Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun keski-iän kynnyksellä tulee totaalinen uupuminen ja kyllästyminen omaan asiantuntijatyöhön? Mihin tästä enää lähtee ja miten?

Vierailija
26.09.2023 |

En enää kertakaikkiaan jaksa tätä. Työelämä on muuttunut aivan sietämättömäksi sirkukseksi. Samalla tiedän että ei tästä noin vaan uudelleenkouluttauduta mihinkään, ja vaikka jonkun uuden tutkinnon tekisikin niin nelikymppisillä alkaa jo ikäsyrjintä vaikuttaa.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja osaamisesta, mutta monella tutkinnolla voi tehdä todella erilaisia töitä aina virkailijasta opettajaksi, tutkijaksi tai erilaisiin asiantuntijatöihin.

Työtä voi vaihtaa ilman pitkiä opintoja.

Kun on 45 ja yli niin työhakemuksen menee suoraan silppuriin. Ei toivoakaan saada uutta työtä - paitsi ehkä hoitoalalla.

Höpö höpö. Vai että alle 45 ei palkata kun voi saada lapsia ja olla poissaoloja ja 45 on jo liian vanha.

No näinhän se käytännössä menee. Työnantajan näkökulmasta nainen on sopivan ikäinen pari vuotta siinä ikävuosien 39-42 välillä.

Vierailija
22/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja osaamisesta, mutta monella tutkinnolla voi tehdä todella erilaisia töitä aina virkailijasta opettajaksi, tutkijaksi tai erilaisiin asiantuntijatöihin.

Kun on 45 ja yli niin työhakemuksen menee suoraan silppuriin. Ei toivoakaan saada uutta työtä - paitsi ehkä hoitoalalla.

Ikä ei ole pakollinen tieto hakemuksissa

Aika usein se rekrytoija pystyy päättelemään iän jo työhistoriasta ja jopa etunimestä. Marketta tai Reijo on harvemmin parikymppinen, Aleksi ja Emma sen sijaan luultavasti ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä ei ole pakollinen tieto hakemuksissa

Aika usein se rekrytoija pystyy päättelemään iän jo työhistoriasta ja jopa etunimestä. Marketta tai Reijo on harvemmin parikymppinen, Aleksi ja Emma sen sijaan luultavasti ovat.

Miksi alapeukku? Tämähän on täysin päivänselvä asia. Omalla työpaikallani on mm. kolme Tuomasta ja neljä Mikkoa, kaikki 80-luvulla syntyneitä.

Vierailija
24/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pubiin vaa, ehkä joskus eläkkeelle.

Vierailija
25/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pubiin vaa, ehkä joskus eläkkeelle.

Ei milleniaalit ja sitä nuoremmat tule pääsemään eläkkeelle.

Vierailija
26/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää tämä termi "asiantuntijatyö". Mitähän oman elämänsä suutareita he ovat?

Miksi hymyilyttää? Ihan vakiintunutta suomen kieltä ja aika tavallinen titteli.

Kuulostaa tärkeilevältä ja oman hännän nostamiselta, vaikka vain hieman. Neutraalimpaa olisi kertoa, että mitä työtä tekee ja kuulija voi itse päättää, että miten asiantuntijamaista tai vaativaa se on. 

Vierailija
27/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aina voit tehdä kuten minä eli et mitään. Mulle tuli uupumus ja turhautuminen omaan työhön, mutta jatkoin kun en keksinyt vaihtoehtoja, ja olin ihan hyväkin työssäni. Parikymmentä vuotta turhautumista, nyt olen vähitellen toipumassa vakavasta työuupumuksesta ja keskivaikeasta masennuksesta. Toisinaan näyttää siltä, että tästä vielä noustaan, toisinaan ei...

Itse työ oli kyllä mielenkiintoista, mutta siihen ympärille kertyi lisääntyvässä määrin kaikenlaista sälää ja säätöä, jolle ei edes ollut varattu työaikaa. Varsinainen työ kärsi, eikä sitä ehtinyt tehdä enää hyvin. Siihen väsyin. Aika tavallinen tarina, ilmeisesti.

Vierailija
28/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OnlyFans on nykyään aika hot uravaihtoehto. Jos tuntuu, että oma ulkonäkö ei (enää) riitä, niin kehittelet jotain fetissijuttuja mausteeksi, niin vanhempikin kinkku kelpaa kyllä. Ei muuta kuin voimaantumaan!

Vierailija
29/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää tämä termi "asiantuntijatyö". Mitähän oman elämänsä suutareita he ovat?

Siksi, että se kuulostaa dorkalta. Olit lasinpuhaltaja tai siivooja, työ edellyttää tietoa ja taitoa - asiantuntemusta tekemääsi. Sitten kaikenmaailman toimistotyöntekijät ovat omaksuneet termin korottaakseen työnsä merkitystä ja omaa erinomaisuuttaan käyttämällä tätä termiä. Siksi se hymyilyttää!

Vierailija
30/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tärkeilevältä ja oman hännän nostamiselta, vaikka vain hieman. Neutraalimpaa olisi kertoa, että mitä työtä tekee ja kuulija voi itse päättää, että miten asiantuntijamaista tai vaativaa se on. 

Koska kaikkihan ovat siinä määrin kaikkien alojen asiantuntijoita, että pystyvät päättelemään, mitä toisen työ vaatii...

Vierailija
31/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kullakin kuulijalla on rahkeita ymmärtää kaikkia työtehtäviä niin, että voi päätellä noin?  

