Suomen yrittäjät: Seuraavaksi on puututtava sunnuntain tuplapalkkaan
Nyt kun on saatu ek:n oppipoika Petteri pääministeriksi ja kokoomuksen puudeli Purra valtiovarainministeriksi, on pää auki työntekijöiden maahanpolkemisessa.
Kommentit (902)
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sunnuntain tuplapalkka poistetaan, pitäisi silloin poistaa myös kaikki muutkin kirkolliset pyhät ja niiden lisät. Toisaalta oletuksena yhteiskunnan pyörittämisessä on arkityö, ma-pe. Tällöin arkityön ulkopuolella olevista työajoista täytyy saada korvausta. Arkipyhien poisto vaikuttaa myös siihen, ettei niitä päiviä sitten saa vapaana kukaan. Eli myös arkityötä tekevät ovat joulupäivän töissä, mikäli se sattuu keskelle viikkoa. Tässäkin sitten olisi helpompaa kulttuurillisesti luopua juhlapyhien vietosta, kuten joulusta - olisi siten täysin samanlainen päivä siinä missä muutkin. Pitää kuitenkin huomauttaa, että tämä lisää niitä palkkapäiviä, kun ylimääräisiä pyhiä ei ole vuodessa yhtään.
Toki voitaisiin myös poistaa arkityö ja kaikki alkaisivat tehdä epäsäännöllistä työaikaa, vapaat olisivat kun ne sattuvat olemaan. Tällöin ei tarvitsisi maksaa kenellekään mitään lisiä. Toki myös tämä maksaa, kun pitää alkaa pitää päiväkoteja, kauppoja, virastoja yms. auki 24/7 ja myös lisätä työvoimaa näihin.
Sunnuntailisä ja muut lisät ovat haittakorvausta siitä, että ollaan töissä kun suurin osa muusta väestöstä ei ole.
Mitenkähän päin se naama vääntyisi, kun arkipäiville osuvat juhlapyhät eivät olisikaan enää palkallisia vapaapäiviä? 😄 Tätä pitäisikin käydä ajamaan heti, jos sunnuntaikorvaukset poistuu!
Tämäpä! Arkityötä tekevät haluavat poistaa vuorotyöläisten sunnuntailisät, mutta omat arkipyhät kyllä pidetään hyvillä mielin ja mielessä siintää jo joulun ja muiden arkitöitä tekevien automaattisesti vapaiden pyhien vietto. Tajuavatko ollenkaan, millaista vuorotyön tekeminen on?
Yrittäjällä jokainen päivä on työpäivä. Palkka tulee oman ahkeruuden ja/tai viikonlopputyöläisen ilmaisen työpanoksen myötä.
No nii nyt se alkoi. "Mä oon yrittäjä, oon aina töissä"
Työn ei pitäisi ikinä olla tärkeintä elämässä, mutta koska yhteiskunta on rakentunut sille oletukselle että työt ovat arkityötä sijoittuen ma-pe 7-16 välille, on vuorotyön tekeminen haaste sosiaalisesti, psyykkisesti että fyysisesti. Mitään menoja ei voi sopia pitkälle etukäteen, mikään säännöllinen ei ole mahdollista. Varsinkin parisuhde ja lapset joutuvat monesti väistämään työvuoron edestä. Vuorotyö vaatii elämältä niin paljon enemmän kuin arkityöläiset voivat edes kuvitella, ja silti arkityöläiset vaativat sunnuntailisien poistoa ja heittelevät kevyesti, kuinka parisuhteen eteen kannattaa tehdä töitä ettei vain ole niitä hoitsu yh-mutseja. Monella väsyneellä hoitajalla pääsee itku, kun yrittävät tasapainoilla huonon palkan, vuorotyön, perheen, ystävien ja itsestään huolen pitämisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin paikallisissa K-kaupoissa on kauppiaat itse sunnuntaisin usein töissä.
Jos niistä sunnuntailisistä halutaan eroon niin pitäköön puotinsa sunnuntaisin kiinni tai tehköön itse sunnuntaivuorot.Onko kaupan pitäminen kiinni sunnuntaina meidän kuluttajien kannalta jotenkin hyvä asia? No ei ole, en ymmärrä miksi jotkut ihmiset toivovat yhteiskunnan kehityksen menevän takapakkia ja tavoitteena tuntuu olevan asioiden huonontaminen.
Juuri a-studiossa/talkissa Pentikäinen sanoi, että tämä sunnutaikorvauksista luopuminen on AY-liikkeiden luoma valhe. Ainoastaan on vaadittu sen muuttamisesta, eli esim. että normaali palkkaa nostettaisiin viikolla ja sunnuntai olisi saman hintainen. Tällä hetkellä monessa paikassa tilanne on se, että sunnuntain tuplapalkkojen takia, koko päivä on tappiollinen. Tämän takia yrittäjän kannattaa ennemmin pitää lafka kiinni, kuin auki. Ei tässä nykymallissa ole kuin häviäjiä.
No mitä kumman hyötyä siitä olisi yrittäjälle, kun häneltä vietäisiin pois mahdollisuus pitää pulju kiinni sunnuntaina ja säästää sunnuntsilisien maksamisessa, kun ne olisi jyvitettu koko viikolle? Tuohan on aivan tolkuton ehdotus yrittäjän näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen näytä löytyvän perusteluja, miksi sunnuntai olisi nykyään tavalliselle ihmiselle tärkeämpi vapaapäivä kuin lauantai. Pannaan siis koko viikonlopun ajaksi kohtuullinen korotus, esim. 1/3 lisää palkkaa.
Mäkin olen odottanut niitä perusteluja. Mennään jo sivulla 40 eikä kukaan ole osannut vieläkään kertoa.
Milloin yleensä on vaikka isot festarit ja keikat? -viikonloppuisin. Onko se vain tiettyjen työntekijöiden oikeus? Aikoinaan itse tein vuorotyötä ja mies päivätyötä. Usein mies harmitteli kun ei meillä ollut viikonloppuisin vapaata. Silloin tuppaa olemaan kekkereitä ja karkeloita
Harvemmin ne sunnuntaisin on?
Miettikää kuinka moni joutuessaan päivystykseen sunnuntaina, manaa odotustilassa että sunnuntaina on muutakin tekemistä kuin olla päivystyksessä? Kiva kun siskonpojan synttärit olisi, ystävät kutsuvat iltaa viettämään ja olisi voinut käydä vaikka vähän veneilemässäkin.
Koko päivystyksen henkilökunta varmasti miettii samoin.
Pentikäisen triplapalkka pitäisi puolittaa. Jäisi köyhille yrittäjille enemmän rahaa maksaakunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyään ei enää pyhäpäiviä kunnioiteta eikä niitä vietetä lepopäivinä, niin joutaa se tuplapalkkakin pois. Jos pyhäpäivää vietetään kuin arkipäivää kaupassa käyden ja remonttia tehden, niin mihin se tuplapalkkavaatimus sitten edes perustuu.
No voisitko sinä kunnioittaa niitä viikonloppuisin töitä tekeviä ja perheensä, sukulaistensa, ystäviensä luonta poissa olevia, etkä kirjoittele näin ymmärtämättömiä kommentteja???
Tiedätkö miltä se tuntuu, kun et pääse omien lastesi kevätjuhliin, harrastusten peleihin/ kilpailuihin? Et pääse kauempana asuvien sisarusten lasten tai kummilasten syntymäpäiville, et rippijuhliin etkä valmistujaisiin. Eikä aina edes niitten lähellä olevien, koska monen juhlat ja tapahtumat alkaa iltapäivästä ja vähintäänkin olet reilusti myöhässä. Mies osallistuu yksin hautajaisiin, aikuisten syntymäpäiville ym. mihin kutsuja ei tule kuukausia etukäteen, että voisit saada varmasti vapaapäivän.
Oletko sattunut huomaamaan, että elämä pyörii aika vahvasti ma-pe työtä tekevien ja viikonloppuisin vapailla olevien tahtiin?
Tulet rättiväsyneenä töistä ja lapset odottaa kivoja viikonloppupuuhia, uimareissuja, pyöräretkiä, luistelua ym. Viikonloppuisin vapaalla olevat sukulaiset ja ystävät odottavat kyläilyjä ja yhteisiä menoja ja olet aina vähän puoliväkisin mukana, tai kieltäydyt kokonaan, koska takana painaa jo työpäivä. Et voi jäädä istumaan iltaa pitemmäksi aikaa, kun seuraava päiväkin on työpäivä.
