Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö- ja puhelinlaskujen merkintä perukirjaan

Vierailija
14.09.2025 |

Teen perukirjan itse. Vanhus kuoli 13.8.. Pitääkö sähkö- ja puhelinlaskut merkitä perukirjaan vain henkilön kuolinhetkeen asti vai voiko ne merkitä koko kuukauden ajalta? Perintöveroon nuo summat eivät vaikuta, sillä perintöä ei käytännössä juurikaan tule, mutta onko oikea ja vakiintunut merkkntätapa millainen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asiaan perehtyneitä paikalla?

Vierailija
2/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta perukirjaan merkitään ne laskut, joita ei ole vielä maksettu, oli ne tulleet ennen tai jälkeen kuolinhetken. Ne siis miinustetaan omaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laskut ovat tulleet kuolinpäivän jälkeen ja eräpäivä niissä on nyt syyskuulla. Puhelinlasku elokuulta ei ole vielä edes tullut. Käyttö niissä kaikissa on ollut vähäistä eikä esim. kännykkää vanhus pystynyt käyttämään elokuulla enää ollenkaan.

Ap

Vierailija
4/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjan voi tehdä itsekin, mutta jos joutuu perusasioissa kysymään neuvoa vauva.fi palstalta niin tulee mieleen että olisiko sittenkin kannattanut maksaa ammattilaiselle 

Verottajan sivulla on hyvät ohjeet. 

Vierailija
5/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muualle ne merkittäisi? Nehän ovat kuolinpesän velkaa, jonka kuolinpesä maksaa. Myös mahdollinen vuokra asunnon irtisanomisajalta.  Merkitäänhän perukirjaan myös kuoleman jälkeen tulevat hautaus- ja perunkirjoituskulut.

Eri asia, jos on joku todella suuri lasku, jonka vainaja on tehnyt juuri ennen kuolemaansa ja joka erääntyisi vasta myöhemmin. Sellainen olisi vainajan velkaa.

Vierailija
6/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oikeasti ottaa ammattilainen tekemään koko perukirja

Vierailija
7/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti ottaa ammattilainen tekemään koko perukirja

Ei kannata jos rahat vähissä ja ei mitään monimutkaista. Itse selvittelemällä selviää kyllä.

Vierailija
8/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesänhoitajana maksoin vainajan varoista kaikki auki olevat laskut, eikä niitä merkitty perukirjaan, siihen tuli vain jäljellä oleva omaisuus. Ainakin verottajalle kelpasi.

Vierailija
9/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän minä tiedän,  mitä perukirjaan merkitään ja mitä ei, mutta nyt onkin kysymys merkinnästä. Mikä on käytäntö eli merkitäänkö sähkö- ja puhelinlaskut vain siihen asti perukirjaan,  kun vanhus kuoli elikkä 13:31 osuus vai koko elokuun osuus vai onko sillä merkitystä? Hän siis kuoli 13. päivä ja elokuussa on 31 päivää. 

Yrittäkää te ymmärtää lukemaanne. Mulla on kaikki tarvittavat tiedot kerättynä. Hautajaislaskutkin jo tulleet. Tämä on pieni pesä eikä suuria ongelmia ole.

Kukaan ei siis ainakaan vielä vastannut kysymykseeni.

Ap

Vierailija
10/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin muualle ne merkittäisi? Nehän ovat kuolinpesän velkaa, jonka kuolinpesä maksaa. Myös mahdollinen vuokra asunnon irtisanomisajalta.  Merkitäänhän perukirjaan myös kuoleman jälkeen tulevat hautaus- ja perunkirjoituskulut.

Eri asia, jos on joku todella suuri lasku, jonka vainaja on tehnyt juuri ennen kuolemaansa ja joka erääntyisi vasta myöhemmin. Sellainen olisi vainajan velkaa.

VÄÄRIN. Perukirjaan merkitään vainajan varat ja velat kuolinhetkellä ei kuolinpesän. Hautajaiskulut katsotaan kuuluvan vainajan velkoihin.

Vierailija
11/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä autanko. Meillä puh liittymä sanottiin irti ja lasku tuli. Koska tilin käyttö on mahdotonta itse, silloin kun on virallisesti kuollut, niin pankki hoiti laskut mitkä oli auki.

Vierailija
12/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että kuolinhetkellä auki olevat laskut eli sen elokuun loppuun. Eläkekin maksetaan vielä siltä kuukaudelta kun kuolee. Siitä eteenpäin laskut kuuluvat kuolinpesälle eli esim. Ne kulut mitä asunto aiheuttaa ja vähentävät jaettavaa perintöä. Näin toimin itse kun hoidin asiat äitini kuoleman jälkeen. 

Vierailija
13/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki laskut laitettu pankkiin maksuun, ja niistä tositteet mukaan perunkirjoitukseen. Meillä sen tekee lakimies mutta käsittääkseni nimenomaan kuoleman jälkeen tulleet laskut merkitään. 

Vierailija
14/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kuolinhetkellä auki olevat laskut eli sen elokuun loppuun. Eläkekin maksetaan vielä siltä kuukaudelta kun kuolee. Siitä eteenpäin laskut kuuluvat kuolinpesälle eli esim. Ne kulut mitä asunto aiheuttaa ja vähentävät jaettavaa perintöä. Näin toimin itse kun hoidin asiat äitini kuoleman jälkeen. 

Joitakin eläkkeitä maksetaan vain kuolinpäivään. Osa peritään sitten takaisin. Sitä en osaa sanoa, mitä eläkkeitä sellaiset ovat enkä nyt lähde tarkistamaan.

Vierailija
15/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän minä tiedän,  mitä perukirjaan merkitään ja mitä ei, mutta nyt onkin kysymys merkinnästä. Mikä on käytäntö eli merkitäänkö sähkö- ja puhelinlaskut vain siihen asti perukirjaan,  kun vanhus kuoli elikkä 13:31 osuus vai koko elokuun osuus vai onko sillä merkitystä? Hän siis kuoli 13. päivä ja elokuussa on 31 päivää. 

Yrittäkää te ymmärtää lukemaanne. Mulla on kaikki tarvittavat tiedot kerättynä. Hautajaislaskutkin jo tulleet. Tämä on pieni pesä eikä suuria ongelmia ole.

Ap

Meillä kaikki maksamattomat laskut olivat vain nimellä kuolinpesän velat. Ei niitä oltu eritelty.

Vierailija
16/16 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Menee aika mahdottomaksi selvittää, mitkä puhelut on soitettu ennen kuolinpäivää ja paljonko ennen sitä meni sähköä.

Yksinkertaisinta on merkitä vainaja velaksi kaikki ne laskut, jotka ovat erääntyneet kuolinpäivän jälkeen. Lopputuloksen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä, kun joka tapauksessa vähentää perittävää omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi