Ostaisitko 12-vuotiaalle Reiman toppapuvun talveksi?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin, jos uskoisin, että koulukiusatuksi tuleminen kasvattaa lapsen luonnetta.
Eli et halua puuttua kiusaamiseen, vaan pakotat lapsesi harmaaksi tavikseksi, ettei kiusata.
Minulla on hyvin rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa muiden lasten toimintaan.
Jos minun lapseni haluaa olla erilainen, minä annan siihen kaikki mahdollisuudet ja puolustan häntä tarvittaessa, mutta minä en pakota häntä olemaan erilainen kuin hän itse on ja riskeeraa samalla, että hän joutuisi koulukiusatuksi.
Kuulostat juuri sellaiselta äidiltä, joka pakottaa lapsensa kouluun sellaisissa vaatteissa, joissa hän ei halua mennä, koska tietää joutuvansa kiusatuksi vain, että sinä saisit uhriutua somessa. En tiedä täyttääkö tämä ihan Munchausen by proxyn määritelmää, mutta sinne päin se menee.
Onko teillä jollain oikeasti kokemusta, että lasta on kiusattu haalarin vuoksi? Onko tuo oikeasti sellainen asia, josta kiusataan? Itse en näe suurta ulkonäöllistä eroa siinä, onko lapsella päällä haalari vai toppatakki ja toppahousut, mutta onko tässä lasten silmin isompi ero vai?
Meillä 9-vuotiaalla meni niinpäin, kun valkattiin syksyksi uusia kuravaatteita, hän halusi enemmin kurahaalarin eikä takkia ja housuja! Ennen kuin joku kilahtaa niin juu, ei koulussa vaan piha käytössä tämä. Mutta toppavaatteissa oli jo viime vuonna takki ja housut, ei haalaria. Ota näistä sitten selvää...
Eteläsuomalaisia ajatellen, miten paksu vuori haalarissa on? Jos on paksu, ei välttämättä tule sellaisia pakkaskelejä, että olisi paljoa iloa tuosta. Jos on ohuempi vuori, jolloin voisi jo nollakelistä lähtien käyttää, ja kun siinä on tuo vedenkestävä kangas, tällöin se voisi olla hyvinkin käyttökelpoinen vaate loskatalvea varten.
140-kokoiset kurahousut saa vedettyä haalarin päälle hyvin kun löysää henkseleitä.
Kiusataanko myös mäkihyppääjiä ja formulamiljonäärejä, kun ajavat haalarissa? Entä nolottaako jääkiekkoilijoita toppahousut?
Kaikilla voisi olla samanlaiset vaatteet 0-18v niin kiusaamispelkohullut saisivat rauhan.
Vierailija kirjoitti:
140-kokoiset kurahousut saa vedettyä haalarin päälle hyvin kun löysää henkseleitä.
Miksi pitäisi ahtaa liian pieniä kuriksia haalarin päälle, kun voi ostaa esim. tällaisen isommille tarkoitetun vuorillisen mallin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 on melkein yläasteella. Provo.
Miksi kokoja sitten on 164 senttiin saakka?
Heidän tuotteitaan myyvä kauppias sanoi tyttärensä olevan päiväkodissa töissä ja käyttävän tuota isointa kokoa itse päällään.
Meillä ei pitänyt haalareita kuin ala-asteen ekalla. Muuten halusi takki-housut-yhdistelmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 on melkein yläasteella. Provo.
Miksi kokoja sitten on 164 senttiin saakka?
Heidän tuotteitaan myyvä kauppias sanoi tyttärensä olevan päiväkodissa töissä ja käyttävän tuota isointa kokoa itse päällään.
Heh.
Lapsiaan hakevat vanhemmat eivät sitten erota, kuka on henkilökuntaa ja kuka ei.....
Nykyäänhän talvihaalarit on ihan muotia. Niitä on myynnissä aikuisillekin esim Zalandolla. No, tuo kyseinen on malliltaan ehkä vähän lapsekas, mut jonkun toisen mallisen vois lasketteluun, pilkkimiseen, kelkkailuun ym ulkoharrastuksiin hommatakin. Jos siis lapsi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pitänyt haalareita kuin ala-asteen ekalla. Muuten halusi takki-housut-yhdistelmän
Mun kakkosluokkalainen halusi nimenomaan haalarin. Usein koot kyllä loppuu sinne 130cm tienoille, että varmasti useimmat käyttää jo takkia+housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin, jos uskoisin, että koulukiusatuksi tuleminen kasvattaa lapsen luonnetta.
