Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BRUTTONA 5 300 euroa, nettona noin 3 700 euroa. Tämän verran nelikymppinen Minna tienaa sairaanhoitajana kuukaudessa.

Vierailija
23.09.2023 |

Raha on ykkösmotiivini, ja kutsumus on plussaa. Kaikilla sairaanhoitajille ei kutsumusta ole, mutta itselläni onneksi on. Tykkään työstäni, se on kiinnostavaa ja olen siinä hyvä, Minna kertoo.

Raha motivoi

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009868923.html

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma brutto 5000kk ja käteen jää noin 2500.. ihmettelen vaan tuota hänen yhtälöä. Marginaaliveroprosentti näillä tuloilla on se 50..

Älä valehtele. Itsellä lähelle 5000 ja käteen jää yli 3000.

Minulla 5000 ja käteen jää 3000.

Vierailija
42/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niitä, jota kukaan ei halua työpariksi. Valittaa väsymystä ja kehuskelee työtunneilla, ja siksi saa mielestään ottaa työpaikalla rennosti. Varaa kaikki rahakkaat ylityöt ja nappaa hälyrahat vaikka muitakin halukkaita olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,mulla jäi 5800 eurosta noin 3700 euroa käteen kun olin vielä töissä.

Mulla jäi 2700 eurosta 1700 euroa. Ei paljon juhlittu.

Vierailija
44/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaiken kaikkiaan jotenkin surullinen tarina. Ite oon nyt 50 v. Mutta muistan jotenkin kun olin 40 v. Olin silloin samassa työpaikassa kun olen nytkin, tienaan noin 2300 € brutto, ja mieheni tienaa noin 3300 € brutto. Asumme ihanassa isossa omakotitalossa, ja olemme matkustelleet paljon, 2-3 kertaa vuodessa ulkomaille, ollaan käyty kylpylöissä , ruotsiinlaivoilla jne. Aina perheenä. Tytär oli 12 v kun olimme mieheni kaa 40 v., ja olimme olleet tuolloin jo 5 kertaa esim. kreikassa.. Niin ja olen kaupassa töissä, ja olen aina joulun vapaalla, sen haluan viettää oman perheen kanssa, enkä olla töissä.. no elämät ovat erilaisia, ihmiset haluavat eri asioita, mutta jotenkin nämä RahaRahaRaha-tyypit alkaa jotenkin vähän jopa säälittää, heille vois sanoa, että Hankkikaa Elämä.

Vierailija
45/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi 2700 eurosta 1700 euroa. Ei paljon juhlittu.

Ai meinaat, että 2700 euron bruttotulosta lähtisi ~37% lakisääteisiä vähennyksiä (vero, eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu)? Jotain jätät kertomatta, koska 2700 euron bruttotulosta ei mitenkään lähde lakisääteisiä ~37%, vaan lakisääteinen vähennys on huomattavasti vähemmän, vaikka asuisi Suomen kalleimmassa kunnassa.

Vierailija
46/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairaanhoitaja ja äiti. Teen osa-aikaista työtä (78%) lasten vuoksi. Tässä kuussa palkasta jäi käteen 1600 euroa. Pidän työstäni mutta lapset ovat vain hetken pieniä.

Vierailija
47/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.

– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.

9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.

– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.

Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.

Miten? Eihän tuo ole nettona kuin noin 5t. Vai tarkoititko vuodessa?

No siitäkin voisi vielä helposti säästää 3000€/kk.

Ei nyt 5000 euron nettopalkasta HELPOSTI säästä 3000. Tukiloisilla taitaa tulla yllätyksenä se että siitä palkasta maksetaan ensin se asuminen ihan kokonaan itse, sitten sähköt, vedet, liikkumisen kustannukset, netti, puhelin, ruoka ja sitten aletaan miettimään että paljon jää huveihin ja paljonko laitetaan säästöön. 60% nettosäästämisaste on erittäin harvinainen.

Vierailija
48/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis ei ollenkaan huono palkka, mutta valittaa pitää

Mistä tuo mielestäsi valittaa?

Jos taas luulet tuon olevan normipalkka niin suosittelen lukutaitoa.

Vierailija
49/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprogressio on kamala, mies saa bruttona 7800e mutta käteen 3900e (autoetu verottaa 800e extraa mutta silti!)

eihän autoetu VEROTA mitään "extraa" osa palkasta MAKSETAAN autoetuna.

Vierailija
50/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elämä pyörii rahan ympärillä...

Raha ei tuo onnea, mutta ostelu tuo, eli addiktoitunut ostamiseen.

Elämänlaadusta puhuu, mutta on aina töissä, asunnossa tärkeintä on että on työpaikan vieressä.

Miten hänellä riittää aikaa lapsille, jos on jatkuvasti 50-60 tuntia viikosta töissä, tekee vieläpä kahta työtä että saa tienattua enemmän rahaa ostelua varten, eli tuhlattavaksi.

Vierailija
51/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Todella surullista. Elämä on pelkkää työntekoa ja raha&työ menee lasten ja kaiken edelle. Ja tätä ihannoidaan, tämmöistä suomessa PITÄÄ olla. Jos ei ole, on laiska.

Vierailija
52/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.

– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.

9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.

– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.

Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.

Miten? Eihän tuo ole nettona kuin noin 5t. Vai tarkoititko vuodessa?

