Miten on varaa syödä yli puoli kiloa kasviksia päivässä? Rasiallinen marjoja maksaa kaupassa 4€ ja kurkun kilohinta nousi taas yli 3€
Söisihän sitä helposti vaikkapa herkullisia vadelmia, mutta jo pienen pieni rasia maksaa lähemmäs 5 euroa.
Porkkanaa voi napostella, mutta ei niitäkään montaa päivässä syö.
Kommentit (257)
Satokausikasviksia, pakastekasviksia (ovat todella edullisia) ja itse kerättyjä marjoja. Ei tule kalliiksi. Silloin tällöin raaskii sitten ostaa kalliimpia, kuten tuoreita marjoja ja avokadoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tuota ongelmaa, koska olen kasvissyöjä. :) Ja minusta se tulee halvemmaksi kuin sekasyönti. Esimerkiksi linssit ja pavut ovat halvempia kuin lihatuotteet.
Kaali ja puolukka ovat Suomessa kasvavista kasveista ravintoainerikkaimmat. Siksi esim. kaalipata mustilla linsseillä puolukkasurvoksen kanssa on todellinen terveyspommi.
Hollantilaisissa marjoissa huomattiin tutkittaessa enemmän jäämiä kuin suomalaisissa. Mieluummin syön pakastesuomalaisia kuin tuoreita hollantilaisia tai belgialaisia.
Miltä linssit maistuvat? Uteliaisuus heräsi koska kaalipata on herkkua ja joskus tekisi mieli vaihtaa jauheliha johonkin muuhun.
Kokeile mustia beluga-linssejä, niitä on muistaakseni ihan s-marketeissa. Niissä ei ole niin voimakasta omaa makua kuin vihreissä linsseissä, jotka sopivat mielestäni paremmin keittoihin.
Ja mihin tahansa tomaattikastikkeeseen punaiset linssit sopivat lihan tilalle tosi hyvin.
Nostan ketjua! Tänään aion tehdä tuota kaalikeittoa mustilla linsseillä. Kuinkahan paljon laittaisin linssejä keittoon jos teen isoon kattilalliseen joka on muistaakseni 5-7 litraa?
Jätä ne linssit laittamatta ja käytä rasvaista lihaa (nyt sitä saa edullisesti) saat ravitsevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tuota ongelmaa, koska olen kasvissyöjä. :) Ja minusta se tulee halvemmaksi kuin sekasyönti. Esimerkiksi linssit ja pavut ovat halvempia kuin lihatuotteet.
Kaali ja puolukka ovat Suomessa kasvavista kasveista ravintoainerikkaimmat. Siksi esim. kaalipata mustilla linsseillä puolukkasurvoksen kanssa on todellinen terveyspommi.
Hollantilaisissa marjoissa huomattiin tutkittaessa enemmän jäämiä kuin suomalaisissa. Mieluummin syön pakastesuomalaisia kuin tuoreita hollantilaisia tai belgialaisia.
Miltä linssit maistuvat? Uteliaisuus heräsi koska kaalipata on herkkua ja joskus tekisi mieli vaihtaa jauheliha johonkin muuhun.
Kokeile mustia beluga-linssejä, niitä on muistaakseni ihan s-marketeissa. Niissä ei ole niin voimakasta omaa makua kuin vihreissä linsseissä, jotka sopivat mielestäni paremmin keittoihin.
Ja mihin tahansa tomaattikastikkeeseen punaiset linssit sopivat lihan tilalle tosi hyvin.
Nostan ketjua! Tänään aion tehdä tuota kaalikeittoa mustilla linsseillä. Kuinkahan paljon laittaisin linssejä keittoon jos teen isoon kattilalliseen joka on muistaakseni 5-7 litraa?
Heh, meillä on samansuuntaiset aikomukset, koska itselläni täällä on suunnitelmissa borssi, johon laitan lisäksi punaisia linssejä. Mulla on 5 l kattila ja ajattelin laittaa 3-4 dl (keitettyjä linssejä).
Borssikeitto kuulostaa hyvältä, se onkin jäänyt unohduksiin. Hyvä kun muistutit, voisin ensi viikonloppuna tehdä sitä vuorostaan. Jotenkin jää aina jumiin tiettyihin ruokiin. Kokeilen itsekin laittaa 3-4 dl.