Ja nämä esimerkit eivät ole mikään poikkeustila, vaan vuorotyötä tekevän arkea. Vuorotöihin kuuluu myös olennaisesti yhden päivän vapaat. Eli kun olet ollut viikonlopun töissä eipä sulla olekaan ma-ti vapaa, voi olla että vapaa on keskiviikko ja seuraava vapaa seuraava viikon maanantai - tai mitä tahansa.
Kommenttisi on myös siksi aivan typerä, että olet vaatimassa lisien poistoa juuri niiltä, jotka eivät ole viikonloppuisin niitä palveluja käyttämässä vaan TUOTTAMASSA, ja niiltä, joiden palkka on muutenkin matala. Oikeasti tuplapalkka pitäisi saada myös lauantailta, oman alani työehtosopimuksessa lauantailisää alkaa tulla vasta kahden jälkeen.
Ja haluatko tietää, mitä tästä kaikesta saan rahaa hurjine lisineen?? Viimeisin nettopalkka oli 1875,58 €.
Totta, kyllä lääkäreille, poliiseille, palomiehille, ensihoitajille, sähkö- ja lämpövoimaloiden työntekijöille, ym. kaikille jotka ovat töissä silloin kun on lasten kissanristiäiset, pitää ehdottomasti maksaa tupla palkkaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei enää kuulu kirkkoon ei siten käy kirkossa Sunnuntaina. Siksi Sunnuntain pyhäkorvauksille ei ole enää perustetta.
Arkipyhät voidaan pian poistaa samasta syystä.
HYVÄ ANO ,,! JOKU PITÄÄ VIELÄ KRISTTSILLISEN IHMISEB PUO,LIA,,,,!!!!!!!!!!!!!!!
Jos tuplapalkka loppuu, en mene sunnuntaina töihin vaan suunnistan Suvijuhliin
Lääkäreiltä pois sitten kaikki lisät kanssa jos lähtee muualtakin prkl. #tasa-arvo
Minä teen lähihoitajana keikkaa. Se on selvä että teen sitten vaan arkipäivää jos sunnuntailisiin kosketaan. Saanpahan sitten vapaat viikonloput mutta tulot kyllä putoaa pahasti. Siinä vaiheessa ryhdyn sitten viimein katsomaan töitä Ruotsista. On se tässä ollut jo mielessä..
Tässä just lskin, että jos sunnuntailisät poistuu, voin hakea toimeentulotukea. Että eipä siinä, säästöjä valtiolleko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niistä sunnuntailisistä halutaan eroon niin pitäköön puotinsa sunnuntaisin kiinni tai tehköön itse sunnuntaivuorot.Onko kaupan pitäminen kiinni sunnuntaina meidän kuluttajien kannalta jotenkin hyvä asia? No ei ole, en ymmärrä miksi jotkut ihmiset toivovat yhteiskunnan kehityksen menevän takapakkia ja tavoitteena tuntuu olevan asioiden huonontaminen.
Juuri a-studiossa/talkissa Pentikäinen sanoi, että tämä sunnutaikorvauksista luopuminen on AY-liikkeiden luoma valhe. Ainoastaan on vaadittu sen muuttamisesta, eli esim. että normaali palkkaa nostettaisiin viikolla ja sunnuntai olisi saman hintainen. Tällä hetkellä monessa paikassa tilanne on se, että sunnuntain tuplapalkkojen takia, koko päivä on tappiollinen. Tämän takia yrittäjän kannattaa ennemmin pitää lafka kiinni, kuin auki. Ei tässä nykymallissa ole kuin häviäjiä.
Jos ei se lafka tuota viikolla niin paljoa, että yhtä päivää ei kestä heikompaa tulosta, niin silloin sen paikan markkinointi ja tuottavuus on muutenkin kuralla. Yrittäjän oman työssä jaksamisen kannalta voikin olla asiaa pitää yksi päivä kiinni ja samalla poistuu koko sunnuntaiongelma. Isoissa tehtaissa, sairaaloissa, hoitopaikoissa, poliisille ja palokunnalle tai liikenteessä olijoille kuten bussikuskeille, rahtareille tai lentokenttävirkailijoille ym. tämä ei onnistu, mutta parin hengen firmassa se 4 päivää vapaata kk yrittäjälle voi olla ihan suotavaakin.
