Kadun, että äänestin kokoomusta
Olen keskituloinen palkansaaja ja toivoin malttia velanottoon sekä verojen nousuun. Koen äänestäjänä että kokoomus ei ollut tarpeeksi avoin, että mistä säästöt haetaan. Olen järkyttynyt, että lapsiperheköyhyyttä ollaan lisäämässä leikkaamalla esim.työttömyysturvan lapsikorotus. Aivan vastenmielistä oli lukea niitä arvioita, kuinka paljon lapsiperheltä saattaa lähteä tuloista kuukaudessa. Summat ovat tosi isoja kun tulot eivät alkujaankaan ole isot.
Lisäksi työntekijöiden aseman heikentäminen ylhäältä saneltuna on jotain, mitä en olisi uskonut. Miten tämä houkuttelisi ulkomaista työvoimaa?
Maapohjan kiinteistöveron selvä nosto lisää asumiskustannuksia asuit sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Kaikki omistusasunnon omistajat eivät todellakaan ole äveriäitä. Minusta myös rosvoamista että ensin ostat maapohjan, koska et halua maksaa korkeaa vuokraa, niin sitten kun tarpeeksi moni on ostanut tontin omaksi, sitä aletaan verottaa korkeammalla prosentilla.
Kommentit (127)
Paina nyt sitten opetus huolella mieleesi. Vastuullisen valtiontaloudenhoitajan imago on todella pelkkä imago - kokoomusta ei valtion talous kiinnosta ainakaan enempää kuin mitään muutakaan puoluetta. Kokoomus on (suur)yritysten, hyvätuloisten ja omistavan luokan edunvalvontapuolue, ja milloin sille annetaan mahdollisuus, se vähentää työntekijäosapuolen valtaa työmarkkinoilla, yksityistää palveluja niitä tuottavien yritysten edut edellä, heikentää sosiaaliturvaa, rapauttaa valtion veropohjaa ja ylipäätään heikentää hyvinvointivaltiota.
Tämä on ollut totta ennen, tämä on totta nyt, tämä on totta tulevaisuudessa. Jos haluaa tuollaista puoluetta äänestää niin ei siinä mitään, demokratiaan mahtuu kaikenlaisia mielipiteitä. Mutta aina on syytä tiedostaa, että ääni kokoomukselle on ääni kuvatun kaltaiselle politiikalle.
Kokonaan oma lukunsa on sitten se, että ääni mille tahansa muulle puolueelle kuin kokoomuksen suurimmalle vastavoimalle (tällä hetkellä sdp) on epäsuora ääni tälle politiikalle. Ainoastaan kokoomuksen suurimman vastavoiman asema suurimpana puolueena varmistaa sen, että hallitus ei aja täysin kokoomuslaista politiikkaa.
Kokoomus ei uskalla poistaa ay järjestöjen verovapausoikeutta koska tietävät että vasurit kostavat sen jos/kun pääsevät valtaan seuraavan kerran.
Jokaisella puolueella on noita hillotolppia ja niitä ei katkota
Niinpä. En tajua, mitä ihmiset oikein kuvittelevat kokoomuksen ajavan. Aina on ollut sama meininki, ei pitäisi olla mitään yllättävää näissä päätöksissä. Nyt ei vain ole yhtäkään vasemmistopuoluetta jarruttelemassa, niin pääsevät rauhassa hääräämään.
Minä kuvittelen Kokoomuksen ajavan veronalennuksia ja julkisen talouden supistamista. Tätä menoa minulta lähtee ääni sinne suuntaan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot aika hlvtin t y h m ä jos et tiedä mistä kokoomus säästöt hakee. Se ei ole koskaan ollut mitenkään epäselvää tai salaisuus. Kokoomus rakastaa leikata köyhiltä, sairailta, lapsilta, heikossa asemassa olevilta, vammaisilta JA duunareilta. No, parempi kai että edes joskus lamppu syttyy pimeään kuin ei koskaan.
Puhutko ihmisille kasvokkain noin rumasti? Ihan tavallinen ja järkevä ihminen olen.