Marjoja ei saakkaan syödä puolta kiloa
Marjoja saa ilmaiseksi eikä kurkutkaan ole vaikeita tai kalliita kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ne linssit laittamatta ja käytä rasvaista lihaa (nyt sitä saa edullisesti) saat ravitsevaa ruokaa.
Seuraavan kerran sitten. Nyt tekee mieli kokeilla tuota linssillistä versiota, kun en ole aiemmin hoksannut linssien käyttömahdollisuutta ruuassa.
Lautasmalli
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…
Muutama Marja vaan
Kun käy töissä niin on varaa. Ei kenenkään pitäisi olla työttömänä ja jokaista työtöntä pitäisi kannustaa työllistämään heti uudelleen kun jäävät työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Marjoja saa ilmaiseksi eikä kurkutkaan ole vaikeita tai kalliita kasvattaa.
Puoli kiloa kasviksia maksaa päivässä yhden bulkkia laadukkaamman olutpullon, neljäsosan tupakka-askista tai puolentoista litran virvoitusjuomapullon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas lihaanit pakottamassa aatettaan muille, vaikkei kukaan ole heiltä mitään kysynyt.
Ämpärillinen sadonkorjuun kasviksia 5 euroa. Halpaa!
Pitää ostaa niitä kasviksia, joiden aika on ja joihin on varaa eikä esmes jotain kalliita marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas lihaanit pakottamassa aatettaan muille, vaikkei kukaan ole heiltä mitään kysynyt.
Ei kukaan ole lihaani vaan ihminen on sekasyöjä.
Mulla on pakkanen täynnä metsän marjoja.
Jos joku haluaa niin jaatteko jotain herkullisia kasvisreseptejä mitä olette kokeneet hyväksi?
Mä sain hävikkilaatikosta just vadelmia ja boysenmarjoja.
Syön tähän aikaan vuodesta usein kaalia, joka viikko.
Kaalia suikaleina, porkkanaa ja kermaviilikastiketta. Lisää vähän riisiä, täyttää enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen ristiriitainen ajattelutapa:
sianruoka= huono asia
Sika ruokana= tosi jeesSika kuten moni muut eläin jalostaa ihmisruuaksi sellaista, jota ei ihminen voi sellaisenaan syödä. Sika varmaan vähemmän kuin moni muu eläin. Lehmä syö heinää, joka varmaan jäisi monella meistä syömättä hätäruokanakin, lampaat ja porot kerppuja, ja jäkälääkin.
Noin oli ehkä 1960-luvulla, minne suurimman osan käsitys lihantuotannosta on jäänytkin. Tänä päivänä 2020-luvulla lihatuotantoeläimet syövät ihan samaa kauraa, soijaa, maissia, hernettä ja melassia, joista voisi tehdä ihmisillekin puhdasta ruokaa. 70% maapallolla kasvavasta viljasta syötetään lihakarjalle. Hirveää tuhlausta, koska vain 10% rehuviljan sisältämästä energiasta siirtyy eläimen kudoksiin, 90% menee eläimen lämpimänä pysymiseen.
Eläin on surkea ruuantekokone. Jos syötät vajaa vuoden ajab possulle 1000kg viljoja, saat 120kg teuraspossun, josta ihmiset suostuvat syömään noin 40kg. Pää, luut, raajat, elimet, iho menee haaskuun. Kumman ottaisit mukaan autiolle saarelle, 1000kg viljaa vai 40kg possunlihaa?
Eikö kaikilla ole pakkasessa edes marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa niin jaatteko jotain herkullisia kasvisreseptejä mitä olette kokeneet hyväksi?
Kasviksia (kaali, porkkana, parsakaali, punasipuli ym.) vokattuna ja soijaa, sweetchilikastiketta, valkosipulia, vähän viinietikkaa mausteksi, nuudeleita voilaittaa sekaan ja tarjoilla paistetun broilerin tai lohen kanssa.
Osta porkkanaa. Nyt vain 50 senttiä kilo Lidlissä. Saat 25 sentillä päivän kasvikset.
Heh, meillä on samansuuntaiset aikomukset, koska itselläni täällä on suunnitelmissa borssi, johon laitan lisäksi punaisia linssejä. Mulla on 5 l kattila ja ajattelin laittaa 3-4 dl (keitettyjä linssejä).