Pentikäinen on varmaan ihan oikeassa tuossa ajattelumallissa, että jos lisä poistuu, niin palkkaa pitää muuten kompensoida, mutta moniko yritys nyt nostaa työntekijän viikkopalkkaa, jos hän näin ehdottaa? Jos yritys on muutenkin sellainen, että viikolla ei tee tarpeeksi rahaa, niin mistä se isompi palkka sinne löydetään, jos kuitenkin pitäisi maksaa sama kokonaissumma? Lisäksi naurattaa ajatus, jossa ison marketin omistaja pistää lapun luukulle sunnuntaina kun kourallinen kassahenkilöitä maksaa ihan liikaa, eikä tulekaan sitä +sataa tonnia päivä, joka määrittää marketin omistajan ihmisarvon ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen näytä löytyvän perusteluja, miksi sunnuntai olisi nykyään tavalliselle ihmiselle tärkeämpi vapaapäivä kuin lauantai. Pannaan siis koko viikonlopun ajaksi kohtuullinen korotus, esim. 1/3 lisää palkkaa.
Mäkin olen odottanut niitä perusteluja. Mennään jo sivulla 40 eikä kukaan ole osannut vieläkään kertoa.
Milloin yleensä on vaikka isot festarit ja keikat? -viikonloppuisin. Onko se vain tiettyjen työntekijöiden oikeus? Aikoinaan itse tein vuorotyötä ja mies päivätyötä. Usein mies harmitteli kun ei meillä ollut viikonloppuisin vapaata. Silloin tuppaa olemaan kekkereitä ja karkeloita
Kyllä ne festaritkin yleensä sinne sunnuntaihin kestävät ja moni pitää esim. lasten syntymäpäiviä sunnuntaisin. Ja verottaahan sekin osallistumista lauantai-illan juhliin ja menoihin, jos sunnuntaina pitää olla seitsemältä duunissa.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei se lafka tuota viikolla niin paljoa, että yhtä päivää ei kestä heikompaa tulosta, niin silloin sen paikan markkinointi ja tuottavuus on muutenkin kuralla. Yrittäjän oman työssä jaksamisen kannalta voikin olla asiaa pitää yksi päivä kiinni ja samalla poistuu koko sunnuntaiongelma. Isoissa tehtaissa, sairaaloissa, hoitopaikoissa, poliisille ja palokunnalle tai liikenteessä olijoille kuten bussikuskeille, rahtareille tai lentokenttävirkailijoille ym. tämä ei onnistu, mutta parin hengen firmassa se 4 päivää vapaata kk yrittäjälle voi olla ihan suotavaakin.
Pentikäinen on varmaan ihan oikeassa tuossa ajattelumallissa, että jos lisä poistuu, niin palkkaa pitää muuten kompensoida, mutta moniko yritys nyt nostaa työntekijän viikkopalkkaa, jos hän näin ehdottaa? Jos yritys on muutenkin sellainen, että viikolla ei tee tarpeeksi rahaa, niin mistä se isompi palkka sinne löydetään, jos kuitenkin pitäisi maksaa sama kokonaissumma? Lisäksi naurattaa ajatus, jossa ison marketin omistaja pistää lapun luukulle sunnuntaina kun kourallinen kassahenkilöitä maksaa ihan liikaa, eikä tulekaan sitä +sataa tonnia päivä, joka määrittää marketin omistajan ihmisarvon ;D
Tämä. Kuinka moni on valmis nostamaan sitä hoitajan peruspalkkaa, kun niitä kuuluisia lisiä ei enää ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne festaritkin yleensä sinne sunnuntaihin kestävät ja moni pitää esim. lasten syntymäpäiviä sunnuntaisin. Ja verottaahan sekin osallistumista lauantai-illan juhliin ja menoihin, jos sunnuntaina pitää olla seitsemältä duunissa.
Aika harvoin kestävät sunnuntaille. Pe-la yleisemmin, joten perjantaista ja lauantaista pitäisi saada tuplapalkkaa?