Koen että kokoomus on valehdellut. Seurasin tiiviisti puolueiden kampanjoita ja ei tällaista ollut odotettavissa.Koin, ettei rahan jakaminen sulle mulle ja tolle -politiikka voinut enää jatkua. Edellinen hallitus tuosta noin vain laittoi rahaa haisemaan minne sattuu, kun jotain keksivät, riippumatta todellisesta tarpeesta. Esim tupla lapsilisät.. t. Kahden lapsen vanhempi.
En todellakaan kannattanut kok-persu hallitusta. Tässä on myös siitä kyse, ettei odottanut, että Kokoomus ja Persut muodostavat hallituksen ja siihen pienet oikeistomieliset apupuolueet komppaamaan. Pidin kokoomusta sivistyspuolueena, mutta ovatkin lääpällään persuja kohtaan. Lopputulos on vastenmielinen.
Kokoomus tuntuu näkevän nyt olevan tilaisuus persujen kanssa mennä kohti taloudellista äärioikeistolaista märkää päiväuntaan, jonka eivät itsekkään uskoneet käyvän toteen. Mutta nyt kun mahdollisuus avautui, niin kääritään kaikki rahat köyhiltä, mitä kehdataan.
Olen myös todella pettynyt, ettei SDP edes käytännössä alkanut neuvotella hallitusohjelmasta vaan päästi Persut sinne ohituskaistalta. SDP petti myös äänestäjänsä, jotka nimenomaan äänestivät SDP:tä keskitetysti oikeistoa vastaan. SDP keräsi itselleen vihreiden ja vasemmistosiiven äänet, muttei aiettakaan yrittää mennä puolustamaan arvojaan hallitukseen.
Ap
Orpo ei kutsunut SDP:tä neuvotteluihin. Orpo teki hallitustunnustelijana arvovalinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot aika hlvtin t y h m ä jos et tiedä mistä kokoomus säästöt hakee. Se ei ole koskaan ollut mitenkään epäselvää tai salaisuus. Kokoomus rakastaa leikata köyhiltä, sairailta, lapsilta, heikossa asemassa olevilta, vammaisilta JA duunareilta. No, parempi kai että edes joskus lamppu syttyy pimeään kuin ei koskaan.
Puhutko ihmisille kasvokkain noin rumasti? Ihan tavallinen ja järkevä ihminen olen.
Koen että kokoomus on valehdellut. Seurasin tiiviisti puolueiden kampanjoita ja ei tällaista ollut odotettavissa.Koin, ettei rahan jakaminen sulle mulle ja tolle -politiikka voinut enää jatkua. Edellinen hallitus tuosta noin vain laittoi rahaa haisemaan minne sattuu, kun jotain keksivät, riippumatta todellisesta tarpeesta. Esim tupla lapsilisät.. t. Kahden lapsen vanhempi.
En todellakaan kannattanut kok-persu hallitusta. Tässä on myös siitä kyse, ettei odottanut, että Kokoomus ja Persut muodostavat hallituksen ja siihen pienet oikeistomieliset apupuolueet komppaamaan. Pidin kokoomusta sivistyspuolueena, mutta ovatkin lääpällään persuja kohtaan. Lopputulos on vastenmielinen.
Kokoomus tuntuu näkevän nyt olevan tilaisuus persujen kanssa mennä kohti taloudellista äärioikeistolaista märkää päiväuntaan, jonka eivät itsekkään uskoneet käyvän toteen. Mutta nyt kun mahdollisuus avautui, niin kääritään kaikki rahat köyhiltä, mitä kehdataan.
Olen myös todella pettynyt, ettei SDP edes käytännössä alkanut neuvotella hallitusohjelmasta vaan päästi Persut sinne ohituskaistalta. SDP petti myös äänestäjänsä, jotka nimenomaan äänestivät SDP:tä keskitetysti oikeistoa vastaan. SDP keräsi itselleen vihreiden ja vasemmistosiiven äänet, muttei aiettakaan yrittää mennä puolustamaan arvojaan hallitukseen.