Eli et halua puuttua kiusaamiseen, vaan pakotat lapsesi harmaaksi tavikseksi, ettei kiusata.
Minulla on hyvin rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa muiden lasten toimintaan.
Jos minun lapseni haluaa olla erilainen, minä annan siihen kaikki mahdollisuudet ja puolustan häntä tarvittaessa, mutta minä en pakota häntä olemaan erilainen kuin hän itse on ja riskeeraa samalla, että hän joutuisi koulukiusatuksi.
Kuulostat juuri sellaiselta äidiltä, joka pakottaa lapsensa kouluun sellaisissa vaatteissa, joissa hän ei halua mennä, koska tietää joutuvansa kiusatuksi vain, että sinä saisit uhriutua somessa. En tiedä täyttääkö tämä ihan Munchausen by proxyn määritelmää, mutta sinne päin se menee.
Eihän tuossa puhuttu pakottamisesta mitään, ihan omasta päästäsi keksit sen ajatuksen. Tuskin kukaan voi oikeasti pakottaa 12-vuotiasta pakottaa käyttämään haalaria koulussa jos tämä ei sitä halua.
Haalarit ovat haalarit. Niillä on oma käyttötarkoituksensa. Joillain ihmisillä on työstä tai harrastuksista johtuen haalarien tarvetta ikäihmisiksi asti. 12-vuotiaalla lapsella en osaa ajatella haalaria kouluunmenoasuna, vaan jo tuollaisena erityisasuna kuin aikuisellakin. Siis jos jossain harrastuksessa se on tarpeellinen, tai jos ollaan maaseudulla kovien pakkasten aikaan mökillä tai ulkoilulomalla tms., niin sopii toki, jos lapsi tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastatte rekikoirasafareita ja arktista telttailua niin ehdoton. Täällä kirjoittaville ei tule mieleenkään että eri asioihin erilaiset kamppeet vaan kouluun ollaan heti laittamassa.
Jep, en ihmettele uutisointeja lasten romahtaneesta kunnosta, kun näin monien oletus on että lapsi ulkoilee vain koulussa...
Vierailija kirjoitti:
Haalarit ovat haalarit. Niillä on oma käyttötarkoituksensa. Joillain ihmisillä on työstä tai harrastuksista johtuen haalarien tarvetta ikäihmisiksi asti. 12-vuotiaalla lapsella en osaa ajatella haalaria kouluunmenoasuna, vaan jo tuollaisena erityisasuna kuin aikuisellakin. Siis jos jossain harrastuksessa se on tarpeellinen, tai jos ollaan maaseudulla kovien pakkasten aikaan mökillä tai ulkoilulomalla tms., niin sopii toki, jos lapsi tykkää.
Mä oon varmaan vähän yksinkertainen, mutta miksi en näe niin radikaalia eroa tässä, että onko lapsella takki ja housut vai haalarit? Minulle se on suunnilleen yhtä radikaali ero, että onko hanskoissa sormet yhdessä vai erikseen. Kumpiakin voi vallan hyvin käyttää.
Meillä poika ajaa mopolla tuollaisessa 164 koon haalarissa ja itse pyysi sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
No provohan tämä avaus on tietysti, mutta ihan samanlaisia mammoja on todellisuus täynnä, jotka näyttävät tekevän kaikkensa, että heidän lapsensa joutuisivat koulukiusatuiksi, että voivat sitten uhriutua somessa.
Lapselle on tärkeää opettaa, että on OK olla oma itsensä ja erilainen kuin muut. Ei kuitenkaan ole OK, että äiti ehdoin tahdoin tekee lapsestaan erilaisen kuin kaverinsa lapsen mielipiteestä välittämättä. Tällöin lapsi nimenomaan ei saa olla oma itsensä vaan joutuu mukautumaan vanhempiensa painostuksen mukaiseksi.
