BRUTTONA 5 300 euroa, nettona noin 3 700 euroa. Tämän verran nelikymppinen Minna tienaa sairaanhoitajana kuukaudessa.
Raha on ykkösmotiivini, ja kutsumus on plussaa. Kaikilla sairaanhoitajille ei kutsumusta ole, mutta itselläni onneksi on. Tykkään työstäni, se on kiinnostavaa ja olen siinä hyvä, Minna kertoo.
Raha motivoi
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009868923.html
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.
– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.
9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.
– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.
Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.
Miten? Eihän tuo ole nettona kuin noin 5t. Vai tarkoititko vuodessa?
No siitäkin voisi vielä helposti säästää 3000€/kk.
-Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.
Itse kyllä suosittelisin myös säästämään. Hyvät ajat eivät välttämättä kestä loputtomiin. Työhön voi väsyä kun suorittaa liian raskaasti tai joutua pitkälle sairauslomille. Terveysongelmia voi aina tulla. Harva on vuodesta toiseen virkeä ja terve ja kykenee antamaan maksimaalisen työpanoksen. Tuoko ne shampoopullot ja höveli rahankäyttäminen lopulta niin isoa onnea että kannattaa käyttää kaikki voimavarat rahan ansaitsemiseen? Vuodet menevät äkkiä ja voi kaduttaa jos on aina töissä.
Minulla ei ole kovinkaan paljon ylimääräistä rahaa mutta olen ajatellut että jos yksinkertaistaisi elämää ja jättäisi kaiken turhan ostamisen.
Oma brutto 5000kk ja käteen jää noin 2500.. ihmettelen vaan tuota hänen yhtälöä. Marginaaliveroprosentti näillä tuloilla on se 50..
Vierailija kirjoitti:
Missä Terhi asuu, selvisikö jutusta? Itselleni jää 5700 brutosta käteen 3400. Korkea kunnallisvero. Vois muuttaa.
Missä asut? Itsellä sama bruttopalkka, käteen jää 3700. Espoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää Minna suorittaa elämää,kaikki on taulukoitu,aamuvuoron jälkeen lenkille/salille jne.. stoppi tulee ennemmin tai myöhemmin. Mut onhan se hullua maksaa vuokraa 1200 egee kuussa. Miksi sitä omistusasuntoa ei voi ostaa jo nyt,vaikka on lapsia. Miksi vasta sitten,kun ne on maailmalla. Ja pitää kahta autoa,jos yhdelläkin pärjäis. No jokainen tyylillään.
Ei välttämättä tule mitään stoppia. Hän vaikutti ihan tyytyväiseltä ja onnelliselta. Jotkut ihmiset ovat paljon aikaansaavia ja tehokkaita luonnostaan. Heille kärsimystä tuottaisi se kun ei voisi tehdä mitään.
Jep, adhd-kaverini on tuollainen. Kun adhd:n saa valjastettua käyttöön, se on oikea supervoima. Toiset saa lepoa sohvalla makaamisesta, hän siitä että on koko ajan aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olisinko näin onnellinen, jos laittaisin tonnin säästöön.
– Haluan ostaa kaupasta tuotteita miettimättä, riittävätkö rahat tiettyyn shampooseen vaiko ei, Marianne kuvailee.
9 000–10 000 euroa kuussa tienaavaa Maijaa, 38, motivoi se, että hän voi kartuttaa omaisuutta sekä elää mielekästä ja laadukasta elämää.
– Tärkeimpänä pidän sitä, ettei minun tarvitse miettiä, mitä ostan kaupasta ja että voin panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, hyvinvointiin ja lapsiin.
Pystyisin laittaan tuosta 7000€ säästöön ilman että tarvis vielä kaupassa miettiä mitä ostaa. Jotkut ihmiset on kyllä täysin käsiä rahan kanssa.
Miten? Eihän tuo ole nettona kuin noin 5t. Vai tarkoititko vuodessa?
No siitäkin voisi vielä helposti säästää 3000€/kk.
Okei, mutta 3t on alle puolet siitä, mitä ensin väitit.
Eikö tuollaisessa jatkuvassa 50-60 tuntia viikossa tahdilla mene koko elämä ohitse, ellei ole joku ihan täysin kutsumustyössä olevan ääritapaus.
Tuossahan ei ole enää palkalla merkitystä, koska vapaa aika kuluu 99% nukkumiseen, loppu on syömistä, peseytymistä, työmatkantekoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin,mulla jäi 5800 eurosta noin 3700 euroa käteen kun olin vielä töissä.
Veroprogressio on kamala, mies saa bruttona 7800e mutta käteen 3900e (autoetu verottaa 800e extraa mutta silti!)
