Millaisessa kahvilassa kävisit mieluiten?
No, otsikossa se kysymys olikin. Suunnittelen kahvilaa ja ajattelin tehdä täällä halpaa (ilmaista) markkinointitutkimusta.
Kommentit (577)
Gluteenittomia ja maidottomia tuotteita normituotteiden lisäksi.
Kotoisassa, persoonallisessa, lämpimässä ja ihanassa.
En pidä näistä kliinisistä ketjupaikoista. Ihanimmat kahvilat tulleet vastaan Pohjanmaalla kesäreissulla.
Yksi oli eläkeläismummon pitämä pieni tupa ihanalla puutaloalueella. Itse leivotut maailman parhaat pullat, kiireetön tunnelma, mukavat rupattelut, kauniit astiat ja kukat ja sisustukset, upea puutarha. Maalaismainen, siisti sisustus jossa oli aidosti luonnetta ja persoonaa. Vähän kuin olisi ollut mummolassa kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Kotoisassa, persoonallisessa, lämpimässä ja ihanassa.
En pidä näistä kliinisistä ketjupaikoista. Ihanimmat kahvilat tulleet vastaan Pohjanmaalla kesäreissulla.
Yksi oli eläkeläismummon pitämä pieni tupa ihanalla puutaloalueella. Itse leivotut maailman parhaat pullat, kiireetön tunnelma, mukavat rupattelut, kauniit astiat ja kukat ja sisustukset, upea puutarha. Maalaismainen, siisti sisustus jossa oli aidosti luonnetta ja persoonaa. Vähän kuin olisi ollut mummolassa kylässä.
Tämmöiset kesäpaikat on ihan parhaita! Niitä on myös mahdollista pitää, koska tilakuluja näissä kesävajoissa ei juurikaan ole, eikä mummo nosta kovaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kai irakilaisen miehen kaikkiin kahviloihin voi viedä !
Sellaisessa Jugend-tyylisessä rakennuksessa kaupungin keskustassa sijaitseva vähän boheemi kahvila. Tilaan sopiva sisustus. Tarjolla suolaisia piirakoita, esim joku juustopiirakka, lohipiirakka, kasvispiirakka, poropiirakka. Nää suolaiset piirakat voisi olla vaikka se spessu-juttu suolaisten puolelta. Jos olisi mahdollista piirakat voisi tarjoilla salaatin kanssa. Tarjolla myös ehdottomasti karjalanpiirakoita munavoilla, koska ollaan Suomessa. Lisäksi voisi olla myös ihanan pehmeitä ciabatta- tyylisiä täytettyjä leipiä, joissa runsaat täytteet. Makean puolelta sitten pitäisi kehitellä jokin sen kahvilan erikoinen leivonnainen. Esim joku taivaallisen hyvä suklaakakku tms. Lisäksi korvapuusteja, croisanteja ja pieni valikoima erilaisia leivonnaisia tai kakkuja. Nämä voisi vaihdella myös sesongin mukaan. Tarjoisin myös jäätelöä sellaisina a pieninä talon-annoksina annostellen, erilaisia virvokejuomia, erikoiskahvia, suodatin kahvia ja haudutettuja teelajeja. Taustalla kyllä soi musiikkia vaihdellen ja kahvilassa olisi pieni tila pienelle bändille ja välillä iltaisin esiintyisi joku tuntematon muusikko. Jos saisin A- oikeudet, tarjolla olisi viinejä, olutta jne. Illalla kahvila muuttuu viinibaariksi, jossa on tarjolla pientä suolaista ym. Mulla on tälle kahvilalle jo nimikin valmiina, enkä kerro millainen se talon kakku tulisi olemaan, mutta stay tuned : )
Kaipaan edelleen Katri Antellin omenahyvettä. Aikanaan Oulussa asuessa kävin säännöllisesti kahvilassa nauttimassa sitä. Myöhemmin muualla asuessa aina Oulun reissulla kävin nauttimassa sitä. Nyt sitä ei saa mistään enää. Minusta saisi säännöllisen kahvilan asiakkaan hyvin tehdyllä omenahyveellä vaniljakastikkeen kera tarjottuna. Ohjeen täytyisi olla tuo Antellin. Miljöön sellainen pitsihuvilatyylinen ja hinnan kohtuullinen. Jos paikka olisi pääkaupunkiseudulla, kävisin usein.