Määritelmä liittyy työtehtävään valmiina, ei ole jokaisen mutua.

Vierailija
32/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on asiantuntijatyö?

Mitä on asiantuntijatyö? Asiantuntijatyö voidaan määritellä itsenäiseksi, korkeaa koulutustasoa ja laajaa tietopohjaa edellyttäväksi toiminnaksi, jonka ytimen muodostavat tieteen soveltaminen käytännön ongelmiin. Asiantuntijatyö on tietotyötä, jossa ongelmia tunnistetaan ja ratkaistaan tietotekniikkaa hyödyntäen. 26.4.2016

Vierailija
33/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vain käsien heiluttelua ja lopeta valitus.

Vierailija
34/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Huono itsetunto paistaa sieltä taas kilometrin päähän. Se ei valitettavasti ole millään tavalla sinun päätettävissäsi, onko joku asiantuntijatehtävissä vai ei. Se on tehtävänimike, joka kertoo että työtä tehdään päällä eikä käsillä, siinä kaikki. Monen työnkuva on sitä paitsi niin erikoistunut että jos minäkin alkaisin yksityiskohtaisesti selittämään auki kaikki tehtäväni niin sinä putoaisit kärryiltä jo ensimmäisen lauseen jälkeen.

Vierailija
35/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on asiantuntijatyö?

Mitä on asiantuntijatyö? Asiantuntijatyö voidaan määritellä itsenäiseksi, korkeaa koulutustasoa ja laajaa tietopohjaa edellyttäväksi toiminnaksi, jonka ytimen muodostavat tieteen soveltaminen käytännön ongelmiin. Asiantuntijatyö on tietotyötä, jossa ongelmia tunnistetaan ja ratkaistaan tietotekniikkaa hyödyntäen. 26.4.2016

Eli ei ole tavanomaista toimistotyötä, vaan varsin korkean tason osaamista.

Vierailija
36/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Huono itsetunto paistaa sieltä taas kilometrin päähän. Se ei valitettavasti ole millään tavalla sinun päätettävissäsi, onko joku asiantuntijatehtävissä vai ei. Se on tehtävänimike, joka kertoo että työtä tehdään päällä eikä käsillä, siinä kaikki. Monen työnkuva on sitä paitsi niin erikoistunut että jos minäkin alkaisin yksityiskohtaisesti selittämään auki kaikki tehtäväni niin sinä putoaisit kärryiltä jo ensimmäisen lauseen jälkeen.

Tällä ei ole mitään tekemistä huonon itsetunnon kanssa. En voi sietää tätä titteliä asiantuntija, se ei kerro minulle mitään. Tulee vain sellainen käsienheiluttelija mieleen. Suomi näitä nykyään täynnä. Itse pidän ammattinimikkeistä mistä ymmärtää mitä ihminen tekee työkseen, asiantuntija=käsienheiluttelija

Vierailija
37/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin opiskelemaan yamkia ja aion hakea uutta työtä kun valmistun. Olen nauttinut opintovapaasta, teen npin 3h kouluhommia pöivässä, joskus tulee välipäiviäkin, on niin hyvin edennyt opinnot. Tää koko poissaolo on tehnyt niin hyvää, mutta paluu töihin, omaan työhön on pian. Voin sanoa, että sietämätön ajatus, niin paljon tylsistyttää tyä, työyhteisö ja koko lafka. En vaan ole saanut uutta työtä vielä ja luulen, että vasta yamkista valmistumisen jlk on paremmat mahdollisuudet.

Kannattaa ottaa breikkiä töistä, jos voit ja luoda ihan uudet suunnat ja tavoitteet työelämässä. Suunnittelusta se lähtee, ei ihmettelemällä ja harmittelemalla.

Vierailija
38/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan vaikkapa lääkäri sanoo tekevänsä asiantuntijatyötä, kun on paljon nopeampaa sanoa "lääkäri" tai "juristi" ja jokaisella on käsitys siitä, että kyseessä on suht vaativa työ? 

Ei ole kyse itsetunnosta, vaan tyyliasiasta. Opiskelen itse yliopistossa tutkintotavoitteisesti ja olen tehnyt monenlaista työtä ja sivistänyt itseäni monipuolisesti, vaikka en normaalisti kerro sitä noilla sanoin. "Asiantuntijatyö" kuulostaa hassulta ja siinä kaikki. Työhypoteesini on, että nämä asiantuntijatyö-sanaa toistavat ihmiset harvoin tekevät sellaisia hommia, mitä ei olisi 70-luvulla voinut tehdä ylioppilastaustalla tai vastaavalla eivätkä koskaan rahakkaimpia ja korkeimman statuksen hommia. Ajan kanssa yliopistot ovat lihottaneet tarjontaansa ja ylioppilaiden hommia on sijoitettu maisterin paperin taakse. 

Vierailija
39/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, voisitko vaihtaa työpaikkaa, sekin piristää. Itse vaihdoin työpaikkaa 10 vuoden välein niin, että pystyin hyödyntämään ammattitaitoani, mutta roolini oli erilainen.

Tosin ennen pitkää motivaatiotaso laskee aina. Vitutuksen määrä on jokaisessa työpaikassa vakio.

Vierailija
40/116 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työnantaja on sitä mieltä, että teen vaativaa asiantuntijatyötä. Mikä minä olen hänen näkemystään kiistämään ja totta toki on ettei ihan jokainen pystyisi työtäni tekemään (meidät testataan.)