Ap
Vasemmiston äänestäjänä en koe, että SDP olisi pettänyt äänestäjiään. Oli aika selvää, ettei sopuratkaisuja olisi löytynyt, vaan SDP olisi joka tapauksessa joutunut tekemään niin suuria kompromisseja, että äänestäjät olisivat kuitenkin kokeneet, että heidät on petetty. Minusta oli heiltä pikemminkin suoraselkäistä, ettei lähdetä hallitukseen, jonka arvot ovat niin selkeästi täysin päinvastaiset ja yhteensovittamattomat heidän arvojensa kanssa. Nyt myös persujen äänestäjät ja kaltaisesti "maltillisen kokoomuksen" äänestäjät näkevät, millaista politiikkaa heidän puolueensa todella haluaa ajaa. Se on minusta tietyllä tavalla vain hyvä asia, naamiot riisutaan.
Ap näissä vaaleissa ei nyt ilmeisesti voinut voittaa, äänesti sitten ketä tahansa. Pelkkiä häviäviä arpoja tarjolla.
Mä olen tyytyväinen, että äänestin persuja. Hyviä uudistuksia on tulossa.
Edellinen hallitushan ei edes Sipilän neljää pakkotyöpaikahakua saanut lakkautettua. Ja kelakorvausten nostosta iloitsen. Tohtii taas mennä hammaslääkäriinkin. Ja poliiseille lisää rahaa ja varhaiskasvatukseen yms ja kirsikkana kakun päällä veroale! 👍
Kolmen ja puolen vuoden jälkeen tiedät sitten äänestää toisin. Aika menee nopeasti.
Minua kaduttaa taas, että äänestin Persuja. Toisaaalta ei oikeastaan löydy sellaista puoluetta, joka tuntuisi kaikin puolin omaltani. Tuntuu että kaikki ovat takinkääntäjiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen hallitushan ei edes Sipilän neljää pakkotyöpaikahakua saanut lakkautettua. Ja kelakorvausten nostosta iloitsen. Tohtii taas mennä hammaslääkäriinkin. Ja poliiseille lisää rahaa ja varhaiskasvatukseen yms ja kirsikkana kakun päällä veroale! 👍
Kuule ne Kelakorvaukset menee siihen että hintoja nostetaan. Et pääse yhtään sen halvemmalla.
Ei se helpompi irtisanominen ole huono asia näin työntekijänkään näkökulmasta. Tällä hetkellä monet yritykset ei voi uskalla henkilökuntaa vaikka olisi tarvetta, koska ei kuitenkaan voi olla varma tulevaisuuden menestyksestä ja että sitten pystytään pitämään ne kaikki työntekijät. Jos voi irtisanoa helpommin pystyy myös palkkaamaan pienemmällä kynnyksellä. Näin uusia mahdollisuuksia syntyy huomattavasti enemmän, auttaen työpaikan etsijöitä löytämään itselleen sopivan paikan sekä nostaen kansantaloutta.
Kaikesta ei tarvitse pitää kiinni vain siksi että niin on tehty ennenkin.
Jos miettii hetken millaisia ihmisiä hakeutuu yleensäkin politiikkaan ja eduskuntaan, voi todeta lähes kaikkien ajavan lähinnä omaa tai jonkin itselleen läheiseksi kokeman ryhmän etua. Kaiken lisäksi tämä tehdään rumasti taktikoiden, usein jopa valehdellen. Näin on ollut aina ja nykyisenä someaikakautena valeet on aiempaa helpompi saada äänestäjille jakeluun. Eduskunnassa kaikki ovat hyväosaisia ja enimmäkseen heitä kiinnostaakin hyväosaisten etu. Poikkeuksen tekee Vasemmistoliitto, joka ajaa sekä luonnon, maapallon että vähäosaisten asiaa. Ihmisillä on äänestäessään taipumus kokea kuuluvansa myös ryhmään, jonka etuja jokin tietty puolue uskottelee ajavansa. Ikään kuin Kokoomusta äänestämällä muuttuisi itsekin hyväosaiseksi. Ehkä moni viime vaaleissa Kokoomusta tai persuja äänestänyt, politiikka vän seuraava äänestäjä, luuli ajavansa omaa etuaan. Jos ihmiset seuraisivat puolueettomia tiedotusvälineitä, heille muodostuisi realistisempi käsitys politiikassa. Seuraavissa vaaleissa ei kannata enää valittaa, ettei tiennyt mitä äänesti. Joidenkin on tämä oppi saatava kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minua kaduttaa taas, että äänestin Persuja. Toisaaalta ei oikeastaan löydy sellaista puoluetta, joka tuntuisi kaikin puolin omaltani. Tuntuu että kaikki ovat takinkääntäjiä täynnä.
