Millaisessa kahvilassa kävisit mieluiten?
No, otsikossa se kysymys olikin. Suunnittelen kahvilaa ja ajattelin tehdä täällä halpaa (ilmaista) markkinointitutkimusta.
Kommentit (577)
Semmoisesta huoltoasema kahviosta jossa kevyet pöydät ja tuolit, tiski lähellä, pajatso ja levyautomaatti. Semmoisesta jossa viereisen pöydän keskustelut kuulee ja voi osallistua. Vähän niinkuin siinä Tankki Täyteen Sulo Vilen:n huoltoasemalla.
Viihtyisä ja tunnelmallinen, ei ketju-kahvila. Mielellään kotona leivottua eikä mitään massatuotanto pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Koirakahvila. Sellainen että siellä olisi yksi tai pari hyvää koiratyyppiä jotka tulisivat tervehtimään ja ehkä kerjäämään pari makupalaa. Ja paikan nimi olisi esimerkiksi Coffee Hau.
IIIII-HHH-HANAAAA-AAAAHHHHH!!!!!!!!!!!!!! 😍😍😍😍😍😍😍😍
Rakastan kahviloita, mutta olen vähentänyt valtavasti niissä käyntiä. Tällaiseen kahvilaan kuitenkin palaisin:
1) Kahvit jauhetaan paikan päällä pavuista. Papujen alkuperä ja ominaisuudet nähtävillä.
2) Tarjolla suolaista ja makeaa, autenttista ja omaperäistä. Valikoiman ei tarvitse olla iso, kunhan on tuoretta ja laadukasta. Olisi esimerkiksi ihanaa löytää kahvila, jossa tarjotaan ranskalaistyyppistä kauden hedelmistä tai marjoista valmistettua piirasta.
3) Haluaisin myös nauttia lasillisen samppanjaa tai valkoviiniä toisinaan.
4) Esteettisen tunnelman täytyy olla kohdillaan. Rauhallinen ja hienostunut sisustus viehättää minua. Kukkia tai viherkasveja. Valaistuksen täytyy olla lempeä ja lämmin. Tykkään sekä yksinkertaisista että klassisista kahviloista, tai sellaisista runsaista, vähän hulluistakin kunhan siinä on jokin teema ja ajatus. En yhtään viihdy askeettisissa, ahtaissa kahviloissa, vaikka olisi kuinka hyvää kahvia. Meillä on naapurustossa yksi tällainen. Kävin aluksi säännöllisesti, kun kahvi oli niin erinomaista, mutta sitten alkoi ahdistaa se kulmikas hiomaton puupinta ja liian kirkas valaistus.
5) Toivon, että asiakaskunta on hillittyä ja kivasti pukeutunutta. Ei missään tapauksessa läppäreillä työskenteleviä toimistotyyppejä tai opiskelijoita. Kirjat ja padit ok, tai jopa plussaa.
6) Pöytiintarjoilu. Plussaa jos myös tilaukset otetaan pöydistä,
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa missä saa asiakaspalvelua suomeksi.
Sellaisessa missä raikas voikkuleipä on raikas voikkuleipä eikä mikään "levain crepes pestocoleslawpedillä".
Sellaisessa missä ei eläimet heilu.
Sellaisessa missä ei puolet Sarven heimopäälliköistä keinu.
Olisiko ehkä hyvä ajatus päällystyttää yrityksen kaikki istuimet SIANNAHALLA ja tiedottaa siitä sekä kahvilan sisä- että ulkopuolella suurin arabiankielisin kyltein?
Unelmieni kahvila olisi sellainen, jossa voisi tilata kahvin ja pihvin. Ei mitään lisukkeita tartte paitsi vettä. Kaikki leipomistuotteet vois jättää pois lkm sacher kakkuja.
Eläimet olisi tervetulleita vain pihvilihana.