Miten tuo voi pitää paikkaansa? ..ei voi jäädä noin paljon käteen, jos tasaisesti läpi vuoden tienaa 5300 € kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Terhi asuu, selvisikö jutusta? Itselleni jää 5700 brutosta käteen 3400. Korkea kunnallisvero. Vois muuttaa.
Missä asut? Itsellä sama bruttopalkka, käteen jää 3700. Espoo.
Kotka. Kävin katsomassa vielä tarkat luvut. Brutto 5722, netto 3440. Voi olla että on pikkusen yläkanttiin veroprosentti mutta ei pitäisi olla paljoa. Ei ainakaan satasia kuussa.
Asuminen täällä toki halvempaa. Se kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisessa jatkuvassa 50-60 tuntia viikossa tahdilla mene koko elämä ohitse, ellei ole joku ihan täysin kutsumustyössä olevan ääritapaus.
Tuossahan ei ole enää palkalla merkitystä, koska vapaa aika kuluu 99% nukkumiseen, loppu on syömistä, peseytymistä, työmatkantekoa.
Itselläni oli juurikin tuota rumbaa 3½ vuotta aikoinaan nuorena kun vielä jaksoi kävin vaan kotona vaihtamassa paidan ja toiseen työhön.
Mulla saattoi olla yli 120 tuntisia työviikkoja
Työnarkomaani. Näitä on nähty lähipiirissä, stoppi tulee valitettavasti jossain vaiheessa.
Raha, raha ja raha.
Jos työ ja rahan ansaitseminen vie kaiken ajan ja usein voimavaratkin niin se ei ole kyllä laadukasta elämää.
Usein varakkaat ja menestyneet ihmiset tienaavat suuria summia melko helposti ja vähällä työllä. Se olisi upeaa. Suurin osa ihmisistä nimenomaan haluaa pois oravanpyörästä ja nauttia muuten elämästä.
Mitä sitä rahalla tekee, kun koko elämä menee työn tekemiseen. Itse teen säännöllistä päivätyötä ja käteen jää 2200€. Hyvin pärjään ja nautin kun on illat ja viikonloput vapaana muulle kuin työlle. Toisaalta ei mulla rahaa menekään tollasiin turhuuksiin kuin kauneudenhoito, joka hänelläkin vie monta sataa kuussa. Elämä on valintoja. Mä valitsen viettää aikaani lasten ja puolison kanssa, en työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa noin iso netto noilla tuloilla? Eikö pitäisi jäädä ennemmin 3300€ tms käteen
Tekee töitä 50-60h viikossa, myös keikkaa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma brutto 5000kk ja käteen jää noin 2500.. ihmettelen vaan tuota hänen yhtälöä. Marginaaliveroprosentti näillä tuloilla on se 50..
Älä valehtele. Itsellä lähelle 5000 ja käteen jää yli 3000.
Vierailija kirjoitti:
Työnarkomaani. Näitä on nähty lähipiirissä, stoppi tulee valitettavasti jossain vaiheessa.
Raha, raha ja raha.
Viiskymppisenä hyvälle eläkkeelle koska eläkemaksujakin tuli maksettua reippaasti aikanaan ja kun oli velaton isojen tulojen takia ja ei ollut aikaa tuhlata rahojaan kun oli töissä kokoajan 😊
Siis aivan pimee aika , raha raha raha.. Miksi näitä juttuja lehtiin edes tehdään. Tuo nainenhan on aivan karsee luuseri... uudestavuodesta jouluun töissä :) no sielläpä olet :) me ollaan silloin Perheen kanssa Thaimaassa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha, raha ja raha.
Viiskymppisenä hyvälle eläkkeelle koska eläkemaksujakin tuli maksettua reippaasti aikanaan ja kun oli velaton isojen tulojen takia ja ei ollut aikaa tuhlata rahojaan kun oli töissä kokoajan 😊
No meidän nelikymppisten sukupolvelle tuo ei ole mahdollista edes ihan hyvillä tuloilla. Itse oon ollut työelämässä suht hyvillä tuloilla yli 20 vuotta (tällä hetkellä yli 6000 kuussa) mutta ei sillä eläkettä ole kertynyt. Jos jään 66,5-vuotiaana (alin), saan 3000. Jos teen noin 68-vuotiaaksi (tavoite), saan 3400. Jos jaksan 70-vuotiaaksi asti, saan 3900. Viisikymppisenä ei puhuta vielä kakkosella alkavasta luvusta.
No jaa. Kolme tuntia ylitöitä viikossa ei nyt minusta kauhean pitkiä päiviä tee.