Politiikka vetää puoleensa sosiopaatteja, psykopaatteja ja muita persoonallisuushäiriöisiä.
Persut olisi saattanut olla jopa inhimillisempi vaihtoehto voittajksi, kun Orpo. Tosin ne ei olisi luultavasti hallitusta saanut edes kasattua, kun kokoomuksellakin teki näin tiukkaa. Orpo olisi silti voinut kiristää juttujaan asialistalle. Turhaa spekulointia, mutta Orpo kyllä alitti odotukset positiivisissa puolissa ja ylitti ne monessa negatiivisessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ne Kelakorvaukset menee siihen että hintoja nostetaan. Et pääse yhtään sen halvemmalla.
Nythän olisi hyvä sauma yksityisillä lääkäriasemilla esim. Mehiläisellä tai Terveystalolla lanseerata mainoskampanja, että "Me emme siirrä Kela-korvauksen nostoa palveluidemme hintoihin" tms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan nyt. En ole ihan noin skeptinen. Kyllähän niiden jotain täytyy jollekin porukalle antaa tai sitten niiltä loppuu äänestäjät kokonaan.
Toistaiseksi olen tyytyväinen. Vassareita ei äänestä enää ikinä. Inhoan niitä niin paljon. Palaan kd:n äänestäjäksi, jos petyn persuihin.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tavalliset palkansaajat nyt ymmärtäisivät että Kokoomus on varakkaiden puolue joka ajaa varakkaiden etuja? Ei lapsiperheiden, ei tavallisten työntekijöiden eikä kenenkään muun kuin oman pienen piirinsä etuja
Itse en käsitä, että koulussa ei ilmeisesti opeteta enää lainkaan edes perusasioita, kuten sitä, kenen etuja eri puolueet ajavat. Kokoomus on aina ajanut pääomatuloilla elävien ihmisten etua, sekä jossain määrin erittäin korkeatuloisten palkansaajien etua. Silti ilmeisesti joku erityisen vähäjärkinen sairaanhoitajakin on kuitenkin joskus äänestänyt Kokoomusta. MIKSI? Vihaako itseään niin paljon, vai uskoo kaikki valeet mitä hänelle kerrotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan nyt. En ole ihan noin skeptinen. Kyllähän niiden jotain täytyy jollekin porukalle antaa tai sitten niiltä loppuu äänestäjät kokonaan.
Toistaiseksi olen tyytyväinen. Vassareita ei äänestä enää ikinä. Inhoan niitä niin paljon. Palaan kd:n äänestäjäksi, jos petyn persuihin.
Jos yhtään ymmärtää businesta, niin kokonaismyynti ratkaisee. Siihen vaikuttaa suuresti volyymi eli kuinka paljon palveluita tai tuotteita ostetaan. Jos palvelun hinta laskee, entistä useampi käyttää palvelua. Silloin kokonaismyynti kasvaa. Eli ei niiden kannattaisi siirtää Kela-korvauksen nostoa hintoihinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän olisi hyvä sauma yksityisillä lääkäriasemilla esim. Mehiläisellä tai Terveystalolla lanseerata mainoskampanja, että "Me emme siirrä Kela-korvauksen nostoa palveluidemme hintoihin" tms..
Paitsi kun ne kaikki siirtävät tämän korotuksen hintoihinsa. Kyseessä suora tulonsiirto yksityisille terveyspalvelujen tarjoajille ja toki myös yksityislääkäreille.