Heheh.

Vierailija
57/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työpaikkaa vaihtava otetaan töihin vielä ikääntyneenäkin. Minä vaihdoin ict-asiantuntijatöissä työpaikkaa ensin viisikymppisenä ja sitten vielä kuusikymppisenäkin. Työttömällä eri juttu.

Vierailija
58/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu vaan uudestaan. Joku amistutkinto ja sitä kautta chillimpi työ.

Vierailija
59/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntijatyö?

Heheh.

Täysin totta.

Vierailija
60/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OnlyFans on nykyään aika hot uravaihtoehto. Jos tuntuu, että oma ulkonäkö ei (enää) riitä, niin kehittelet jotain fetissijuttuja mausteeksi, niin vanhempikin kinkku kelpaa kyllä. Ei muuta kuin voimaantumaan!

Juuri näin. Joku sopiva stepmother-tarina niin iäkkäämmänkin OF-videoille on kysyntää.