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten, että musiikkia ei voi soittaa ilman Teoston lupaa, pitää maksaa tietty määrä (https://www.teosto.fi/musiikin-kayttoluvat/mihin-lupa-tarvitaan/)
Naurettavaa touhua. Itse en todellakaan lähtisi mitään lupia kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten, että musiikkia ei voi soittaa ilman Teoston lupaa, pitää maksaa tietty määrä (https://www.teosto.fi/musiikin-kayttoluvat/mihin-lupa-tarvitaan/)
Minä maksan nyt kun en halua ilmaiseksi hyötyä artisteista, mutta ei kahviloissa mitään sakkopoliiseja kierrä jakelemassa sakkoja, voi soittaa maksamattakin.
Haaveenani olisi perustaa pieni leipomokahvila. Ei tule toteutumaan, ainakaan Suomessa.
Tarjoaisin kohtuullisen valikoiman alusta loppuun itsetehtyjä leivonnaisia. Päivittäin vaihtuva pullalaji, erikoiskakkuja sesongin mukaan. Pientä suolaista, muutakin kuin pasteijaa/croissanttia. Kahvia, teetä, kaakaota, jonkun pienen kotimaisen panimon limuja ja vissyä. Yksinkertainen mutta lämmin sisustus ja tunnelma, pieniä pöytäryhmiä ja väliseiniä/sermejä tms. jakamaan tilaa. Lauantaisin vähän erikoisemmat tarjoilut, ehkä brunssi tai aamiainen. Silloin tällöin livemusiikkia, jos tila riittää.
Ei eläimiä, miljoonia eri erikoisruokavalioita (toki allergiaruokavaliot, muttei esim. kymmeniä kasvimaitoja tms.) tai politiikkaa/moraaliposeerausta. Ihan vaan hyvää pullaa ja kahvia, kivassa ja neutraalissa ympäristössä. Siisteydestä pitäisin OCD:n kanssa kamppailevana liiankin hyvää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan nyt kun en halua ilmaiseksi hyötyä artisteista, mutta ei kahviloissa mitään sakkopoliiseja kierrä jakelemassa sakkoja, voi soittaa maksamattakin.
Kyllä noitten perään kysellään mutta ei sentään poliisit kierrä.
Kahvilan valikoima on usein makeavoittoinen, toivoisin myös suolaisia piiraspaloja ja esim. mini-sandwicheja. Kahvia, teetä ja vaikka espressoa.
Pikkupöydät käy jos eivät ole ahtaasti. Ei koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noitten perään kysellään mutta ei sentään poliisit kierrä.
Kyselijöiden kohdalla riittää kun laittaa tonnin seteli -ilmeen ja odottaa että kyselijä poistuu.
Brasserie tyyppisessä. Käyn sellaisissa Ranskassa ollessani. Kahvia, olutta pikkulaseissa, proseccoa, crepsejä suolaisia ja makeita, skageneita, kakkupaloja, jäätelöannoksia, ...
Sellaisessa, jossa on kassaneidiltä kysymässä kuittia,
niin hän kuiskaa hymyillen" minäpä annan sinulle..."
Tänään tuli käytyä sellaisessa..
Semmosessa missä on vähäpukeisia go-go tyttöjä,monta monitoria näyttää erotiikkaa nonstoppina.
Itse käyn eniten "työnteko kahviloissa", mikä on ihan itse keksitty termi. Teen paljon itseopiskelua ja muuta miettimistyötä kahviloissa, koska varsinainen työpaikka on aivan liian hälisevä ja keskeytykset liki jatkuvia opastettavien takia.
Siis pidän kahviloista, joissa on riittävästi tilaa ja työntekomyönteinen ilmapiiri. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden kahvin tai teen ostamalla voi oleskella ainakin noin tunnin ilman, että kukaan tulee mulkoilemaan. Myöskään en pidä muiden asiakkaiden paheksunnasta ruudun ääressä oloa kohtaan. Itselleni näet kahvilassa käynti ei ole mikään vuoden kohokohta vaan ihan osa päivää.