Ajat ovat kyllä muuttuneet. 20+ vuotta sitten kun olin itse haalari-ikäinen, ei ollut tavatonta ala-asteella vielä pitää talvihaalaria. Nykyään kai pitää olla tonnin Canada Goose ja tulla piestyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö on 13 ja ei ole vuosiin pitänyt haalaria. Olikohan ekalla viä haalari. Ei ainakaan koulussa. Ratsastuksessa piti haalaria kun sitä harrasti vielä noihin aikoihin muttei sitä varten uutta ostettu vaan saatiin haalari niin siitä tuli ratsastusvaate. Silloin taisi olla max kolmannella luokalla.
12 vuotias on kutosluokkalainen. Miksi ihmeessä sen ikäinen haluaisi tommosen pikkulasten haalarin? Esim. Kelkkailuun voisi haalari olla hyvä mutta nekin on ns isoille suunniteltu. Siis ihan siihen hommaan tarkoitettu.
Tai pilkkihaalari pilkille.Miten niin "pikkulasten", jos isoin koko on 164 ?
Minun mielestä ala-asteen loppuun saakka voi kyllä käyttää talvihaalareita.
Oletko ikinä miettinyt, että tällaisessa asiassa sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa, vaan se mielipide pitää kysyä siltä ihmiseltä, joka joutuu pitämään sitä haalaria ja kuuntelemaan siitä aiheutuvaa kiusaamista.
Olen eri, mutta ei nyt sentään monikaan tuon ikäinen ole sillä tasolla, että kiusaisi jostain haalarista.
Ja jos joku on kiusaaja, niin kiusaa sopivia kohteita ihan riippumatta siitä miten coolit tai uncoolit vaatteet niillä on.Siis sinun mielestäsi erilaisia lapsia ei tyypillisesti kiusata koulussa? Kerrotko vielä, miltä planeetalta olet? Kuulostaa mukavalta paikalta.
Juu, kiusaajat ovat kiusaajia, mutta miksi haluat ehdoin tahdoin tehdä omasta lapsestasi sopivan kohteen?
Ei joka paikassa onneksi ole mitään demoneja ja korppikotkia kärkkymässä saalista, kuten nuo kuvaamasi kiusaajat jotka odottavat jonkun pukeutuvan haalariin ja hyökkäävät kimppuun.
Joitain erilaisia lapsia kiusataan tai jätetään ulkopuolelle, mutta ei esim. haalari tai muut vaatteet tee ketään erilaiseksi.
Se erilaisuus on vähän laajemmin ja syvemmin ihmisessä. Aivan naurettava ajatuskin, että jotain keskivertoa joukkueurheilua harrastavaa tavis-Veetiä alettaisiin kiusaamaan heti kun käveli itsevarmasti haalari päällä kouluun.
Jos joku jotain naurahtaisikin, niin jäisi siihen.
No tämä. Se haalareissa kouluun tuleva suosittu jäkis-Veeti voi jopa aloittaa trendin, jonka jälkeen kaikki haluaa haalarit, jos on riittävän cool muuten. Toki on epätodennäköistä että 12v haluaisi haalareita, enkä kyllä tuon ikäistä mihinkään vaatteeseen pakottaisi, mutta kyllä siihen kiusaamiseen on paljon muitakin syitä kuin yksi toppahaalari tai muu vaatekappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan vähän yksinkertainen, mutta miksi en näe niin radikaalia eroa tässä, että onko lapsella takki ja housut vai haalarit? Minulle se on suunnilleen yhtä radikaali ero, että onko hanskoissa sormet yhdessä vai erikseen. Kumpiakin voi vallan hyvin käyttää.
No kokeilepa möyrytä kunnolla lumessa haalareissa tai takki + housuissa. Kyllä siinä on eroa meneekö lunta vyötäröstä sisään vai ei. Haalaria suosii kaikki enemmän kelkkailua ja pilkkimistä harrastavat, kun se on helppo vetää paksunkin vaatekerroksen päälle. Laskettelijat, koska kaatuessa ei mene selkään lunta. Mun lasten Didriksonsin toppahaalarit on niin kivan näköisiä, että ostaisin samanlaisen talveksi jos niitä vaan tehtäisiin 170cm koossa.
Kyllä, mutta tarkoitinkin, että onko haalari juuri sellainen, josta herkästi kiusataan?