Liimatainen kirjoitti:
Unelmieni kahvila olisi sellainen, jossa voisi tilata kahvin ja pihvin. Ei mitään lisukkeita tartte paitsi vettä. Kaikki leipomistuotteet vois jättää pois lkm sacher kakkuja.
Eläimet olisi tervetulleita vain pihvilihana.
Se olisi sitten kyllä ravintola. Pihvien paistamiseen tarvitaan lain mukaan ihan erilainen keittiö (erilainen ilmanvaihto, rasvakanavat, jne.) kuin kahviloissa.
Tässä lähellä on sellainen vanhassa rakennuksessa oleva kahvila, siis joku hirsirakennus, vieressä kartano.. siellä oli jotenkin ihana tunnelma, kesällä kävin. Oli muuten hyvin ilmastoitu, ulkona oli kuuma, sisällä mukavan viileä. Rento ilmapiiri, silloin muut olivat ulkona terassialueella, minä sisällä viileässä keskenäni. Oli ihanaa. Vanhat ristikkoikkunat ja maalattu puulattia. Hyvää suklaakakkua ja minttuteetä. Maalaismaisemat.
Oli muuten ensimmäinen kerta kun viihdyin kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Poliittisesti radikaali kahvila. Tarkoittaa sitä että yritystoiminta on vastuullista ja ihmislähtöistä, mikä näkyy siinä ettei työntekijöitä ja asiakkaita riistetä. Menestyksen ja asiakasvirran takaa myös edullisuus ja reilut tuotteet ahneisiin kilpailijoihin verrattuna. Sellaista kahvilaa minä haluaisin tukea ja jopa siellä työskennellä.
Asiakasvirta ei itsessään takaa menestystä - suuri asiakasvirta vaatii isot tilat ja enemmän asiakaspalvelijoita, ja jostain se tuloskin olisi tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Poliittisesti radikaali kahvila. Tarkoittaa sitä että yritystoiminta on vastuullista ja ihmislähtöistä, mikä näkyy siinä ettei työntekijöitä ja asiakkaita riistetä. Menestyksen ja asiakasvirran takaa myös edullisuus ja reilut tuotteet ahneisiin kilpailijoihin verrattuna. Sellaista kahvilaa minä haluaisin tukea ja jopa siellä työskennellä.
Luulen, että jää toiveuneksi tällainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.
Lähtökohtaisesti en innostu ajatuksesta, että olisi koiria kahvilan sisällä. Jos terassi löytyy, voisi se toimia. Ajatelkaapa tilannetta: märkä koira, hieman seisova ilma, ehkä helle. Haju voisi olla aika karmea. Varmasti käy asiakaskato.
No koita nyt vielä vähän spesifimpi tilanne keksiä. Onko koira myös ripuloinut ja perse paskassa? Hengitys haisee silliltä ja happamalta maidolta?
Mitä? Eikö tuo ollut jo tarpeeksi spesifinen?
kynikus kirjoitti:
Lopetin kahviloissa istumisen 1.6.2007, kun niistä tuli savuttomia. Terassilla voi vielä nauttia kahvin ja röökin, mutta nyt eräs Tuominen on kieltämässä senkin.
Ja me kaikki muut olemme kiitollisia siitä muutoksesta
Emmekä kaipaa tupakkaasi pilaamaan nautintoa
Mielellään joku maalaiskahvila vanhassa rakennuksessa, historiaa ja vanhaa aikaa huokuva miljöö. Kunnon penkit, tuolit, ei mitään pikkuisia huteria tuoleja. Suht tilava. Puhdasta pitää tietysti olla, ja asiakaspalveluhan vaikuttaa todella paljon.
Tuotteet tietysti pitää olla hyviä ja kondiittori leiponut, hyvistä suomalaisista raaka-aineista tavallisia perus kahvila tuotteita.
Minä voin maksaa enemmän per tuote jos tiedän, että ei olla lähdetty siihen, että tilataan puolalaista croisanttia ja vaan aamulla lämmitetään itse. Kondiittorille täytyy saada palkka sekä muille työntekijöille, raaka-aineet maksaa sekä sähkö, vesi, vakuutukset jne.