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sunnuntain tuplapalkka poistetaan, pitäisi silloin poistaa myös kaikki muutkin kirkolliset pyhät ja niiden lisät. Toisaalta oletuksena yhteiskunnan pyörittämisessä on arkityö, ma-pe. Tällöin arkityön ulkopuolella olevista työajoista täytyy saada korvausta. Arkipyhien poisto vaikuttaa myös siihen, ettei niitä päiviä sitten saa vapaana kukaan. Eli myös arkityötä tekevät ovat joulupäivän töissä, mikäli se sattuu keskelle viikkoa. Tässäkin sitten olisi helpompaa kulttuurillisesti luopua juhlapyhien vietosta, kuten joulusta - olisi siten täysin samanlainen päivä siinä missä muutkin. Pitää kuitenkin huomauttaa, että tämä lisää niitä palkkapäiviä, kun ylimääräisiä pyhiä ei ole vuodessa yhtään.
Toki voitaisiin myös poistaa arkityö ja kaikki alkaisivat tehdä epäsäännöllistä työaikaa, vapaat olisivat kun ne sattuvat olemaan. Tällöin ei tarvitsisi maksaa kenellekään mitään lisiä. Toki myös tämä maksaa, kun pitää alkaa pitää päiväkoteja, kauppoja, virastoja yms. auki 24/7 ja myös lisätä työvoimaa näihin.
Sunnuntailisä ja muut lisät ovat haittakorvausta siitä, että ollaan töissä kun suurin osa muusta väestöstä ei ole.
Mitenkähän päin se naama vääntyisi, kun arkipäiville osuvat juhlapyhät eivät olisikaan enää palkallisia vapaapäiviä? 😄 Tätä pitäisikin käydä ajamaan heti, jos sunnuntaikorvaukset poistuu!
Tämäpä! Arkityötä tekevät haluavat poistaa vuorotyöläisten sunnuntailisät, mutta omat arkipyhät kyllä pidetään hyvillä mielin ja mielessä siintää jo joulun ja muiden arkitöitä tekevien automaattisesti vapaiden pyhien vietto. Tajuavatko ollenkaan, millaista vuorotyön tekeminen on?
Yrittäjällä jokainen päivä on työpäivä. Palkka tulee oman ahkeruuden ja/tai viikonlopputyöläisen ilmaisen työpanoksen myötä.
No nii nyt se alkoi. "Mä oon yrittäjä, oon aina töissä"
Ei kun olen entinen yrittäjä ja nyt tavallisena työntekijänä, samoissa hommissa ja samoissa työpaikoissa, paljon vähemmän huolta huomisesta. Mun duuni ja vastuu loppuu sillä sekunnilla kun tunnit ovat täynnä ja tehköön joku sunnuntaiduunari sitten loput tai sitten jos on varaa maksaa, niin mä olen sunnuntaina paikalla. Korvaa täysin muutaman euron menetyksen rahallisesti yrittäjyyteen verrattuna, kun ei ole mitään muuta sidonnaisuutta työpaikkaan. Sen paikan ongelmat ovat sen yrittäjän ongelmat, jos niitä on. Jos tarvitaan mun tietämystä tai neuvoja, niin se tieto ja asiantuntemus sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että kukaan ei suostu olemaan juhannus-tai jouluaattoa töissä ilman palkanlisää.
Eikös se lisä ala illalla vasta.Eikä se mikään tuplapalkka ole joku muutama sentti tuntipalkan päälle.Muutama vuosi sitten minä ainakin olin kaupassa töissä jouluaattona.Työaika tosin oli silloin lyhyempi kuin arkipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useammin niitä on lauantaisin kuin sunnuntaisin, siksipä se onkin vaikea tajuta miksi juuri sunnuntaista täytyy maksaa niin paljon paremmin. Vai onko koko idea siinä että lauantai-iltana pitää voida vetää p*rseet olalle joten krapulassa töistä olemisesta sunnuntaina täytyy maksaa moninkertainen korvaus?
Onko kaupan pitäminen kiinni sunnuntaina meidän kuluttajien kannalta jotenkin hyvä asia? No ei ole, en ymmärrä miksi jotkut ihmiset toivovat yhteiskunnan kehityksen menevän takapakkia ja tavoitteena tuntuu olevan asioiden huonontaminen.