Istuimien on hyvä olla mukavia, ei mitään kovia puutuoleja. Myös äänimaailma on tärkeä sikäli, että sopiva taustamusiikki ja akustiikka pehmentää muiden asiakkaiden kailotukset ja paasaamiset. Samoin on luonnollisesti tärkeää, että alkoholia ei anniskella.
Toki Wifi ja laturipistokkeet ovat hyvä asia, mutta eivät välttämättömiä.
Sellaisessa missä puhutaan suomea.
Tee on hyvää ja voi mennä ikkunan viereen katsomaan ohikulkevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.
Itse kaipaisin tuoretta pannukahvia. Riittävän vahvaa, mutta vaalea paahto.
Itse teen kanvin konttoripäivinä ja halutessani vain kupillisen mittaamalla kahvinpurut lämmitettyyn kuppiin ( 0.5 L ) ja kaatamalla kiehuvan veden purujen päälle ohuena loinona, jota liikuttamalla saan kelluvat kahvinpurut kasteltua ja vajoamaan pohjaan. Neljän minuutin kuluttua kahvi on valmista nautittavaksi
Olisi myös mukava voida tilata kahvin oheen tai sen sekaan pieni konjakki jotakin kohtuullista laatua.
Ei oli myöskään pahitteeksi, jos ainakin kylmänä vuodenaikana voisi tilata halutessaan irlantilaisen kahvin ( caife Gaelach ) maustettuna jollakin irlantilaisella, mieluiten savuisella viskillä, esimerkiksi Connemara Peated Single malt on erinomainen, mutta budjettivaihtoehtona Jameson tai Bushmillskin kelpaisi.
Edelleen olisi hienoa, jos halutessaan voisi tilata ruokaisan, lämpimän voileivän joko lounaaksi tai iltapalaksi.
Miljööseen vaikuttavista tekijöistä arvostaisin eniten hiljaisuutta ja rauhallisuutta, joka mahdollistaisi keskustelun normaalilla volyymillä. Lapset täällä onkin jo mainittu. Jos ne eivät juoksentele ja kilju niin asia on kunnossa, mutta tästä livettäessä odottaisin kahvilan henkilökunnan ojentavan vanhempia! On nimittäin myös kakarain etu, että niille opetetaan pienestä pitäen käytöstapoja, sillä mistä ne niitä enää myöhemmin oppisivat - paitsi poliisilta! Edellinen koskee myös ulkomaalaisia.
Tärkeä yleisilmeeseen vaikuttava tekiä on käytettyjen astioiden keräily ja pöytien kunnollinen pyyhkiminen heti asiakkaiden lähdettyä.
Yleisilmeen toivoisin olevan hillitty, tummahko ja valaistuksen himmeähkö. Tarkoituksena luoda vaikutelma rauhan keitaasta keskellä Maailman hälyä ja paikka, jossa on tarvittaessa mahdollista muiden häiritsemättä keskittyä seuralaiseen tai omiin ajatuksiinsa, on sitten kyse lounastauosta, liikeneuvottelusta tai jostain muusta.
Kesällä muutama pieni pöytä tuoleineen takapihalla / sisäpihalla puutarhassa puiden alla olisi upea asia, mutta vaikeahko toteuttaa.
Eräässä tutussa kahvilassa on perimmäisessä nurkassa muutama suuri nahkainen kirpputorilöytö-nojatuoli takan ( tosin vain sähkö- ) ääressä. Tuollaisestahan voisi jo vaikka maksaa vuokraa!
Voi vain yrittää kuvitella, minkälainen seulominen ap:llä on tätäkin ketjua lukiessaan!
Toivotan onnea yritykselle! Kerro meille sitten, mihin päädyit ja minne saamme tulla tutustumaan kahvilaasi!
Tällainen on viehättävä; Berliinin Adlon-hotellin aulassa tuli kerran istuttua tällainen "setti", kun kone Helsinkiin lähti vasta illalla ja oli niin muodoin aikaa (ja kaupungissa sille tyypillinen elokuuhelle hillitsi kiertelemään lähtemistä).
Ko. kattaus oli kyllä hintavampi, mutta loppulaskuun vaikuttine eritoten kaikki muu hyvä, joka siinä istuskellessa tuli niin ikään "istuttua" (siellä on varaa valita, vaikkei oikein olisi varaakaan).