Ja tietysti paikassa käymisen pitää olla kokemus/elämys itsessään. Mielellään sellainen lämminhenkinen hyvän mielen paikka. Siellä voisi olla vaikka lounastakin tarjolla, tyylillä mitä teki mieli tänään niin sitä tarjotaan. Hyvää kotiruokaa kauden raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.
Identifioituisit tuolla vain vegaanien lemmikki ravintolaksi jossa eivät käy eläimille allergiset normaali ihmiset juuri lainkaan.
En suosittele noin suppealle ihmisryhmälle suuntautumista lainkaan.
Vähintään vaatisi lähes täydellistä sijaintia alueelta, jossa paljon saman mielisiä ihmisiä, jotta olisi edes teoriassa kannattava. Luulen, että tilavuokrat nousisivat pilviin
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähellä on sellainen vanhassa rakennuksessa oleva kahvila, siis joku hirsirakennus, vieressä kartano.. siellä oli jotenkin ihana tunnelma, kesällä kävin. Oli muuten hyvin ilmastoitu, ulkona oli kuuma, sisällä mukavan viileä. Rento ilmapiiri, silloin muut olivat ulkona terassialueella, minä sisällä viileässä keskenäni. Oli ihanaa. Vanhat ristikkoikkunat ja maalattu puulattia. Hyvää suklaakakkua ja minttuteetä. Maalaismaisemat.
Oli muuten ensimmäinen kerta kun viihdyin kahvilassa.
Missä tällainen?
Koiria halutaan viedä kahvilaan. Ihan ok jos koira on siisti ja hiljainen. Itselläni liikaa kokemuksia piittaamattomista koiraihmisistä. Se oma mussukkapiski voi haukkua muut asiakkaat ja sen pitää voida istua märillä tassuillaan asiakkaille tarkoitetuilla istuintyynyillä. Ja sitten on niitä koiraporukoita jotka valloittavat koko alueen kun kiva rotuyhdistystapaminen, eli muille asiakkaille ei yhtään rauhaa ja tilaa.
Ja vielä lisään, olen ns koiraihminen ja nytkin on koira kotona.
Koiraystävällinen ja sellainen jossa se autotunelistahittivikinäininä ei soi taustalla lainkaan. Kahvilassa ei tarvitse musiikin soida ollenkaan.
Ja tukevia pöytiä, ei keikkuvia. Muuten sun suunnitelmat kuulostaa ihanille. Ja mun mielestä sais olla sellaisia tavallisia juttuja, joista tietää mitä on ostamassa ja osaa sen helposti tilata. Vrt. Piiras/quiche tai kinkku/prosciutto. Jos vielä hintataso olisi sellainen, että samalla käynnillä voisi tilata sekä sämpylän että jonkun makean herkun ja vielä sen kahvinkin, tulisi paikasta varmasti suosittu.
Mun mielestä mitään monta tuntia läppärillä työskentelytilaa kahviostosta vastaan ei tarvitse olla tarjolla. Ja jos päädyt taustamusiikkiin, itse pitäisin jostain instrumentaalisesta joka vain soi hiljaa taustalla.
Koirat sen sijaan luo just sellaista kodikasta tunnelmaa, mutta tajuan kyllä, että kaikki ei tykkää.
Sellainen miellyttävä retro sisustus ja riittävän väljä pöytien jako jossa hieman yksityistä rauhaa...myös meluton ympäristö on suuri plussa eli ei liikenteen melua eikä taustahälinää...
Kahvilassa voi soida myös musiikki sopivan pienellä volyymilla ikäänkuin taustamusiikkia joka ei häiritse keskustelua tai keskittymistä..
Valaistukseen tulee kiinnittää huomiota..kahvilassa ei saa olla liian kova valaistus vaan valaistus oltava kohdevalaistusta..esim pöydät ja tiski.
Siinä muutama elementti johon kannattaa kiinnittää huomiota