No siitäkin voisi vielä helposti säästää 3000€/kk.

Ei nyt 5000 euron nettopalkasta HELPOSTI säästä 3000. Tukiloisilla taitaa tulla yllätyksenä se että siitä palkasta maksetaan ensin se asuminen ihan kokonaan itse, sitten sähköt, vedet, liikkumisen kustannukset, netti, puhelin, ruoka ja sitten aletaan miettimään että paljon jää huveihin ja paljonko laitetaan säästöön. 60% nettosäästämisaste on erittäin harvinainen.

Samaa mieltä. Itselläntuo nettopalkka ja kaksi juuri lapsilisäajan ohittanutta lasta. Itse siis maksan asuntolainan, asumisen, kaiken. Tulen toimeen loistavasti, mutta kyllähän verotus vie aikalailla verrattuna talouteen jossa saman bruton saisi kaksi aikuista. Tonnin saa helposti säästöön/sijoituksiin, kaksi tonnia saa myös. Mutta jos käytössä olevat tulet 3 aikuiselle menee alle 3000 niin kyllä siinä saa jo miettiä. Itse olen valinnut noin tonnin säästön ja sen takamaan huolettoman arkielämän. Mutta kyllä aina naurattaa kun kahden aikuisen perheissä missä molempien netto on 2000-2500 pintaan kiristään vähävaraisuutta. Koittakapa tienata yksin 5000 netton. Ei onnistu ihan joka kitisijältä.

Vierailija
53/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se valinta tuokin. Pitkät päivät ja aina vkl ja pyhät töissä. Ei siinä ihan hirvesti jää aikaa lapsille tai energiaa kuntosalille. Tuollainen ihminen priorisoi rahan kaiken yli. Tässä maassa se harvoin on järkevää, koska tuloveroprogressio on älyttömän korkea. Saat tehdä monikertaisesti hommia ja käteen jää aina suhteessa kuitenkin vähemmän niistä extroista. Valtio voittaa.

Minua säälittää lapset. Ei tuolla työtahdilla heidän kanssaan olla, paitsi ehkä sunnuntaina? Toivottavasti hän ei yhtäkkiä sairastu vakavasti, koska sitten voisi valintansa kaduttaa

Vierailija
54/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprogressio on kamala, mies saa bruttona 7800e mutta käteen 3900e (autoetu verottaa 800e extraa mutta silti!)

Ei. Autoetu verotetaan tulosta.

Autoetu lasketaan 7800+ autoetu 1000e eli vero lasketaan 8800e brutosta mutta vähennetään 7800 eurosta.

Vierailija
55/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisessa jatkuvassa 50-60 tuntia viikossa tahdilla mene koko elämä ohitse, ellei ole joku ihan täysin kutsumustyössä olevan ääritapaus.

Tuossahan ei ole enää palkalla merkitystä, koska vapaa aika kuluu 99% nukkumiseen, loppu on syömistä, peseytymistä, työmatkantekoa.

Kummasti ne muualla maailmassa tekee 50-60 tuntista viikkoa ja ehtivät vielä elää elämäänsä.

Esim. briteissä 50h viikossa on ihan normi

Vierailija
56/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairaanhoitaja ja äiti. Teen osa-aikaista työtä (78%) lasten vuoksi. Tässä kuussa palkasta jäi käteen 1600 euroa. Pidän työstäni mutta lapset ovat vain hetken pieniä.

Saatko tarvittaessa tehdä enemmän tunteja?

Vierailija
57/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoetu lasketaan 7800+ autoetu 1000e eli vero lasketaan 8800e brutosta mutta vähennetään 7800 eurosta.

Juuri noin, etuisuudella ei voi maksaa veroa

Vierailija
58/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niinhän sanoin. Se autoetu (verotusarvo) ON PALKKAA. Eli bruttoPALKKA 8800 josta 1000 autoetuna ja 7800 rahaPALKKAA. Rahapalkasta maksetaan sitten verot, jotka lasketaan BRUTTOpalkan mukaan (tietenkin). Sitten jää se nettopalkka jäljelle. Sen jälkeen vielä vähennetään muita eriä, kuten esim jos olet ostanut jotain firmalta tai liiton jäsenmaksu ja sitten jää jäljelle se summa mikä tulee tilille.

Vierailija
59/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisessa jatkuvassa 50-60 tuntia viikossa tahdilla mene koko elämä ohitse, ellei ole joku ihan täysin kutsumustyössä olevan ääritapaus.

Tuossahan ei ole enää palkalla merkitystä, koska vapaa aika kuluu 99% nukkumiseen, loppu on syömistä, peseytymistä, työmatkantekoa.

Kummasti ne muualla maailmassa tekee 50-60 tuntista viikkoa ja ehtivät vielä elää elämäänsä.

Esim. briteissä 50h viikossa on ihan normi

Ei ihminen tuota loputtomasti jaksa. Nuorena perheettömänä voi mennä vähän aikaa.

Vierailija
60/112 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo on joku työnarkomaani, jolla on 60 000 vuositulotavoite. Ei siis todellakaan tee tavallista työviikkoa, vaan kaikki lainsallimat ylityöt päälle, ja luultavasti mahdollisimman paljon yövuoroja ja viikonloppuja.